Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

11-03-2010 om 09:44

Jeugdjournaal bij jonge kinderen ja of nee

In een andere discussie heb ik verteld dat ayladochter sinds een paar maanden het jeugdjournaal bekijkt, begonnen vanwege het weerbericht en omdat dochter het zo leuk vind zijn we blijven kijken. Na een tip van hier is daar ook klokhuis bij gekomen. Ik weet dat ze aan de jonge kant ervoor is maar ik heb niet echt het idee dat ze het zich enorm aantrekt of er niet van kan slapen. Ze vind het leuk, is geinteresseerd en baalt iedere keer weer als het afgelopen is. Nu vroeg mij iemand in de andere discussie of ik haar niet te jong hiervoor vond en eerst dacht ik nee maar toen ging ik twijfelen, kan een bijna 6 jarige het jeugdjournaal aan? En dan bedoel ik een normale gewone 6 jarige. Ik meen mij van vroegere draadjes te herinneren dat er meer jonge kinderen waren die jeugdjournaal keken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jasja

jasja

11-03-2010 om 10:18

6 jarige kijkt elke avond

Het hoort bij ons bij het bed-gaan ritueel, nog even met z'n allen naar het jeugdjournaal kijken en dan een stukje Lingo. Bij hele heftige onderwerpen, zoals destijds die creche moorden in Belgie, dan vertellen we er nog iets extra;s bij of kletsen er een beetje overheen zodat hij nog niet alles mee krijgt. het leuke is dat er meestal ook wel iets luchtigs op het einde is, iets met beesten of kinderen die een bepaalde prijs hebben gewonnen.
Maar, er is wel altijd een ouder bij aanwezig.

Ja, mag ze samen met ons, gisteren gezien, hoe reageerde jullie?

Ja, onze dochter kijkt naar het jeugdjournaal samen met ons. Gisteren was er toevallig over het misbruik in de kerkgemeenschap en dan denk ik...Ja wat moet ik hiermee?
Haar eenvoudig uitgelegd en gelijk een insteek dat ze altijd moet vertellen aan papa, mama of juffrouw etc als er iemand bij haar aan haar plasje zit, of wilt dat zij aan iemand anders zijn geslachtsdeel moet zitten.
Ja niet bang maken, maar wel open erin zijn.

ayla

ayla

11-03-2010 om 12:46

Reactie

Chippie mocht je hier lezen ik wil graag reageren op wat jij zegt. Zoals altijd keken wij gisteren het jeugdjournaal, wij hadden het ven oude vriendinnetje te eten en dochter wilde dat ze meekeek. Het kon vriendinnetje echt niet boeien. Begon al met klokhuis waarbij vriendinnetje binnen 2 minuten afhaakte en het jeugdjournaal hield ze nog sneller voor gezien. Dochter kijkt daarentegen ademloos, wil alles horen en is boos als ze door peuterbroertje iets niet kan horen. Het ene kind is het andere kind niet. Mijn dochter kun je niet boeien met knutselen en vouwen maar wel hiermee. Idem met klokhuis, ze vind het geweldig de oude afleveringen op de computer te zien, afleveringen over zeehonden en pinguins of aardbevingen of vulkanen. Ze kijkt het allemaal even graag. Jij denkt dat ze haar interesses heeft omdat wij haar stimuleren maar dat is echt niet zo, dit heeft ze altijd al gehad. Ze wordt er niet angstig van en slaapt er zeker niet slechter door. Dolfje weerwolfje vond ze inderdaad eng, net zoals ze het peuterprentenboek keubeke kuusj eng vond want daar eet een wolf een paard op. Harry Potter daar en tegen vond ze niet eng. Ik heb die film bewust met haar samen bekeken om in te kunnen grijpen maar dat ging prima. Ik merk dat het soms moeilijk te voorspellen is wat een kind eng vind of niet, zogauw als ik merk dat het niet gaat is het afgelopen maar tot nu toe gata het goed en kijkt ze er met veel plezier naar.

Gabbertje, ik was gisteren even aan het twijfelen of ik het uit moest zetten maar heb het toch laten staan. Naderhand uitgelegd wat ze bedoelden en dat dat heel stout was en absoluut niet mag. Ze was er tevreden mee en ze zei nog zelf dat ze als er iets zou gebeuren wat zij niet leuk vond dat ze altijd naar ons of naar haar juf moest gaan. Daarna is ze eigenlijk gewoon braaf gaan slapen.

