Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 16:15:

[..]

Op christelijke scholen wel. Hier wel in elk geval. Er is elk jaar een kerkdienst onder schooltijd. Nichtjes en neefjes in andere dorpen en plaatsen hebben hetzelfde.

Basisschool van zoon ook, eerst naar de kinderkerstdienst en dan op school diner. Geserveerd door de vaders, want de moeders doen al de meeste andere klussen op school. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 16:54

Ysenda schreef op 15-12-2022 om 16:49:

[..]

Basisschool van zoon ook, eerst naar de kinderkerstdienst en dan op school diner. Geserveerd door de vaders, want de moeders doen al de meeste andere klussen op school.

Wat leuk! Hier zijn de vaders vaak oververtegenwoordigd bij dit soort dingen en bij uitstapjes. Dat vind ik altijd grappig om te zien. Alleen bij de schoonmaak klusjes zijn de vrouwen oververtegenwoordigd 

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 17:09 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 16:13:

[..]

Kinderen wordt tegenwoordig niets meer uitgelegd over Kerst en Pasen.

Tuurlijk wel mijn zoon die op de openbare basisschool zit vertelde laatst nog het kerstverhaal, lang leve GVO. Maar van mij hoeft hij die onzin niet te weten maar goed het zit al in het koppie he.

Decembermamma schreef op 15-12-2022 om 17:09:

[..]

Tuurlijk wel mijn zoon die op de openbare basisschool zit vertelde laatst nog het kerstverhaal, lang leve GVO. Maar van mij hoeft hij die onzin niet te weten maar goed het zit al in het koppie he.

Precies, niet iedereen zit hier op te wachten. Ouders die het belangrijk vinden kunnen daar ook thuis aandacht aanbesteden.

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 17:19:

[..]

Precies, niet iedereen zit hier op te wachten. Ouders die het belangrijk vinden kunnen daar ook thuis aandacht aanbesteden.

Niets mis met godsdienstonderwijs op een openbare school. Verwacht van een openbare school dan wel dat ze alle godsdiensten behandelen.

Onze jongste zit op een katholieke school. Doen ze verder niet heel veel mee maar hebben met kerst wel een kinderdienst in de kerk. Oudste zit op cluster onderwijs en eigenlijk vind ik het niet kunnen wat er daar gebeurd. Die krijgen alle bijbelverhalen uitgebreidt mee en bidden voor het eten. Dat vind ik wel heel raar aangezien de school nou niet bepaald een keuze is en een vrij groot deel ook nog eens moslim. Geloof ook dat de juf enigzins creatief is geweest. Dochter wou opeens thuis bidden voor het eten (wij zijn verder niet gelovig). Als jij dat wil: Prima. Maar ze deed dus een soort van handen vouwen en handen omhoog achter elkaar. Dus ik denk dat de juf in de klas wat rituelen gemengd heeft.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-12-2022 om 17:34

Decembermamma schreef op 15-12-2022 om 17:09:

[..]

Tuurlijk wel mijn zoon die op de openbare basisschool zit vertelde laatst nog het kerstverhaal, lang leve GVO. Maar van mij hoeft hij die onzin niet te weten maar goed het zit al in het koppie he.

Openbaar is niet hetzelfde als atheïstisch. Juist niet. Kerst zit nogal ingebakken in onze cultuur, dan lijkt het me niet onwenselijk dat kinderen ook over de oorsprong ervan leren. Net als over (feestdagen van) andere religies en levensovertuigingen.


RaSa schreef op 15-12-2022 om 17:30:

[..]

Niets mis met godsdienstonderwijs op een openbare school. Verwacht van een openbare school dan wel dat ze alle godsdiensten behandelen.

Onze jongste zit op een katholieke school. Doen ze verder niet heel veel mee maar hebben met kerst wel een kinderdienst in de kerk. Oudste zit op cluster onderwijs en eigenlijk vind ik het niet kunnen wat er daar gebeurd. Die krijgen alle bijbelverhalen uitgebreidt mee en bidden voor het eten. Dat vind ik wel heel raar aangezien de school nou niet bepaald een keuze is en een vrij groot deel ook nog eens moslim. Geloof ook dat de juf enigzins creatief is geweest. Dochter wou opeens thuis bidden voor het eten (wij zijn verder niet gelovig). Als jij dat wil: Prima. Maar ze deed dus een soort van handen vouwen en handen omhoog achter elkaar. Dus ik denk dat de juf in de klas wat rituelen gemengd heeft.

Ik zeg ook niet dat er wat mis mee is, alleen kiezen veel mensen juist voor een openbare school omdat daar vaak geen godsdienst gegeven wordt. Je kunt er dan ook thuis aandacht aan besteden indien je dat belangrijk vindt. De oorsprong van een feest is voor iedereen anders.

