Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Decembermamma

Decembermamma

16-12-2022 om 14:56 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 09:27:

[..]

Dat is het hele punt.. daar wordt wel aandacht aan besteed.

Kerst en Pasen is toch veel meer dan dat kindje Jezus is geboren.

Of jouw kinderen vangen er niet meer van op.

MamaE schreef op 16-12-2022 om 13:54:

[..]

Ik begrijp dat jij niet gelooft en ik heb ook alle respect voor mensen die niet geloven of iets anders geloven. Je kunt echter niet ontkennen dat het christendom in al zijn facetten (dus de goede en de slechte kanten) eeuwenlang veel invloed heeft gehad op ons land, onze cultuur en onze mentaliteit. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
En natuurlijk mag kerst gezellig zijn, maar iets meegeven over wat er dan gevierd wordt (en dat kun je best heel breed trekken) vind ik niet overbodig of onzinnig.

Dat er op school een zakelijke uitleg over diverse geloven en culturen gegeven wordt is helemaal prima en gebeurt ook op de meeste scholen wel. 

Dat Christenen met Kerst de geboorte van Jezus vieren, is aan hun. Wij geloven daar niet in. Wat er met kerst gevierd wordt bepalen mensen zelf, en dat kan voor iedereen op basis van hun geloof of tradities anders zijn; er is niet een juiste.  Christenen geven meestal ook niet mee hoe anderen het vieren. Dat zie ik bv bij mijn schoonfamilie; hun waarheid is de waarheid en voor een andere invulling is geen ruimte. Iets meegeven over feestdagen hoort dan wel 2 kanten op te gaan.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 15:19

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 15:17:

[..]

Dat er op school een zakelijke uitleg over diverse geloven en culturen gegeven wordt is helemaal prima en gebeurt ook op de meeste scholen wel.

Dat Christenen met Kerst de geboorte van Jezus vieren, is aan hun. Wij geloven daar niet in. Wat er met kerst gevierd wordt bepalen mensen zelf, en dat kan voor iedereen op basis van hun geloof of tradities anders zijn; er is niet een juiste. Christenen geven meestal ook niet mee hoe anderen het vieren. Dat zie ik bv bij mijn schoonfamilie; hun waarheid is de waarheid en voor een andere invulling is geen ruimte. Iets meegeven over feestdagen hoort dan wel 2 kanten op te gaan.

Hebben ze nooit meegekregen dat kerst van oorsprong een heidens feest is? In Israël zitten er echt geen herders in de velden rond december 

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 15:17:

[..]

Dat er op school een zakelijke uitleg over diverse geloven en culturen gegeven wordt is helemaal prima en gebeurt ook op de meeste scholen wel.

Dat Christenen met Kerst de geboorte van Jezus vieren, is aan hun. Wij geloven daar niet in. Wat er met kerst gevierd wordt bepalen mensen zelf, en dat kan voor iedereen op basis van hun geloof of tradities anders zijn; er is niet een juiste. Christenen geven meestal ook niet mee hoe anderen het vieren. Dat zie ik bv bij mijn schoonfamilie; hun waarheid is de waarheid en voor een andere invulling is geen ruimte. Iets meegeven over feestdagen hoort dan wel 2 kanten op te gaan.

Jouw schoonfamilie is reformatorisch toch? Dat is ook wel erg streng in de leer en geen goede representatie voor alle christenen. 

Mijn man is docent levensbeschouwing en behandelt alle (grote) religies en ook de overeenkomsten tussen de verschillende tradities, feesten, gebruiken etc.
Ik wil absoluut niet pretenderen dat "mijn waarheid" (voor zover ik die heb) de juiste is en dat dat het enige is dat mijn dochter meekrijgt in de opvoeding.

Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 15:19:

[..]

Hebben ze nooit meegekregen dat kerst van oorsprong een heidens feest is? In Israël zitten er echt geen herders in de velden rond december

O met mijn schoonfamilie ga ik die discussie al helemaal niet aan. Die hebben zo wie zo een nare mentaliteit hierin.

Toen die tijd was het echt een hele moeilijke eter, zo van 'Wat de boer niet kent' De kans dat er bij een kerstdiner op school gekookte wortels, sperziebonen of bloemkool gereserveerd wordt is heel klein. Misschien dat ze appelmoes zou proeven (als dat er al zou zijn), maar daarvan at ze altijd maar een paar hapjes.
Dus nee, kind at niet alleen vlees of vis, maar vega/vegan is wel anders dan eten wat zij gewend was.
Gelukkig is het goed gekomen en eet ze nu zo'n beetje alles en heeft ze geen probleem met vega/vegan. We koken regelmatig een vega/vegan maaltijd.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 15:46

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 15:27:

[..]

O met mijn schoonfamilie ga ik die discussie al helemaal niet aan. Die hebben zo wie zo een nare mentaliteit hierin.

Dat is rot, dan kan je het misschien beter laten inderdaad. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 15:48

Fruitijsje schreef op 16-12-2022 om 15:35:

Toen die tijd was het echt een hele moeilijke eter, zo van 'Wat de boer niet kent' De kans dat er bij een kerstdiner op school gekookte wortels, sperziebonen of bloemkool gereserveerd wordt is heel klein. Misschien dat ze appelmoes zou proeven (als dat er al zou zijn), maar daarvan at ze altijd maar een paar hapjes.
Dus nee, kind at niet alleen vlees of vis, maar vega/vegan is wel anders dan eten wat zij gewend was.
Gelukkig is het goed gekomen en eet ze nu zo'n beetje alles en heeft ze geen probleem met vega/vegan. We koken regelmatig een vega/vegan maaltijd.

