Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
magdalena

magdalena

18-04-2009 om 22:25

Is €35,- voor een scoutingweekend niet veel?

Mijn dochter gaat voor het eerst sinds tijden weer op weekend met de scouting. Het weekend is op het clubhuis. NU wordt van ons een eigen bijdrage gevraagd van €35,-. Ik vind dit belachelijk veel, ons budget is nl. niet zo heel groot maar daarnaast vind ik dat wij op kosten worden gejaagd. Ik vraag mij dus af wat ik moet doen, dochter wil natuurlijk graag mee.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mari

Mari

18-04-2009 om 23:10

Erg veel

Ik heb net terug gekeken, de bedragen die ik voor weekenden in eigen clubhuis moet betalen is meestal ronde de 8-9 euro. Ik zou gaan vragen waarom de kosten zo hoog zijn, benader ook de andere ouders en vraag wat zij er van vinden.

gr. Mari

Te veel

Belachelijk veel geld. Dochter is nu een weekend weg, in tent, op de fiets, maar wel met eten voor 10 euro, zelfde afgelopen februari, niet in tent, maar bij de boer, ook voor 10 euro.
Met pinksteren is ze een lang weekend weg, die is duur, 25 euro, maar dat is ook een speciaal kamp met hoge kosten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-04-2009 om 23:54

10 euro

Ook hier zoon die dit weekend op kamp is, in eigen clubhuis. 10 euro aan kosten. Vind ik een normaal bedrag. 35 euro is veel te veel als het weekend alleen in en rond het clubhuis plaatsvindt. Staat er soms iets speciaals op het programma? (excursies ofzo?)

Ja veel,

Maar wat doen ze er van? Als er een bezoek aan dierentuin of exotische zwemgelegenheid bij zit dan wordt het al snel duurder. Normale weekenden (1 overnachting) kosten hier iets van 10 euro.

Mari

Mari

19-04-2009 om 10:37

Bintje (ot)

Gaat je dochter naar de pinksterkamp in Dwingeloo? Wij moeten daar voor €30 betalen (en heen en weer rijden).

Niets

wij betalen niets als ze op weekend gaan, wij betalen alleen zomerkamp, rond de 60/80 euro voor 1 week.
we betalen, 21 euro in de drie maanden en daar doen ze alles van.

krulleke

Mari (ook ot)

Nee, dochter gaat niet naar Dwingeloo, maar naar een internationaal kamp, ergens in Noord-Limburg, ik weet niet precies waar.

Wat mij opvalt

Wat mij opvalt, zoals ik dat hier al jaren lees, is dat de scouting zoveel goedkoper is met (zomer)kampen dan bv de sportvereniging, school etc.
Een van onze kinderen gaat met school op kamp (3 nachten) voor een bedrag dat bijna net zo hoog is als de prijs voor het scoutingzomerkamp voor 7 of 8 nachten. Ander gaat met de voetbal voor een bedrag dat 2/3 is van de prijs van het zomerkamp naar een weekenkamp van de sport. Het zal wel liggen aan de accomodatie, maar ik vind het wel opvallend. Wat dat betreft is de scouting wel voordelig ))

Sjillie

Sjillie

19-04-2009 om 13:13

Best

veel 35 euro voor een weekendkamp mits er geen grote dingen gedaan worden.
De vraag is wat er gedaan wordt.

Mijn man is een keer met de scouts waar hij leiding van was gaan abseilen in een weekendkamp. Dat was ook een duurder kamp, maar ouders wisten waarom en hadden er vrede mee. Was toen ook iets van 35 of 40 euro.
Normaal inderdaad tussen de 8 en 10 euro voor een weekendkamp van vrijdag tot en met zondag.

Voor mijn zoon die nu bever is, betalen we tussen de 7,50 en 10,00.

Gr Sjillie

Huh?

10 euro voor een heel weekend????????????

Leven ze dan van water en brood of zo???? Of wordt het verder gesubsidieerd door de jaarlijkse lidmaatschapskosten of zo?