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 17:54 Topicstarter

Coreopsis schreef op 15-12-2022 om 17:34:

[..]

Openbaar is niet hetzelfde als atheïstisch. Juist niet. Kerst zit nogal ingebakken in onze cultuur, dan lijkt het me niet onwenselijk dat kinderen ook over de oorsprong ervan leren. Net als over (feestdagen van) andere religies en levensovertuigingen.


Klopt dat het wel oke is er wat van te leren maar van het originele feest heeft hij niets geleerd hoor, alleen van het feest wat de christenen ervan gemaakt hebben.

dan

dan

15-12-2022 om 17:54

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 14:08:

[..]

Nee voor de avond. Wij hebben nog nooit warm eten gemaakt voor de avond. Vroeger kreeg ik dat overigens ook niet. Het gaat vooral om de gezelligheid.

Bij onze zoon was het destijds eerst soep en brood, op den duur werd het een buffet in de hal voor alle groepen met ouders die iets konden maken. Maar hoe dat precies in zijn werk ging, weet ik niet meer want al meer dan 10 jaar geleden. 

Dochter zit op een katholieke school en ze doen er bijzonder weinig aan godsdienstonderwijs. Ik vind het wel goed als kinderen van alle godsdiensten het een en ander leren. Niet als 'De Enige Waarheid', maar 'er zijn mensen die zus geloven en mensen die zo geloven en dat houdt voor hun in dat ze ... doen/niet doen en ...vieren'.
Ik verwacht overigens weinig van de school qua godsdienstonderwijs. De gemiddelde docent gelooft zelf niet en is daar niet mee bezig. Dat doen we thuis wel.
Ik vind overigens wel dat als je als school jezelf een bepaald predicaat geeft, dat je er dan ook wat mee moet doen. Je gaat ook niet jezelf montessorischool noemen als je geen onderwijs geeft volgens dat concept.
Wel vind ik in het algemeen dat als je aandacht besteedt aan bepaalde feesten (st. maarten, kerst, carnaval, pasen) dat je dan best ook aandacht aan de oorsprong ervan mag besteden. Kerst is meer dan alleen maar overdadig eten naar binnen werken en gezellig doen met de familie. En dat kunnen niet-gelovige kinderen ook prima leren. Niet dat ze het moeten geloven, maar wel wat het verhaal is en dat er mensen zijn die dat wel geloven en hoe ze daar invulling aan geven. Is ook een stukje algemene kennis. 

MamaE schreef op 15-12-2022 om 18:13:

Dochter zit op een katholieke school en ze doen er bijzonder weinig aan godsdienstonderwijs. Ik vind het wel goed als kinderen van alle godsdiensten het een en ander leren. Niet als 'De Enige Waarheid', maar 'er zijn mensen die zus geloven en mensen die zo geloven en dat houdt voor hun in dat ze ... doen/niet doen en ...vieren'.
Ik verwacht overigens weinig van de school qua godsdienstonderwijs. De gemiddelde docent gelooft zelf niet en is daar niet mee bezig. Dat doen we thuis wel.
Ik vind overigens wel dat als je als school jezelf een bepaald predicaat geeft, dat je er dan ook wat mee moet doen. Je gaat ook niet jezelf montessorischool noemen als je geen onderwijs geeft volgens dat concept.
Wel vind ik in het algemeen dat als je aandacht besteedt aan bepaalde feesten (st. maarten, kerst, carnaval, pasen) dat je dan best ook aandacht aan de oorsprong ervan mag besteden. Kerst is meer dan alleen maar overdadig eten naar binnen werken en gezellig doen met de familie. En dat kunnen niet-gelovige kinderen ook prima leren. Niet dat ze het moeten geloven, maar wel wat het verhaal is en dat er mensen zijn die dat wel geloven en hoe ze daar invulling aan geven. Is ook een stukje algemene kennis.

Eens dat het prima is om e.e.a. uitgelegd te krijgen ook over andere culturen als algemene kennis. Maar wat is de oorsprong die je gaat vertellen, daar zijn al zoveel versies van? Die is voor iedereen anders.

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 18:41:

[..]

Eens dat het prima is om e.e.a. uitgelegd te krijgen ook over andere culturen als algemene kennis. Maar wat is de oorsprong die je gaat vertellen, daar zijn al zoveel versies van? Die is voor iedereen anders.

