Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Bakblik schreef op 13-12-2022 om 09:55:

De ervaring leert dat er aldus veel te veel is tijdens zo'n kerstdiner dus als ik de bami zou hebben kan ik 1 portie maken zonder vlees. De pannenkoeken zou ik allemaal maken zonder ei met sojamelk.
De pizza zou ik er ook 1 maken zonder kaas.
Bij mijn kinderen in de klas veel moslimkinderen en die kwamen wel maar aten niks van kinderen die geen moslim waren. Had ik keurig 27 kleine spinazietaartjes gemaakt kreeg ik er 14 terug, precies het aantal moslims in de klas.

Deze ervaring heb ik met een studiegenootje die allerlei dieetvoorschriften had bij een soortgelijk diner (oa geen gluten, geen lacotose en vegetarisch, (overigens geen vastgestelde intoleranties, maar overtuigingen tav deze voedingsmiddelen)). Iedereen netjes gerechten gemaakt die zij mee kon eten. Maar zij at denk ik van 2 gerechtjes. En de rest liet ze staan. Misschien geen vertrouwen dat we ons er echt aan hielden? Het jaar erna heb ik in ieder geval gewoon iets gemaakt zoals ik het lekker vind. En tegen haar gezegd dat ze dat gerecht maar niet moest nemen. 

Lijkt me bij zo een kerstdiner toch ook praktischer. Dat kind uit een beperkt aantal gerechten kan kiezen. Waarschijnlijk eet het toch niet alles; sommige dingen lusten kinderen niet en op een gegeven moment zal het toch ook vol zitten. Vind het nog anders bij medische voorschriften dan bij een keuze zoals veganisme. 

Bij ons op school was wel altijd het advies om porties te maken ter grootte van een borrelhapje. En spinazietaartje in zo'n papieren cupcake vormpje deed ik dan. Ik heb ook eens lasagne gemaakt in een 1persoons schaaltje en dat dan in 16 stukjes gesneden(klas van mijn andere kind) met een prikkertje erin als borrelhapje. Gevulde eitjes (1/2 ei per kind)

Ik vind die kerstdiners op school echt een beetje overhyped en ze doen er veel te belangrijk over. Ik vind het ook niet logisch om van alles dertig porties te maken, want als alle ouders dat doen, blijft driekwart over en dat is gewoon zonde.

Voor pizza zou je ook gedeelte zonder kaas kunnen maken. Of met vegan kaas. Jij vindt het niet lekker en pizza zonder kaas geen pizza, maar dat ben jij. Een ander denkt er wellicht anders over.

Als mijn kind allerlei allergieën zou hebben, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zelf zorgen dat mijn kind iets lekkers te eten heeft. Dan hoef ik andere mensen niet op te zadelen met allerlei ingewikkelde eisen en hoef ik ook niet bang te zijn dat het toch mis gaat.
Bij een ideologisch geïnspireerd dieet zou je dat ook kunnen doen. Een kind gaat niet dood van een keer niet-vegan eten. 

Varken vervangen voor kip of vleesvervanger of het vlees gewoon helemaal weglaten is redelijk makkelijk. Iets als bami of pasta met veel groenten kan heel makkelijk vega én vegan gemaakt worden. Dan kan iedereen het eten en hoef je niks apart te houden.

Decembermamma schreef op 13-12-2022 om 09:54:

[..]

Ja dat dacht ik dus ook, alleen pizza zonder kaas is dus geen pizza.

Noem het gewoon een exclusief versierd pita-broodje.

Ik zou met de meester/juf overleggen en voorstellen dat het kind dat vegan eet een paar opties heeft in kleine hoeveelheden. Dus niet voor iedereen vegan maken.

Ik zou Pizza maken en op het bord een sticker plakken: niet vegan!
Dan hoeft het betreffende kind zich geen zorgen te gaan maken en kan het zelf kiezen voor kinderlijke ongehoorzaamheid. 

hier een vegan. Ik vermoed dat die ouders met liefde zelf iets regelen voor hun kind. Dat zijn vegans wel gewend en degene die ik ken maken daar nooit een probleem van. De meeste willen anderen helemaal niet tot last zijn namelijk. 


Paar dingen; veganistisch eten is geen op ideologie geïnspireerd dieet. Sterker, het is geen dieet. ik citeer: een levensstijl waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden”. 

Pizza zonder kaas/dooie beesten etc is heel erg prima te eten. En kan prima gewoon pizza heten. Ik maak het vaak met allemaal soorten champignons, olijven en vegan pesto. Echt heel lekker. 

@mamaE: van een keer iets dierlijks eten gaat een vegan niet dood maar het is niet aan een ander om te bepalen wanneer iemand die veganistisch eet daar een uitzondering op maakt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat jij bv ook bedankt voor een lapje hondenvlees omdat het tegen jouw leefstijl in gaat, al ga je er niet dood aan. 

Op de school van m’n dochter is het hele kerstdiner overigens vega. Net zo makkelijk. 

Dubbel 



Ik zou voor de optie zonder kaas gaan. Er valt vast genoeg te kiezen ook.  Prachtig principes, maar niet als een ander zich er voor in bochten moet gaan wringen.  Ik heb me bij het kerstdiner voor de familie een keer uitgesloofd met een broccolitaart voor de vegetarische nichtjes, bleken ze alletwee niet van broccoli te houden. Zelfs een hapje voor de vorm zat er niet in.

