Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

16-07-2011 om 22:45

Help, luizenplaag en net terug van vakantie

Op school zijn we iedere keer aan de luizen ontkomen, maar nu heeft Tangodochter ze opgelopen op de camping in Zeeland. Daar al begonnen met behandelen, eerst met lotion van Kruidvat, daarna Prioderm shampoo. Echt goed behandelen gaat niet makkelijk op de camping, geprobeerd elke dag tweemaal te kammen, maar na een tijdje was Tangodochters haar zo stug, dat ik er niet meer doorheen kwam. Inmiddels zijn we thuis en hebben de rest van de gezinsleden ook luizen. Ik weet echt niet meer waar te beginnen. Wasgoed hebben we al genoeg, dus thuis beddengoed e.d. wassen zie ik echt niet zitten. Tangodochters haar heb ik gewassen met Millium Shampoo en daarna eindeloos uitgekamd. Er bleven kleine luisjes uitkomen en nog enkele grote. Tangozoon heb ik alleen gekamd, hij heeft gelukkig heel kort haar. Zelf ga ik zo onder de douche met de Millium Shampoo en Tangoman ook. En dan maar blijven kammen. Zou dat afdoende zijn? A.s. maandag moeten beide kinderen naar de BSO, ik kan ze dan toch moeilijk met luizen afleveren?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

16-07-2011 om 22:55

Lotion

Hier hielp de laatste keer Prioderm Lotion het beste. Niet de shampoo. Nadat je het haar hebt uitgespoeld een flinke scheut conditioner in het haar, goed uitspoelen en dan maar kammen, kammen, kammen. Heel veel meer kun je niet doen. In he archief zijn talloze draadjes. Alles uitwassen: niet aan beginnen hoor. Succes, want het is frustrerend he?

Tango

Tango

16-07-2011 om 23:13

Prioderm

Ik heb inmiddels ook wat draadjes teruggelezen en ga toch maar die lotion halen, alleen morgen zal dat wel niet lukken. Waar haal je zoiets op zondag? De shampoo van Prioderm vind ik erg onhandig, tweemaal 5 minuten in laten trekken en dan uitspoelen, dat was dus echt onhandig op de camping. Stond mijn kind daar te rillen in de campingdouche, daarom dus maar 1 keer gedaan en geen twee keer.
Wassen ga ik inderdaad niet doen, misschien alleen de kussenslopen, kan wel met de vakantiewas mee. En morgen maar even de banken stofzuigen, zuigen moet toch morgen, want na twee weken ziet het er niet zo fris meer uit.
En verder inderdaad maar kammen, kammen en nog eens kammen. Maar blij worden we er niet van. Gelukkig was de vakantie verder wel erg leuk, maar dit is even balen.

Marie

Marie

16-07-2011 om 23:42

Weekendapotheek

hallo
Bij de dienstdoende apotheek kun je op zondag luizenspul halen.
Verder wens ik je veel succes met de was !!!

NaShA

NaShA

16-07-2011 om 23:49

Tango (beetje ot)

welke camping? Ik stond ook op een camping in Zeeland en wil weten of ik me ook zorgen moet gaan maken (hoewel ik zo oop het eerste oog niks bij dochter heb ontdekt)

Tango

Tango

16-07-2011 om 23:54

Ha, nasha

Camping Zonneweelde in Zeeuws Vlaanderen. Ik hoop maar dat jij er geen slachtoffer van bent geworden. Tangodochter had echt een invasie, w.s. waren we er ook laat bij, want het was warm, dus dan heeft iedereen weleens jeuk op het hoofd, zeker als je lang haar hebt. Op een gegeven moment zei ze zelf: ik denk dat ik luizen heb. Toen ging ik maar eens kijken en zag ze zo lopen. Waar ze het op heeft gelopen? Geen idee, w.s. campingvriendinnetje of bij het animatie-gebeuren. Gelukkig is Tangozoon niet zo'n animatie-type, hij heeft er nauwelijks. Bij Tangodochter zijn de grote luizen nagenoeg weg, maar nog wel babyluisjes en veel, heel veel neten. Vooral van het laatste vraag ik me af hoe we ze eruit krijgen.

Annet

Annet

17-07-2011 om 00:11

Niet druk maken om luizenspul

Gewoon blijven kammen en kammen en kammen.
Dan krijg je ze echt wel weg.
Neten komen vanzelf uit, als ze nog leven na die behandeling, en dan zijn het babyluisjes en die kam jij weer weg.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-07-2011 om 01:14

Netenkam

Investeer in een goede netenkam en ga een middag zitten kammen. Ik heb een netenkam van Niska en die werkt erg goed. Daarbij staan de tanden, itt een luizenkam, strak tegen elkaar aan zodat je de neten van de haren aftrekt. Veel cremespoeling (niet uitspoelen) gebruiken, zodat het beter glijdt en dan maar kammen.
Ik heb zo in een middag alle neten weg weten te kammen, later nog een neet en een babyluisje gevonden en toen was het over.