Het klopt trouwens dat ze bijna altijd eindigen met een luchtiger onderwerp, schoolklas van de toekomst geloof ik of een kind dat een modeshow mocht bijwonen. Naar aanleiding van het jeugdjournaal heeft dochter zich vast voorgenomen om zelf parfum te gaan maken.

Wheeley

Wheeley

11-03-2010 om 14:07

Hier niet, 7 jaar

Mijn dochter is 7 jaar maar kijkt nog niet naar het Jeugdjournaal hoor. Misschien raar van mij maar ik vind het eerlijk gezegd nog niet zo nodig dat ze met al die ellende geconfronteerd wordt op deze leeftijd. Tuurlijk praten we wel met haar over bepaalde dingen in de media zoals over Haiti bijvoorbeeld maar van andere dingen hou ik haar liever nog even weg.

En wat je schrijft Ayla over dat je dochter Harry Potter niet eng vindt maar Dolfje Weerwolf weer wel herken ik ook bij mijn eigen dochter. Ze kijkt bijvoorbeeld al 2 jaar regelmatig naar Huis Anubis (we kijken samen want ik vind het stiekem net zo leuk als haar én ik wil bepaalde dingen kunnen uitleggen als dat nodig is want het is natuurlijk bedoeld voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar en dat vind ze helemaal niet eng maar het kan ook zomaar gebeuren dat ze bang wordt als ze Kabouter Plop zit te kijken (ik zeg maar wat). Ik denk dat dat komt omdat ze Kabouter Plop ook écht begrijpt en dan dus ook bang wordt bij enge stukjes en bij Huis Anubis is het zo dat ze een heleboel dingen net niet helemaal begrijpt waardoor het toch een stuk minder eng is voor haar?
Zou het kunnen dat dat voor jouw dochter ook geldt?

Wat een verschil

Wat een verschil! Hier dus weer geen Anubus of Spangus o.i.d.

dorle

dorle

11-03-2010 om 14:57

Kleuterleeftijd

Ik zou mijn kind van nog geen 6 niet naar het jeugdjournaal laten kijken. Klokhuis zou misschien nog kunnen omdat de meeste kinderen door de lengte en de ingewikkeldheid waarschijnlijk toch afhaken als het niet boeit. Bovendien gaat klokhuis niet over moeilijke onderwerpen zoals kindermisbruik gisteren.
Het jeugdjournaal is nu eenmaal niet voor kinderen die nog in groep 2 zitten en die nog de kleuterleeftijd hebben. Vraag me af waarom je dit onderwerp niet bij kleutertijd zet?

ayla

ayla

11-03-2010 om 15:00

Dorle

Omdat mijn dochter over een paar maanden 6 wordt en ik het ook beter hier vond passen dan bij kleutertijd. Ik denk dat er tussen 5,5 en 6 niet veel verschil zit

Wheeley

Wheeley

11-03-2010 om 15:02

Dorle

"Vraag me af waarom je dit onderwerp niet bij kleutertijd zet?"

Nou, misschien omdat de dochter van de vraagstelster de basisschoolleeftijd heeft? Als ze deze vraag zou stellen bij Kleutertijd dan zou ze waarschijnlijk alleen reacties krijgen van mensen wiens kinderen zeker geen Jeugdjournaal kijken

ayla

ayla

11-03-2010 om 15:07

Wheeley

Hier ook geen Anubis, dochter wil het ook niet zien want spannend.

