Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe lang geloven ze in sinterklaas

en hoe kwamen ze er achter dat hij toch echt niet bestond ?

Ik ben benieuwd hoe bij jullie 1 en ander is gerekt/eerlijk verteld/er zelf achter laten komen/etc gegaan is.

Mijn dochter is 6,5 en op school laat ze zich graag bemoederen door wat oudere meisjes die haar ook natuurlijk onlangs hebben verteld dat Sinterklaas dood is. Ik zat te twijfelen toen ze natuurlijk aan mij kwam vragen of dat echt zo is. Ik heb maar gezegd dat we dan het Sinterklaas journaal maar moeten afwachten, want als dat zo is dan zal Duwertje Blok het wel bevestigen. Of eigenlijk zou het wel op het gewone journaal geweest zijn net als toen bij Michael Jackson. Ja ik flapte er ook maar snel wat uit, je moet toch iets.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

13-09-2009 om 21:57

Dit jaar vertelt

Deze zomer hebben wij onze twee oudste (7 en 9 jaar) vertelt dat sinterklaas niet bestaat. De oudste was vorig jaar nog de enige die nog geloofde en die van 7 zit in een klas met aardig wat allochtone kinderen die sowieso niet geloven (in de sint dan). Er vielen ineens een heleboel kwartjes. Hihi. De jongste (4) laten we nog een tijdje in de waan. Het is zo leuk.

Maar ik ben benieuwd hoe het zo half november gaat worden. Of het niet-geloven dan nog steeds werkt.

Van de zomer...

tijdens een fietstochtje noemde dochter (8) het ook uit het niets op "Sinterklaas bestaat niet hè".
Bevestigend beantwoord en uitgelegd dat het een geheimpje is van alle grote mensen en grote kinderen. Dat het geheimpje wel bewaard moet blijven voor kleine kinderen en dat zij nu mag meedoen met ons geheimpje. Erg interessant vond ze het!
groetjes, Sonja

Guinevere

Guinevere

14-09-2009 om 09:43

Laatste jaar

Ik vrees dat wij met zoon van 7 het laatste gelovige jaar zijn ingegaan. Deze zomer moest ik al een ingewikkeld antwoord bedenken op de vraag hoe het kon dat Sinterklaas zo oud kon zijn, en de andere mensen niet. Ik kon me er nog net uitkletsen: "Ja, dat komt omdat hij heilig is". "Wat is heilig?" "Dat betekent dat het een heel goed mens is en dat God heeft gezegd dat ie heilig is". "Ja, maar God bestaat toch niet?". Aaaargh... Toen heb ik gezegd dat ik dat ook allemaal niet volledig begreep. Voorlopig pikte hij het nog, maar hij zal wel het één en ander gaan oppikken bij oudere kinderen, dat het niet waar is. Vorig jaar hadden er ook al kinderen gezegd dat de Sint niet bestaat, maar toen zei hij zelf dat dat niet klopte, want hij had de Sint toch zelf gezien!!

Julia64

Julia64

14-09-2009 om 09:57

Hier óók al in de zomer..

Wat is dat toch, dat al die kinderen er rond of in de zomer over beginnen...? Hier was zoon bijna 8 toen "de vraag" opeens uit de lucht kwam vallen, op een warme avond in juni.Hoewel het er natuurlijk aan zat te komen, voelde ik me toch wel wat overvallen, maar ook hier hadden we ons voorgenomen om gewoon de waarheid te vertellen als hij er zelf mee kwam.
Hij was er in 1e instantie behoorlijk van in de war geloof ik ("maar mama, van wie heb ik dan dat legokasteel gekregen? en van wie dat laserlampje?" etc.etc.)maar nu heeft hij zich er bij neergelegd lijkt het.
Manda, ik zou gewoon afwachten hoe de zaken er tegen Sinterklaas voorstaan en of ze er dan nog eens mee komt.

groet
Julia

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2009 om 10:27 Topicstarter

Als ik eerlijk zou

antwoorden op haar vragen van afgelopen jaren dan had ze nooit geloofd denk ik, ze stelt al vanaf het moment dat ze het besef van Sinterklaas mee kreeg duidelijke vragen.