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-04-2009 om 13:50

Ingrid

Ha, ha, nee hoor, geen water en brood. Maar wel overnachten in het eigen clubhuis, dus daar heb je geen kosten aan. De enige extra kosten die er zijn, zijn de boodschappen. Weekendkamp begint hier vaak zaterdagochtend of middag en duurt tot zondagmiddag. Dat zijn dus niet veel maaltijden. Spelmaterialen etc. zijn over het algemeen al gewoon aanwezig. Oh ja, Scouting draait volledig op vrijwilligers.
Is het een weekend in een ander gebouw of is het een kampeerweekend, dan zijn de kosten vaak wat hoger. Maar het blijft laag, omdat de accommodaties relatief goedkoop zijn. Oudste zoon heeft zo nu en dan een weekendkamp van atletiek, en moeten we altijd zo'n 30/35 euro voor neertellen.

Dat vind ik ook altijd zo knap, ingridt

Ik vind het ook altijd zo knap van de leiding, Ingridt. Maar ze eten geen haute cuisine, maar zo goedkoop mogelijk: witte prijzen winkels etc. Vervoer is vaak fiets of een beroep op de ouders, maar dat wordt redelijk gerouleerd.
Ze verblijven vaak in tenten, maar ja, daar is ook onderhoud aan nodig en ook de keukenspullen dienen af en toe vervangen te worden (emmer, teiltje, pannen) etc. Dus hoe ze het doen ...?
Wel zijn er vrij geregeld allerlei acties als collecteren voor Jantje Beton, wafels verkopen etc en natuurlijk het klassieke Heitje voor een karweitje/ Een taak voor een knaak etc Dus ze verdienen ook wel wat bij, maar dat zijn ook geen wereldbedragen. Lidmaatschap is ook niet erg hoog, daar kan ook niet veel uit gehaald worden.
Afgelopen jaar hebben we voor 8 nachten zomerkamp 70 euro betaald. Dat was op een scouting labelterrein, zonder douche (daarom 2 keer zwemmen) en toilet, dus zelf hudo's graven. Ze doen wel wat activiteiten die wat kosten, maar niet naar de Efteling of zo. Dat primitieve is nu juist wat mijn dochter zo aanspreekt,

dat zomerkamp was wel zelf brengen en halen (50 km verderop) en op de heenweg hadden we de aanhanger van de scouting achter de wagen, maar dat is met school ook: zelf fietsen en de bagage wordt door ouders (kostenloos gebracht.

Katrien

Katrien

19-04-2009 om 14:22

Goedkoop koken

Het is ondertussen al lang geleden, maar ik ben nog leidster geweest bij de scouts. En inderdaad de kosten voor een scoutingweekend waren laag, tenzij bij speciale activiteiten (die wij overigens zelden deden).

Het eten was wel goedkoop omdat;

- er meestal met de plaatselijke bakker een overeenkomst werd gemaakt om de overgebleven broden van de vorige dag aan een bodemprijs te kunnen kopen
- het broodbeleg bestond uit; de goedkoopste chocopasta die we konden vinden, idem voor confituur. En meestal konden we bij een klein plaatselijk winkeltje wel een hoeveelheid kaas krijgen voor ook weer een heel lage prijs.
- voor de rest aten we veel aardappelen en pasta. Bijna geen vlees, tenzij gehakt in de spaghettisaus. En de groenten waren de goedkopere groenten en ook daar probeerden we bij de plaatselijke groentenboer een goede deal te doen. Ik herinner me vooral veel wortelen, uien, boontjes, ...
- Er werd melk en water gedronken.

Je werd er, als leiding, wel goed in om enigzins fatsoenlijk eten op tafel te krijgen voor weinig geld. Veel variatie was er echter niet. Variatie is duur.

Wij logeerden ook meestal ofwel in scoutslokalen van andere groepen ofwel in tenten op goedkopere kampingplaatsen (zonder stromend water of electriciteit). Zoals op een legerbasis. Water kwam in grote tanks waarbij je dan 's morgens je wasbakje vulde. Douches bestonden niet, ook geen bad. Toilet was inderdaad een zelfgemaakte hudo (put in de grond en een plank met een gat in). Tafels en stoelen moesten we zelf maken. Koken gebeurde op een houtvuur. Enz enz.