De verhalen van kerst en pasen kun je gewoon vertellen. Dat er mensen zijn die dat geloven en dat het tijdstip van die feesten vermengd is met lokale feesten van voordat het christendom hier bekend was. Eventueel nog een link leggen met feesten met een soortgelijk thema/oorsprong van andere religies die in dezelfde periode worden gevierd zoals chanoeka en diwali in de winter (feesten van het licht) en pesach en holi in het voorjaar (feesten van de overwinning van het goede op het kwade en van een nieuw begin). Net zoals vasten zowel in het christendom als in de islam voorkomt (afgelopen jaar viel de ramadan en de veertigdagentijd deels gelijktijdig). 

Als je je daar een beetje in verdiept, kun je echt een heel eind komen.
Sint Maarten is ook meer dan een lampion knutselen. Ook daarbij kun je het verhaal vertellen van wie hij was en dat we dat herdenken vanwege zijn boodschap (omzien naar elkaar en delen met de minderbedeelden). Sint Nicolaas hetzelfde verhaal.
Achter carnaval zit ook bepaalde boodschap. Het is meer dan in een gek pakje een beetje rond hossen en je helemaal klem zuipen.

Scholen kunnen er meer mee doen dan enkel het traditionele/culturele aspect. We zijn enorm geseculariseerd en daardoor is er ook een soort religieus analfabetisme ontstaan. Veel mensen begrijpen niet meer waarom bepaalde feesten of tradities voor anderen belangrijk zijn. 

Maar goed, we dwalen wel heel erg af van het oorspronkelijke onderwerp.

MamaE schreef op 15-12-2022 om 22:17:

[..]

De verhalen van kerst en pasen kun je gewoon vertellen. Dat er mensen zijn die dat geloven en dat het tijdstip van die feesten vermengd is met lokale feesten van voordat het christendom hier bekend was. Eventueel nog een link leggen met feesten met een soortgelijk thema/oorsprong van andere religies die in dezelfde periode worden gevierd zoals chanoeka en diwali in de winter (feesten van het licht) en pesach en holi in het voorjaar (feesten van de overwinning van het goede op het kwade en van een nieuw begin). Net zoals vasten zowel in het christendom als in de islam voorkomt (afgelopen jaar viel de ramadan en de veertigdagentijd deels gelijktijdig).

Als je je daar een beetje in verdiept, kun je echt een heel eind komen.
Sint Maarten is ook meer dan een lampion knutselen. Ook daarbij kun je het verhaal vertellen van wie hij was en dat we dat herdenken vanwege zijn boodschap (omzien naar elkaar en delen met de minderbedeelden). Sint Nicolaas hetzelfde verhaal.
Achter carnaval zit ook bepaalde boodschap. Het is meer dan in een gek pakje een beetje rond hossen en je helemaal klem zuipen.

Scholen kunnen er meer mee doen dan enkel het traditionele/culturele aspect. We zijn enorm geseculariseerd en daardoor is er ook een soort religieus analfabetisme ontstaan. Veel mensen begrijpen niet meer waarom bepaalde feesten of tradities voor anderen belangrijk zijn.

Maar goed, we dwalen wel heel erg af van het oorspronkelijke onderwerp.

Dat bedoel ik niet. 


Bijtje82

Bijtje82

15-12-2022 om 23:08

Zoals MamaE zegt. Ze hoeven niet één verhaal als waarheid te prediken, maar een beetje algemene kennis mag best. Welke godsdienst je ook aanhangt, in essentie is het verhaal grotendeels hetzelfde. Alle geloven zijn met elkaar verweven. Zelfs de Islam en het Christendom. 

Maar ze hoeven niet over God te leren als een waarheid, maar de oorsprong zou kunnen worden uitgelegd. 
Net als dat er tijdens de geschiedenis lessen gesproken wordt over andere zaken waar men vroeger in geloofde. 
Er wordt tegenwoordig ook aandacht gegeven aan de ramadan en het suikerfeest op veel scholen. Maar de eigen geschiedenis wordt vergeten. 

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 23:08:

Zoals MamaE zegt. Ze hoeven niet één verhaal als waarheid te prediken, maar een beetje algemene kennis mag best. Welke godsdienst je ook aanhangt, in essentie is het verhaal grotendeels hetzelfde. Alle geloven zijn met elkaar verweven. Zelfs de Islam en het Christendom.

Maar ze hoeven niet over God te leren als een waarheid, maar de oorsprong zou kunnen worden uitgelegd.
Net als dat er tijdens de geschiedenis lessen gesproken wordt over andere zaken waar men vroeger in geloofde.
Er wordt tegenwoordig ook aandacht gegeven aan de ramadan en het suikerfeest op veel scholen. Maar de eigen geschiedenis wordt vergeten.

Nee hoor dat komt allemaal aan bod. Net zoals de verschillen tussen religies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.