Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf groep 5 onredelijk streng


Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 08:43 Topicstarter

Nick90 schreef op 01-10-2023 om 06:45:

[..]

Waarom moet er eerst gewaarschuwd en uitgelegd worden? Onze zoon komt ook wel met zulke verhalen thuis waarop z’n moe zegt dat ie het wel verdiend zal hebben. Het komt niet eens in ons op om de leerkracht te vertellen hoe ze haar werk moet doen, we zijn allang blij dat we hem daar 5 dagen per week gratis mogen achterlaten.

Ieder zijn mening natuurlijk, maar naar onze mening heeft het anders geen nut/effect. En alleen maar denken dat we ons kind 5 dagen per week gratis achter mogen laten gaat mij te ver. Ze worden er voor betaald hè. Ik behoor mijn werk ook naar tevredenheid uit te voeren, leerkrachten ook. Het moet geen strafkamp worden. Geen enkel kind in de klas gaat nog met plezier heen. En het feit dat ze dagelijks kinderen er uit moet sturen zegt voldoende: de straf welke zij geeft werkt niet of ze voert hem verkeerd uit. Het is geen pesters klas. Het is zelfs een hele gezellige leuke klas. Iedereen gaat leuk met elkaar om. Niemand wordt buiten gesloten. Hetgeen waar zij zich aan stoort is dat ze niet volledig stil zitten en een x moeten lachen. Ze ergert zich nog aan het geluid van een air up drinkfles. Misschien zit ze wel tegen een burn-out aan. Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. Maar wij gaan natuurlijk wel het gesprek open in. Eerst gaan we aanhoren waarom ze tot zulke acties komt. En zeker zeggen wij ook tegen onze zoon dat hij zich aan de regels moet houden. Het is dus niet zo dat wij partij voor hem kiezen. 

Hier ook zo’n juf voor de klas, nieuw op school en mega mega streng. Keerzijde is wel dat de klas eindelijk in het gareel loopt en kinderen tot leren lijken te komen. 
Ons kind klaagt nog niet en ik blijf ver bij haar uit de buurt, want wij gaan samen geen combi worden. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 08:43:

[..]

Ieder zijn mening natuurlijk, maar naar onze mening heeft het anders geen nut/effect. En alleen maar denken dat we ons kind 5 dagen per week gratis achter mogen laten gaat mij te ver. Ze worden er voor betaald hè. Ik behoor mijn werk ook naar tevredenheid uit te voeren, leerkrachten ook. Het moet geen strafkamp worden. Geen enkel kind in de klas gaat nog met plezier heen. En het feit dat ze dagelijks kinderen er uit moet sturen zegt voldoende: de straf welke zij geeft werkt niet of ze voert hem verkeerd uit. Het is geen pesters klas. Het is zelfs een hele gezellige leuke klas. Iedereen gaat leuk met elkaar om. Niemand wordt buiten gesloten. Hetgeen waar zij zich aan stoort is dat ze niet volledig stil zitten en een x moeten lachen. Ze ergert zich nog aan het geluid van een air up drinkfles. Misschien zit ze wel tegen een burn-out aan. Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. Maar wij gaan natuurlijk wel het gesprek open in. Eerst gaan we aanhoren waarom ze tot zulke acties komt. En zeker zeggen wij ook tegen onze zoon dat hij zich aan de regels moet houden. Het is dus niet zo dat wij partij voor hem kiezen.

Maar jij zit dan dagelijks in die klas te observeren ofzo dat je dit allemaal zo goed weet? Je hebt gesprekken gehad met alle kinderen persoonlijk of is dit van horen zeggen? Ze wordt betaald om jouw kind iets bij te brengen, niet om hem met fluwelen handschoentjes aan te pakken of op te voeden he? 
Dat laatste is namelijk jouw taak. Ik denk dat je jezelf iets teveel mee laat slepen door de verhalen van je kind hier. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 08:43:

[..]