Katrien

Marjoleine64

Marjoleine64

19-04-2009 om 14:37

Inderdaad veel

maar ik kan me voorstellen dat een 'internationaal' kamp duurder is dan een normaal weekend kamp. Hier zijn de weekendkampen vaak van vrijdagavond (na het eten) tot zondagmiddag, en ze slapen ofwel in het eigen gebouw of op een goedkoop terrein. Eigen gebouw dan kost het 10 Euro, verder weg dan kost het iets meer, 15 euro of zo (en zelf brengen/halen). Dan hebben ze wel voor de jongste groepen bevers en esta's een vast dak boven het hoofd, met een echte wc, en een kampkeuken. De scouts en ouder slapen in eigen tenten.
Marjoleine

Hier niks

Hier hoef je nooit extra betalen, voor geen enkel weekend en ook niet voor het zomerkamp. Wij betalen voor de welpne 11 euro per maand en bij de scouts 12 euro per maand. Wel hebben ze een paar acties per jaar. Rond oud en nieuw en verder de scoutingloterij.

Als ik hier lees dat iedereen bij moet betalen doen ze het bij ons op de scouting prima :o). Het enige wat moet worden betaald is tijdens het ouder/kind weekend. Dan moet de ouder iets betalen, voor het eerst sinds jaren was dit verhoogd tot 17,50 bij de welpen per ouder. Ze blijven dan ook niet op de eigen blokhut, maar ergens in de regio.

Mijn man kookt altijd tijdens dat weekend als kookstaf. Voor 50 personen 1 warme maaltijd, 2x ontbijt en 2x lunch. Plus nog een 2x een avond snack. Afgelopen weekend met een budget van 250 euro (voor 50 personen) en ze waren klaar voor 233 euro.

Wat een verschillen, groetjes Pinkelot

Dat is het verschil

Voor onze dochter betalen we zeker 7 euro per maand minder, Pinkelot. Dus als je dat er bij op telt per maand, dan betalen wij ook effectief ook niets voor de diverse kampen en weekenden.

margje van dijk

margje van dijk

19-04-2009 om 15:34

We hebben ze net opgehaald

2 jongens (11 en 9) hier zijn net terug van een scoutingweekend in het eigen clubhuis. We hebben er helemaal niets voor betaald. Blijkbaar zit er bij de contributie 1 weekend standaard bij in. Voor het zomerkamp (een volle week) betaalden we vorig jaar geloof ik 75 euro.

Ik heb net een uurlang verhalen aangehoord over wat en hoe ze allemaal gedaan hebben, en ik vind het geweldig. Alles met suggestie, een paar simpele middelen en de kinderen hebben het gevoel alsof ze in een super-avontuur zijn beland. Het klonk als een computerspel met verschillende levels (uitgevoerd in het bos), dat sprak mijn kinderen erg aan. Dan was je weer in level 3 van de 7e wereld, en daarna ging je naar wereld 8, etcetera. Mario en Luigi liepen ook rond (verklede leiding) die elkaar te lijf gingen en ook allerlei computertermen hadden ("Nu ben ik weer een leven kwijt!"). Ze aten spagetti met tomatensaus, prima eten voor in het bos lijkt me. En daarna kampvuur. En daarna nog een nachtspel natuurlijk. En vanochtend nog op de fiets over de Ginkelse heide, waar ze een vastgebonden prinses (ook leiding) gered hebben.

In de zomer gaat het ook zo, ik vind het zo goed zoals ze dat organiseren. En al het werk doen ze ook samen, helemaal geroutineerd. Ze worden er veel zelfstandiger van dan wanneer ze het alleen van mij moeten hebben, geloof ik. Toen we ze kwamen ophalen hadden ze ook zelf hun slaapzakken en matjes al opgerold; op vakantie doe ik dat nog voor ze. Nergens voor nodig, dus

Ik ben dus erg verbaasd dat jij 35 euro moet betalen.

Margje

evelien1

evelien1

19-04-2009 om 15:39

Hier geen extra kosten

Je betaald hier de contributie per jaar of kwartaal (90 euro voor kabouters/welpen en volgens mij 115 voor verkenners/gidsen op jaarbasis)
De kabouters/welpen hebben een aantal weekenden in eigen gebouwen gaan 4 nachten weg in de zomervakantie, de verkenners/gidsen gaan ook een aantal weekenden eigen gebouw en in de zomervakantie 7 nachten weg.
Je betaald bij welpen/kabouters 5 euro voor een uitstapje of zakgeld.
Bij de verkenners/gidsen zal het denk ik ook zo iets zijn. Dit wordt de 1e keer.

magdalena

magdalena

19-04-2009 om 16:10

Even een paar antwoorden

contributie is voor ons €10,- per maand.
Ze gaan 2 nachtjes, in het eigen clubhuis. En ze gaan "iets" doen, maar wat dat is, dat is een verassing. Ik heb dus geen idee waarvoor ik zo veel geld moet betalen. Ik gun mijn dochter het wel maar ze heeft ook nieuwe zomerschoenen nodig, bij wijze van.

