Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kermisgeld

Hoeveel kermisgeld krijgen jullie kinderen? Hier een zoon eind basisschool en ik vermoed dat de vraag als het volgende week kermis is wel gaat komen. We gaan ook vast nog een keer met familie en dan betalen wij denk ik nog gewoon. 

Bloemenzee schreef op 05-05-2026 om 17:11:

De meeste attracties kosten hier als ik me goed herinner €2,50, dus met 10-15 euro kunnen ze zich best even vermaken inderdaad.

Dan zou ik 15 euro geven. Kan hij een paar keer ergens in en wat lekkers kopen.

Hier liggen de prijzen fors hoger rond de 7 euro om ergens in de kunnen en een suikerspin vanaf 5 euro. Hierdoor is de kermis ook lang niet meer zo populair als toen ik jong was.

Zoon kreeg een tientje voor de dorpskermis, maar vond en vindt er niets aan, dus dat geld konden we vanaf groep 5 in de zak houden.

Elk jaar wordt de meikermis in Groningen opgebouwd voor mijn verjaardag.
😀

Max88 schreef op 05-05-2026 om 18:27:

Jazeker, heel leuk! Ik ging eerst met mijn kinderen en nu 2x per jaar naar de prikkelbare kermis met mijn kleinkind.
Ritjes hier rond de €3.50, maar zijn moeder moet nog mee, dus dubbel. Meestal betaal ik, soms legt mijn moeder wat bij en als zijn opa meegaat, dan mag die ook bijleggen.
Ze mogen er langer in, de attractie gaat minder snel, al het geluid staat zachter en de verlichting is rustig.

Prikkelarm, denk ik? 😀

Bloemenzee

Bloemenzee

05-05-2026 om 19:07 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 05-05-2026 om 19:02:

[..]

Prikkelarm, denk ik? 😀

De kermis zelf is al prikkelbaar genoeg, laat staan dat ze dat nóg erger maken 

Dank voor het meedenken! Zal binnenkort ook eens bij de moeder van een vriendje polsen. Verwacht dat ze na school wel een keertje met vriendjes willen gaan.

Ik miste de opbouw van de nostalgische kermis bij de Ossenmarkt al, maar die is blijkbaar verhuisd.

https://www.kermisingroningen.nl/

...
Goedkoop naar de kermis kan in Groningen!
Wist u dat er een maximale ritprijs geldt op de Groninger Meikermis?
Op de Grote Markt en Vismarkt is die voor de kinderattracties maximaal € 3,00, voor het grootvermaak € 3,50 en enkele attracties € 4,50. Ook is dit jaar de Kermiseuro weer terug, die u vanaf begin mei op de warenmarkt in Groningen krijgt bij besteding van minimaal € 5,00.

Verhuizing Nostalgische kermis Ossenmarkt:
De nostalgische kermis die voorheen op de Ossenmarkt stond, verhuist naar de noordzijde van de Grote Markt.Hier vind je een sfeervol ingericht plein met onder andere Le Grand Carrousel, de Peter Pan Railway, de hoepla en natuurlijk de bootjesmolen met de enige echte kapitein.

Stap terug in de tijd en geniet van attracties zoals je ouders en grootouders die kenden. Ook de prijzen doen mee aan dat nostalgische gevoel: geen enkele rit kost meer dan €2,00!
....

Bloemenzee

Bloemenzee

05-05-2026 om 19:10 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 05-05-2026 om 19:07:

Ik miste de opbouw van de nostalgische kermis bij de Ossenmarkt al, maar die is blijkbaar verhuisd.

https://www.kermisingroningen.nl/

...
Goedkoop naar de kermis kan in Groningen!
Wist u dat er een maximale ritprijs geldt op de Groninger Meikermis?
Op de Grote Markt en Vismarkt is die voor de kinderattracties maximaal € 3,00, voor het grootvermaak € 3,50 en enkele attracties € 4,50. Ook is dit jaar de Kermiseuro weer terug, die u vanaf begin mei op de warenmarkt in Groningen krijgt bij besteding van minimaal € 5,00.