Grappig ze geloven er niet vanzelf in is mijn ervaring dat geloof moet je er echt in stoppen en onderhouden anders vallen ze er van af, misschien geldt dat dan ook wel voor alle andere geloven

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2009 om 10:29 Topicstarter

Grappig cobi

ik heb een neefje die er ook niet van af te brengen was, als laatste in de klas geloof ik heeft hij het opgegeven toen hij 9 was toen zijn moeder alles heeft uitgelegd en hem er van heeft verzekerd dat zij dat echt echt echt toch was die die kadootjes dan had geregeld. Heel jammer vond hij het.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2009 om 10:32 Topicstarter

Izar

ik ben van plan om het schoen zetten zo lang de dochters in huis wonen voort te zetten, ze hoeven niet te zingen ik zet de schoenen zelf s'ochtends met een kadootje wel ergens neer. Gewoon omdat ik dat leuk vind om ze te verwennen met iets, lippenstiftje of belkaart ofzo.

Guinevere

Guinevere

14-09-2009 om 10:45

Moeilijke vragen in de zomer (ot)

Ik heb het vermoeden dat kinderen in de zomer meer rust aan hun hoofd hebben, waardoor ze dieper over van alles en nog wat gaan doordenken. Zo moest ik álle ins en outs over hoe vaders en moeders die baby's nou maken vertellen, terwijl we met de auto op een prachtig frans landweggetje reden....
Nu de zomer voorbij is, houdt zoon zich vooral bezig met andere belangrijke kwesties, zoals sporten en het bouwen van legokastelen.

reina

reina

14-09-2009 om 10:48

Manda

dat hebben wij ook nog heel lang gedaan, gewoon een kadootje in de schoen, als grappige verrassing. ( En tegenwoordig vind ik rond sinterklaastijd soms opeens iets in mijn schoen, als dochter onverwacht even langs geweest is )

Ellen

Ellen

14-09-2009 om 10:55

Hier..

Een 8-jarige die nog heilig gelooft. Zelfs geen spoortje twijfel. Ik heb getwijfeld om het hem te vertellen maar ik laat het maar op zijn beloop.
Op school wordt er in zijn groep (5) geen Sinterklaas meer gevierd maar surprises gemaakt. Ik denk dat tegen die tijd het kwartje wel gevallen is...

Manda Rijn

Manda Rijn

14-09-2009 om 11:03 Topicstarter

Ja guinevere mooi is dat

Ik kan in de 2e week dat we weg zijn merken dat ik ontspannen ben als ik niet meer denk aan wat we morgen allemaal moeten doen en dan werkt je brein ook heel anders. Als dochter een keer niet iemand mee neemt van school dan kan ze ook zo leuk in haar eentje spelen op haar kamer, dan gaat ze bijvoorbeeld heel rustig al haar poppetjes in een landschapje plaatsen. Ze speelt dan heel anders en komt ook met andere reacties en vragen bij mij.

Heerlijk vakantie en mooi die vragen over het maken van babies !

Vic

Vic

14-09-2009 om 11:21

Mijn dochter was 9 toen ik het heb verteld. Ik had al even bij haar juf (groep 5) gepolst of het algemeen bekend was in de klas en zij vertelde dat nog ongeveer de helft van de kinderen min of meer geloofde. Dochter wilde me overigens eerst niet geloven. Ik moest met keiharde bewijzen komen, verlanglijstjes en tekeningen die ze ooit in haar schoen had gestopt en ik had bewaard.

Jacoline29

Jacoline29

14-09-2009 om 11:31

Denk volgend jaar

Dan is zoon ruim 8.Hij zal nog wel het geheimpje moeten bewaren voor zijn zusjes van 6 en 4 dan.
Als ze er mee komen,vertel ik het ook eerlijk en zal ik zeggen dat pappa en mamma het fijn vinden om hun niet alleen op hun verjaardag,maar ook met sinterklaas extra te verwennen met een cadeautje ofzo.