Vic

Vic

19-04-2009 om 16:34

Geen geld

Ik vind 35 euro niet duur voor een weekend, maar ik heb dan ook geen scoutingervaring. Een gemiddeld schoolreisje kost ook 25 euro, dus dan is 35 euro voor twee dagen incl. eten een koopje.

Verschillende kampen

hier gaan/gingen ze op kamp met verschillende verenigingen. Eens zien...oudste ging 'vroeger' met judo. 3 dagen, 2 nachten in tentjes bij het budocentrum. kostten 15 euro dat was inclusief een uitstapje en een heuse disco die kwam draaien én als afsluiter zondagochtend zwemmen (zijn ze allemaal weer schoongeweekt...na zo'n weekend midden in het bos). De uitstapjes waren wel 'kleine' uitstapjes, b.v. boerengolven of naar een doolhof, dat soort dingen dus geen pretpark. voor vervoer huurden ze 1 bus (1 ouder had busbedrijf, dus w.s. gesponsord), voor het eten werden voornamelijk ouders ingeschakeld en 1 avond patat (patatzaak ook sponsor, hahaha) in de winter hadden ze 'winterkamp' dat kostte 5 euro. En dan slapen in het budocentrum en maar 2 dagen. Ook inclusief de disco+ het zwemmen.
Beiden zitten ook op gym/acro vereniging. 1 keer per 2 jaar kamp, naar camping ergens hier vlakbij(lopend of op de fiets) inclusief 1 uitstapje (wederom low-budget)+ zwemmen. kostten voor 3 dagen (2 nachten) 15 euro.
Dan zijn ze nog lid van de speeltuin. Die gaan elk jaar op kamp wat verder weg (ong.tussen de 50 en de 100 km.), 3 nachten, 4 dagen. Dat is inclusief een wat duurder uitstapje(pretpark meestal)+ disco+zwemmen en meestal eten ze op de camping (met pension, eten wat de pot schaft) en dat kost 20 euro. Dit is het 'meest geliefde kamp' bij de kinderen. En dan is oudste nog wel eens mee geweest op kamp met de muziekvereniging. Kostten 35 euro (!!!! vond ik belachelijk veel, zeker in vergelijking met die andere kampen...) ook in penion, wel wat dichter bij huis, meestal inclusief 1 low-budget-uitje en soms ook nog zwemmen. en ook aldaar eten wat de pot schaft. Maar volgens dochter ook een erg leuk kamp, ze maken (natuurlijk) ook veel muziek, dus instrumenten mee en er zijn veel verschillende leeftijden door elkaar (ook leuk) t/m volwassenen aan toe. vervoer was meestal fietsen+1 of 2 auto's voor de tassen+instrumenten.
1 jaar had oudste 4 kampen dat jaar, dat werd me te gek. Toen heb ik d'r laten kiezen en gezegd dat ze er maar 2 'mocht' ze koos toen speeltuin en muziek. En het jaar erop wilde ze dan de andere 2. Daarna is het niet meer voorgekomen...toen was ze al van judo af.
Ze zijn hier ook nog lid geweest van de zwemvereniging. Die hielden een kamp bij het zwembad (camping naast het zwembad), zowat in onze achtertuin, ze deden weinig bijzonders qua onkosten (speurtocht, spooktocht etc.) en zwemmen natuurlijk. En daar vroegen ze 35 euro voor. Dat vondt zelfs dochter 'te gek' qua prijs, zeker als het zowat in je achtertuin is toch?
Dus is ze wel mee gegaan zwemmen en heeft ze overdag een paar 'dingen' mee gedaan en sliep en at ze thuis. Dat mocht ook en kostte niks. Idem nog 5 buurkinderen hier...
je kan er dus geen peil op trekken wat zo'n uitje kost...
groeten albana

Nou...daar kan onze school nog wat van leren....

