Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

Aviendha schreef op 25-04-2026 om 08:43:

[..]

Je reageert niet op mij, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik ook wel aansloeg op jouw post dat de hulpouders er zowel onderling als tegen het kind erover kletsen. Niet dat ik me dan nog rotter ga voelen; ik denk vooral 'wat een simpele zielen'. Hoop dat mijn kind daarboven leert te staan. En hoop dat het op onze school anders is. Ik ben luizenmoeder en met de andere moeder roddel ik nooit.

Ik word daar ook best boos over, probeer dat te vermijden, om te buigen of wat dan ook. Helaas zijn dat altijd dezelfde ouders, ouders die vaak helpen en overal en mening over hebben. Het valt niet mee altijd genoeg ouders te hebben op zulke momenten. In coronatijd hadden wij een jaar waarbij groep 8 de rol van de ouders overnam. Bij Koningsspelen, carnaval etc. Beste dagen ooit!

Waarbij ik echt niet alle ouders wil afserveren, want de meeste doen het gewoon goed en leuk. Het zijn de ouders die overal en mening over hebben en het hart op de tong hebben waarmee het helaas wel eens mis loopt. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 08:39:

[..]

Zo zeg! Misschien iets minder invullen.

De kinderen mogen in het oranje komen, dat staat in de nieuwsbrief. We sturen daar niet actief op, maar verbieden het ook niet. We verwachten het niet. Verder niet. Ik heb wat slingers en schmink voor kinderen die niks hebben een wel gewild hadden. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn waar we de ouders dus juist niet op aankijken. Het is niet sneu als je niks hebt een het ook niet wilt. Het is wel sneu als je oranje kleren thuis aan de kast hangen en je ouder vergeten is dat het vandaag dan gedragen had mogen worden. Het is wel sneu als je heel graag een oranje iets had gewild en je ouder heeft er geen geld voor over. En voor die kinderen zorg ik dan zelf dat er wat is.

Bij ons overigens 90% die het zelf regelt, die het kopen om het ook maandag a.s. te dragen.

Helemaal dit! Ik lees hier in dit topic dat ik blijkbaar een schminkstift in de klas moet hebben. Over verwachtingen gesproken.... Toevallig had ik er eentje voor mezelf mee. Paar kinderen vroegen of ze ook mochten, prima. Maar toen ik het deed, bedacht ik wel: O jee, als ik nu maar geen ouders op mijn dak krijg. Kind met allergie kreeg niet trouwens.Wij hebben ook veel nieuwkomers of waar weinig geld is en waarvan de kinderen dan geen oranje aan hebben. Geeft niets, krijg je het speldje van de juf in je haar als je wil. Een gezellige, sportieve ochtend maken we er sowieso van. Ontbijt doen we nooit, sowieso hebben we niet elk jaar koningsspelen. Het is geen verplichting. 

Vroeger.....waren we met Koninginnedag niet vrij, deden we ook spellen met de school. Toen trouwens niemand oranje gekleed. Wanneer is dat gekomen?

Auwereel schreef op 25-04-2026 om 08:41:

O een briefing van hulpouders, dat had me 25 jaar geleden ook wel wat geleken. Ik hielp meestal met juffen/meestersdag en ik heb diverse malen een juf of meester achter me aan gehad dat ik iets Helemaal Verkeerd had gedaan.

In de tijd dat ik in de OR zat van de multiculturele basisschool hebben we dat wel gedaan. Hulpouders van diverse pluimage die van huis uit geen ervaring hadden met de diverse feestelijkheden werden dan op de hoogte gebracht van de dingen die er wel bij hoorden en wat niet. Eventueel een moeder die wat kon vertalen bij de hand. Zodat het echt goed begrepen werd. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 25-04-2026 om 08:39:

[..]

Zo zeg! Misschien iets minder invullen.

De kinderen mogen in het oranje komen, dat staat in de nieuwsbrief. We sturen daar niet actief op, maar verbieden het ook niet. We verwachten het niet. Verder niet. Ik heb wat slingers en schmink voor kinderen die niks hebben een wel gewild hadden. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn waar we de ouders dus juist niet op aankijken. Het is niet sneu als je niks hebt een het ook niet wilt. Het is wel sneu als je oranje kleren thuis aan de kast hangen en je ouder vergeten is dat het vandaag dan gedragen had mogen worden. Het is wel sneu als je heel graag een oranje iets had gewild en je ouder heeft er geen geld voor over. En voor die kinderen zorg ik dan zelf dat er wat is.

