Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 07:08
Anoniemer schreef op 25-04-2026 om 06:23:
[..]
Dat is helemaal niet 'logisch' , zo'n kersttrui, wat een onzin. Opgegroeid in Zuid-Limburg kan ik je vertellen dat je hooguit op vrijdag vóór carnaval verkleed naar school mocht (maar carnaval begon eigenlijk pas op zondag he? Na de mis) en veel kinderen waren/zijn niet verkleed. Koningsspelen zijn pas iets van de laatste jaren, dus niet direct voor iedereen logisch.
En: de meeste ouders zijn echt wel betrokken maar hebben geen tijd om op school rond te hangen en te netwerken met andere ouders.
Sinds 2013. Dus in verhouding tot een kinderleven best heel lang. Er zijn geen kinderen meer op de basisschool die de tijd zonder Koningsspelen hebben meegemaakt.
Anoniemer
25-04-2026 om 07:18
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 07:08:
[..]
Sinds 2013. Dus in verhouding tot een kinderleven best heel lang. Er zijn geen kinderen meer op de basisschool die de tijd zonder Koningsspelen hebben meegemaakt.
Ja, maar voor de ouders dus niet. Ik vind het niet zo gek als dat nog niet in je systeem zit. En een kind in groep 1, die 'weet' dat toch ook niet van tevoren?
Wel jammer trouwens dat er niks op school aanwezig was.
ToetieToover
25-04-2026 om 07:20
Ahhh je kunt je rot voelen als je denkt dat je je kind in verlegenheid hebt gebracht. Ik ben helemaal uit de kleine kinderen en was eerder deze week boodschappen aan het doen en kruiste een schoolroute. Heleboel kinderen met schmink, oranje kleding etc. en ik had geen idee waarom. Ik had namelijk niet door dat het bijna Koningsdag was. Duurde even voordat ik snapte waarom ze zo gekleed waren. In de supermarkt kwam ik een kindje tegen met oranje kroon en toen ging bij mij pas een lampje branden.
Herfstappeltaart
25-04-2026 om 07:27
MMcGonagall schreef op 24-04-2026 om 22:17:
Ik kan me niet herinneren dat mijn kind naar de koningsspelen ging in oranje. Volgens mij ging ze gewoon in gymkleren. Ik heb wel de plank misgeslagen bij de eerste paasdoos. In de brief stond dat het gewenste ontbijtje in een versierde schoenendoos moest. Dat was ook precies wat het was, een (door kind) beplakte doos met twee bolletjes en een mandarijn of zo. Bleek dus dat de onderliggende bedoeling was dat je de doos geheel in stijl versierde, liefst was het een schattig mandje, bij voorkeur met levende kuikentjes en een chocoladehaas erbij. Was dus wel sneu voor het kind waarvoor wij het ontbijtje hadden gemaakt.
Goed, dat overkomt je een keer en het jaar erop kun je ook alles uit de kast trekken.
Nou.....daar zou ik ook niet opgekomen zijn hoor.
Herfstappeltaart
25-04-2026 om 07:29
Rekenenisleuktaalook schreef op 24-04-2026 om 22:49:
Dit is zo lastig vind ik.
Door het in de nieuwsbrief te zetten lijkt het verplicht maar je kunt ook sporten in iets dat niet oranje is.
Wij, op onze school, willen de kinderen niet dwingen en tegelijkertijd vinden we het sneu voor kinderen die het wel hadden gewild maar waar ouders het vergeten zijn, er geen geld aan willen uitgeven, of bezwaren hebben. In voorkomende gevallen heb ik altijd wel iets oranje mee om uit te lenen.
We hebben van die vlaggen-schmink-stiften op school maar ook dat wordt niet actief aangeboden. Alleen kinderen die zeggen het ook te willen krijgen het.