(zie mijn draadje bij ouders & school)

Ik mag alleen al voor het eiland-school-kamp van mijn groep 8-er zo'n 70 euro dokken. Maandagochtend weg, woensdagmiddag terug, en dan wordt er eigenlijk wel verwacht dat ik minstens de heen- of terugreis zonder onkostenvergoeding naar de boot rijd met een horde kinderen (ritje van 70 km, en leeg heen of terug, dus da's 140)

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-04-2009 om 17:19

Ingridt

"Nou...daar kan onze school nog wat van leren..."

Scholen (en andere verenigingen) hebben gewoon de pech dat ze meestal veel geld voor een kampeerboerderij (oid) moeten neertellen. Bij Scouting is het voordeel dat vrijwel iedere scoutinggroep een clubhuis heeft - en deze voor weinig geld verhuurt. Maar meestal alleen aan andere scoutinggroepen. Idem voor kampeerterreinen. Er zijn er veel in bezit van scoutinggroepen/regio's of van de landelijke organisatie. Niet-scoutinggroepen zijn daar niet altijd welkom, of ze betalen in ieder geval een veel hoger tarief. Ik geef zelf cursussen aan vrijwilligers bij Scouting, en dat doen we meestal in een mooi gebouw (soort kampeerboerderij) op zo'n scouting terrein. Kosten 4,90 pppn. Niet scouting-clubs (zoals basisscholen) betalen het dubbele. Dat tikt aardig aan als je een paar dagen op kamp gaat!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-04-2009 om 17:39

Magdalena

"Ik heb dus geen idee waarvoor ik zo veel geld moet betalen."

Ik zou het gewoon vragen en je dilemma voorleggen. Dat een bepaalde activiteit voor de kinderen een verrassing moet blijven, kan ik mij best voorstellen. Maar als ouder mag je natuurlijk best weten wat ze van plan zijn. Zeker als je tegen het bedrag aanhikt. Dan kun je tenminste inschatten of je het de moeite waard vindt. (misschien gaan ze wel bijvoorbeeld naar een pretpark waar ze een maand later ook met school naar toe gaat. Dan toch maar liever die nieuwe schoenen...)

Mari

Mari

19-04-2009 om 18:40

Zomer kamp

Vorig jaar waren de kosten van het zomer kamp behoorlijk hoog. Maar de leiding heeft een mooie power point presentatie gemaakt en bijna elke cent kunnen verantwoorden. Het bleek om een dure locatie te gaan, ondanks dat het een scouting clubhuis was, maar wel eentje super-deluxe (ja, die bestaan ook!). Toen ik wist waar het geld naar toe ging vondt ik het geen probleem. Als kind een week op kamp zou gaan bij een organisatie zoals YMCA dan was ik 3 dubbel het bedrag kwijt.
Magdalena, gewoon vragen, is echt geen rare vraag om aan de leiding te stellen.

liedewij

liedewij

19-04-2009 om 19:30

Hier

Wij betalen 28 euro per 3 maanden contributie. Voor de kampen (1-2 Nachten) betalen wij niets extra. Ze kamperen vaak op eigen terrein/gebruiken eigen clubhuis. Of een clubhuis/scoutingterrein van een scoutclub in de buurt. Gaan vaak op de fiets erheen. Tijdens zo'n weekend gaan ze soms ook nog naar het zwembad of een middag naar sportzaal bij slecht weer.

Liedewij

Bij ons

betalen we 22 euro per kwartaal en niks voor weekenden. Ook niet voor extra activiteiten zoals RSW of winteractiviteit.
Wel voor het zomerkamp, dan is het 70 euro en gaan ze ook een keer zwemmen en friet eten etc.

Bastet

Bastet

20-04-2009 om 07:45

Ingrid

Ik betaal 60 euro voor het groep 8 kamp,voor vier dagen.Ze gaan lekker op de fiets!)
Groetjes,Bastet

Accomodatie

De eisen aan accomodaties zijn de laatste jaren flink aangescherpt. Vaak waren aanpassingen en/of verbouwingen nodig om aan die verscherpte eisen te voldoen. Daardoor hebben diverse accomodaties hun prijzen behoorlijk moeten laten stijgen.
Als het niet tijdens onze vakantie was geweest, had onze zoon op circuskamp mogen gaan (landelijk). Dat had weliswaar € 275,- gekost voor een week en dat is heel prijzig, maar daar zit wel heel veel gebruik van materiaal bij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.