Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf groep 5 onredelijk streng


Uit ervaring weet ik dat groep 5 wat jongetjes (gedrag) betreft heel pittig kan zijn en dat groep 5 (wat jongens betreft) echt een pestklas kan worden. Sommige scholen hebben juist in groep 5 begeleiding hiervoor. In die zin kan ik mij voorstellen dat de leerkracht met name in het begin heel streng is (om richting het einde van het jaar wat coulanter te worden). Misschien kan je dat navragen.

Hij is een lolbroek en kan daar lang in doorgaan.
Misschien daarom terug gestuurd  naar de klas?
Verder zou ik de juf aanhoren. 
Dus eerst haar laten vertellen.

ief

ief

01-10-2023 om 00:09

Ik zou beginnen met het hoofd koel te houden. Je zoon redeneert natuurlijk enorm naar zich toe met het ‘alleen maar gniffelen’. Over een paar weken blijkt het vast allemaal wel mee te vallen. 

Het klinkt inderdaad erg streng en dagelijks kinderen de klas uitsturen vind ik ook wel veel, maar soms heb je een groep waar even de toon gezet moet worden.
Blijkbaar vindt de directie het geen probleem dat er zo veel kinderen de klas worden uitgestuurd, anders zouden ze toch wel de juf hierop aanspreken.

Ik heb niks tegen streng zijn, maar dan moeten de regels en de verwachtingen wel duidelijk zijn. En redelijk. Want je stoel niet mogen aanschuiven gaat wel erg ver. 
Als een kind straf krijgt en niet weet waarom, dan leert het er ook niet van.

Ik lees geen rare dingen van de juf. Ze wil deze klas goed in de hand kunnen houden en daarvoor is het noodzakelijk dat ze eerst heel goed laat weten wat wel en niet getolereerd wordt. Laat deze juf gewoon haar werk doen en ga niet massaal haar op de vingers tikken.

Hij krijgt dagelijks waarschuwingen en is 2 keer de klas uitgestuurd 

Ik hoop en neem aan dat je geen partij kiest.   Dus je luistert naar je zoon en je vind het rot dat hij waarschuwingen krijgt. Dat is prima.  En als hij zegt; echt mam ik gniffelde alleen maar ik lachte niet hardop.  Dan zou ik (net doen alsof) ik hem geloof.  
Maar tegelijk NIET de juf afvallen. Dus zeggen; tja je kent de regels. Je moest stil naar de gym lopen dus dat is dan wel pech als dat niet lukt.  Dan krijg je een waarschuwing.    

Kortom zou hoef je beiden niet af te vallen. Bedenk maar dat je geen partij hoeft te kiezen in deze

verder kritiek op de juf omdat ze te streng is zou ik zeker niet hebben. Haar baan en haar expertise. Zij moet die kiddo’s een jaar begeleiden. Zolang ze niemand slaat mag dat helemaal op haar manier.      Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand mij komt vertellen hoe ik mijn baan moet uitvoeren.  

Er is niets mis met een strenge juf. Veel kinderen kennen dit niet meer tegenwoordig dus het is goed als ze dat ook ervaren. En het zal blijken dat het meevalt als ze zich gewoon gedragen en zich aan de afspraken en regels houden.

Een kind hoort geen mug achterna te zitten terwijl hij moet rekenen of aan taal werken. Dus ik begrijp dat wel. En stil langs een voorstelling lopen is stil langs een voorstelling lopen en niet 18 x +5 x gniffelend langslopen. 


Hij wordt dagelijks gewaarschuwd, dus blijkbaar test hij haar dagelijks uit (!)

Hij houdt zich dagelijks niet aan de regels. Ik zou daar geen partij voor kiezen. Een kind wat dagelijks gewaarschuwd moet worden is niet het onschuldige zielige kind, maar het kind dat niet weet hoe het zich aan afspraken moet houden of daar ronduit geen respect voor heeft leren tonen.


Deze juf klinkt niet streng maar duidelijk. Dat kinderen duidelijkheid niet meer gewend zijn ligt aan de opvoeding. 