Bij ons overigens 90% die het zelf regelt, die het kopen om het ook maandag a.s. te dragen.

Ik vul niet in maar geef een samenvatting. Ik hoop dat de school zich verder niet gaat bemoeien met wat ik in de kast heb hangen en waarom ik het er wel of niet uit haal. Ook niet met waar ik mijn geld aan uitgeef. 

In  de tijd dat de meeste moeders nog thuis waren ging iedereen ervan uit dat ze druk waren met het huishouden en dat vaders druk waren met hun werk. De verwachtingen van school ten aanzien van wat ouders zouden moeten doen waren nihil. Die verwachtingen namen toe in de jaren '60 toen er minder werk was aan het huishouden en vrouwen zich verveelden in kale vinexwijken: ze wilden actief worden, betrokken bij de school van de kinderen. Vervolgens gingen de vrouwen werken en begonnen de verwachtingen van school toe te nemen, tegelijk met de klacht dat ouders te weinig voor hun kinderen deden: je moest minstens elke dag twee tot vier keer op het schoolplein staan, en luizenmoeder, voorleesmoeder, hulpouder, lunchouder of pleinwacht zijn, en natuurlijk de handvaardigheidsklusjes (helpen) maken, huiswerk meemaken, meekijken naar wat het kind op internet deed, samen buiten spelen etc. Dat 'ouders' is niet neutraal, daaronder zit nog steeds de verwachting dat het vooral 'moeders' zijn 24/7 beschikbaar moeten zijn voor hun kinderen en daar ook op maatschappelijk gezien op gecontroleerd worden. Wij zijn daar in Nederland zo hardnekkig in, onvoorstelbaar. 

'Sneu' is wel degelijk een oordeel over ouders: zielige kinderen met zulke ouders.  

Maheiden schreef op 25-04-2026 om 08:52:

[..]

Helemaal dit! Ik lees hier in dit topic dat ik blijkbaar een schminkstift in de klas moet hebben. Over verwachtingen gesproken.... Toevallig had ik er eentje voor mezelf mee. Paar kinderen vroegen of ze ook mochten, prima. Maar toen ik het deed, bedacht ik wel: O jee, als ik nu maar geen ouders op mijn dak krijg. Kind met allergie kreeg niet trouwens.Wij hebben ook veel nieuwkomers of waar weinig geld is en waarvan de kinderen dan geen oranje aan hebben. Geeft niets, krijg je het speldje van de juf in je haar als je wil. Een gezellige, sportieve ochtend maken we er sowieso van. Ontbijt doen we nooit, sowieso hebben we niet elk jaar koningsspelen. Het is geen verplichting.

Vroeger.....waren we met Koninginnedag niet vrij, deden we ook spellen met de school. Toen trouwens niemand oranje gekleed. Wanneer is dat gekomen?

Koninginnedag is vanaf 1949 een officiële feestdag waarop de meeste scholen ook vrij gaven (daarvoor ook al maar onofficiele feestdag).  Ik kan niet terugvinden of alle scholen vrij geven sinds 1949. 

Ikzelf zat in de jaren 80/90 op school. Wij hadden altijd vrij op Koninginnedag. Dan waren er spelletjes te doen in het dorp. Verkleed in oranje kleding. Ik herinner me nog goed dat mijn moeder al5ijd op tv naar Koninginnedag keek om te zien wat ze koninklijke familie deed. Ik weet ook nog dat ik het saaie televisie vond. Ik kan me wel herinneren dat het op school ook aandacht kreeg maar dat was dan de middag voor de echte Koninginnedag en ik denk niet verkleed. 

