Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Due-scimmie
24-04-2026 om 20:27
Heeft het ook niet toevallig in bericht over koningsspelen op de schoolpagina gestaan? Zo niet, dan mag school daar de nieuwe ouders best in helpen door dat te melden.
En ach, foutjes gebeuren. Ik ben keer gebeld dat kind studiemiddag had. Compleet vergeten maar kon hem gelukkig meteen ophalen.
Meesje
24-04-2026 om 20:28
Slecht van de school. Bij ons stond in een berichtje de week tevoren dat iets oranjes leuk zou zijn. School zelf had van die vlaggetjes schmink sets aangeschaft zodat ieder kind desgewenst vlaggetjes had.
Ik ken het ook niet van mijn kindertijd en heb dus pas na het bericht van school een shirtje gekocht. Maar idd bijna ieder kind had wel iets. En zo niet, dan konden ze zich wel laten schminken en dan valt het ook al niet zo op.
Bakblik
24-04-2026 om 20:29
Mijn kind wilde nooit verkleed en zeker geen schmink op zijn gezicht. Hij wilde altijd anders zijn. Was er trots op dat hij niet meedeed met de massa.
Dat heb ik altijd gestimuleerd.
In de eerste jaren na de kroning van WA kregen ze altijd een shirt of een zweetband, weet niet of dat nog zo is? Zelf die deed zo'n niet aan. Was heel leuk voor de foto's die dan gemaakt werden kind was altijd terug te vinden in het oranjegewoel. Ook live trouwens, afhalen op het sportcomplex met 7 scholen tegelijk had ik mijn kind zo gevonden.
Marty1984
24-04-2026 om 20:34
Ik vind het vooral gek van de school dat als het dan toch zo belangrijk is ze zelf niet wat schmink of, oranje lintje of vlagje hebben liggen die dag of ergens in de berging. Zeker in groep 1 en 2 en als ze zelf niet communiceren.
Aviendha
24-04-2026 om 20:38
Het stond niet in de nieuwsbrief van school. Wel dat het een groot feest zou worden met andere scholen en een oproep voor ouders om te helpen, maar niks over verkleden. Er is ook niks over gezegd in de groepsapp van de klas.
Mijn kind wil niet anders zijn dan de rest. Hij zei wel heel begripvol: mama en papa hebben dat gewoon niet thuis.
Aviendha
24-04-2026 om 20:42
Marty1984 schreef op 24-04-2026 om 20:34:
Ik vind het vooral gek van de school dat als het dan toch zo belangrijk is ze zelf niet wat schmink of, oranje lintje of vlagje hebben liggen die dag of ergens in de berging. Zeker in groep 1 en 2 en als ze zelf niet communiceren.
Ja dit vind ik jammer. Het kinderdagverblijf, waar andere kind zit, had dit wel. Dus andere kind had wel vlaggetjes. Daarvan zag ik op de foto's dat de meeste kinderen niks oranjes aan hadden. Op school wordt het echt anders (voor de ouders
)
Fenyw
24-04-2026 om 20:46
Zelfs als het niet in de nieuwsbrief stond lijkt het me logisch dat kind iets van oranje aan op of bij zich heeft. Ze vieren Koningsdag op school. Met de 'echte' Koningsdag heeft kind waarschijnlijk toch ook iets?
Met kerstviering trek je je kind toch ook wat gezelligs aan, net als thuis.
En als je dat niet hebt of kind wil het niet dan doe je het niet.
Stimpie
24-04-2026 om 20:47
Ik denk dat het net zoiets is als een pietenpakje. Als Sinterklaas op school komt heeft iedere kleuter die een aan, al vragen we er niet om. Ook met carnaval vragen we er niet om, maar komt toch iedereen verkleed.
Ik moet (als kleuterjuf) eerlijk zeggen dat ik er geen seconde aan gedacht heb dat ik Nederlandse ouders hierop zou kunnen wijzen, omdat iedereen met Koningsdag oranje kleding aandoet. De nieuwkomers heb ik hier wel korte uitleg over gegeven en getipt ergens iets oranjes vandaan te halen.
Maar geen man over boord als iemand dat niet aan heeft hoor. Wij hebben idd ook altijd van die vlaggetjesschmink. Niemand vindt er iets van als een kind geen oranje aanheeft (er was tenslotte geen oproep), behalve misschien kind zelf.
Geen stress. Volgende ronde beter!
Als dit de grootste zorg is komt het wel goed met je kind!
Poezekat
24-04-2026 om 20:50
Zelf zou ik ook best in staat zijn geweest om zoiets te vergeten als het niet gemeld was van tevoren.