Mijn dochter van 8 kwam met vragen afgelopen zomer toen ze een boek over Sinterklaas had gelezen. Het boek was bestemd voor 12-jarigen en er stond in dat sinterklaas dood is. Toen ze met vragen over hem bij mij kwam, vond ik dat het tijd was dat ze de waarheid hoorde. Ze vond het helemaal niet leuk....

Maylise

Maylise

14-09-2009 om 18:14

Jongste met 9

Mijn jongste zoon gelooft niet meer echt in sinterklaas sinds vorige zomer toen hij net 9 was. Hij had al twijfels en uiteindelijk besloot hij dat sinterklaas niet bestond en de kerstman ook niet. Wij hebben dat toen bevestigd. Hij voelde zich wel groot dat hij het wist en ook geen tranen of zo. Dus ik dacht dat het wel goed was zo maar tegen de sinterklaas periode zelf begon hij weer te twijfelen. Want overal had iedereen het maar over Sinterklaas en zelfs in de kerk was er over Sinterklaas gepraat dus misschien was hij toch wel echt. En als de Sint niet echt was dan toch zeker de Kerstman wel want er zijn zoveel films gemaakt over de Kerstman. Die bestaat dan in elk geval wel. Zo besloot hij het toen zo'n beetje. Ik heb er verder niet zoveel meegedaan maar hem gewoon zijn eigen redenaties laten volgen.
Na de Kerst werd de opleving in geloof minder en nu is hij er 100% zeker van dat zowel Sinterklaas als de Kerstman niet bestaan.

Hij wil overigens nog wel zijn schoen zetten. Ik vind het best om dat nog een jaartje of wat te doen. Zoon speelt het ook wel slim. Hij stelde voor om de kleine nichtjes in December maar de hele maand bij ons te laten logeren want zij geloven tenslotte nog.

Mijn dochter van 13 was nog wat ouder toen ze niet meer in Sinterklaas geloofde. Ze was net 10 jaar toen ze van het geloof in Sinterklaas afviel omdat een vriendinnetje haar het geheim vertelde. Daarna trok ze zelf de conclusie dat de Kerstman ook niet bestond.

Mijn zoon van 16 heeft nooit echt 100% in Sinterklaas of de Kerstman gelooft. Hij had er altijd al heel veel vragen over en zag gelijk alle dingen die niet klopten en accepteerde onze uitleg over hulpsinterklazen en zo ook niet echt. Met 5 jaar trok hij al de conclusie dat het eigenlijk een verklede man was. De Kerstman is bij hem een paar maanden langer meegegaan maar is toen ook gesneuveld.

Het verschilt hier dus best wel. Overigens heb ik wel altijd een beetje mee gefantaseerd rondom de Sint maar een rechtstreekse vraag over het bestaan van de Sint zou ik wel naar waarheid antwoorden ongeacht de leeftijd van de vraagsteller. Bij minder rechtstreekse vragen vroeg ik altijd wat ze zelf dachten en dan fantaseerde ik gewoon wat mee.

Maylise

Cindy

Cindy

15-09-2009 om 07:25

6 jaar

Vorige december hadden we al wat twijfels over zijn geloof, maar dit weekend kwam zoonlief (na een opmerking van opa over de baard van sinterklaas) met de opmerkingen dat de sint toch niet bestond. Ouders kopen die kadootjes. Dat hij hij zelf bedacht, besproken met zijn vriendjes en die waren het met hem eens. Ben allang blij dat hij het niet met zijn zusje van vier heeft besproken!

