Rekenenisleuktaalook
19-10-2025 om 09:53
Herfstvakantie
Vrijdag begon mijn herfstvakantie en ik verbaasde me hoeveel kinderen er door haar echt op vakantie gingen. En hoe ver ze dan gingen. Niet een weekend of midweek naar Blaricum maar een weekje naar Barcelona. Niet naar de Efteling maar naar Disneyland Parijs.
Vandaag lees ik dit:
https://www.gelderlander.nl/reizen/herfstvakantie-is-de-nieuwe-meivakantie-maar-vaak-is-de-reis-niet-ver~ac147337/
Ik had het idee dat de kinderen uit mijn klas van de zomer ook op vakantie waren geweest. Volgens het artikel gaan zoveel mensen in de herfst omdat ze in de zomer niet gingen. Hoe zit dat bij jullie?

Rekenenisleuktaalook
19-10-2025 om 09:53
Wij gaan altijd in de zomer, liefst lang, op vakantie. Gaan altijd kamperen. Ongeveer eens in de tweed drie jaar gaan we nog een keer extra. Vaak naar plekken waar we kamperend niet komen. Ik heb genoeg vakantie om zo vaak te gaan, maar partner dus niet. Al zouden we willen dan kunnen we niet elke vakantie op vakantie want zoveel vrije dagen heeft hij niet en hoe gaan we dat betalen?

Ted68
19-10-2025 om 10:37
We deren altijd een stedentrip in de Herfst, en de zomer gingen we naar het Strand. En Skieen doen we ieder Weekend, want we wonen in de bergen…
Ik vind Juist erg interresant , dat de „groene“ families, Juist altijd op vakantie gaan, en ook graag met het vliegtuig.

RaSa
19-10-2025 om 10:39
Wij gaan eigenlijk elke vakantie wel weg. Beetje een combi van kamperen in nederland en verre bestemmingen. Vaak ga ik ook alleen met de kinderen. Man kan dan niet weg van werk. Dan gaat hij in het weekend mee en doordeweeks weer naar huis. Zelf werk ik makkelijker op de camping terwijl de kinderen spelen vs proberen thuis te werken met zich vervelende kinderen om me heen.

MMcGonagall
19-10-2025 om 10:41
Met de kinderen ging ik altijd groot weg in de zomervakantie en soms in de herfst- of meivakantie nog een paar dagen binnen Nederland. Nu zitten we niet meer vast aan de schoolvakanties maar ik ga nog steeds het liefst in de zomer ‘lang’ weg (10-15 dagen). Tegenwoordig heb ik dagen en geld zat om meerdere keren per jaar weg te gaan, maar ik maak meer plannen dan dat ik daadwerkelijk ga. Meestal een grote vakantie, een lang weekend en nog één of twee keer naar mijn kind in Engeland.

BlairW
19-10-2025 om 11:08
Wij gaan vrij vaak op vakantie. In de zomer sowieso 3 weken, meestal kamperen in Frankrijk of Italië maar ook wel met de auto naar Denemarken bijvoorbeeld. In de herfstvakantie gaan we nu naar mijn ouders die in Duitsland wonen en nog 3 dagen naar Europa park. In de meivakantie gaan we meestal ook een week weg. Afgelopen jaar toevallig ook naar Europa park geweest 4 dagen. Komend jaar gaan we naar de Ardennen in een villa met zwembad samen met vrienden.
Voorjaarsvakantie is ook een fijne om weg te gaan. Vaak heb ik dan een goede aanbieding bij CenterParcs of zo.
Maar ik doe niet de zomervakantie in de meivakantie bijvoorbeeld. Wil wel echt in de zomer weg, geen zin om 3 weken thuis te blijven.
Het is hier vooral een beetje kijken wanneer er leuke aanbiedingen zijn. Als ik wat leuks tegen kom voor de voorjaarsvakantie dan boek ik dat en gaan we in mei bijvoorbeeld niet weg. Kerstvakantie kan hier sowieso nooit ivm werk. Het komt dus per jaar meestal uit op 3 keer op vakantie, voorjaarsvakantie/meivakantie, zomervakantie en herfstvakantie. Herfst is ook wisselend, ene keer CenterParcs, andere keer weekje Engeland, pretparktripje of een stedentrip of zo.
Ik vind op vakantie gaan echt heerlijk! Wil ook altijd iets geboekt hebben staan voor de vorige vakantie voorbij is 🙈 Kijk daar echt naar uit.

yette
19-10-2025 om 11:24
Ik denk dat een deel van de ouders die sowieso al met hun kinderen op vakantie en naar de Efteling konden, nu nog meer te besteden heeft. Die kunnen daardoor nu een paar keer per jaar op vakantie en naar Disneyland ipv naar de Efteling. In mijn omgeving zie ik die tendens al een tijdje. Bij sommigen. Anderen gaan verbouwen/ groter wonen/nieuwe auto's kopen ipv de occasions die ze tot nu toe kochten.
Ondertussen zijn er helaas ook heel veel kinderen die al heel lang onder of rond de armoedegrens leven. Die gaan zelden of nooit naar een pretpark of op vakantie.
Die groeiende inkomenskloof, vind ik een groot probleem.

