Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf groep 5 onredelijk streng


Apiejapie schreef op 01-10-2023 om 09:48:

[..]

En het verschilt per school/ouder/leerkracht wat dat dan precies is. In ogen van leerkracht in dit topic zal dat vooral lesstof zijn, in mijn ogen is dat een sociale ontwikkeling. Denk dat het zo verschillend is als hoe verschillend mensen zijn

Nee hoor, dat verschilt niet per school of leerkracht. Daar zijn lespakketten voor waar alle leerdoelen in voor komen en omschreven staan.

Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 10:18 Topicstarter

duizel schreef op 01-10-2023 om 09:10:

[..]

Hoe is het bij jullie op school geregeld met de startgesprekken? Met of zonder kind? Hier zijn die met kind waardoor sommige dingen lastiger te bespreken zijn. Als jij dat ook zo ervaart raad ik je aan om aan het begin van het gesprek aan te geven dat je ook nog een paar minuten alleen met de juf wil of aangeven dat je graag nog een gesprek zonder kind plant met haar.

Het is heel vervelend voor kind als het een welles nietes spelletje wordt tijdens het startgesprek.

Het startgesprek is gelukkig zonder kind.

Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 10:21 Topicstarter

Eleanor schreef op 01-10-2023 om 09:12:

[..]

Eén van de belangrijkste dingen die ik tijdens mijn stages heb geleerd, is dat juist kleine dingen zoals het geluid van een air up drinkfles enorm kunnen escaleren als je ze laat gaan. Als pabostudent denk je ook van joh dat kind heeft dorst en bedoelt er toch niets mee. Maar voor je het weet zitten 5-25 kinderen (afhankelijk van het type klas) tijdens je rekeninstructie/verwerking slurpend te drinken, met hun waterfles over de tafel te rollen, met water te kliederen en oh daar valt een fles per ongeluk op de grond, even weer pakken. En in zo'n sfeer kan het maar zo voorkomen dat kinderen midden in je instructie dan ook nog doodleuk opstaan om hun water bij te vullen of papieren doekjes te pakken om hun eigen geklieder weer op te ruimen. Nee! Dan wordt er dus niet meer rustig geleerd.

Even één voorbeeldje om aan te tonen dat dingen die heus geen halsmisdaad zijn en thuis prima kunnen, op school soms gewoon echt niet werken. Zo ook het gniffelen tijdens een voorstelling. Tijdens één voorstelling lopen er vaak wel 5-6 klassen langs, als het niet meer is. Kinderen gaan dan van nature wat langzamer lopen, willen even kijken, staan dicht op elkaar en komen dus in de verleiding om te gaan lachen en praten of zelfs ruzie te zoeken, leerkrachten moeten dan weer gaan waarschuwen en voor je het weet raakt de hele voorstelling verstoord. Ook daar daarom gewoon duidelijkheid. We lopen stil en rustig in de rij langs de voorstelling, zodat we niemand storen. En ja, daar moet dan dus ook op gehandhaafd worden als dat aan het begin van het jaar nog niet lukt, want anders lukt het het hele jaar niet.

Het zou natuurlijk kunnen dat deze juf haar verwachtingen niet duidelijk genoeg uitspreekt of uitlegt (want dit kan je allemaal prima uitleggen aan een klas) en er meteen nogal fel met straf bovenop springt. Het kan ook zijn dat ze dat weldegelijk prima doet, maar dat de kinderen en ouders eraan moeten wennen dat het wat strakker is dit jaar en dat iedereen elkaar nu opzweept. Moeilijk te beoordelen vanaf hier en beide scenario's heb ik al meermaals gezien, maar wat ik je sowieso wil meegeven: haar gedragsverwachtingen -die jij heel overdreven lijkt te vinden- hebben echt een reden en een doel!

Begrijp jouw uitleg wat betreft de air up fles absoluut. Nu gaat het echter om 1 kind dat tijdens de les mag drinken uit de fles om een medische reden. Er mag verder alleen in de pauzes worden gedronken wat ik ook zeer begrijpelijk vind.

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 09:21:

[..]

Dit is een dorp en dus hebben wij als ouders veel contact met elkaar. Veel ouders/kinderen denken hetzelfde over haar. Ook de kinderen die er niet uit worden gestuurd vinden haar niet leuk.

Ik zou het in het gesprek echt bij je eigen kind houden. Als ik leerkracht was en ouders komen aan met 'andere kinderen zeggen dit ook en ouders dit en dit' zou ik niet heel blij worden. Wekt een beetje de suggestie van een hoop geroddel en elkaar opnaaien. Binnen vier weken hebben jullie allemaal al een mening, en die hebben jullie met iedereen besproken behalve met haar.

En zeg vooral niet dat je eigenlijk beter weet hoe ze haar vak moet uitvoeren.

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 08:43:

[..]