Wheeley, misschien, zou kunnen uiteraard, al had ik bij HP toch wel echt het idee dat ze de film snapte, ze vond hem alleen niet spannend, zielig maar niet spannend. Ze kon mij erna ook precies vertellen waarom ze hem zielig vond en daaruit kon ik afleiden dat ze de film ook echt wel begreep. Ik heb het idee dat ze het merendeel van de onderwerpen op het jeugdjournaal ook wel snapt, we hebben erna altijd even een napraat moment om dingen uit te leggen als dat nodig is maar vaak kom ik er dan achter dat ze veel dingen al aardig goed doorheeft. Het rotste wat ze tot nu toe vond om te zien was een stuk over unicef en kinderarbeid. Ik zag aan haar dat ze echt geraakt was door het feit dat er kinderen zijn die moeten werken.

dorle

dorle

11-03-2010 om 15:53

Wheeley

Dochter van Ayla is 5.

ayla

ayla

11-03-2010 om 15:59

Haha

dat klopt, dara heeft dorle gelijk maar zoals eerder gezegd wordt ze over een paar maanden 6 en ik denk dat die 3 maanden niet veel meer uitmaakt

Wheeley

Wheeley

11-03-2010 om 15:59

Dorle

Misschien wel maar in Kleutertijd zullen er waarschijnlijk helemaal weinig ouders te vinden zijn die hun kind naar het Jeugdjournaal laten kijken?
5 of bijna 6 is al jong, laat staan dat er mensen zijn die hun kinderen van 3 of 4 laten kijken?

dorle

dorle

11-03-2010 om 16:02

Ayla

Volgens mij kijkt je dochter sinds enkele maanden naar het jeugdjournaal, ze moet nog 6 worden. Ze is dus 5. Tuurlijk is er wel verschil tussen een 5 en 6 jarige.

Wheeley

Wheeley

11-03-2010 om 16:04

Ayla

Als ik jou reactie zo lees begrijpt je dochter het inderdaad allemaal wel. Mijn dochter zou het echt niet zo gedetailleerd kunnen navertellen hoor

Dus ja, als je geen negatieve reacties bemerkt bij je dochter (zoals nachtmerries ed) zou ik haar gewoon laten kijken naar het Jeugdjournaal hoor. Wel erbij blijven en meekijken maar dat doe je al begrijp ik?!

dorle

dorle

11-03-2010 om 16:12

Wheeley

"Misschien wel maar in Kleutertijd zullen er waarschijnlijk helemaal weinig ouders te vinden zijn die hun kind naar het Jeugdjournaal laten kijken?"

Precies, maar wil Ayla dat wel horen?

ayla

ayla

11-03-2010 om 16:30

Dorle

Dorle, ik vind dat jij het erg negatief bekijkt, mijn dochter kijkt denk ik sinds krap 2 maanden na het jeugdjournaal, toen was ze dus ruim 5,5. Ik vind dat ik een 5,5 jarige beter kan vergelijken met een 6 jarige dan met een 4 jarige omdat ze meer gemeen heeft met 6 jarige. Het merendeel in haar klas is 6 bijna al haar vriendinnetjes zijn 6, voor mijn gevoel is ze ook niet echt meer een kleuter. Als ik ook maar 1 moment het idee had gehad dat het jeugdjournaal niet goed voor haar was dan mocht ze niet van mij kijken. Het is interessant, het is leerzaam, ze vind het leuk dus waarom niet. Er zijn lijkt mij slechtere dingen om naar te kijken op die leeftijd.

Fatima

Fatima

11-03-2010 om 17:01

Kleuterrubriek

Je kind zit in een kleutergroep dus je had het in de kleuterrubriek moeten vragen. Het gaat er volgens mij niet om dat jouw kind bijna zes is, het gaat er om dat het een kleuter is.

Ik denk dat ouders van andere kleuters hun kind niet laten kijken en er ook geen zin in hebben dat jouw kind alle ellende van het jeugdjournaal in een kringgesprek gaat vertellen. Als ze dat niet doet is er weinig aan de hand.

Lou

Lou

11-03-2010 om 17:21

Zielig

Ter vergelijking: mijn dochter wordt over twee maanden 9. Ze kijkt af en toe het jeugdjournaal, vindt het soms nog eng maar vooral meestal heel zielig. Daar gaat ze dan toch over zitten piekeren, die arme kinderen overal in de wereld. Ze wordt er verdrietig van. Van mij hoeft ze niet te kijken. Ze krijgt wel wat van het nieuws mee als ik de krant zit te lezen en zij vraagt wat ik lees. Nieuws op maat gesneden.