Toen Willem-Alexander koning werd (2014) heeft hij koningsdag ingevoerd op 27 april. Hij heeft ook de koningsspelen ingevoerd op de laatste schooldag daarvoor, op veel scholen dus voor de meivakantie omdat het een mooi idee leek om alle kinderen op die dag te laten sporten. Hij wilde een speerpunt maken van sport. Volgens mij is kinderen voor kinderen toen ook begonnen met een jaarlijkse liedje met bijbehorend dansje dat dan alle kinderen dansen op die dag. In de eerste twee jaar (denk ik, daarna heb ik het onderwijs verlaten maar ook niet meer gezien bij mijn kinderen) kregen ze inderdaad allemaal iets via de scholen. Een jaar een oranje shirt en het jaar erna een oranje bandana. Als scholen het aanvroegen. Dit hoefden de scholen dus niet zelf te betalen. Daarmee is, denk ik, het verkleden ook aangemoedigd en gebruik geworden. Ook het ontbijt op school is sindsdien gebruik.  Scholen kunnen dat zelf aanvragen, het is geen verplichting. Tot zover de geschiedenisles 

Ik werkte nog als leerkracht toen en kan me de vergadering nog herinneren die erover ging dat er nu ineens een landelijke datum kwam voor een sportdag ipv de dag die de school altijd zelf besliste en dat dat heel onhandig was met huur sportvelden enz. Vooral twee leerkrachten gingen hier erg op door. Terwijl je hier als school natuurlijk nog steeds keuzes in kon en kan  maken...

tsjor schreef op 25-04-2026 om 09:15:

[..]

Ik vul niet in maar geef een samenvatting. Ik hoop dat de school zich verder niet gaat bemoeien met wat ik in de kast heb hangen en waarom ik het er wel of niet uit haal. Ook niet met waar ik mijn geld aan uitgeef.

In de tijd dat de meeste moeders nog thuis waren ging iedereen ervan uit dat ze druk waren met het huishouden en dat vaders druk waren met hun werk. De verwachtingen van school ten aanzien van wat ouders zouden moeten doen waren nihil. Die verwachtingen namen toe in de jaren '60 toen er minder werk was aan het huishouden en vrouwen zich verveelden in kale vinexwijken: ze wilden actief worden, betrokken bij de school van de kinderen. Vervolgens gingen de vrouwen werken en begonnen de verwachtingen van school toe te nemen, tegelijk met de klacht dat ouders te weinig voor hun kinderen deden: je moest minstens elke dag twee tot vier keer op het schoolplein staan, en luizenmoeder, voorleesmoeder, hulpouder, lunchouder of pleinwacht zijn, en natuurlijk de handvaardigheidsklusjes (helpen) maken, huiswerk meemaken, meekijken naar wat het kind op internet deed, samen buiten spelen etc. Dat 'ouders' is niet neutraal, daaronder zit nog steeds de verwachting dat het vooral 'moeders' zijn 24/7 beschikbaar moeten zijn voor hun kinderen en daar ook op maatschappelijk gezien op gecontroleerd worden. Wij zijn daar in Nederland zo hardnekkig in, onvoorstelbaar.

'Sneu' is wel degelijk een oordeel over ouders: zielige kinderen met zulke ouders.

Oké, ik weet niet waardoor je zo zuur reageert op mensen die hun sublieme best doen het voor alle kinderen leuk te houden, maar het zij zo. 

Sneu is geen waardeoordeel over de ouders. Het gaat mij om het kind, maakt mij niet uit wat de reden is maar als een kind mij vertelt dat het ook een oranje shirt of iets aan wil dan ga ik iets regelen. Ik heb geen stapel shirts maar wel accessoires. Ik vind het dan vooral sneu dat zo'n kind er verdrietig over is. Ik weet dat (bij ons op school) 10 tot 15% van de kinderen niet in het oranje komt. Welke reden maakt niet uit, maar als ik iets bij kan dragen aan de beleving van het kind dan doe ik dat. 

duizel schreef op 25-04-2026 om 09:25:

[..]

Koninginnedag is vanaf 1949 een officiële feestdag waarop de meeste scholen ook vrij gaven (daarvoor ook al maar onofficiele feestdag). Ik kan niet terugvinden of alle scholen vrij geven sinds 1949.

Ikzelf zat in de jaren 80/90 op school. Wij hadden altijd vrij op Koninginnedag. Dan waren er spelletjes te doen in het dorp. Verkleed in oranje kleding. Ik herinner me nog goed dat mijn moeder al5ijd op tv naar Koninginnedag keek om te zien wat ze koninklijke familie deed. Ik weet ook nog dat ik het saaie televisie vond. Ik kan me wel herinneren dat het op school ook aandacht kreeg maar dat was dan de middag voor de echte Koninginnedag en ik denk niet verkleed.