Sorry,

ik heb er moeite mee dat een vakantieadres zo in discrediet wordt gebracht......Ik durf zelfs te stellen dat de kans dat je kind dit tijdens deze vakantie "opgelopen" heeft zeer klein is gezien de levenscyclus van de luis en wat je aangetroffen hebt...Na het leggen van een neet verstrijkt er al gauw 2 weken voor deze volwassen genoeg is om zelf eieren te leggen, Ik heb nog niet meegemaakt dat er bij een beginnende besmetting zoveel volwassen luizen aangetroffen werden.
(voor een goede start zou ik een stof met dimeticon gebruiken en vooral kammen, kammen, kammen)

mamsa

Foo

Foo

17-07-2011 om 11:16

Hier hielp

Hier hielp quit nits heel erg goed. Alles gelijk dood, ook de neten worden aangepakt. En verder veel kammen met een netenkam (en geen plastic luizenkam), wij hadden Assy en daar kwamen we ook door lang haar vrij gemakkelijk heen, langere tanden en van roestvrij staal. Beide had ik via internet besteld.
En ik ben het met mamsavan2 eens, wat jij beschrijft is al enige tijd bezig. Het hoeft niet via de camping te komen maar kan ook al eerder opgelopen zijn of in het zwembad, bioscoop, speeltuin etc.

Foo

Foo

17-07-2011 om 11:24

Ps millium

Toen wij een luizenplaag hadden, heb ik mij verdiept in van alles tegen luis. Millium kreeg niet te beste beoordelingen. Wij gebruiken het in ieder geval alleen ter voorkoming. Als wij de haard van besmetting (3 X !!) hebben bezocht (of zij ons), laat ik de kinderen hun haar met millium wassen meteen als we thuis zijn (of als zij vertrokken zijn).

Tirza G.

Tirza G.

17-07-2011 om 15:00

Of natuurlijk

gewoon op de BSO, net voor de vakantie. Dat is mooi, dan zijn de luizen nu fijn met vakantie geweest en komen ze morgen weer gezellig terug.
Een luizenplaag van volwassen luizen loop je niet in drie dagen op. Daar gaat zéker twee weken overheen en als het echt een plaag is (meer dan 10, 15 volwassen dieren) nog wel langer, een week of 4.

Tirza

Zus

Zus

17-07-2011 om 16:47

Wat hier goed helpt

Is XT luis, ook erg handig op een camping te behandelen. Het is een soort olie waarmee je het haar insmeert en dan 12 uur of zo zitten. Het verstikt de luizen, echt allemaal dood, ook de luizen die resistent zijn voor prioderm. En daarna inderdaad kammen en kammen totdat je alle uitgekomen neten eruit hebtbgekamd.
Na een week nog een keer die olie. Mooi is ook dat het niet giftig is. Sterkte!

Dimeticon

xt luis is op basis van dimeticon. prioderm heeft ook een versie met deze stof en volgens mij verkoopt een apotheek het ook onder deze stofnaam.....Het kan een goede start van de bahandeling geven, maar dood niet alles, het kammen blijft.
mamsa

NaShA

NaShA

17-07-2011 om 19:01

Nou pelle

als het bij de kinderen op school is, een uitbraak, weet ik dat vrij snel:

1. omdat ik in de ouderraad zit waarin ook de luizenmoeders zitten
2. omdat de school meestal meteen een brief ophangt op school, net als op de BSO, dat er hoofdluis is ontdekt...

Ik moet de 1e camping nog tegenkomen waar ze dat doen...

Maar dank Tango, ik stond op een andere camping, geen garantie natuurlijk, maar dan weet ik het in elk geval!

NaShA

NaShA

17-07-2011 om 19:04

Op vakantie

is anders wel een grote mogelijkheid tot besmetting heb ik weleens begrepen. Is niet voor niks toch dat op alle scholen NA een vakantie de kinderkopjes nagekeken worden?

Ik vind overigens niet dat het vakantie-adres in discrediet wordt gebracht. Het is toch niet de schuld van de camping?

Camping

nee, zeker heeft de camping geen schuld, dus waarom de naam vermelden? Je krijgt echt geen luis door naar dezelfde camping te gaan hoor !