Sera

Sera

11-03-2010 om 17:48

Wel erg jong

Ik vind 5 jaar wel erg jong om al jeugdjournaal te kijken. Mijn oudste dochter is 11 jaar en zij mag het wel kijken. Zij kijkt ook regelmatig. Mijn zoon van 8 zou ook wel mogen kijken maar heeft er geen interesse in. Mijn dochter van 5 zeker nog niet. Ze zou het wel snappen maar dat vind ik juist het gevaarlijke. Een kind van 1 jaar kan je best journaal laten kijken want die snapt het toch nog niet maar juist met 5 jaar snappen ze al heel veel maar ze kunnen nog niet veel met die kennis doen. Kinderen van 5 jaar weten/kunnen echt al heel veel maar het ontbreekt aan ervaring om dingen binnen een bepaalde context te zien. Mijn dochter hoort uiteraard wel eens wat als er iets gebeurd en ik merk dat ze het dan wel begrijpt maar bepaalde details zelf gaat invullen of bepaalde connecties gaat maken die er niet zijn. Bovendien kan iets wat voor volwassenen heel klein is voor kinderen soms heel groot zijn.Ik neem haar dus in bescherming tegen haar zelf en zij mag dus nog niet kijken.

Tango

Tango

11-03-2010 om 22:09

Tjonge zeg

Sinds wanneer MOETEN we vragen in een bepaalde rubriek plaatsen. Het komt toch wel vaker voor dat iemand iets in een andere rubriek plaatst omdat hij of zij verwacht daar meer antwoord te krijgen. Ayla zal zeker ook haar reden hebben om het hier neer te zetten.
Verder vind ik dat je je dochter gewoon moet laten kijken, Ayla. Als zij er geen last van heeft en het begrijpt is dat toch prima. Bovendien weet je zelf dat jouw dochter met bepaalde dingen voor is op leeftijdsgenootjes en dat dit haar interesse heeft. Belangrijk is inderdaad samen met haar te kijken. Ik heb geen idee of het kan, maar misschien is op internet zichtbaar welke onderwerpen 's avonds besproken worden in het Jeugdjournaal, dan kun je alvast kijken of er erg heftige onderwerpen tussen zitten en zo nodig een keertje overslaan.

Chippie

Chippie

11-03-2010 om 22:30

Ayla

Je verwijst nu voglens mij naar een opmerking die iemand anders heeft gemaakt.

"Het ene kind is het andere kind niet". Jouw kind is heel bijzonder. Alle kinderen zijn even bijzonder. Je kind is dus ook niet meer bijzonder dan andere kinderen. Ik heb wel gezegd dat je volgens mij veel te veel bovenop de cognitieve ontwikkeling van je kind zit. Je stelt vragen hoe je je kleuter kunt stimuleren om te gaan lezen en je praat je kind een leesprobleem aan omdat het nog niet kan lezen in groep 2. Je bent - in mijn ogen - bijna obsessief bezig met oefenen, welke voorleesboeken, welk museum, bewust Jeugdjournaal/Klokhuis/Harry Potter kijken, oefenen met je kind.

Het is heel gezond om je kind als bijzonder te zien. Ieder kind is bijzonder. Maar het is ook gezond om je kind te zien als een gewone kleuter. Dan haal je volgens mij een bepaalde druk bij haar weg. Die druk verklaart misschien ook haar gedragsproblemen.

Chippie

Je gaat mij te ver in je duiding.

Zoveel weten we volgens mij niet van Ayla. We hebben haar nooit ontmoet, hebben nooit haar kind in de klas gezien. Om dan haar de problemen van haar kind in de schoenen te schuiven is niet reëel en al helemaal niet constructief.

Kennelijk lukt het je niet om op zo'n manier aan te sluiten bij de belevingswereld van Ayla dat je in een dialoog komt. In plaats van steeds feller te worden is niet reageren dan ook een optie. Discussie ok, maar aan een wapenwedloop heeft niemand iets. Het lijkt onderhand wel of jij Ayla over de toonbank zou willen trekken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2010 om 09:07

In in aansluiting van rodebeuk...