Toen Willem-Alexander koning werd (2014) heeft hij koningsdag ingevoerd op 27 april. Hij heeft ook de koningsspelen ingevoerd op de laatste schooldag daarvoor, op veel scholen dus voor de meivakantie omdat het een mooi idee leek om alle kinderen op die dag te laten sporten. Hij wilde een speerpunt maken van sport. Volgens mij is kinderen voor kinderen toen ook begonnen met een jaarlijkse liedje met bijbehorend dansje dat dan alle kinderen dansen op die dag. In de eerste twee jaar (denk ik, daarna heb ik het onderwijs verlaten maar ook niet meer gezien bij mijn kinderen) kregen ze inderdaad allemaal iets via de scholen. Een jaar een oranje shirt en het jaar erna een oranje bandana. Als scholen het aanvroegen. Dit hoefden de scholen dus niet zelf te betalen. Daarmee is, denk ik, het verkleden ook aangemoedigd en gebruik geworden. Ook het ontbijt op school is sindsdien gebruik. Scholen kunnen dat zelf aanvragen, het is geen verplichting. Tot zover de geschiedenisles

Ik werkte nog als leerkracht toen en kan me de vergadering nog herinneren die erover ging dat er nu ineens een landelijke datum kwam voor een sportdag ipv de dag die de school altijd zelf besliste en dat dat heel onhandig was met huur sportvelden enz. Vooral twee leerkrachten gingen hier erg op door. Terwijl je hier als school natuurlijk nog steeds keuzes in kon en kan maken...

Ik zat in de jaren 70/80 op de basisschool, en wij hadden op Koninginnedag altijd spelletjes op school 's ochtends. De middag waren we dan vrij. Voor zover ik me kan herinneren ging niemand daarbij in het oranje. We begonnen dan altijd eerst met het zingen van een paar liederen op het schoolplein, waaronder natuurlijk het Wilhelmus. En we aten thuis altijd spaghetti op die dag, want oranje saus 😁.

Ik herinner me wel een keer dat we een optocht hadden waarbij iedereen zijn fiets versierd had. Ik denk dat dat in 1980 is geweest bij de troonswisseling.

[..]

In mijn beleving ben ik altijd vrij van school geweest met Koninginnedag, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Oranje gekleed doe ik al zeker 25 jaar. Of het nou EK/WK is of Koninginnedag/Koningsdag. 

[..]

Koninginnedag is vanaf 1949 een officiële feestdag waarop de meeste scholen ook vrij gaven (daarvoor ook al maar onofficiele feestdag). Ik kan niet terugvinden of alle scholen vrij geven sinds 1949.

Toen Willem-Alexander koning werd (2014) heeft hij koningsdag ingevoerd op 27 april. Hij heeft ook de koningsspelen ingevoerd op de laatste schooldag daarvoor, op veel scholen dus voor de meivakantie omdat het een mooi idee leek om alle kinderen op die dag te laten sporten. Hij wilde een speerpunt maken van sport. Volgens mij is kinderen voor kinderen toen ook begonnen met een jaarlijkse liedje met bijbehorend dansje dat dan alle kinderen dansen op die dag. In de eerste twee jaar (denk ik, daarna heb ik het onderwijs verlaten maar ook niet meer gezien bij mijn kinderen) kregen ze inderdaad allemaal iets via de scholen. Een jaar een oranje shirt en het jaar erna een oranje bandana. Als scholen het aanvroegen. Dit hoefden de scholen dus niet zelf te betalen. Daarmee is, denk ik, het verkleden ook aangemoedigd en gebruik geworden. Ook het ontbijt op school is sindsdien gebruik. Scholen kunnen dat zelf aanvragen, het is geen verplichting. Tot zover de geschiedenisles

Ik werkte nog als leerkracht toen en kan me de vergadering nog herinneren die erover ging dat er nu ineens een landelijke datum kwam voor een sportdag ipv de dag die de school altijd zelf besliste en dat dat heel onhandig was met huur sportvelden enz. Vooral twee leerkrachten gingen hier erg op door. Terwijl je hier als school natuurlijk nog steeds keuzes in kon en kan maken...