Rekenenisleuktaalook
19-10-2025 om 11:27
BlairW schreef op 19-10-2025 om 11:08:
Wij gaan vrij vaak op vakantie. In de zomer sowieso 3 weken, meestal kamperen in Frankrijk of Italië maar ook wel met de auto naar Denemarken bijvoorbeeld. In de herfstvakantie gaan we nu naar mijn ouders die in Duitsland wonen en nog 3 dagen naar Europa park. In de meivakantie gaan we meestal ook een week weg. Afgelopen jaar toevallig ook naar Europa park geweest 4 dagen. Komend jaar gaan we naar de Ardennen in een villa met zwembad samen met vrienden.
Voorjaarsvakantie is ook een fijne om weg te gaan. Vaak heb ik dan een goede aanbieding bij CenterParcs of zo.
Maar ik doe niet de zomervakantie in de meivakantie bijvoorbeeld. Wil wel echt in de zomer weg, geen zin om 3 weken thuis te blijven.
Het is hier vooral een beetje kijken wanneer er leuke aanbiedingen zijn. Als ik wat leuks tegen kom voor de voorjaarsvakantie dan boek ik dat en gaan we in mei bijvoorbeeld niet weg. Kerstvakantie kan hier sowieso nooit ivm werk. Het komt dus per jaar meestal uit op 3 keer op vakantie, voorjaarsvakantie/meivakantie, zomervakantie en herfstvakantie. Herfst is ook wisselend, ene keer CenterParcs, andere keer weekje Engeland, pretparktripje of een stedentrip of zo.
Ik vind op vakantie gaan echt heerlijk! Wil ook altijd iets geboekt hebben staan voor de vorige vakantie voorbij is 🙈 Kijk daar echt naar uit.
Oh wat grappig, dat heb ik dus helemaal niet. Wil altijd graag een mijn oog meer lege agenda houden voor de vakanties zodat ik nog alle kanten op kan. Als wij iets boeken is het hooguit een week of vier van te voren. Meestal nog later.
Paar jaar geleden hadden we iets geboekt voor de herfstvakantie. Er ging een flinke zware verkoudheid door de school. We waren nog maar net op onze bestemming of ik werd ziek. Twee dagen later man ook. Zo jammer.

LazyCat
19-10-2025 om 11:32
Mijn vakanties zijn wel een beetje verschoven, want ik hoef gelukkig niet meer duur in het hoogseizoen op vakantie. Wij gaan meestal in juni of september op lange vakantie. En in oktober/november een weekje weg in Nederland of Duitsland en vaak ergens in het voorjaar een stedentripje.

Rekenenisleuktaalook
19-10-2025 om 11:36
yette schreef op 19-10-2025 om 11:24:
Ik denk dat een deel van de ouders die sowieso al met hun kinderen op vakantie en naar de Efteling konden, nu nog meer te besteden heeft. Die kunnen daardoor nu een paar keer per jaar op vakantie en naar Disneyland ipv naar de Efteling. In mijn omgeving zie ik die tendens al een tijdje. Bij sommigen. Anderen gaan verbouwen/ groter wonen/nieuwe auto's kopen ipv de occasions die ze tot nu toe kochten.
Ondertussen zijn er helaas ook heel veel kinderen die al heel lang onder of rond de armoedegrens leven. Die gaan zelden of nooit naar een pretpark of op vakantie.
Die groeiende inkomenskloof, vind ik een groot probleem.
Dat voelde ik vrijdag inderdaad ook wel een beetje. De kinderen die bijvoorbeeld gingen logeren bij oma, of iets anders eenvoudige hadden om naar uit te kijken waren verreweg in de minderheid. Terwijl ik het dus iedereen gun dat er op vakantie gegaan wordt gun ik het de wat rijkere kinderen ook om eens iets simpels te doen en verder gewoon wat te lummelen in de vakantie. Gewoon wat onthaasten, en volgende week weer uitgerust naar school.
Sommige kinderen komen op zondagavond terug en moeten op maandag op school nog bijkomen van de vakantie.

Caroline80
19-10-2025 om 11:45
Dit jaar gaan we niet weg in de herfstvakantie, omdat we net verhuisd zijn en nog aan het verbouwen zijn. De afgelopen jaren meestal wel in de herfstvakantie weg (naast twee weken op zomervakantie en een week op wintersport). Toen de kinderen nog kleiner waren was dat in de herfstvakantie vaak een weekend/midweek Centerparcs in Nederland, maar de afgelopen jaren ook twee maal met het vliegtuig naar Griekenland geweest in de herfstvakantie.