( als voorbeeld.. In een plaatselijke supermarkt heb ik visfilet gekocht waar ik worm in aantrof. Deze winkel trof geen blaam, de fout zat bij de toeleverancier, niet bij de hygiene van deze winkel. Ik heb dit aan mensen verteld, omdat vis even niet meer op mijn menu kwam. Ik heb niet verteld om welke winkel het ging, want hoewel hen geen blaam trof geeft zo'n verhaal altijd een negatieve associatie met deze winkel)
mamsa

En de kans in een vakantie is inderdaad groter, de reden om daarna te controleren. ( Ik controleer zelf bij thuiskomst ,na een vakantie met bus, vliegtuig, hotel ed.)
Overigens is hoofdluis hier zeker niet iets dat besproken wordt in een ouderraad. Alleen de betreffende groepen op school krijgen een briefje mee. Na overleg weet ook alleen de leerkracht van betreffende groep om welk kind(eren) het gaat.
mamsa

Tango

Tango

17-07-2011 om 22:25

Kammen

Ik kam me intussen helemaal suf. Twee kinderen en mezelf, gelukkig doet Tangoman zichzelf, haha. Hij is degene die het minste last heeft. W.s. hebben we inderdaad geen goede luizenkam of doen we iets anders verkeerd, want bij iedere kambeurt kom ik nog grote en kleine luizen tegen. Vooral bij Tangodochter zitten ze heel dicht op de hoofdhuid en krijg ik ze door haar dikke haarbos gewoon niet weggekamd allemaal. Ik ga morgen maar eens langs de apotheek om een goede kam te halen en intensief spul, want hier worden we niet blijer van. Naast al het wegwerken van de vakantiewas kun je dit er niet echt bij hebben, ik heb nu al het idee geen vakantie gehad te hebben. Zal ook wel door het waardeloze weer komen.
Bedankt in ieder geval voor alle tips!

NaShA

NaShA

17-07-2011 om 22:28

Mamsavan2

zoals ik al zei, de luizenmoeders zitten ook in de ouderraad, doen vaak het rondje op de dag dat we er allemaal even zijn voor een bakkie koffie, komen terug en het lijkt mij geen gekke vraag om dan te vragen of er nog wat ontdekt is, aangezien ook ik zo snel mogelijk wil weten of ik maatregelen moet treffen....We nagelen heus niet meteen de ouders aan de schandpaal ofzo hoor! (maar 1 moeder wiens kind dus regelmatig luis heeft smeert haar kinds haar in met mayonaise...En daar hebben we het inderdaad weleens onderling over gehad...En weten we dus dat dat geen goede methode is)

Vic

Vic

17-07-2011 om 22:37

Prioderm lotion

Wij hebben 1 keer een fikse uitbraak van luizen gehad. Inderdaad ook na een vakantie, waar oudste gezellig met 10 kinderen in 1 tent had gekampeerd Gelukkig had jongste niets, want die was nog een dreumes, maar ik had ze wel. Ik heb niet geaarzeld en gewoon Prioderm lotion gehaald. Die moet je een nacht laten inwerken en daarna heb ik alleen maar dode luizen gevonden. Ik heb nog twee weken nagekamd, maar geen enkel levend exemplaar meer eruit gehaald. Ik heb trouwens die eerste keer ook het hele huis gestofzuigd, alle bedden verschoond, alle jassen in vuilniszakken, de auto gestofzuigd en met antiluizenspray ingespoten en de bureaustoel op mijn werk bespoten met die spray. Daarna hebben we nog een keer enkele luizen vonden, alleen bij oudste. Toen heb ik alleen haar bed verschoond, jas gewassen en lotion gebruikt. In dat hele circus van de eerste keer had ik geen zin meer.

Tango

Tango

17-07-2011 om 22:44

Vic

Even een vraagje, vond je na het gebruik van Prioderm nog wel neten? Tangodochter zit echt nog onder de neten, dus ik vrees een langdurig probleem als die allemaal nog uit gaan komen. Ik zoek dus vooral naar iets dat ook echt die neten doodt.

Tango

de richtlijnen betreffende luisbestrijding zijn gewijzigd. Het hele wasgebeuren mag achterwege gelaten worden, maar ik vind er ook tegenstrijdigheden in staan. (even niet vragen wat..., maar we hebben het vanwege beleid in de schoolgids na moeten zoeken).
Het gebruik van luizencapes hoeft ook niet meer, maar op de school van mijn kinderen merken we daar wel duidelijk effecten van, dus die blijven.
Dus was en zuig je niet het rambam, maar concentreer je op het kammen. Het lijkt me ook verstandiger dat je niet jezelf, maar elkaar kamt. Plukken lang haar die doorgewerkt zijn apart leggen, met clips of papier ertussen zodat luis er niet opnieuw in weg kan kruipen.
De tip van ( verwarmde) azijn werd al genoemd, maar ik heb van ouders gehoord dat speciale oplosmiddelen voor neten toch beter werkt.
Er zijn verschillende kammen, met lange, korte, dubbele rij tanden. Als je de mogelijkheid hebt kun je misschien wat lenen om te zien wat bij het type haar het beste werkt.
Nasha, mwah, nog niet eens zo gek bedacht die mayonaise Dimeticon is ook een soort olie dat de luizen verstikt.
mamsa

Vic

Vic

17-07-2011 om 22:47

Dode neten

Volgens de bijsluiter doodt de Prioterm lotion de neten. Die zaten er nog wel, want zitten vastgeplakt, maar ik heb er elke dag een heel stel uitgepield. Dat was een hele klus, want het waren er veel en oudste heeft enorm dik haar. Maar ik heb dus in de tijd erna geen levende luizen meer gevonden, dus ik denk dat de neten ook echt wel dood waren.