Bij ons in het dorp werd er de eerste jaren dat we Koningsspelen hadden door alle sportverenigingen mee gedaan. Kon je met een groepje langs de verenigingen om kennis te maken met de sport. En half uurtje bij de korfbal en dan door naar de voetbal/ handbal/atletiek.

Weet eigenlijk niet of dat nog steeds zo is. Ik denk het niet, mijn kinderen hebben nog een aantal jaar geholpen bij de vereniging maar dat worden ze eigenlijk nooit meer voor gevraagd. 

[..]

Hoe oud ben jij dag je niet vrij was met Koninginnedag? Hier zijn altijd alle scholen vrij geweest. Alleen winkels zijn vaak wel deels open. 

[..]

Ligt mss ook aan regio en/of plaats. Ik zat in de zelfde tijd op school. Hier was oranje kleding helemaal niet de standaard. Er zullen vast wel wat kinderen geweest zijn met oranje kleding, maar het was niet zo gebruikelijk. Sowieso was er niet zo heel veel te doen. In het dorp waar ik nu woon is op koningsdag iets te doen voor de kinderen. Daar komen wel wat mensen op af, maar echt groot is het niet. Iets als koningsnacht bestond hier helemaal niet toen ik jong was. Ben wel eens naar het noorden (Eindhoven) gegaan om het mee te maken. Geen idee of er nu wel mensen op stap gaan ivm koningsdag en of die zich dan verkleden. 

Bakblik schreef op 25-04-2026 om 09:05:

[..]

In de tijd dat ik in de OR zat van de multiculturele basisschool hebben we dat wel gedaan. Hulpouders van diverse pluimage die van huis uit geen ervaring hadden met de diverse feestelijkheden werden dan op de hoogte gebracht van de dingen die er wel bij hoorden en wat niet. Eventueel een moeder die wat kon vertalen bij de hand. Zodat het echt goed begrepen werd.

Ik heb een "gewone" Nederlandse achtergrond, maar er waren onuitgesproken verwachtingen die voor mij niet logisch waren. Zelfs na enige jaren kinderen op de basisschool gehad te hebben: nieuwe docent, nieuwe verwachtingen.

Ik heb me ook wel eens verbaasd over het ‘onethische’ gedrag van hulpouders. Ik was luizenmoeder en dan is het dus niet de bedoeling dat je na zo’n ochtend op het schoolplein deelt welke kinderen met vieze haren op je stoel zaten of dat Pietje voor de zoveelste keer luizen had. Dat lijkt me een open deur en het is ons ook nooit verteld, maar sommige mensen konden het toch niet laten.

Auwereel schreef op 25-04-2026 om 10:37:

[..]

Ik heb een "gewone" Nederlandse achtergrond, maar er waren onuitgesproken verwachtingen die voor mij niet logisch waren. Zelfs na enige jaren kinderen op de basisschool gehad te hebben: nieuwe docent, nieuwe verwachtingen.

Daarom deden wij dus voor grote dingen een briefing. Met wensen, eisen en verwachtingen. 

We spraken dingen ook heel duidelijk uit.  Dat ouders opletten en de kinderen bij zich hielden tijdens een wandeling van a naar b. Maar ook dat ze geen commentaar hadden op kinderen zonder vlaggetjes op de wangen, dat alle kinderen op de foto mochten en dat kinderen zonder oranje/schmink/ versierde fiets ook vooraan mochten staan bij een fotomoment. Dat ze kinderen niet dwongen tot schmink of verkleden of het eten of drinken van dingen die ze niet wilden. 

Ook logische dingen die ieder westers mens als logisch ziet werden benoemd. 

sw4

sw4

25-04-2026 om 11:03

ik ben van '67 en wij waren niet vrij op Koninginnedag. Wij hadden eerst met alle kinderen van het dorp aubade, daarna spelletjes op school. Veel kinderen waren dan in het oranje of in een gescheurde/versierde spijkerbroek. In de middag waren we dan vrij.
Koningsspelen zijn in 2013 begonnen en hier was ik via mijn werk bij betrokken. We organiseerden dit voor ruim 2000 kinderen. Ik gok dat 9 van de 10 kinderen iets oranje aanhadden, of bijvoorbeeld hun haar oranje hadden geverfd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.