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2009 om 09:07

Hardnekkig

Onze oudste stelde ook al jaren af en toe doordringende vragen over Sinterklaas ('mama, geloof jij dat Sinterklaas echt bestaat?'), waarbij ik de antwoorden redelijk open hield, maar het kwartje wilde niet echt vallen.
Vorig jaar toen hij 8 jaar werd (in april) heb ik hem 'het geheim over Sinterklaas' verteld (Sinterklaas is dood, maar mensen vinden het zo'n mooi verhaal dat ze het ieder jaar naspelen) en dat hij als 'groot' geacht wordt dit mee te spelen ook voor zijn broertjes en andere kleine kinderen. Hij wist al wel dat Sinterklaas niet bestond, zei hij, dus ik dacht erg snel klaar te zijn met het verhaal. Maar achteraf bleek dat hij dus niet wist dat wij de kado's kochten (dacht dat de buren dat deden, want die drukten ook op de bel voor ons .
Broertjes van bijna 7 en 5 geloven nog heilig in Sinterklaas. Voor de middelste is hij echt dè held, hij heeft het er ook het hele jaar wel over (niet dagelijks hoor). Dat wordt nog wat dus...
Jesse

sandra75

sandra75

15-09-2009 om 10:00

Geen idee

Onze jongens zijn negen en zeven. Ze weten allebei dat de échte Sinterklaas niet meer leeft en dat dit dus nepSinterklazen zijn. Maar ze geloven nog steeds dat die nepSint hun cadeautjes brengt...
De oudste zit nu in groep 5 en ze gaan dit jaar voor het eerst lootjes trekken..ik ben benieuwd. Af en toe denken we weleens dat hij het allemaal wel in de smiezen heeft maar het enthousiasme waarmee hij naar het Sinterklaasjournaal kijkt...kweet niet...maar goed,dit jaar komt hij dus achter het 'grote geheim'. En zeker weten dat jongste het dan ook binnen de kortste keren weet.Dat wordt tijdens ruzietjes:"ja en jij bent een baby,want jij gelooft nog in Sinterklaas". Ik hoor ze nu al

emma43

emma43

15-09-2009 om 13:56

Grote teleurstelling

Wij hebben vorig jaar onze zoon,toen 8 jaar,verteld dat sinterklaas niet bestond.
Hij was enorm teleurgesteld en boos.Hij wilde ook geen cadeautjes van ons,hij wilde alleen de cadeautjes van sinterklaas.Eigenlijk wilde we ook geen sint meer laten komen,maar omdat hij iedere avond huilde,omdat hij het niet eerlijk vond dat sint niet kwam,hebben we op het laatste moment nog een sint en piet geregeld.Maar hem duidelijk gezegd dat het een toneelstukje was.Maaar hij was zo blij.Hij weet nu dat het niet echt is,maar speelt gewoon nog graag het sint en piet spelletje.Hij was ook erg boos dat we het hem verteld hadden,dat vond hij heel gemeen,want hij had liever nog geloofd dat het echt was.
Ik vond het achteraf ook wel jammer,ik had misschien beter kunnen wachten tot hij zelf ging twijfelen.

Moeilijk

hoi
mijn oudste dochter is 7 en zit in groep 5. Ze gelooft echt heilig, heeft vorig jaar zomer nog Sint een brief geschreven om hem uit te nodigen voor haar verjaardag (in februari). maar ja ook hier is groep 5 met lootjes trekken. Omdat ze nog zo gelooft wil ik het liever zelf vertellen dan dat ze het van klasgenootjes hoort. daarom ben ik eens bij de juf van groep 5 gaan informeren.

Zij vertelde dat iets minder dan de helft van de klas meestal nog in Sint gelooft. Ondanks dat ze lootjes trekken, en dat de helft alles al weet, gaat het elk jaar prima. Het is geen reden om haar al iets te vertellen.

Ik ben wel van plan om ergens in maart of april volgend jaar te gaan vertellen hoe het zit. Volgend jaar in groep 6 wil ik niet dat ze de enige in de klas is die nog gelooft.

Groetjes
Gruffalo

6 jaar

Aangezien onze zoon versneld is en hij nu met 6 jaar zit in groep 5, hebben wij hem afgelopen zomer ingewijd in het "grote-groep-5-geheim".
Tijdens het gesprek (over de camping in zuid-frankrijk) zag je hem groeien. Hij vond het zo geweldig dat hij nu bij de groten hoorde. Natuurlijk vind ik het wel jammer, maar een kind wat snel gaat, is toch al anders.

