Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Moet door dit topic toch ook even aan mijn eigen basisschooltijd in de jaren ‘80 denken. Op onze basisschool was het kerstdiner standaard boerenkool met worst. Werd aan meerdere ouders gevraagd om een pan boerenkool met worst te maken en eigenlijk iedereen at dat toen. Ik vond het in ieder geval heerlijk. Ergens op het eind van mijn basisschooltijd kon het opeens niet meer, want het was zielig voor de moslimkinderen dat we worst aten. Die kinderen uit mijn klas hadden daar al die jaren nooit een probleem mee gehad. Die deden gewoon gezellig mee en aten de boerenkool zonder worst.

Laatste 2 jaar moesten het opeens pannenkoeken worden, dat kon iedereen eten. Vond ik jammer, want daar ben ik weer minder van. 

Heb hier nooit meer aangedacht en dus ook nooit bedacht om boerenkool aan de kinderen mee te geven toen zij op de basisschool zaten. Daar mochten we zelf kiezen wat we maakten en dat konden we dan op een lijst buiten de klas zetten, zodat anderen wel konden zien wat al werd gedaan.

Decembermamma

Decembermamma

17-12-2022 om 12:57 Topicstarter

Voor corona werkten ze met een kartonnen  kerstboom waar ballen in hingen met gerechten, van te voren werd aangegeven welke dag die kerstboom werd neergehangen. Ouders kwamen die dag bewust vroeg op school met de kinderen zodat de pakken appelsap en kerstkoekjes etc. eraf waren gehaald waren voor de andere kinderen op school waren. Na corona kwam het "lijstje" heel fijn! Want naast dat je kunt zien wat er al.is afgestreept heeft iedereen redelijk tegelijk de kans iets af te strepen. Er staan nu nog enkele zaken op waaronder de vegan hapjes en broodjes hamburger. Maar wil je dat niet maken kun je iets bedenken en dan terugkijken of dat er nog niet is.

Kyana schreef op 16-12-2022 om 22:00:

[..]

Dat is toch vreemd dat je als volwassene geen basiskennis hebt van de belangrijkste godsdiensten?

Bovendien is de Nederlandse geschiedenis natuurlijk ook voor een groot deel bepaald en beïnvloed door het Christendom dus daar wat algemene kennis van hebben is vrij normaal.

Ik ben christen maar ik weet ook heus wel wat over de Islam/Jodendom/Hindoeïsme/Sikh net zoals als ik ook wat weet over de oude Griekse en Noorse mythologie. Daar hoef je niet gelovig verder voor te zijn.

Waarom is dat gek? Weet jij dan ook dingen over het universum die niet met het geloof te maken hebben?

Ik geloof niet in dat soort onzin,  en de dingen die ik er wel over hoor vind ik ook stom eigenlijk.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-12-2022 om 18:01

Miepjecody schreef op 17-12-2022 om 17:35:

[..]

Waarom is dat gek? Weet jij dan ook dingen over het universum die niet met het geloof te maken hebben?

Ik geloof niet in dat soort onzin, en de dingen die ik er wel over hoor vind ik ook stom eigenlijk.

Is dat een serieuze vraag? Onze gehele samenleving is doordrenkt van effecten van religie. Van feestdagen tot wetgeving tot medische ethiek tot weet ik wat. Om gewoontes, normen en waarden, geschiedenis, politiek te begrijpen is het wel handig om wat achtergrondkennis te hebben.

Hoezo zou een gelovige geen niet-religieuze dingen weten?

Decembermamma

Decembermamma

17-12-2022 om 18:35 Topicstarter

Maar wat is basiskennis dan? Ik bedoel ik heb echt wel een basiskennis van de diverse religies, maar elk feest benoemen kan ik echt niet en wil ik ook echt niet kunnen. Ik verbaas me overigens niet dat sommige religies geen Sinterklaas vieren, veel te bang dat de kinderen na het geheim van de sint het geheim van hun god ontdekken.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 18:39

Decembermamma schreef op 17-12-2022 om 18:35:

Maar wat is basiskennis dan? Ik bedoel ik heb echt wel een basiskennis van de diverse religies, maar elk feest benoemen kan ik echt niet en wil ik ook echt niet kunnen. Ik verbaas me overigens niet dat sommige religies geen Sinterklaas vieren, veel te bang dat de kinderen na het geheim van de sint het geheim van hun god ontdekken.

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/394672305/op-een-dag----arend-van-dam

Dit vind ik redelijk basis. 

Miepjecody schreef op 17-12-2022 om 17:35:

[..]

Waarom is dat gek? Weet jij dan ook dingen over het universum die niet met het geloof te maken hebben?

Ik geloof niet in dat soort onzin, en de dingen die ik er wel over hoor vind ik ook stom eigenlijk.

Natuurlijk weet ik ook dingen die niks met geloof te maken hebben. Waarom zou ik die niet weten?

De reden om wel dingen over het geloof te weten (ook al geloof je er verder niks van) is zodat je de maatschappij, cultuur, kunst en geschiedenis beter kan begrijpen. Zonder kennis van het geloof kan je bepaalde ontwikkelingen nooit echt doorgronden. 

En natuurlijk is religie niet het enige en hoe gelovig je ook bent en in welke richting is het niet meer dan logisch dat je ook dingen weet die niet gebaseerd zijn op enige geloof.

Decembermamma schreef op 17-12-2022 om 12:57:

Voor corona werkten ze met een kartonnen kerstboom waar ballen in hingen met gerechten, van te voren werd aangegeven welke dag die kerstboom werd neergehangen. Ouders kwamen die dag bewust vroeg op school met de kinderen zodat de pakken appelsap en kerstkoekjes etc. eraf waren gehaald waren voor de andere kinderen op school waren. Na corona kwam het "lijstje" heel fijn! Want naast dat je kunt zien wat er al.is afgestreept heeft iedereen redelijk tegelijk de kans iets af te strepen. Er staan nu nog enkele zaken op waaronder de vegan hapjes en broodjes hamburger. Maar wil je dat niet maken kun je iets bedenken en dan terugkijken of dat er nog niet is.

Alle ouders hadden toch de mogelijkheid vroeg op school te komen? Het zullen waarschijnlijk weer dezelfde ouders zijn die iets afvinken op het lijstje.

Decembermamma

Decembermamma

18-12-2022 om 16:39 Topicstarter

Caroline80 schreef op 18-12-2022 om 16:22:

[..]

Alle ouders hadden toch de mogelijkheid vroeg op school te komen? Het zullen waarschijnlijk weer dezelfde ouders zijn die iets afvinken op het lijstje.

Nee niet alle ouders kunnen 8:15 op school staan, sommige werken en dan zijn de kinderen 7:30 op de bso  of gaan alleen naar school. Daarnaast heeft onze school 2 locaties dus niet alle ouders kunnen bij elke locatie op tijd zijn.

Daarnaast is niet iedereen zo''n haaibaai of lui.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.