Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Herfstvakantie

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

19-10-2025 om 13:28 Topicstarter

Ted68 schreef op 19-10-2025 om 10:37:

We deren altijd een stedentrip in de Herfst, en de zomer gingen we naar het Strand. En Skieen doen we ieder Weekend, want we wonen in de bergen…

Ik vind Juist erg interresant , dat de „groene“ families, Juist altijd op vakantie gaan, en ook graag met het vliegtuig.

Inderdaad! Daar verbaas ik me soms ook over. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

19-10-2025 om 13:38 Topicstarter

BlairW schreef op 19-10-2025 om 12:34:

[..]

Dat gebeurde hier wel ook heel regelmatig. Wij zijn meestal wel elke schoolvakantie weg, maar dat kwam ook doordat mijn ouders in het buitenland wonen en we daar vaak dan een week zijn. Helaas zijn die nu genoodzaakt om terug naar Nederland te komen, dus die “vakanties” vallen dan weg helaas. Meestal waren we in de voorjaarsvakantie of de meivakantie dan ook nog daar, als we de andere schoolvakantie dan al weg waren geweest. En met kerst waren we ook vaak bij ze voor een paar dagen, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, noem maar op. Dus niet elke vakantie was dan duur, soms was het gewoon bij hen en deden we in die omgeving wat leuke dingen

Logeren bij opa en oma in het buitenland voelt denk ik meer als vakantie dan logeren bij opa en oma 'om de hoek'. 

Dat was vrijdag denk de insteek. Logeren bij opa en oma in plaats van naar de bso. 

ik heb ooit een topic geopend over waar mijn dochter heen kon (vliegen). Nou wat kreeg ik een commentaar hoe ik het in mijn hoofd haalde om deze tijd dochter nog te laten vliegen. Ik heb zelf al 25 jaar niet meer gevlogen. 
Om me heen gaat echt iedereen vliegen, dus ik snapte ook niet dat ik toen wel al het commentaar kreeg, terwijl in mijn omgeving dat dus niet aan de orde is.

Daarbij snap ik niet waar mensen het geld vandaan halen. Dan moet je toch wel een hele goede baan hebben wil je zoveel kunnen reizen.

masatu schreef op 19-10-2025 om 12:51:

Als kind gingen we vaak weg: in de zomervakantie 4 weken kamperen, in de herfstvakantie naar een bungalowpark met opa & oma, met kerst 1 week bungalowpark, voorjaarsvakantie thuis, meivakantie 1-2 weken kamperen, hemelvaartsweekend & pinksterweekend ook kamperen.

Nu ik zelf een kind heb (nog niet schoolgaand) gaan we meestal in de zomer 3 weken kamperen, ergens in oktober/november (buiten vakantie) een week bungalowpark, ergens februari/maart met mijn ouders een week naar bungalowpark, rond april/mei 1,5 week kamperen. Ik denk niet dat dat veel zal veranderen als we wel gebonden zijn aan schoolvakanties (behalve dat het dan in de schoolvakanties moet). Overigens viel mij de laatste tijd wel op dat bijv. een week in (noord) Frankrijk/(zuid) Duitsland in voor- of naseizoen in een huisje (veel) goedkoper is dan een week in een Landal of Center Parcs in Nederland, zeker in de schoolvakanties.

Oh ja, vorige week twee weken met het vliegtuig naar Kreta geboekt voor 4 personen. Was goedkoper dan precies dezelfde periode naar een 4 persoons huisje bij Landal Hoog Vaals.

Nederland Word steeds duurder… dus geen wonder dat het over de grens goedkoper is.

Wij zijn in de zomer geweest en gaan nu niet. Wij zijn ook geen zon-zee-strandvakantiegangers.

Rekenenisleuktaalook schreef op 19-10-2025 om 11:36:

[..]

Dat voelde ik vrijdag inderdaad ook wel een beetje. De kinderen die bijvoorbeeld gingen logeren bij oma, of iets anders eenvoudige hadden om naar uit te kijken waren verreweg in de minderheid. Terwijl ik het dus iedereen gun dat er op vakantie gegaan wordt gun ik het de wat rijkere kinderen ook om eens iets simpels te doen en verder gewoon wat te lummelen in de vakantie. Gewoon wat onthaasten, en volgende week weer uitgerust naar school.

Sommige kinderen komen op zondagavond terug en moeten op maandag op school nog bijkomen van de vakantie.