Verhuizing Nostalgische kermis Ossenmarkt:
De nostalgische kermis die voorheen op de Ossenmarkt stond, verhuist naar de noordzijde van de Grote Markt.Hier vind je een sfeervol ingericht plein met onder andere Le Grand Carrousel, de Peter Pan Railway, de hoepla en natuurlijk de bootjesmolen met de enige echte kapitein.

Stap terug in de tijd en geniet van attracties zoals je ouders en grootouders die kenden. Ook de prijzen doen mee aan dat nostalgische gevoel: geen enkele rit kost meer dan €2,00!
....

Ik weet niet wat de doelgroep is, maar de kermis voor mijn kind is niet veel anders dan voor mij vroeger. Wel fijn dat het zo betaalbaar is!

?u=https%3A%2F%2Fwww.turbo-kermis.fr%2Fuploads%2FbasePhotos%2F400%2F373%2Fexploitation%2FDSCI4918.jpg

Hoe oud ben je als ouder?

Ik kan biologisch inmiddels grootouder zijn. Het meest spannende in mijn tijd was de Hully Gully.

Onze kinderen kregen vroeger 15 euro per dag. Hele kleine dorpskermis hier van 2 dagen. Van oma kregen ze vaak ook nog 20 euro. Dus dan hadden ze 50 euro voor 2 dagen. Wat meestal opging aan gokken en de zweef en een snoepje of suikerspin. Andere kermissen deden we niet. Te duur  en veel attracties.  Hoor nu van mijn broer met jongere kinderen dat ze met een kleine 1,5 uur kermis 200 euro kwijt zijn ( 3 kinderen  )  Gelukkig zijn de mijne inmiddels  volwassen. 
Pretparken gingen wij nooit heen, vond ik niet leuk en ook duur. Kermis is toch een soort nostalgie.   Ik was zelf altijd erg fan van de gokautomaten.  Heb bij een grote kermis in Alkmaar een heel deel van mijn uitzet bij elkaar gegokt. Klokken. Strijkijzer. Fluitketel. Föhn. De föhn en klokken heb ik, 40 jaar later nog steeds. Fluitketel en strijkijzer hebben het na 25 jaar opgegeven. Kwaliteitje hoor!

De grijparmen staan nu zo slap afgesteld dat je nog geen plastic sleutelhanger uit de bak kan vissen. 

In 1980 kon je nog een aantal digitale horloges opvissen. 

Ik gooi er niets meer in.

Bloemenzee

Bloemenzee

05-05-2026 om 19:26 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 05-05-2026 om 19:13:

?u=https%3A%2F%2Fwww.turbo-kermis.fr%2Fuploads%2FbasePhotos%2F400%2F373%2Fexploitation%2FDSCI4918.jpg

Hoe oud ben je als ouder?

Ik kan biologisch inmiddels grootouder zijn. Het meest spannende in mijn tijd was de Hully Gully.

Ik ben 41. 

Ik ben principieel tegen gokken. De kans dat je op de kermis iets wint tegen een fatsoenlijke prijs is heel klein. Als we iets willen hebben, kopen we het wel gewoon in een winkel. Kun je ook nog kiezen wat je precies wil hebben ipv dat wat er toevallig uitvalt. 

En voor het geld wat je er tegenwoordig aan kwijt bent, ga ik liever naar een attractiepark. Bij voorkeur op een relatief rustige dag als een studiedag of zo.

Bloemenzee

Bloemenzee

05-05-2026 om 19:42 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 05-05-2026 om 19:38:

[..]

55 hier. 😀

Met 41 zou je biologisch ook grootouder kunnen zijn hoor  😉

Rond koningsdag is hier kermis. De meeste grote attracties 7-8 euro per rit en klein zakje churros 7,50.
Ben alleen gegaan voor een zakje churros. 1x per jaar heb ik dat ervoor over. De kermis zelf sla ik over maar onderweg naar de churroskraam viel me
op hoe duur het allemaal is.

Ik geef ze 20 euro en de rest mogen ze zelf betalen met een uit te geven max van 40 euro. 60 in totaal dus.
Het is hier 1x per jaar 4 dagen kermis. Ik laat ze er lekker van genieten. Jongste kan zich er uren vermaken met vrienden. Soms ook gewoon door mee te kijken bij de grijpmachines of te kijken hoe anderen in attracties gaan. Heerlijk toch.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.