Mijn aanvullende vraag: jij vindt het streng. Mag jouw kind thuis wel gewoon zijn gang gaan en doen wat hij wil, ook al past het niet in de situatie?

Baloutje schreef op 30-09-2023 om 21:29:

Wij zijn van mening dat een juf best streng mag zijn, maar wel met waarschuwingen en uitleg. Deze wordt volgens de kinderen in de klas niet gegeven.

Waarom moet er eerst gewaarschuwd en uitgelegd worden?  Onze zoon komt ook wel met zulke verhalen thuis waarop z’n moe zegt dat ie het wel verdiend zal hebben. Het komt niet eens in ons op om de leerkracht te vertellen hoe ze haar werk moet doen, we zijn allang blij dat we hem daar 5 dagen per week gratis mogen achterlaten. 

Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 07:12 Topicstarter

VroegeVogel schreef op 01-10-2023 om 01:49:

Er is niets mis met een strenge juf. Veel kinderen kennen dit niet meer tegenwoordig dus het is goed als ze dat ook ervaren. En het zal blijken dat het meevalt als ze zich gewoon gedragen en zich aan de afspraken en regels houden.

Een kind hoort geen mug achterna te zitten terwijl hij moet rekenen of aan taal werken. Dus ik begrijp dat wel. En stil langs een voorstelling lopen is stil langs een voorstelling lopen en niet 18 x +5 x gniffelend langslopen.


Hij wordt dagelijks gewaarschuwd, dus blijkbaar test hij haar dagelijks uit (!)

Hij houdt zich dagelijks niet aan de regels. Ik zou daar geen partij voor kiezen. Een kind wat dagelijks gewaarschuwd moet worden is niet het onschuldige zielige kind, maar het kind dat niet weet hoe het zich aan afspraken moet houden of daar ronduit geen respect voor heeft leren tonen.


Deze juf klinkt niet streng maar duidelijk. Dat kinderen duidelijkheid niet meer gewend zijn ligt aan de opvoeding.

Mijn aanvullende vraag: jij vindt het streng. Mag jouw kind thuis wel gewoon zijn gang gaan en doen wat hij wil, ook al past het niet in de situatie?

Zeker mag mijn kind thuis niet zijn gang gaan en doen wat hij wil. Wij hebben absoluut regels in huis. Maar ik waarschuw wel van tevoren en hang er een consequentie aan. En nadien mocht ik de consequentie hebben uitgevoerd dan bespreek ik dit wel kort met hem. Zo is er duidelijkheid. Deze juf waarschuwt niet alleen mijn zoon maar is de hele dag bezig met het corrigeren in het onmogelijke. 

Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 07:15 Topicstarter

MamaE schreef op 01-10-2023 om 00:51:

Het klinkt inderdaad erg streng en dagelijks kinderen de klas uitsturen vind ik ook wel veel, maar soms heb je een groep waar even de toon gezet moet worden.
Blijkbaar vindt de directie het geen probleem dat er zo veel kinderen de klas worden uitgestuurd, anders zouden ze toch wel de juf hierop aanspreken.

Ik heb niks tegen streng zijn, maar dan moeten de regels en de verwachtingen wel duidelijk zijn. En redelijk. Want je stoel niet mogen aanschuiven gaat wel erg ver.
Als een kind straf krijgt en niet weet waarom, dan leert het er ook niet van.

Inderdaad wat jij zegt de regels en verwachtingen moeten wel duidelijk zijn. De manier waarop zij kinderen de klas uitstuurt heeft vrij weinig effect. 

Tussen alle goeie juffen kan ook wel eens iemand zitten die het werkelijk te streng aanpakt. Ik zou idd eerst met juf het gesprek aangaan, dat heb je vast al in de planning staan, maar het ook heel goed in de gaten houden. Ligt ook een beetje aan hoe het gesprek verloopt. Je kind zit daar heel veel uren per week, en een veilige, warme leeromgeving is het prettigst voor iedereen...

Ik zou met haar open het gesprek aangaan. Kijken wat zij zegt.