Ieder zijn mening natuurlijk, maar naar onze mening heeft het anders geen nut/effect. En alleen maar denken dat we ons kind 5 dagen per week gratis achter mogen laten gaat mij te ver. Ze worden er voor betaald hè. Ik behoor mijn werk ook naar tevredenheid uit te voeren, leerkrachten ook. Het moet geen strafkamp worden. Geen enkel kind in de klas gaat nog met plezier heen. En het feit dat ze dagelijks kinderen er uit moet sturen zegt voldoende: de straf welke zij geeft werkt niet of ze voert hem verkeerd uit. Het is geen pesters klas. Het is zelfs een hele gezellige leuke klas. Iedereen gaat leuk met elkaar om. Niemand wordt buiten gesloten. Hetgeen waar zij zich aan stoort is dat ze niet volledig stil zitten en een x moeten lachen. Ze ergert zich nog aan het geluid van een air up drinkfles. Misschien zit ze wel tegen een burn-out aan. Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. Maar wij gaan natuurlijk wel het gesprek open in. Eerst gaan we aanhoren waarom ze tot zulke acties komt. En zeker zeggen wij ook tegen onze zoon dat hij zich aan de regels moet houden. Het is dus niet zo dat wij partij voor hem kiezen.

Goed dat je het gesprek aan gaat. Ik vind het zorgwekkend als kinderen, vooral een hele klas, niet meer met plezier naar school gaat terwijl dat voorheen anders was. 8 is echt nog jong, ze hebben een leerkracht nog echt nodig voor basisveiligheid. Als ik een jaar lang een werkgever zou hebben die continu chagrijnig zou zijn, met restricties zou komen zonder daar duidelijk in te zijn vooraf, continu commentaar zou hebben, geen ruimte zou hebben voor het teamgevoel, enz, dan zou ik daar na een tijdje ook niet meer willen werken. Bij kinderen wordt dan al gauw gedacht 'daar worden ze hard van/leren ze van luisteren/zullen ze het wel verdiend hebben/..... Ik ben van mening dat je als leerkracht een veilig basis hoort te zijn, en wat ik begrijp is dat nu juist niet het geval. Structuur en regels geven zeker rust, dat zal deze juf waarschijnlijk proberen te bereiken. Maar ze gaat compleet voorbij aan het pedagogisch klimaat. Dus ik snap heel goed dat je een gesprek wilt met de juf om dit gedrag van de juf te bespreken. Ik hoop voor je kind, en voor de klasgenootjes, dat juf wat milder wordt....

Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 09:01 Topicstarter

Ruitje schreef op 01-10-2023 om 07:33:

Tussen alle goeie juffen kan ook wel eens iemand zitten die het werkelijk te streng aanpakt. Ik zou idd eerst met juf het gesprek aangaan, dat heb je vast al in de planning staan, maar het ook heel goed in de gaten houden. Ligt ook een beetje aan hoe het gesprek verloopt. Je kind zit daar heel veel uren per week, en een veilige, warme leeromgeving is het prettigst voor iedereen...

We hebben binnenkort inderdaad een startgesprek. Wat jij zegt tussen alle goeie zitten ook wel te strenge. Rechtvaardig streng heb ik geen moeite mee. Maar onthouding van een gehele gymles gaat mij te ver voor gniffelen gaat mij te ver. Ik heb dit in ieder geval vroeger op de lagere school nog nooit meegemaakt. 
Een warme omgeving hoort ook bij school. Zelfs de kinderen die niet worden gewaarschuwd vinden haar allesbehalve leuk. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 09:01:

[..]

We hebben binnenkort inderdaad een startgesprek. Wat jij zegt tussen alle goeie zitten ook wel te strenge. Rechtvaardig streng heb ik geen moeite mee. Maar onthouding van een gehele gymles gaat mij te ver voor gniffelen gaat mij te ver. Ik heb dit in ieder geval vroeger op de lagere school nog nooit meegemaakt.
Een warme omgeving hoort ook bij school. Zelfs de kinderen die niet worden gewaarschuwd vinden haar allesbehalve leuk.

Hoe is het bij jullie op school geregeld met de startgesprekken? Met of zonder kind? Hier zijn die met kind waardoor sommige dingen lastiger te bespreken zijn. Als jij dat ook zo ervaart raad ik je aan om aan het begin van het gesprek aan te geven dat je ook nog een paar minuten alleen met de juf wil of aangeven dat je graag nog een gesprek zonder kind plant met haar. 

Het is heel vervelend voor kind als het een welles nietes spelletje wordt tijdens het startgesprek.

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 08:43:

[..]