Maar dat doe je toch juist op vakantie? Lekker buitenspelen, weinig schermpjes. Alles rustig aan. Een stuk minder gehaast dan de wekker zetten om op tijd op de bso te zijn. Daar de hele dag in de schoolse omgeving. Om thuis te eten en weer naar bed te gaan. Dat is namelijk wel wat het gros van de kinderen doet in een vakantieweek dat ze niet weg gaan. Logeren is dan ook in weekend, want opa en oma werken vaak ook. En persoonlijk voor mijn kinderen. Die logeren gemiddeld al 1x per maand. Dus dat is ook niet iets bijzonders.

Precies de reden dat we dus weg gaan (naast dat ik echt van vakantie naar vakantie leef). Alle vriendjes en vriendinnetjes zijn namelijk of op vakantie of op de bso. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

19-10-2025 om 16:37 Topicstarter

RaSa schreef op 19-10-2025 om 16:21:

[..]

Maar dat doe je toch juist op vakantie? Lekker buitenspelen, weinig schermpjes. Alles rustig aan. Een stuk minder gehaast dan de wekker zetten om op tijd op de bso te zijn. Daar de hele dag in de schoolse omgeving. Om thuis te eten en weer naar bed te gaan. Dat is namelijk wel wat het gros van de kinderen doet in een vakantieweek dat ze niet weg gaan. Logeren is dan ook in weekend, want opa en oma werken vaak ook. En persoonlijk voor mijn kinderen. Die logeren gemiddeld al 1x per maand. Dus dat is ook niet iets bijzonders.

Precies de reden dat we dus weg gaan (naast dat ik echt van vakantie naar vakantie leef). Alle vriendjes en vriendinnetjes zijn namelijk of op vakantie of op de bso.

En dan komen de meeste kinderen terug op zaterdag of zondag. Moeten al die indrukken nog even verwerken, zijn nog moe van de reis en zitten op maandag met hun hand onder hun kin in de klas. 

De sleur en het vertrouwde van thuis zijn en naar de bso moeten is denk ik rustgevender dan op reis gaan. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 19-10-2025 om 11:36:

[..]

Dat voelde ik vrijdag inderdaad ook wel een beetje. De kinderen die bijvoorbeeld gingen logeren bij oma, of iets anders eenvoudige hadden om naar uit te kijken waren verreweg in de minderheid. Terwijl ik het dus iedereen gun dat er op vakantie gegaan wordt gun ik het de wat rijkere kinderen ook om eens iets simpels te doen en verder gewoon wat te lummelen in de vakantie. Gewoon wat onthaasten, en volgende week weer uitgerust naar school.

Sommige kinderen komen op zondagavond terug en moeten op maandag op school nog bijkomen van de vakantie.

En niet alleen vakantie maar ook allerlei uitstapjes maken kinderen vermoeid. 

Het lijkt wel alsof ouders zich hedentendage schuldig voelen dat ze hun kinderen 3 dagen in de week naar de bso sturen en dat dan in het weekend en de vakanties willen compenseren. Ouders van vriendjes van mijn kinderen waren sinds verbaasd als wij "alleen maar" de stad in waren geweest in het weekend en verder niks anders hadden gedaan. Het vriendinnetje van mijn dochter op de basisschool ging vaak op zaterdag winkelen in de stad, op zondag naar oma en op de terugweg nog even naar een museum of speeltuin. In de vakanties gingen ze niet altijd op vakantie maar toch wel een keer naar de efteling, een dagje naar een groot zwembad, een keer logeren bij oma en bij een ander vriendinnetje. Die was vaak op maandag en zeker na de vakantie helemaal afgedraaid en moest bijkomen op school. 

Er is in veel gezinnen geen tijd meer om te lummelen en lamlendig op de bank te liggen en te zeuren: Maham, ik verveeheel me zo. Dan kon ik grappend zeggen: Wie zich verveelt kan altijd zijn kamer opruimen. Af en toe een moment van verveling hebben is heel goed voor de ontwikkeling van het brein maar veel kinderen krijgen daar de tijd niet meer voor. 

Geloof inderdaad dat er niet zoveel verschil is tussen terugkomen van vakantie of een gemiddeld weekend. Overigens heb ik persoonlijk ook niet het idee dat dat nu anders is dan in mijn eigen jeugd. Ook toen (jaren 80) had je op zaterdag sport, grote boodschappen en ging je 's middags naar opa en oma. Om vervolgens op de zondag de verjaardagen, visites en uitjes te hebben.

