Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Inlichten ouders Whatsapp

Mijn dochter mag nog geen eigen telefoon, dus ze mag mijn nummer geven voor contacten. Mijn telefoon gebruik ik zowel privé als zakelijk.
Ik heb vandaag al voor zeker de derde keer gehad dat mijn collega’s op werk me aanspreken op de binnenkomende teksten. Die verschijnen op het scherm en die telefoon ligt voor iedereen zichtbaar. 
Het gaat om teksten die zowel privé aan mijn dochter als in een Whatsappgroep zijn gestuurd. Zoals ruzies waarin de kinderen elkaar uitschelden voor paardenbek en dat een meisje mijn dochter stuurt dat ze in haar Whatsappstatus moet zetten dat ze een klasgenootje haat. 
Collega’s zijn erg geschrokken van het taalgebruik, ik ben wel wat gewend van de verhalen van mijn dochter. 
Nu zit ik toch te twijfelen met of ik niet, als het kan, de ouders van deze kinderen moet benaderen over de Whatsappberichten. 
Wat zouden jullie doen? 


gezien de privacy van je dochter: je telefoon dus niet in het zicht leggen van anderen. Hoesje er omheen als ie perse op tafel moet.
Maar het taalgebruik vind ik ook niet normaal en zeker iets om te bespreken met je dochter. Als het gaat om klasgenootjes zou ik eerder de leerkracht inseinen dan de ouders direct aanspreken. Dat is wel iets wat je beter kunt doen als het om een kind gaat wat dat doet, maar niet als het om meerdere gaat.

Ten eerste een eind maken aan het feit dat jouw nummer voor berichten aan je dochter wordt gebruikt.

Valeria schreef op 16-08-2021 om 16:51:

Ten eerste een eind maken aan het feit dat jouw nummer voor berichten aan je dochter wordt gebruikt.

Gezien het gedrag in die groepen misschien juist wel handig om even in de gaten te houden. 
maar afgezien daarvan:instellen dat de tekst niet meer zichtbaar is op het beginscherm of een hoesje eromheen. Ik zit er helemaal niet op te wachten dat Jan en alleman met mijn whatsapp meeleest.n

Ik moet mijn iPhone voor mijn gezicht houden om de berichten op het scherm te kunnen zien. Is dat bij andere toestellen anders?

Inhoudelijk over wat je moet doen: ik zou echt de ouders inlichten. Waarschijnlijk hebben ze geen weet van wat er speelt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-08-2021 om 17:01



"Zoals ruzies waarin de kinderen elkaar uitschelden voor paardenbek en dat een meisje mijn dochter stuurt dat ze in haar Whatsappstatus moet zetten dat ze een klasgenootje haat."

"ik ben wel wat gewend van de verhalen van mijn dochter"

Jij mag er dan aan gewend zijn, dat betekent niet dat het ook allemaal normaal is. Zeker gezien het feit dat je dochter te jong is om een eigen telefoon te hebben.

Ik zou wat print-screentjes naar die ouders sturen.
Dit is gewoon vals pestgedrag van die kinderen en daar moet m.i. op ingegrepen worden.

Dit klinkt typisch als wat wij vroeger op MSN deden. Hele avonden ruzies maken en elkaar uitschelden wat ongeveer in groep 6 begon en doorging tot de 2de of 3de klas. Intussen elkaar opfokken om nog meer lelijke dingen over elkaar te schrijven. En in de tijd van Hyves schreven we ook nog verschrikkelijke teksten OVER elkaar in voor iedereen leesbare “krabbels” die iedereen natuurlijk las.
Wij vonden dat “normaal” maar achteraf gezien is dat het niet. Het is gewoon pesten. 
Als het om klas/schoolgenootjes gaat verpest het ook de sfeer op school omdat de ruzies daar door gaan, weet ik uit ervaring. 

NB dat een meisje jouw dochter vraagt om haar (jouw?) Whatsappstatus te veranderen naar iets hatelijks over een ander meisje is al helemaal van de zotte. 

Violetta2002 schreef op 16-08-2021 om 17:22:

Dit klinkt typisch als wat wij vroeger op MSN deden. Hele avonden ruzies maken en elkaar uitschelden wat ongeveer in groep 6 begon en doorging tot de 2de of 3de klas. Intussen elkaar opfokken om nog meer lelijke dingen over elkaar te schrijven. En in de tijd van Hyves schreven we ook nog verschrikkelijke teksten OVER elkaar in voor iedereen leesbare “krabbels” die iedereen natuurlijk las.
Wij vonden dat “normaal” maar achteraf gezien is dat het niet. Het is gewoon pesten.
Als het om klas/schoolgenootjes gaat verpest het ook de sfeer op school omdat de ruzies daar door gaan, weet ik uit ervaring.

NB dat een meisje jouw dochter vraagt om haar (jouw?) Whatsappstatus te veranderen naar iets hatelijks over een ander meisje is al helemaal van de zotte.

Dit komt mij totaal niet bekend voor. Ik zou ouders confronteren. 

Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom je collega’s jouw berichtjes lezen? 

DanGun schreef op 16-08-2021 om 17:43:

Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom je collega’s jouw berichtjes lezen?

Nee. Dat was ook het eerste wat ik dacht.

Ik zou zo not amused zijn. En dan jou ook nog aanspreken op de inhoud… 

Je kunt je tel zo instellen dat berichten niet leesbaar zijn, pas als je de telefoon unlocked. Je tel geeft dan alleen melding dat er een bericht is. Op die manier zien collega's niet wat er bij jou binnenkomt. 

Maar ik vind zulke appjes ook niet echt normaal klinken om eerlijk te zijn. 

Wat onbeschoft.

Van je collega’s.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-08-2021 om 18:47

Hoe komen jouw collega's aan die info? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.