Ieder zijn mening natuurlijk, maar naar onze mening heeft het anders geen nut/effect. En alleen maar denken dat we ons kind 5 dagen per week gratis achter mogen laten gaat mij te ver. Ze worden er voor betaald hè. Ik behoor mijn werk ook naar tevredenheid uit te voeren, leerkrachten ook. Het moet geen strafkamp worden. Geen enkel kind in de klas gaat nog met plezier heen. En het feit dat ze dagelijks kinderen er uit moet sturen zegt voldoende: de straf welke zij geeft werkt niet of ze voert hem verkeerd uit. Het is geen pesters klas. Het is zelfs een hele gezellige leuke klas. Iedereen gaat leuk met elkaar om. Niemand wordt buiten gesloten. Hetgeen waar zij zich aan stoort is dat ze niet volledig stil zitten en een x moeten lachen. Ze ergert zich nog aan het geluid van een air up drinkfles. Misschien zit ze wel tegen een burn-out aan. Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. Maar wij gaan natuurlijk wel het gesprek open in. Eerst gaan we aanhoren waarom ze tot zulke acties komt. En zeker zeggen wij ook tegen onze zoon dat hij zich aan de regels moet houden. Het is dus niet zo dat wij partij voor hem kiezen.

Eén van de belangrijkste dingen die ik tijdens mijn stages heb geleerd, is dat juist kleine dingen zoals het geluid van een air up drinkfles enorm kunnen escaleren als je ze laat gaan. Als pabostudent denk je ook van joh dat kind heeft dorst en bedoelt er toch niets mee. Maar voor je het weet zitten 5-25 kinderen (afhankelijk van het type klas) tijdens je rekeninstructie/verwerking slurpend te drinken, met hun waterfles over de tafel te rollen, met water te kliederen en oh daar valt een fles per ongeluk op de grond, even weer pakken. En in zo'n sfeer kan het maar zo voorkomen dat kinderen midden in je instructie dan ook nog doodleuk opstaan om hun water bij te vullen of papieren doekjes te pakken om hun eigen geklieder weer op te ruimen. Nee! Dan wordt er dus niet meer rustig geleerd.

Even één voorbeeldje om aan te tonen dat dingen die heus geen halsmisdaad zijn en thuis prima kunnen, op school soms gewoon echt niet werken. Zo ook het gniffelen tijdens een voorstelling. Tijdens één voorstelling lopen er vaak wel 5-6 klassen langs, als het niet meer is. Kinderen gaan dan van nature wat langzamer lopen, willen even kijken, staan dicht op elkaar en komen dus in de verleiding om te gaan lachen en praten of zelfs ruzie te zoeken, leerkrachten moeten dan weer gaan waarschuwen en voor je het weet raakt de hele voorstelling verstoord. Ook daar daarom gewoon duidelijkheid. We lopen stil en rustig in de rij langs de voorstelling, zodat we niemand storen. En ja, daar moet dan dus ook op gehandhaafd worden als dat aan het begin van het jaar nog niet lukt, want anders lukt het het hele jaar niet.

Het zou natuurlijk kunnen dat deze juf haar verwachtingen niet duidelijk genoeg uitspreekt of uitlegt (want dit kan je allemaal prima uitleggen aan een klas) en er meteen nogal fel met straf bovenop springt. Het kan ook zijn dat ze dat weldegelijk prima doet, maar dat de kinderen en ouders eraan moeten wennen dat het wat strakker is dit jaar en dat iedereen elkaar nu opzweept. Moeilijk te beoordelen vanaf hier en beide scenario's heb ik al meermaals gezien, maar wat ik je sowieso wil meegeven: haar gedragsverwachtingen -die jij heel overdreven lijkt te vinden- hebben echt een reden en een doel!

Nick90 schreef op 01-10-2023 om 08:56:

[..]

Maar jij zit dan dagelijks in die klas te observeren ofzo dat je dit allemaal zo goed weet? Je hebt gesprekken gehad met alle kinderen persoonlijk of is dit van horen zeggen? Ze wordt betaald om jouw kind iets bij te brengen, niet om hem met fluwelen handschoentjes aan te pakken of op te voeden he?
Dat laatste is namelijk jouw taak. Ik denk dat je jezelf iets teveel mee laat slepen door de verhalen van je kind hier.