Ieder zijn mening natuurlijk, maar naar onze mening heeft het anders geen nut/effect. En alleen maar denken dat we ons kind 5 dagen per week gratis achter mogen laten gaat mij te ver. Ze worden er voor betaald hè. Ik behoor mijn werk ook naar tevredenheid uit te voeren, leerkrachten ook. Het moet geen strafkamp worden. Geen enkel kind in de klas gaat nog met plezier heen. En het feit dat ze dagelijks kinderen er uit moet sturen zegt voldoende: de straf welke zij geeft werkt niet of ze voert hem verkeerd uit. Het is geen pesters klas. Het is zelfs een hele gezellige leuke klas. Iedereen gaat leuk met elkaar om. Niemand wordt buiten gesloten. Hetgeen waar zij zich aan stoort is dat ze niet volledig stil zitten en een x moeten lachen. Ze ergert zich nog aan het geluid van een air up drinkfles. Misschien zit ze wel tegen een burn-out aan. Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. Maar wij gaan natuurlijk wel het gesprek open in. Eerst gaan we aanhoren waarom ze tot zulke acties komt. En zeker zeggen wij ook tegen onze zoon dat hij zich aan de regels moet houden. Het is dus niet zo dat wij partij voor hem kiezen.

Als ik je zo lees gaat het je wel moeite kosten om open het gesprek in te gaan. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 10:21:

[..]

Begrijp jouw uitleg wat betreft de air up fles absoluut. Nu gaat het echter om 1 kind dat tijdens de les mag drinken uit de fles om een medische reden. Er mag verder alleen in de pauzes worden gedronken wat ik ook zeer begrijpelijk vind.

Het was een voorbeeld. Hetzelfde geldt voor gniffelen tijdens een voorstelling (heeft ze ook gewoon uitgelegd), lachen (hoe?) als iemand een scheet laat, je stoel verschuiven, iets laten vallen etc etc. 

En ja, misschien staat de juf er als een dictator en lopen die 19 jongens en 5 meisjes al op hun tenen en is alles belachelijk, maar wellicht kan het dus ook lekker ontaarden zoals ze beschrijft, omdat je denkt: ach, stoel aanschuiven, logisch, moet kunnen. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 09:21:

[..]

Dit is een dorp en dus hebben wij als ouders veel contact met elkaar. Veel ouders/kinderen denken hetzelfde over haar. Ook de kinderen die er niet uit worden gestuurd vinden haar niet leuk.

Dus ...wat doet het er toe hoe anderen over haar denken; hou je onvrede bij jezelf. Dit komt meer over als het dorp wat nu een hetze tegen deze juf aan het doen is. Lekker roddelen en elkaar opnaaien. Je voelt je nu al zo gesterkt door deze verhalen dat het m.i. lastig is om een open gesprek aan te gaan. Kijk, dat je, je zorgen maakt over bepaalde zaken, prima bespreek dat met de juf. Maar ga er niet zo blindelings van uit dat hoe jonge kinderen iets vertellen het ook daadwerkelijk zo gegaan is. Kinderen kunnen zaken erg gekleurd vertellen. Vergeet niet dat je er niet bij bent geweest; je vertelt het hier in je posts alsof je er bij geweest bent, wat niet zo is: een verhaal heeft 2 kanten nietwaar.

Hier op school zijn de gesprekken altijd samen met het kind, werkt heel goed; scheelt een hoop verzinverhalen. En apart met de juf spreken kan altijd als je dat wenst.

het schooljaar is pas net begonnen toch? Ik ken wel leraren die de periode tot aan de herfstvakantie gebruiken om de toon te zetten. Door extra streng te zijn. En als iedereen dan weet hoe deze juf in de wedstrijd staat en de spatjes zijn eruit gewerkt, volgt na de herfstvakantie een lekker soepel jaar.

ik lees in je Posts niks schokkends. Je kan er een andere visie op hebben, maar dat hou je toch. Geloof niet dat ik hierdoor zou gaan steigeren bij de juf.

Ik vind het altijd zo vervelend als de aanpak van juf gelijk 'een zwaktebod' genoemd wordt als de ouders er niet achter staan. Helemaal niet nodig om een juf met dat soort woorden klein te maken.

Oef! Week 4 van het nieuwe schooljaar. Kinderen zitten lekker in de stormingfase. Groep 5 is bij uitstek de groep waarin Kinderen feilloos doorhebben dat ouders gaan steigeren als je bepaalde dingen over school en juf vertelt. 

Je kan nog niks zeggen over de aanpak van juf en of deze werkt. Het is nu eenmaal niet zo dat je met 1 x foei zeggen klaar bent. 
Juf zal anders zijn dan vorige juf of meester, strenger zijn, en daarmee in eerste instantie minder leuk. Ze zal haar redenen hebben. 