Aviendha
24-04-2026 om 20:53
Fenyw schreef op 24-04-2026 om 20:46:
Zelfs als het niet in de nieuwsbrief stond lijkt het me logisch dat kind iets van oranje aan op of bij zich heeft. Ze vieren Koningsdag op school. Met de 'echte' Koningsdag heeft kind waarschijnlijk toch ook iets?
Met kerst had ie idd een kersttrui aan. Tja, alle ouders van de klas zullen het met je eens zijn. Wij waren de enige dombo's
Meesje
24-04-2026 om 20:58
Fenyw schreef op 24-04-2026 om 20:46:
Met 'echte' koningsdag heeft mijn kind normaal gesproken gewoon normale alledaagse kleren aan. Ik zelf ook overigens. En koningsspelen kende ik nog niet. Nu oudste kind in groep 1, dus voor mij de 1e keer. Ik dacht dat het zoiets als wat wij vroeger 'sportdag' noemden zou zijn. Dus was eerder geneigd om kind in gymkleren naar school te sturen. Gelukkig had onze school wel een oproep in de nieuwsbrief. Dus ik kan me wel voorstellen dat het niet voor iedereen 'logisch' is dat koningsspelen betekent dat je oranje draagt.
Aviendha
24-04-2026 om 21:05
Meesje schreef op 24-04-2026 om 20:58:
[..]
Met 'echte' koningsdag heeft mijn kind normaal gesproken gewoon normale alledaagse kleren aan. Ik zelf ook overigens. En koningsspelen kende ik nog niet. Nu oudste kind in groep 1, dus voor mij de 1e keer. Ik dacht dat het zoiets als wat wij vroeger 'sportdag' noemden zou zijn. Dus was eerder geneigd om kind in gymkleren naar school te sturen. Gelukkig had onze school wel een oproep in de nieuwsbrief. Dus ik kan me wel voorstellen dat het niet voor iedereen 'logisch' is dat koningsspelen betekent dat je oranje draagt.
Mijn zoon had speciaal een joggingbroek aan 😂
Bloemenzee
24-04-2026 om 21:12
Aviendha schreef op 24-04-2026 om 20:53:
[..]
Met kerst had ie idd een kersttrui aan. Tja, alle ouders van de klas zullen het met je eens zijn. Wij waren de enige dombo's
Nee hoor, geen dombo. Zoiets overkomt je. Of je bedenkt het misschien de avond van te voren en hebt niks in huis. Vergeef jezelf, volgend jaar beter
Neweve
24-04-2026 om 21:12
Due-scimmie schreef op 24-04-2026 om 20:27:
En ach, foutjes gebeuren. Ik ben keer gebeld dat kind studiemiddag had. Compleet vergeten maar kon hem gelukkig meteen ophalen.
Eens. Hier was het vandaag speelgoeddag (zoals iedere vrijdag voor de vakantie). Iedere keer is er wel een kind "papa heb je mijn dino" of ouder die het vergeten is. (En dit staat wel in de nieuwsbrief).
@to, mijn kleuter vertelt soms ook extra dingen die (nog) niet in de communicatie van school staan. "Mama, ik moet een feestrok aan morgen". Dus misschien helpt het voor speciale gelegenheden om je kind vooraf te vragen "wil je nog iets speciaals aan voor x?"
MamaE
24-04-2026 om 21:22
Vroeger waren er geen koningsspelen, dat heeft WA bedacht bij zijn inauguratie omdat het koninklijk paar sport en bewegen belangrijk vindt. Vroeger vierde je koninginnedag, dat was een vrije dag. Dan versierde je je fiets en waren er van die oud Hollandse spelletjes. Dat is hier nog steeds, nu op koningsdag. Dan hebben de meeste kinderen ook iets van rood-wit-blauw-oranje.
Voor op school is het natuurlijk een sportdag, dus sportkleding of in ieder geval iets wat handig is met bewegen is wel aan te bevelen. Maar het heeft wel een koninklijk tintje dus dat iedereen in dat thema komt vind ik niet gek. Persoonlijk ga ik niet heel goed op onuitgesproken verwachtingen (die eindigen 99% van de tijd in teleurstelling), maar in sommige gevallen zoals dit vind ik het ook wel logisch. Net als dat je met carnaval verkleed komt en met sportdag in sportkleding. Pietenpakjes is hier dan weer minder een ding. Er zijn wel kinderen die dat hebben, maar sommigen alleen een pietenmuts of roetvegen. En sommigen zijn met sint niet verkleed.
Ik vind het wel vreemd dat school niet zo'n schmink stift heeft waarmee je in drie seconden een kind van vlaggetjes kan voorzien.