@pelle

hoi pelle

de jaren dat een kind gelooft in Sinterklaas en er echt van kan genieten, het spannende en bijzondere dat is maar een paar jaar. Zeg vanaf een jaar of 4 tot een jaar of 6 of 7. Daarna gelooft ze niet meer, en dat de rest van haar leven. oke dat zal ook best leuk zijn, samen met ons het geheimpje voor haar kleine zus bewaren maar dat kan nog jaren. Ik wil haar nog een jaar dit op deze manier mee laten maken. Haar laten geloven dat rommel-piet langs is geweest, of inpakpiet. haar heel enthousiast laten zingen bij de schoorsteen, vol geloof dat de sint haar zal horen.

als ik terug kijk op mijn jeugd dan zijn dat bijzondere jaren geweest, mijn ouders hebben er ook altijd iets leuks van gemaakt. De jaren er na waren ook wel leuk, maar toch anders.
en ik zal meteen toegeven: voor mij is het ook leuker als ze allebei nog geloven. Ik maak er elk jaar ook iets bijzonders van, veel meer dan alleen een zak met kadootjes.

Waarom niet nog een jaar wachten, waarom moet ik het haar al vertellen?

Gruffalo

ishtar

ishtar

16-09-2009 om 10:19

Oudste (over waarom niet eerder vertellen)

van 10 gelooft nog steeds. En middelste van 8 ook. Binnenkort moeten ze er beiden wel aan 'geloven' want dan ga ik maar eens het boek over het geheim van sinterklaas voorlezen, want het wordt inmiddels wel tijd dat ze het weten. (eigenlijk had ik dat al eerder in het jaar moeten doen...)
Waarom niet eerder? Omdat oudste een autistische stoornis en verstandelijke beperking heeft, ook al zit ie op een 'gewone school' en moest ie vorig jaar al een surprise maken. Bijkomend nadeel is dat ik niet denk dat hij het geheim voor zich kan houden, en dus jongste van 5 van zijn geloof af zal helpen. Vorig jaar in groep 5 was hij nog niet eens de enige die nog geloofde, dit jaar zal het wel anders zijn.

Pelle

Waarom kunnen surprises maken en in Sinterklaas geloven niet samen gaan? Er zijn toch verklaringen genoeg denkbaar? Bijv. Sinterklaas heeft het zo druk dat hij de oudere kinderen altijd vraagt om mee te helpen met de cadeautjes. En daarom maken wij surprises in de klas. Niks mis mee toch?

Maylise

Maylise

16-09-2009 om 18:12

Pelle

Omdat er vrij veel leeftijdsverschil is tussen onze oudsten en de jongsten wilden de oudsten op een gegeven moment ook thuis surprises/gedichten maken, een dobbelspel spelen met maffe cadeautjes en dergelijke Sinterklaas-voor-niet-gelovigen dingen. Onze jongste kinderen hebben daar nooit een probleem mee gehad. Met Sinterklaas krijg je cadeautjes van Sinterklaas en daarnaast maken we voor elkaar een surprise met een cadeautje. Verdere uitleg was echt niet nodig. Voor de kinderen was dat heel normaal. Lootjes trekken en elkaar een cadeautje geven + cadeautjes van de Sint. En met Kerst alleen cadeautjes van de Kerstman. Ze hebben hier nooit echt vragen over gehad verder toen ze nog geloofden.

Vorig jaar in groep 5 geloofde ongeveer de helft nog in de Sint en toch maakten ze surprises. Blijkbaar zien de kinderen de paradox niet. De meester legde uit aan de kinderen dat sint het heel druk had en dan Sint dus heeft bedacht dat in alle scholen in Nederland de grotere kinderen voor elkaar een cadeautje kopen. De leraar had er in elk geval een mooi verhaal omheen wat de gelovigen blijkbaar wel geslikt hebben. Ik ben benieuwd of dit jaar in groep 6 er nog kinderen zijn die geloven.