Niet iedereen kan in de zomervakantie lang op vakantie. Mijn man kon meestal maar twee weken in de zomer vrij nemen. Wij gingen daardoor eigenlijk altijd met onze kinderen toen ze nog schoolgaand waren in de mei en herfst vakantie ook weg.
In de hefst meestal de natuur in. Nederland, Duitsland en Normandië waren favoriet maar toen de kinderen iets ouder waren ook wel eens een stedentrip. 
Ik geloof niet dat er echt iets nieuws onder de zon is 20 jaar geleden zaten elke schoolvakantie de bungalowparken ook al vol.

Wij kwamen meestal op vrijdag weer thuis. Dan waren de kinderen op maandag weer fris en fruitig.

Ik vind op vakantie heel fijn maar bij sommigen heb ik het idee dat het een eerste levensbehoefte is of zo. Iets wat per se moet.
Een dochter ( basisschool leeftijd)van een collega van mij had een vriendin die echt elke vakantie naar de zon op vakantie ging. Vriendin had daar op een gegeven moment genoeg van want die had zin om ook wel eens lekker thuis blijven tijdens een vakantie. Lekker buiten spelen en zo, of bij een vriendin logeren.

RaSa schreef op 19-10-2025 om 16:21:

[..]

Mijn kinderen hadden wel vriendjes, maar die misten ze echt niet als ze die een week niet zagen hoor.  Die vinden het nog steeds lekker om gewoon thuis te zijn en samen of alleen iets te doen. Nou hadden ze wel sporttrainingen die in de vakantie gewoon doorgingen, dus daar zagen ze ook wel iemand.
Ik gaf deze vakantie ook training en de meeste kinderen waren er gewoon. 1 op 6 misschien niet. Misschien is het ook wel omgevingsdruk waar sommige mensen aan mee willen doen?  Ik kan bijvoorbeeld prima tegen de vraag 'waarom ga jij niet op vakantie?' maar iemand anders heeft daar misschien meer moeite mee. (We gaan vaak genoeg weg, alleen dus niet in de zomervakantie op een standaardvakantie en sommige mensen kunnen daar vragen over stellen. Nou, lekker vragen dan, 'maar heb je geen behoefte dan?' enz )

wij gaan met de zomervakantie de laatste 2 weken naar Frankrijk. Ik zou er heel wat voor over hebben om ook eens in een andere vakantie weg te kunnen maar dat zit er financieel niet in. We gaan in deze vakantie wel een dagje naar de crea doe beurs in Utrecht, met de trein. Daar kijken we wel naar uit.
Verder hebben we vrijdagmiddag gratis van marktplaats een onderstel van een tweeling kinderwagen opgehaald en dochter en vriendje zijn hier uren zoet mee om dit te verbouwen tot karretje/race wagen. Inclusief verlichting en vlag, haha!
Ik geloof dat zij hier net zulke mooie herinneringen van kan maken dan als we een week op vakantie zouden gaan, hou ik mezelf maar voor.

Valeria schreef op 19-10-2025 om 18:44:

[..]

Mijn kinderen hadden wel vriendjes, maar die misten ze echt niet als ze die een week niet zagen hoor. Die vinden het nog steeds lekker om gewoon thuis te zijn en samen of alleen iets te doen. Nou hadden ze wel sporttrainingen die in de vakantie gewoon doorgingen, dus daar zagen ze ook wel iemand.
Ik gaf deze vakantie ook training en de meeste kinderen waren er gewoon. 1 op 6 misschien niet. Misschien is het ook wel omgevingsdruk waar sommige mensen aan mee willen doen? Ik kan bijvoorbeeld prima tegen de vraag 'waarom ga jij niet op vakantie?' maar iemand anders heeft daar misschien meer moeite mee. (We gaan vaak genoeg weg, alleen dus niet in de zomervakantie op een standaardvakantie en sommige mensen kunnen daar vragen over stellen. Nou, lekker vragen dan, 'maar heb je geen behoefte dan?' enz )

Zal ook van je kind afhangen denk ik. Die van mij worden al chagerijnig als ze eens een middag geen speelafspraakje hebben. En dan krijgen ze uiteraard van me te horen dat ze zich niet zo moeten aanstellen. Sporten liggen bij ons allemaal stil in de vakanties. 

Maar goed, uiteindelijk moet iedereen het lekker invullen zoals ze het zelf prettig vinden. Het is heel naar als je wel wil maar niet kunt, en voor de rest is elke keuze goed lijkt me.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.