Van moslimkinderen weet ik ook dat ze strikt in de leer zijn. Ik kocht altijd knakworstjes bij de Turkse supermarkt en dan zette ik de blikjes ernaast, zodat ze zeker wisten dat de broodjes knak halal waren. Maar een vegan kind... zou me niets verbazen als die als ie onder het thuisregime uit is alles (vr)eet wat los en vast zit. Dit uit eigen ervaring.  Bij de oudste 2 ging ik nog voor de Perfecte Moedermedaille, die wilde ik suikervrij opvoeden. Mijn oudste weigerde braaf lollies bij speelafspraakjes, maar mijn zoon heb ik tot twee keer toe met buikpijn bij een vriendje van een bank geplukt met buikpijn omdat hij zich het schompes had gevroten: vijf witte bolletjes Nutella weggespoeld met yoki. Toen heb ik het ideaal maar laten varen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-12-2022 om 11:36

Hier moslim (en vegetariër) met kind dat gruwelt van kaas. Pizza kan prima zonder. Beleggen met tomatensaus en groente. Heerlijk.

Enigszins off topic: mijn kinderen aten vroeger op school bij dit soort gelegenheden alleen de vegetarische gerechten. Want hoe goed bedoeld ook: zonder varkensvlees is niet automatisch halal (of koosjer). En ik kan me goed voorstellen dat de meeste niet-moslim/niet-joodse ouders geen zin hebben om speciaal op zoek te gaan naar een halal vleesproduct.

Soms gaf ik ze ook wat extra in de tas mee voor de zekerheid - zodat ze bij twijfel hun eigen eten zouden kunnen eten. Bleek in de praktijk zelden nodig (behalve voor zoon die nogal kieskeurig watdeboernietkenterig was ).

On topic: ik zou gewoon maken wat kind lekker vind.

Libertine schreef op 13-12-2022 om 11:23:

hier een vegan. Ik vermoed dat die ouders met liefde zelf iets regelen voor hun kind. Dat zijn vegans wel gewend en degene die ik ken maken daar nooit een probleem van. De meeste willen anderen helemaal niet tot last zijn namelijk.


Paar dingen; veganistisch eten is geen op ideologie geïnspireerd dieet. Sterker, het is geen dieet. ik citeer: een levensstijl waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden”.

Pizza zonder kaas/dooie beesten etc is heel erg prima te eten. En kan prima gewoon pizza heten. Ik maak het vaak met allemaal soorten champignons, olijven en vegan pesto. Echt heel lekker.

@mamaE: van een keer iets dierlijks eten gaat een vegan niet dood maar het is niet aan een ander om te bepalen wanneer iemand die veganistisch eet daar een uitzondering op maakt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat jij bv ook bedankt voor een lapje hondenvlees omdat het tegen jouw leefstijl in gaat, al ga je er niet dood aan.

Op de school van m’n dochter is het hele kerstdiner overigens vega. Net zo makkelijk.

Wij eten thuis vegetarisch en ik zie dat toch als een dieet (niet om af te vallen, wel een bepaald voedingspatroon/leefwijze, gebaseerd op ethische principes). 

Elders eten we wat de pot schaft. In mijn omgeving eet vrijwel niemand vegetarisch, laat staan veganistisch. We verbieden dochter ook niet om vlees te eten. We verplichten het ook niet. Er zit bij zo'n heel buffet toch niet bij alles vlees of kaas of ei?

Ik zou zelf dus als ik iets moest maken voor zo'n diner geen vlees maken. Ik zou me wel bezwaard voelen als ik zou verwachten dat iedereen rekening houdt met mij en mijn wensen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-12-2022 om 11:39

MamaE schreef op 13-12-2022 om 11:37:

[..]

Wij eten thuis vegetarisch en ik zie dat toch als een dieet (niet om af te vallen, wel een bepaald voedingspatroon/leefwijze, gebaseerd op ethische principes).

Elders eten we wat de pot schaft. In mijn omgeving eet vrijwel niemand vegetarisch, laat staan veganistisch. We verbieden dochter ook niet om vlees te eten. We verplichten het ook niet. Er zit bij zo'n heel buffet toch niet bij alles vlees of kaas of ei?

Ik zou zelf dus als ik iets moest maken voor zo'n diner geen vlees maken. Ik zou me wel bezwaard voelen als ik zou verwachten dat iedereen rekening houdt met mij en mijn wensen.

Vegan gaat over het (niet) gebruiken van dierlijke producten, en heeft niet alleen betrekking op voeding. Gaat bijvoorbeeld ook over het al dan niet dragen van bont, leer en wol.

In het geval van pizza is het niet zo moeilijk gewoon vlees en kaas weglaten. Dat is dus niet moeilijker, maar juist makkelijker. En een pita is ook geen pizza bodem, dus waarom dan zo hangen aan dat een pizza zonder kaas geen pizza is? Genoeg kinderen die kaas niet lekker vinden en het van de pizza af peuteren.

Ik zou het vooral met een desert lastig vinden. Maar zou dan even advies vragen bij de ouder. 

Vega lijkt me inderdaad prima haalbaar, ook voor de hele klas. 

Vegan is een ander verhaal. Daar ga je volgens mij ook snel de fout mee in -met goede bedoelingen- en dan kun je beter aparte porties maken.

of je gewoon niet zo aanstellen en kijken wat je kunst leren hiervan? Genoeg lekkere opties zonder vlees of andere dierlijke producten. 
Pizza zonder kaas is ook pizza. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.