Streng is niets mis mee. Het is een klas met voornamelijk jongens en als je dat niet heel strak houdt, dan is je orde ver te zoeken en hebben de kinderen ook een rotjaar. 
De kinderen noemen het gniffelen, maar als je zegt mond dicht bij die voorstelling dan moeten de monden ook dicht zijn. En niet alsnog hihi haha. Dan luisteren ze dus niet. Je kunt maar beter direct duidelijk zijn dat je dat niet accepteert. Kinderen vinden vanuit hun positie natuurlijk dit te streng. Maar als je dit gedrag x20 hebt, dan is de orde heel snel verloren.

Maar...Behalve streng moet de juf meer kunnen bieden aan de kinderen natuurlijk. Er zou ook ruimte moeten zijn voor gezelligheid en interesse in de kinderen. Het opbouwen van een band. Ik heb ook wel collega's gezien die zo streng waren, dat de kinderen niets meer durfden. Sommige ouders gingen klagen dat hun kind weer plasongelukjes kreeg, omdat het kind uit angst voor de juf niet naar de wc durfde. Deze collega's zag ik ook nooit gezellig praten met de kinderen. Heel kil. Zulke dingen moet je natuurlijk niet hebben. Het zijn wel kinderen van 8 en daar hoor je pedagogisch verantwoord mee om te gaan.

Je bent er zelf niet bij, dus het is lastig te bepalen in hoeverre ze 'te' streng is. Daarom zou ik het gesprek open aangaan en kijken hoe ze reageert. Kans dat het hele strenge wel iets minder wordt na de herfstvakantie, als de orde staat. En probeer aan je zoon ook te vragen welke leuke dingen er gebeuren op een dag. Ja de juf is streng, maar wat was wel leuk? En verder zou ik het regiem van de juf vooral steunen door te zeggen tegen je zoon dat hij dient te luisteren. Hoe beter hij luistert, hoe minder last hij heeft van een strenge juf.

MamaE schreef op 01-10-2023 om 00:51:

Het klinkt inderdaad erg streng en dagelijks kinderen de klas uitsturen vind ik ook wel veel, maar soms heb je een groep waar even de toon gezet moet worden.
Blijkbaar vindt de directie het geen probleem dat er zo veel kinderen de klas worden uitgestuurd, anders zouden ze toch wel de juf hierop aanspreken.

Ik heb niks tegen streng zijn, maar dan moeten de regels en de verwachtingen wel duidelijk zijn. En redelijk. Want je stoel niet mogen aanschuiven gaat wel erg ver.
Als een kind straf krijgt en niet weet waarom, dan leert het er ook niet van.

Zoals anderen ook al zeiden: je hebt ‘alleen maar gniffelen’ en ‘alleen maar gniffelen’ en ‘alleen maar je stoel aanschuiven’ en alleen maar je stoel aanschuiven’ en niemand van buiten de klas weet nu welke van de twee het nou was. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 07:12:

[..]

Zeker mag mijn kind thuis niet zijn gang gaan en doen wat hij wil. Wij hebben absoluut regels in huis. Maar ik waarschuw wel van tevoren en hang er een consequentie aan. En nadien mocht ik de consequentie hebben uitgevoerd dan bespreek ik dit wel kort met hem. Zo is er duidelijkheid. Deze juf waarschuwt niet alleen mijn zoon maar is de hele dag bezig met het corrigeren in het onmogelijke.

Heeft ze niet gewaarschuwd (als je naar een voorstelling kijkt ben je muisstil; jongens, nu gaan we stilletjes, zonder geluid in onze werkschriften werken), of heeft je zoon de waarschuwing / instructie maar half opgepikt, of misschien vergeten? 


Kinderen vinden achteraf een strenge juf trouwens veel prettiger dan een juf die dit soort dingetjes laat gaan en er vervolgens chaos door laat ontstaan, want dat laatste is heel onveilig. 

Sommige juffen en meesters waren strenger dan andere; dat wisten we op die leeftijd al. Dus we pasten ons gedrag aan en meestal viel het dan reuze mee. Die heks waarover fluisterend werd gesproken bleek alleen maar een chagrijn te zijn. Als kind wist je dan niet dat die leerkracht ten koste van alles insubordinatie de kop in wou drukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.