.... zie ik hier wel een boeiend patroon ontstaan. Het is volgens mij door dit forum dat Ayla op het spoor is gezet dat haar dochter wel eens een ontwikkelingsvoorsprong kan hebben. Schrijf hier namelijk op OOL dat je een slim kind hebt dat schijnbaar onverklaarbaar gedrag vertoont op school, en je wordt er op gewezen dat je kind wel eens aan het onderpresteren kan zijn, zich zou kunnen vervelen en door een ander niveau wellicht weinig aansluiting heeft met de rest. Overigens geheel begrijpelijk!
Ayla denkt hier over na, praat hierover met school, weet het allemaal nog niet zo zeker, peilt nog eens hier op het forum (hoe doen jullie kinderen dit en dat) en gaat haar dochter laten testen. En nu besluit een aantal forummers blijkbaar dat het allemaal wel genoeg is, dat ze er te veel mee bezig is, een pushende moeder is en de opvoeding misschien ook nog wel verkeerd aanpakt.

Ik begrijp toch iets niet goed

Ayla, enerzijds schrijf je regelmatig in je berichtjes dat je dochter ver doordenkt (of toch verder dan een kind van haar leeftijd) en dan wat angstig wordt en (dus?) veel vragen heeft om dingen te kunnen plaatsen.

Nu schrijf je dat ze onderwerpen in het jeugdjournaal (zoals ook bv. seksueel misbruik) best aankan en rustig kan gaan slapen. Dat begrijp ik niet. Wil dit dan toch niet zeggen dat ze de impact van bepaalde onderwerpen niet vat, wat mij ook normaal lijkt: of een kind van ongeveer 6 nu slim is of niet, sommige dingen gaat hun belevings- en bevattingswereld gewoon te boven. Zeker bij hele slimme kinderen zit hier volgens mij een valkuil: ze kunnen bepaalde dingen cognitief best begrijpen (hoe onstaat een vulkaan) maar niet plaatsen. Dit kan net eerder tot problemen leiden als slapeloosheid omdat het blijft malen in hun hoofd.

Verder denk ik dat veel van die onderwerpen nogal 'spectaculair' zijn. Dat zie ik bij verschillende kinderen. Maar of ze altijd echt begrijpen wat een ellende gepaard gaat met sommige natuurrampen, ik vraag het mij soms toch af. Want als ze het echt zouden begrijpen en bevatten, denk ik toch daadwerkelijk dat ze er wel van wakker zouden liggen 's nachts.

Als je dan bv. schrijft dat ze HP wel snapte maar niet spannend vond, dan snapte ze de film misschien toch ook niet echt helemaal? Afin, 't is maar een gedachtengang van mij hoor.

In ieder geval mag mijn 6 jarige dochter niet naar jeugdjournaal kijken, omdat ze er wel wakker van ligt.

*bella*

*bella*

12-03-2010 om 09:57

Wakker liggen

Van de andere kant weet ik ook niet of ik wel wíl dat ze niet wakker liggen van het jeugdjournaal. Ik vraag me toch ook af of het niet een stukje onverschilligheid kweekt, teveel ellende op te jonge leeftijd. Kinderen móeten zich wel afschermen, uit zelfbehoud. Er komt toch al zo vreselijk veel op ze af.
Mmmh, wordt wat ingewikkeld, maar dat spookt wel door mijn hoofd bij onze eigen overwegingen.
Wat ik verder merkte bij mijn kinderen toen ze echt mi te jong waren (maar per ongeluk iets meekregen, opa´s en oma´s waren hier bijv veel makkelijker in en hardleers want ik heb ze zo vaak gevraagd hier mee op te passen) dat ze zaken vooral op zichzelf betrokken, hetgeen volgens mij ook goed paste in de leeftijdsfase. Dus; is er een ramp, kan mij dat ook gebeuren enz. Ze kunnen het iid absoluut niet plaatsen in een grotere context.
En verder; kinderen van mij waren bang dat er bijv gevaarlijke dieren zomaar op straat zouden lopen. Veel gesprekken over gehad, hoe dat onmogelijk is etc. Leest zoon in krant dat er een tijger op schoolplein liep ergens, leg dat maar eens uit! Gelukkig kon hij eea inmiddels wel beter plaatsen en kon er ook wel mee lachen.
Verder vind ik dat een kind van 5 nog een hele hoop te leren heeft. Op die leeftijd bezig met actualiteiten geeft minder ruimte voor andere dingen. Actualiteiten kunnen nog erg lang!