En ik denk echt dat je op dit moment in je handen mag knijpen dat je een ervaren leerkracht voor de groep hebt staan die niet bang is om grenzen te stellen. Jaag haar vooral weg. De scholen staan te springen om haar aan te stellen.

LydiaDietz schreef op 01-10-2023 om 17:13:

En ik denk echt dat je op dit moment in je handen mag knijpen dat je een ervaren leerkracht voor de groep hebt staan die niet bang is om grenzen te stellen. Jaag haar vooral weg. De scholen staan te springen om haar aan te stellen.

Dit is precies wat er op de basisschool bij mij achter is gebeurd.
Een groepje ouders die de leraar van groep 6 weggejaagd hebben. De leraar was streng en duidelijk. Resultaten gingen omhoog, maar een groepje kinderen waren niet echt blij met hem. Mijn inschatting was dat de kinderen echt moesten wennen aan zijn manier van lesgeven. In groep 5 was het veel losser geweest, maar ook veel vervelender voor juist die kinderen die wel graag wilden.
Er was een vast groepje ( vooral) moeders die klacht op klacht stapelden. Dat waren de moeders van de kinderen die regelmatig aangepakt werden.  Gesprekken met directeur en veel gedoe.
Leraar was er klaar mee en vertrok naar een andere school. Daarna een stroom van invallers en resultaten die kelderden. Ik ken het verhaal alleen van een paar moeders die niet klaagden, maar juist blij waren met hem.



Wat vreselijk zeg. Zo’n roddelende kliek ouders die vooral over de juf praten in plaats van mét de juf.

En ook bijzonder dat jij precies weet hoe het in de klas eraan toegaat.

Tip; ik zou wel even van je high horse afkomen, als je met de lerares in gesprek gaat.  

Ervaring met een topjuf die me altijd is bijgebleven: "Ik ben hier niet om het leuk te maken voor uw kind, ik ben er om het iets bij te brengen". De kinderen wisten precies waar ze met haar aan toe waren. En leuk werd het stiekem toch wel vaak.

Heerlijk na al die net-afgestudeerde onzekere juffen die besliste geen ruzie wilden met de ouders en daarom niet echt durfden op te treden.

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 08:43:

[..]

Ieder zijn mening natuurlijk, maar naar onze mening heeft het anders geen nut/effect. En alleen maar denken dat we ons kind 5 dagen per week gratis achter mogen laten gaat mij te ver. Ze worden er voor betaald hè. Ik behoor mijn werk ook naar tevredenheid uit te voeren, leerkrachten ook. Het moet geen strafkamp worden. Geen enkel kind in de klas gaat nog met plezier heen. En het feit dat ze dagelijks kinderen er uit moet sturen zegt voldoende: de straf welke zij geeft werkt niet of ze voert hem verkeerd uit. Het is geen pesters klas. Het is zelfs een hele gezellige leuke klas. Iedereen gaat leuk met elkaar om. Niemand wordt buiten gesloten. Hetgeen waar zij zich aan stoort is dat ze niet volledig stil zitten en een x moeten lachen. Ze ergert zich nog aan het geluid van een air up drinkfles. Misschien zit ze wel tegen een burn-out aan. Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. Maar wij gaan natuurlijk wel het gesprek open in. Eerst gaan we aanhoren waarom ze tot zulke acties komt. En zeker zeggen wij ook tegen onze zoon dat hij zich aan de regels moet houden. Het is dus niet zo dat wij partij voor hem kiezen.

Jemig, je bent blijkbaar bevoegd om in te grijpen als "zo iemand" voor de klas staat en je hebt ook de kennis om te zeggen dat "ze misschien wel tegen een burn-out aanzit".

Wie denk je wel dat je bent? 

Moet een leerkracht ieder kind apart waarschuwen dat ze iets niet mogen? Dus Pietje je mag niet wippen op je stoel, Jantje je mag niet wippen op je stoel, Marietje je mag niet wippen op je stoel of volstaat: een stoel heeft VIER poten allemaal!

Nowee schreef op 02-10-2023 om 19:01:

[..]

Jemig, je bent blijkbaar bevoegd om in te grijpen als "zo iemand" voor de klas staat en je hebt ook de kennis om te zeggen dat "ze misschien wel tegen een burn-out aanzit".

Wie denk je wel dat je bent?

Moet een leerkracht ieder kind apart waarschuwen dat ze iets niet mogen? Dus Pietje je mag niet wippen op je stoel, Jantje je mag niet wippen op je stoel, Marietje je mag niet wippen op je stoel of volstaat: een stoel heeft VIER poten allemaal!


Types zoals TO (en haar kliek) zorgen ervoor, dat sommige mensen niet meer voor het onderwijs kiezen.


Al die stuurlui ouders, die het allemaal beter weten vanaf de wal. Lijkt me echt dodelijk vermoeiend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.