Je kunt het ook omdraaien: waarom zul je je kind, en de andere kinderen (hier komen vaak kinderen spelen en ik vang echt wel het één en ander op), níét geloven? En is in jouw ogen school er enkel voor om aangeboden stof te leren? Wat ben ik blij dat mijn zoon destijds op een basisschool zat waar juist erg veel aandacht ging naar welzijn, oog voor jezelf en elkaar, samenwerken, veiligheid, fijne band met leerkrachten en kinderen onderling. Je ziet daarin zo'n verschil met de kinderen van een andere school in hetzelfde dorp, waarbij leerkrachten staan zoals omschreven door topicstarter. Door nauwelijks oog te hebben voor de sociale aspecten en alleen te richten op prestaties, krijg je kinderen die elkaar aftroeven (want prestatie is zo belangrijk), pesten, minder zelfstandig nadenken (want de juf staat de hele dag orders uit te delen), totaal geen samenhang. Laat staan een fijne band onderling. Natuurlijk is dat verschil niet zo zwart wit. Maar de verschillen zijn duidelijk merkbaar. En het mooie: je zou denken dat op school van onze zoon destijds er dus minder geleerd werd, omdat ze dus meer tijd besteedden aan sociale activiteiten, maar de resultaten bleken niet onder te doen (wordt elk jaar door scholen gemeten). Als een klas sociaal lekker loopt, is er veel meer ruimte in die koppies om tot leren te komen. Vanuit stress voor de juf of druk vanuit de klas, wordt er nu eenmaal minder opgepikt. 

Dus hier ("Ze wordt betaald om jouw kind iets bij te brengen, niet om hem met fluwelen handschoentjes aan te pakken of op te voeden he?") ben ik het niet zo mee eens. Tussen fluwelen handschoentjes en je kind serieus nemen zit natuurlijk wel een verschil. 

ik zou het gesprek ook aangaan.  Het is wel gemakkelijk om te zeggen dan zou hij het wel verdiend hebben.  Want iemand vaak straffen zonder dat ze het verdiend hebben/ de reden weten kan behoorlijk invloed hebben.  Mijn dochter,  die altijd mega braaf was,  heeft ooit eens een juf gehad die het niet meer aankon.  En streng en duidelijk veranderde vrij snel in een aftreksel van Noord Korea. De kinderen mochten niks.  Niet meer praten tijden de lunch,  geen tikspellen met in de pauze,  niet meer naar de wc, niet meer lachen het sloeg nergens op. Toen ik een keer een brief thuis kreeg dat mijn dochter aanstichter was van problemen en bleek dat van de 28 kinderen er 21 zo'n brief thuis gekregen hadden,  heb ik een gesprek aangevraagd.  Ik vroeg wat de aanleiding was en de juf zei in eerste instantie dat mijn dochter gezegd had jij bent niet mijn moeder ik luister niet naar jou.  Dat leek mij zeer onwaarschijnlijk.  Toen ik vroeg welke woorden ze letterlijk gezegd had,  zei de juf,  ja ze zei het niet echt maar ik zag in haar ogen dat ze het dacht.  Ja daaaaaag. Mijn dochter is altijd met veel plezier naar school gegaan maar nu had ze elke dag buikpijn.  Toen de juf ziek werd was het heel snel weer prima,  zelfs met heel veel verschillende juffen en meesters.  

Baloutje

Baloutje

01-10-2023 om 09:21 Topicstarter

Nick90 schreef op 01-10-2023 om 08:56:

[..]

Maar jij zit dan dagelijks in die klas te observeren ofzo dat je dit allemaal zo goed weet? Je hebt gesprekken gehad met alle kinderen persoonlijk of is dit van horen zeggen? Ze wordt betaald om jouw kind iets bij te brengen, niet om hem met fluwelen handschoentjes aan te pakken of op te voeden he?
Dat laatste is namelijk jouw taak. Ik denk dat je jezelf iets teveel mee laat slepen door de verhalen van je kind hier.

Dit is een dorp en dus hebben wij als ouders veel contact met elkaar. Veel ouders/kinderen denken hetzelfde over haar. Ook de kinderen die er niet uit worden gestuurd vinden haar niet leuk. 

Baloutje schreef op 01-10-2023 om 08:43:

[..]

Dan is het wel taak aan ons om in te grijpen als iemand zo voor de klas staat. 