vlinder72

vlinder72

12-03-2010 om 10:58

Bella

Ik ben het helemaal eens met Bella. Ik laat mijn kinderen het jeugdjournaal nog niet zien. Ik overweeg het niet eens. En mijn kinderen zijn echt nergens bang voor. Kijken zonder problemen naar Harry Potter (t/m deel 4) en Pirates of the Carribean. Ze zijn nu 7, bijna 6 en 4 jaar (die van 4 vindt HP of pirates trouwens totaal niet interessant). Ze komen straks vanzelf in aanraking met alle ellende in de wereld en dan is het vroeg genoeg. Mijn oudste zoon krijgt op school wel Nieuwbegrip. Dat vind ik leuk. Dat is het een bepaald onderwerp uit het nieuws aangepast inclusief controlevragen of kinderen het goed begrepen hebben. En ik ben ook van mening, maar dat is erg persoonlijk, dat je goed moet oppassen met wat je je kind aanbiedt. Je moet niet je kind buiten een groep plaatsen door het dingen aan te bieden waar het nog veel te jong voor is. Kinderen vertellen alles door, zeker als het "interessant" klinkt. Vriendinnetjes en vriendjes zullen op een gegeven moment gaan afhaken. Niemand zit te wachten op wijsneus kinderen. Zo zit er ook een jochie bij mijn oudste in de klas die altijd maar van die vroegwijze opmerkingen bleef maken. Vreselijk misplaatst en zeker ongeschikt om als kind tegen volwassenen te zeggen en totaal oninteressant om tegen klasgenootjes te zeggen. Deze jongen heeft inmiddels nog nauwelijks vriendjes over. Zo sneu, maar ik vind het zelf ook een heel vervelend jongetje en ik heb hem liever ook niet in huis. Hij bemoeit zich overal mee. Met mij, met het huishouden, met mijn andere kinderen.

mirreke

mirreke

13-03-2010 om 10:03

Jeetje vlinder

Wat een argument: we laten onze kinderen geen jeugdjournaal zien, anders lopen we de kans dat het etterige nerds worden die zich met het huishouden van andere moeders bemoeien. Zo sneu...

mirreke

mirreke

13-03-2010 om 10:07

Afweging per kind

Ik vind het jeugdjournaal erg leuk, ze brengen ook moeilijke onderwerpen vaak erg goed, maken op een leuke manier ook moeilijke dingen inzichtelijk. Mijn kinderen weten nu alles van aardschollen, en waarom aardebevingen optreden.
Ik denk dat kinderen net zoals volwassenen vaak lijden onder het lijden dat men vreest. Daarom vind ik het jeugdjournaal ook goed, ze geven uitleg, en brengen toch echt nieuws.
Ik denk dat je zelf moet inschatten of je kind het aankan of niet. Belangrijk is ook er met je kind later nog over te praten. Wij hebben hele gesprekken over wat er op het jeugdjournaal komt. Ik vind het ook belangrijk dat kinderen weten wat er nog meer gebeurt. Ook politiek bv. wordt altijd erg aansprekend uitgelegd.

Yaron

Yaron

13-03-2010 om 10:47

Hier

Hier kijken onze oudste twee het jeugdjournaal, ze zijn 8 en 5. De oudste is niet zo gevoelig, hij leest ook al een tijdje de krant, niet alles natuurlijk, maar wel de koppen. Ik vind het ook moeilijk om die van vijf bij de tv weg te houden, we hebben 1 kamer en daar staat de tv. Derde van 2 kijkt ook mee, maar snapt er nog niets van gelukkig. Hoe doen jullie dat met jongere broertjes en zusjes? Wij kijken zelf wel zoveel mogelijk mee.

mirreke

mirreke

13-03-2010 om 12:34

Ook meekijken

Ik kijk vrijwel altijd mee, en dan praten we er vaak ook nog over. Idd, jongsten kijken op jongere leeftijd mee dan de oudsten begonnen met kijken.
Jongste hier kijkt al vanaf vier of nog jonger mee, maar ik merk wel dat hij toen nog helemaal niet geïnteresseerd was. Nu begint hij steeds meer op te letten, hij is nu (bijna) zes. Ik merk ook dat eventuele angst meer samenhangt met onbegrip of gebrek aan kennis. Daarom vind ik het jeugdjournaal ook zo goed, ze leggen goed maar eenvoudig uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.