De focus ligt op de spelletjes, het sporten, het ontbijt, de informatie over Koningsdag etc. Het moet leuk zijn voor iedereen, in het oranje of welke kleur dan ook. Met schmink of zonder schmink.
Dit lijkt me de beste situatie. Bij vergeten kan de school even improviseren en bij kinderen die niet willen hoeft het niet.
Mijn kleinzoon voelt zich enorm opgelaten met schmink of verkleedkleren. Aan zijn lijf geen polonaise 😂
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 07:53
Herfstappeltaart schreef op 25-04-2026 om 07:29:
[..]
Dit lijkt me de beste situatie. Bij vergeten kan de school even improviseren en bij kinderen die niet willen hoeft het niet.
Mijn kleinzoon voelt zich enorm opgelaten met schmink of verkleedkleren. Aan zijn lijf geen polonaise 😂
Ik vind het nog net niet ideaal genoeg. Je kunt zo'n dag niet zonder hulpouders maar die zijn soms zo ijverig met hun eigen ideeën bezig dat het gênant is.
Aan een kind vragen of hij zijn oranje kleren vergeten is, en maar doorvragen daarover.
Kind overtuigen van het nut van schmink: 'Anders sta jij straks als enige zonder schmink op de foto.' En dat is zo jammer voor de andere kinderen.
Hardop zeggen dat de kinderen zonder oranje kleren dan maar achteraan moeten staan op de groepsfoto.
Inplaats van alleen mijn klas maar ik het gareel hoeven houden moet ik dan ook tussendoor nog de ouders uitleggen hoe wij er als school over denken. En dat elk jaar opnieuw.
Soccer-Mom
25-04-2026 om 07:58
Kan gebeuren dat je de informatie hierover gemist hebt. Dat je dit zelf niet in jouw eigen schoolcarrière hebt meegemaakt, klopt ook. De Koningsspelen zijn er sinds 2013. Ik zou het niet te groot maken, volgend jaar beter.
duizel
25-04-2026 om 08:07
hier krijgen we een bericht met informatie over de dag (ontbijt op school enz) waarin ook staat dat kinderen die dat willen in oranje/ rood/ wit/ blauw mogen komen maar dat het geen verplichting is. Dat laatste staat er specifiek bij.
In praktijk heeft bijna iedereen wel iets aan in die kleuren, op een paar uitzonderingen na, met als uitzondering in groep 7/8. Dit jaar veel meiden wel in het oranje, paar jongens met oranje shirt en flink aantal jongens niet.
Allemaal prima. Er worden voor zover ik weet geen opmerkingen gemaakt door de hulpouders. Iedereen doet mee en komt op de foto.
Herfstappeltaart
25-04-2026 om 08:08
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 07:53:
[..]
Ik vind het nog net niet ideaal genoeg. Je kunt zo'n dag niet zonder hulpouders maar die zijn soms zo ijverig met hun eigen ideeën bezig dat het gênant is.
Aan een kind vragen of hij zijn oranje kleren vergeten is, en maar doorvragen daarover.
Kind overtuigen van het nut van schmink: 'Anders sta jij straks als enige zonder schmink op de foto.' En dat is zo jammer voor de andere kinderen.
Hardop zeggen dat de kinderen zonder oranje kleren dan maar achteraan moeten staan op de groepsfoto.
Inplaats van alleen mijn klas maar ik het gareel hoeven houden moet ik dan ook tussendoor nog de ouders uitleggen hoe wij er als school over denken. En dat elk jaar opnieuw.
...Dat is niet de bedoeling van hulpouder zijn natuurlijk. Vervelend.
tsjor
25-04-2026 om 08:19
'Wij, op onze school, willen de kinderen niet dwingen en tegelijkertijd vinden we het sneu voor kinderen die het wel hadden gewild maar waar ouders het vergeten zijn, er geen geld aan willen uitgeven, of bezwaren hebben.'