En komkommer is natuurlijk ook al vegan. Ik mag hopen dat iedereen vegan momenten per dag heeft 

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 16:46

Decembermamma schreef op 16-12-2022 om 14:56:

[..]

Of jouw kinderen vangen er niet meer van op.

Denk dat je daar de mist in gaat. Zeker mijn twee jongsten zijn echte vertellers er mijn vriend is gereformeerd, dus zodra er iets godsdienstigs aan bod komt in het dagelijkse leven dan vertellen ze over de herkenning. 

Pasen op school is niet meer dan paashaas en eieren. En het vieren dat de lente is begonnen. Ook in de hogere klassen wordt er niet bij het oorspronkelijke verhaal stilgestaan.

bij onze basisschoolkinderen was er geen kerstdiner. Wel een kerstfeest met liedjes, toneelstukjes, gedichtjes, kerstverhalen en lekkers. Chocomelk of sap, kerstkransjes en zo. Soms zingen bij vuurkorf buiten. Of een lichtjeswandeling langs scènes uit het bijbelverhaal. 
Mooi verkleed samen eten, kan leuk zijn, al denk ik dat vooral de grote mensen er dol op zijn. Wordt er bij zo’n schoolkerstdiner niet enorm veel weggegooid?

fianne schreef op 16-12-2022 om 16:57:

bij onze basisschoolkinderen was er geen kerstdiner. Wel een kerstfeest met liedjes, toneelstukjes, gedichtjes, kerstverhalen en lekkers. Chocomelk of sap, kerstkransjes en zo. Soms zingen bij vuurkorf buiten. Of een lichtjeswandeling langs scènes uit het bijbelverhaal.
Mooi verkleed samen eten, kan leuk zijn, al denk ik dat vooral de grote mensen er dol op zijn. Wordt er bij zo’n schoolkerstdiner niet enorm veel weggegooid?

Nee, hier niet. Iedereen maakt wat kleine gerechtjes dus dat gaat eigenlijk altijd wel op. Kerstdiner vinden juist kinderen leuk hoor, is altijd het hoogtepunt van het jaar. Zo'n lichtjeswandeling hebben wij hier ook een keer gedaan maar was geen succes en ook niet meer gedaan. 

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 16:46:

[..]

Denk dat je daar de mist in gaat. Zeker mijn twee jongsten zijn echte vertellers er mijn vriend is gereformeerd, dus zodra er iets godsdienstigs aan bod komt in het dagelijkse leven dan vertellen ze over de herkenning.

Pasen op school is niet meer dan paashaas en eieren. En het vieren dat de lente is begonnen. Ook in de hogere klassen wordt er niet bij het oorspronkelijke verhaal stilgestaan.

Op zich is dat niet zo vreemd op een openbare school. Vele kiezen juist voor zo'n school om geen les in godsdienst te krijgen. Dat de islam dan wel benoemd wordt, kan ik me voorstellen dat je dat vreemd vind maar was dat een les die er over gegeven werd of wellicht een kindje uit een andere cultuur die er iets over vertelde in bijvoorbeeld het kringgesprek. Of misschien n.a.v. misverstand/ pesterij etc. Je weet soms niet hoe dingen gegaan zijn, kinderen vertellen soms de context niet.

Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 15:48:

[..]

En komkommer is natuurlijk ook al vegan. Ik mag hopen dat iedereen vegan momenten per dag heeft .

Taart, ijs, koek, chocola kan ook makkelijk vegan. Dus hoe ze erbij komt dat haar dochter dan niks had kunnen eten?

Bovendien: vragen of er rekening gehouden kan worden met 1 kind dat veganistisch eet, wil helemaal niet eens zeggen dat iedereen dat iets moet maken wat vegan is. Ik vind het dus allemaal maar gezeur om niks. 

fianne schreef op 16-12-2022 om 16:57:

bij onze basisschoolkinderen was er geen kerstdiner. Wel een kerstfeest met liedjes, toneelstukjes, gedichtjes, kerstverhalen en lekkers. Chocomelk of sap, kerstkransjes en zo. Soms zingen bij vuurkorf buiten. Of een lichtjeswandeling langs scènes uit het bijbelverhaal.
Mooi verkleed samen eten, kan leuk zijn, al denk ik dat vooral de grote mensen er dol op zijn. Wordt er bij zo’n schoolkerstdiner niet enorm veel weggegooid?

Hier namen de ouders wat overblijft mee terug (of iemand anders neemt het mee.) 

Overigens is er hier sinds corona geen kerstdiner meer geweest, ook dit jaar niet. Daarvoor was het wel dus ik ben benieuwd of het weer ingevoerd wordt. Van mij hoeft het ook niet perse maar ik sta er redelijk neutraal in.

Ze hebben wel een kerstfeest met een kerkdienst, samen liedjes zingen, drinken/lekkers.

Miepjecody schreef op 16-12-2022 om 07:46:

[..]

Ik heb al die kennis ook niet hoor. En zo te merken hebben andere mensen ook geen idee wat er verder precies in het heelal is. Gaan ze zich daar dan ook in verdiepen?

Dat is toch vreemd dat je als volwassene geen basiskennis hebt van de belangrijkste godsdiensten? 

Bovendien is de Nederlandse geschiedenis natuurlijk ook voor een groot deel bepaald en beïnvloed door het Christendom dus daar wat algemene kennis van hebben is vrij normaal.

Ik ben christen maar ik weet ook heus wel wat over de Islam/Jodendom/Hindoeïsme/Sikh net zoals als ik ook wat weet over de oude Griekse en Noorse mythologie. Daar hoef je niet gelovig verder voor te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.