Dees!
19-10-2025 om 11:50
Ik vind je voorbeelden eigenlijk niet zo gek. In de zomer wil je eigenlijk niet door Barcelona banjeren en ook in Disneyland Parijs kan het dan heel erg warm zijn.
Juist perfect om daar in de herfst naartoe te gaan.
Zelf gaan wij in zomervakantie altijd een week of twee-drie weg naar een warm land. En in het voor- en najaar vaak ook nog wel een keer. Niet iedere vakantie en ook niet ieder jaar, net hoe het uitkomt.
Beperkende factor is dan meestal het werk, niet het budget of het beschikbare aantal vakantiedagen.

Evaluna
19-10-2025 om 11:54
Het viel mij ook op dit jaar. Dochter van 11 heeft best veel vriendinnen, maar de een na de ander blijkt in de herfstvakantie weg te zijn.
Van 2 weet ik dat ze de hele zomer thuis geweest zijn onder andere door ziekte. Maar bij de rest is het vakantie omdat het kan volgens mij...
Wij zijn in de zomer 2 weken weggeweest. In de voorjaarsvakantie ga ik soms een weekendje naar Roompot met de kinderen, maar dat is het ook wel.
Ik dacht dat we misschien de uitzondering zijn in de welgestelde bubbel, maar zo te lezen wordt de welgestelde bubbel steeds groter.

BlairW
19-10-2025 om 12:34
Rekenenisleuktaalook schreef op 19-10-2025 om 11:36:
[..]
Dat voelde ik vrijdag inderdaad ook wel een beetje. De kinderen die bijvoorbeeld gingen logeren bij oma, of iets anders eenvoudige hadden om naar uit te kijken waren verreweg in de minderheid. Terwijl ik het dus iedereen gun dat er op vakantie gegaan wordt gun ik het de wat rijkere kinderen ook om eens iets simpels te doen en verder gewoon wat te lummelen in de vakantie. Gewoon wat onthaasten, en volgende week weer uitgerust naar school.
Sommige kinderen komen op zondagavond terug en moeten op maandag op school nog bijkomen van de vakantie.
Dat gebeurde hier wel ook heel regelmatig. Wij zijn meestal wel elke schoolvakantie weg, maar dat kwam ook doordat mijn ouders in het buitenland wonen en we daar vaak dan een week zijn. Helaas zijn die nu genoodzaakt om terug naar Nederland te komen, dus die “vakanties” vallen dan weg helaas. Meestal waren we in de voorjaarsvakantie of de meivakantie dan ook nog daar, als we de andere schoolvakantie dan al weg waren geweest. En met kerst waren we ook vaak bij ze voor een paar dagen, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, noem maar op. Dus niet elke vakantie was dan duur, soms was het gewoon bij hen en deden we in die omgeving wat leuke dingen

BlairW
19-10-2025 om 12:36
Evaluna schreef op 19-10-2025 om 11:54:
Het viel mij ook op dit jaar. Dochter van 11 heeft best veel vriendinnen, maar de een na de ander blijkt in de herfstvakantie weg te zijn.
Van 2 weet ik dat ze de hele zomer thuis geweest zijn onder andere door ziekte. Maar bij de rest is het vakantie omdat het kan volgens mij...
Wij zijn in de zomer 2 weken weggeweest. In de voorjaarsvakantie ga ik soms een weekendje naar Roompot met de kinderen, maar dat is het ook wel.
Ik dacht dat we misschien de uitzondering zijn in de welgestelde bubbel, maar zo te lezen wordt de welgestelde bubbel steeds groter.
Maar waarom zou je anders op vakantie gaan? Het is toch altijd “omdat het kan”? Ik ga ook zo vaak ik kan weg, omdat ik daar heel erg van geniet.

masatu
19-10-2025 om 12:51
Als kind gingen we vaak weg: in de zomervakantie 4 weken kamperen, in de herfstvakantie naar een bungalowpark met opa & oma, met kerst 1 week bungalowpark, voorjaarsvakantie thuis, meivakantie 1-2 weken kamperen, hemelvaartsweekend & pinksterweekend ook kamperen.
Nu ik zelf een kind heb (nog niet schoolgaand) gaan we meestal in de zomer 3 weken kamperen, ergens in oktober/november (buiten vakantie) een week bungalowpark, ergens februari/maart met mijn ouders een week naar bungalowpark, rond april/mei 1,5 week kamperen. Ik denk niet dat dat veel zal veranderen als we wel gebonden zijn aan schoolvakanties (behalve dat het dan in de schoolvakanties moet). Overigens viel mij de laatste tijd wel op dat bijv. een week in (noord) Frankrijk/(zuid) Duitsland in voor- of naseizoen in een huisje (veel) goedkoper is dan een week in een Landal of Center Parcs in Nederland, zeker in de schoolvakanties.