Maylise

*bella*

*bella*

16-09-2009 om 21:58

Ja cobi

Hier ook een vijfdegroeper, en vanaf dat hij 4 is is zo nu en dan al geregeld besproken dat sint niet echt echt is. (op uitdrukkelijke vragen van hem) maar ik merk aan niets dat hij nu niet-gelovig meer zou zijn. Vandaag zei hij nog dat hij het best vreemd vond dat sint niet bruiner was, als hij toch in Spanje woont.

Tango

Tango

16-09-2009 om 22:27

Toevallig

Dit draadje, omdat Tangodochter nou net afgelopen maandag aan mij vroeg: bestaat Sinterklaas echt wel of geven jullie die kadootjes. Ze stond toen naast het bed van Tangozoon, dus heb ik haar maar snel de kamer uit gestuurd. Vervolgens heb ik gevraagd aan haar wat ze zelf dacht. Ze wist het niet, maar buurmeisje van 10 had het tegen haar gezegd. Omdat Tangodochter 8 is en in groep 5 zit heb ik er niet meer omheen gedraaid.
Ik had eigenlijk best tegen dit moment opgezien omdat ik dacht dat ze heel boos zou worden. Ze nam het echter erg makkelijk op. Later bleek ook dat ze al langer twijfelde. Vorig jaar had ze zich al afgevraagd hoe dat nou zat met die boot, die was toch veel te klein voor al die pieten om in te slapen......
Ik hoop wel dat ze het nog even geheim houdt voor Tangozoon want die is nog geen 5 en vind ik dus nog veel te jong. Laat die nog maar lekker geloven. Ze vindt het wel moeilijk, vandaag begon ze in bijzijn van haar broertje te vertellen: toen ik in groep 3 zat zei buurmeisje ook al tegen me dat je ouders de kadootjes in de schoen stoppen... Ik heb haar maar snel gezegd haar mond te houden.
Tangodochter kijkt overigens helemaal uit naar het surprises maken, ze vind het geweldig. Ze moet natuurlijk nog even wachten, de zomer is nog niet eens voorbij. Wel grappig dat meerdere kinderen er nu toch al mee bezig zijn.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2009 om 08:40

Smoesjes

Cobi: "Ik heb nooit smoesjes opgehangen. Op lastige vragen gewoon gezegd dat ik het zelf ook niet wist.."

Dat lijkt me toch een smoesje. Ik weet het in elk geval precies, en ik vermoed met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat Cobi ook precies weet hoe het zit met de sint.

Maar ik ben hier op OO een gruwelijke, zelfs ooit al bijna van geestelijke mishandeling beschuldigde uitzondering, want ik geef altijd eerlijk antwoord op sintvragen (van uitsluitend mijn eigen kinderen hoor, die van jullie zijn veilig voor mij , dus hier geloven ze met 4 meestal al niet meer. Wat het overigens niet minder spannend maakt (maar ik weet inmiddels dat niemand van OO dat van me aanneemt

Verkleden in de klas

Ik hoorde een mooi verhaal, sluit aan bij Yta's opmerking dat het ook met eerlijke antwoorden spannend blijft.

Op een school bij ons in de buurt komt er een man de kleuterklas in die zich ter plekke verkleedt als Sint. En je raadt het al: tegen de tijd dat hij in vol ornaat is vinden alle kinderen het reuze spannend en echt.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2009 om 13:28

Pelle

Ooit heb ik op de Pabo dat filmpje gezien. Man komt binnen, verkleed zich met hulp van de kleuters in sint en ineens zitten alle kleintje met open mond te kijken: het is écht de sint. Waarna de lacherige stemming verdwijnt en er een plechtige bijeenkomst aanvangt.

Echt zelf gezien, en een hele generatie juffen met mij. Dus best kans dat daar het verhaal vandaan komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.