En dat vind ik dus erg. Dat de school zelf iets bedenkt, vindt dat de ouders dat dan maar vanzelfsprekend moeten uitvoeren en dan gaat praten over sneu voor kinderen en ouders die niet goed gefunctioneerd hebben. Nee, de school heeft iets bedacht en zou dat zelf moeten uitvoeren en daar faalt de school dan in. Niet de ouders. Zelf je eigen broek ophouden zou ik zeggen. Er is vast iets wat je kunt bedenken met oranje om te maken bij handvaardigheid bijvoorbeeld.
Bakblik
25-04-2026 om 08:25
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 07:53:
[..]
Alle hulpouders, ook degenen die het al jaren goed doen, ieder jaar korten briefing geven vooraf aan de Koningsspelen?
Samenkomst in de docentenkamer en uitleggen hoe school erin staat, duidelijk benoemen en ook elkaar laten controleren op ongewenst gedrag.
watervogel
25-04-2026 om 08:32
Begrijp wel dat de school niet ongevraagd een kleuter gaat schminken. Er zijn genoeg kinderen die allergisch zijn voor die goedkope schmink. Je wilt niet dat een kind nog dagen last van jeuk en blaasjes op zijn gezicht heeft, omdat een overijverige juf of hulpouder heeft bedacht dat jou kind wel geschminkt kan worden.
Rekenenisleuktaalook
25-04-2026 om 08:39
tsjor schreef op 25-04-2026 om 08:19:
'Wij, op onze school, willen de kinderen niet dwingen en tegelijkertijd vinden we het sneu voor kinderen die het wel hadden gewild maar waar ouders het vergeten zijn, er geen geld aan willen uitgeven, of bezwaren hebben.'
En dat vind ik dus erg. Dat de school zelf iets bedenkt, vindt dat de ouders dat dan maar vanzelfsprekend moeten uitvoeren en dan gaat praten over sneu voor kinderen en ouders die niet goed gefunctioneerd hebben. Nee, de school heeft iets bedacht en zou dat zelf moeten uitvoeren en daar faalt de school dan in. Niet de ouders. Zelf je eigen broek ophouden zou ik zeggen. Er is vast iets wat je kunt bedenken met oranje om te maken bij handvaardigheid bijvoorbeeld.
Zo zeg! Misschien iets minder invullen.
De kinderen mogen in het oranje komen, dat staat in de nieuwsbrief. We sturen daar niet actief op, maar verbieden het ook niet. We verwachten het niet. Verder niet. Ik heb wat slingers en schmink voor kinderen die niks hebben een wel gewild hadden. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn waar we de ouders dus juist niet op aankijken. Het is niet sneu als je niks hebt een het ook niet wilt. Het is wel sneu als je oranje kleren thuis aan de kast hangen en je ouder vergeten is dat het vandaag dan gedragen had mogen worden. Het is wel sneu als je heel graag een oranje iets had gewild en je ouder heeft er geen geld voor over. En voor die kinderen zorg ik dan zelf dat er wat is.
Bij ons overigens 90% die het zelf regelt, die het kopen om het ook maandag a.s. te dragen.
Auwereel
25-04-2026 om 08:41
O een briefing van hulpouders, dat had me 25 jaar geleden ook wel wat geleken. Ik hielp meestal met juffen/meestersdag en ik heb diverse malen een juf of meester achter me aan gehad dat ik iets Helemaal Verkeerd had gedaan.
Aviendha
25-04-2026 om 08:43
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 08:39:
[..]
Zo zeg! Misschien iets minder invullen.
Je reageert niet op mij, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik ook wel aansloeg op jouw post dat de hulpouders er zowel onderling als tegen het kind erover kletsen. Niet dat ik me dan nog rotter ga voelen; ik denk vooral 'wat een simpele zielen'. Hoop dat mijn kind daarboven leert te staan. En hoop dat het op onze school anders is. Ik ben luizenmoeder en met de andere moeder roddel ik nooit.