Want jij bent daar de teamleider, directeur, bestuurder of lid van raad van toezicht?
Doe niet zo raar, natuurlijk kun jij niet ingrijpen. Ten eerste heb je geen idee waarom de leerkracht zo streng is in deze klas en heb je van lesgeven geen enkel verstand, want het is je vak niet.
Ook heb je geen enkele bevoegdheid om in te grijpen.



Als kinderen op die leeftijd wisten we al dat onze ouders partijdig zouden worden; zeker als we iets heel ergs gedaan hadden wilden ze graag horen dat het niet waar was of dat er verzachtende omstandigheden waren.

Je moet er rekening mee houden dat je kind net zo slim is als bij zijn leeftijd past, en veel ziet waar jij je niet van bewust bent.

Apiejapie schreef op 01-10-2023 om 09:13:

[..]

Je kunt het ook omdraaien: waarom zul je je kind, en de andere kinderen (hier komen vaak kinderen spelen en ik vang echt wel het één en ander op), níét geloven? En is in jouw ogen school er enkel voor om aangeboden stof te leren? Wat ben ik blij dat mijn zoon destijds op een basisschool zat waar juist erg veel aandacht ging naar welzijn, oog voor jezelf en elkaar, samenwerken, veiligheid, fijne band met leerkrachten en kinderen onderling. Je ziet daarin zo'n verschil met de kinderen van een andere school in hetzelfde dorp, waarbij leerkrachten staan zoals omschreven door topicstarter. Door nauwelijks oog te hebben voor de sociale aspecten en alleen te richten op prestaties, krijg je kinderen die elkaar aftroeven (want prestatie is zo belangrijk), pesten, minder zelfstandig nadenken (want de juf staat de hele dag orders uit te delen), totaal geen samenhang. Laat staan een fijne band onderling. Natuurlijk is dat verschil niet zo zwart wit. Maar de verschillen zijn duidelijk merkbaar. En het mooie: je zou denken dat op school van onze zoon destijds er dus minder geleerd werd, omdat ze dus meer tijd besteedden aan sociale activiteiten, maar de resultaten bleken niet onder te doen (wordt elk jaar door scholen gemeten). Als een klas sociaal lekker loopt, is er veel meer ruimte in die koppies om tot leren te komen. Vanuit stress voor de juf of druk vanuit de klas, wordt er nu eenmaal minder opgepikt.

Dus hier ("Ze wordt betaald om jouw kind iets bij te brengen, niet om hem met fluwelen handschoentjes aan te pakken of op te voeden he?") ben ik het niet zo mee eens. Tussen fluwelen handschoentjes en je kind serieus nemen zit natuurlijk wel een verschil.

Ik zeg nergens dat je je kind niet moet geloven of wat en ja school is er in de eerste plaats om kinderen iets bij te brengen. Ik ben het dan weer niet eens met dat de juf betaald krijgt om haar werk naar tevredenheid van de ouders uit te voeren zoals TO stelt. Of dat ouders moeten ingrijpen omdat hun bloedjes echt iets vreselijks wordt aangedaan. 

rionyriony schreef op 01-10-2023 om 09:42:

Als kinderen op die leeftijd wisten we al dat onze ouders partijdig zouden worden; zeker als we iets heel ergs gedaan hadden wilden ze graag horen dat het niet waar was of dat er verzachtende omstandigheden waren.

Je moet er rekening mee houden dat je kind net zo slim is als bij zijn leeftijd past, en veel ziet waar jij je niet van bewust bent.

Klopt. Zoon weet precies over welke onderwerpen wij ons opwinden en op welke knoppen hij daarvoor moet drukken. 

Nick90 schreef op 01-10-2023 om 09:44:

[..]

Ik zeg nergens dat je je kind niet moet geloven of wat en ja school is er in de eerste plaats om kinderen iets bij te brengen. Ik ben het dan weer niet eens met dat de juf betaald krijgt om haar werk naar tevredenheid van de ouders uit te voeren zoals TO stelt. Of dat ouders moeten ingrijpen omdat hun bloedjes echt iets vreselijks wordt aangedaan.

En het verschilt per school/ouder/leerkracht wat dat dan precies is. In ogen van leerkracht in dit topic zal dat vooral lesstof zijn, in mijn ogen is dat een sociale ontwikkeling. Denk dat het zo verschillend is als hoe verschillend mensen zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.