Prioderm

prioderm heeft een versie met gif, malathion en met dimeticon. Luis wordt steeds meer resistent voor malathion. Het is gevoelig voor de hoofdhuid.....ik heb vuurrode kinderkoppies gezien door een combinatie van kammen en malathion En malathion dood ook geen neten. (althans, ik zou er zeker niet op vertrouwen).
Als je het kamprincipe strak aanhoudt, kam je alle luizen die uitkomen er alsnog uit....., ik zou proberen om een kam te vinden ( en een middel dat de netenlijm oplost) die de neten eruitkamt. Vooral met dun haar kan dit een probleem zijn...over kleine neten vliegt"ie er gewoon over heen. Dan zit er niets anders op dan handmatig verwijderen. (geduldig met je nagels).
mamsa

School/bso

Ik weet niet hoe het beleid op de school van je kinderen is. Wij verwachten van de ouders dat gepoogd wordt de neten er uit te halen. Luizen zouden hun neten alleen dicht bij de hoofdhuid leggen, haha, echt niet , We hebben vreemde staaltjes gezien. We kunnen ouders daar niet toe dwingen natuurlijk, maar zolang we neten vinden blijft de groep gecontroleerd....
mamsa

NaShA

NaShA

17-07-2011 om 23:18

Nah mamasavan 2

Da's dan toch wel gek dat dat arme kind steeds weer de pineut is, misschien gebruikt moeder dan toch de verkeerde mayo, geen remia, maar eigen merk...
Ik vind het vooral heel zielig voor het meisje en snap de moeder niet zo goed.

Foo

Foo

18-07-2011 om 00:07

Neten

Zoals al eerder gezegd door mij, Quit Nits (www.quitnits.nl) doodt ook de neten en de Assy netenvreterkam kamt ook de neten eruit, zie www.assyluizenkam.nl en gaat ook door lang haar. Eventueel cremespoeling door het haar, dan glijd je er doorheen.

Alleen maar kammen,

enne tango, je hoeft geen neten te verwijderen. Als je goed kamt (cremespoeling gebruiken, vochtig haar, en de tijd nemen) dan heb je na 1 of 2 dagen hooguit een hoofd zonder 'grote' luizen. Dus dan komt er geen neet meer bij. De enige kunsdt is om dan lang genoeg door te blijven kammen om alle uitkomende neten met kammen te verwijderen voor ze zelf eieren gaan leggen. Vandaar die ruime 2 weken kammen. Maar dan hoef je verder ook NIKS te wassen of te desinfecteren of wat dan ook.

Maar als jij na dagen kammen nog grote luizen ziet dan doe je iets fout. Zoek een ervaringsdeskundige of een youtube filmpje om te ontdekken hoe het wel moet. Want als je grote luizen blijft zien is het vechten tegen de bierkaai...kom je er nooit vanaf, hoeveel je ook wast of invriest of wat dan ook... Sterkte!

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

18-07-2011 om 10:26

Vervolg op ingridt

Mocht je in de buurt van Tilburg wonen dan wil ik best een keer meekijken, en m'n kammen meenemen.

Zus

Zus

18-07-2011 om 10:33

Youtube

Is er geen youtube filmpje waarop het kammen te zien is? Zoooo moeilijk is het niet, maar vereist vooral zorgvuldigheid en tijd, twee keer per dag, zucht...

Nog een keer kammen

Ik had een zoon met luis die ergergerg dik lang en krullend haar heeft.

Mijn kamervaring was 0, maar toen ik de slag te pakken had na een dag of 3 kamde ik hem in een kwartiertje door. met ccremespoeling. En als je het goed en grondig doet is 1 keer per dag echt genoeg. Als de grote luizen weg zijn hoef je alleen nog maar babies te vangen. Ik heb destijds opgezocht dat net uit de neet gekropen babyluisjes pas na een dag of 6 of zo zelf eieren gaan leggen, dus bij 1 keer daags kammen heb je minimaal 5 kansen om zo'n luisje te grazen te nemen. da's meeeer dan genoeg als je het goed doet. echt. No way dat zo'n babyluis he tredt tot volwassenheid!

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.