Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

kind maakt nooit iets af

mijn dochter (11) maakt nooit is iets af knutselwerkjes tekeningen etc.

ze is hoogbegaafd en heel creatief dit klinkt als een nogal onzinnig onderwerp maar ik vindt het

zelf best wel zonde van alle dure olieverf ,boetseerklei en tekenpapier 

ze wil zelf knutselen met al die "dure " knutselspullen want stiften van de hema zijn inneens kinderachtig ik koop dan voor ongeveer 50-75 euro een hele doos van die  troep per  2 maanden  maar als ze vervolgens elke dag met iets nieuws begint en het dan niet afmaakt zodat ik het kan weggooien vindt ik dat natuurlijk enorm zonde

hoe moet ik hier mee omgaan ?


Dat lijkt me niet zo moeilijk: niet meer van die dure spullen kopen. Ik zou overigens blij zijn als mijn kind elke dag iets gaat knutselen, het gaat toch om het plezier, niet om het resultaat. 

Inderdaad, waarom koop je die dure sets dan voor haar? "Nee" is ook een antwoord. En misschien verwacht je te veel. Een halve mooie tekening maken is ook een leerproces.

Mijn kind maakte als kleuter een kleurplaat door in elk vakje een streepje te zetten van de kleur die het moest worden. Voor haar was de kleurplaat dan af. Waarom zou je het helemaal inkleuren?Knutselen, tekenen doe je voor de lol. En waarom zou het dan af moeten. Waarschijnlijk vindt zij het af genoeg. Ze heeft haar idee vorm gegeven. Of je dure spullen wilt kopen, moet je zelf weten. Dat bepaal jij. Maar het maakt voor de prijs toch niet uit of ze 10 tekeningen maakt die half af zijn, of 4 tekeningen die wel af zijn. 

Weggooien is zonde, maar alles moeten bewaren is ook geen lolletje, kan ik je zeggen. 

Mijn dochter koopt nog wel eens zelf wat of krijgt spul voor haar verjaardag. En maar goed ook, want fimoklei of wol voor naaldvilten is niet goedkoop. Tekenen doet ze overigens wel met gewone potloden en/of stiften, maar ze heeft net wel gevraagd om andere verf dan die ze nu heeft. Ze heeft geld in de spaarpot, en daar wil ze dat ook van aanschaffen. Dat is wat mij betreft dan helemaal prima.

Maar ik zou dus zoveel uitgeven als jij voor jezelf verantwoord vindt, en alle overige verzoeken pareren met "dan vraag je dat maar voor je verjaardag/Sinterklaas" of "dan spaar je daar maar voor".

Groeten, 

Temet

eenmens

eenmens

23-02-2021 om 17:24 Topicstarter

inderdaad nee is ook een antwoord en dat snap ik ook wel maar mijn dochter maakt nooit is iets af ook op school niet en ik vraag me af hoe ik er voor kan zorgen dat ze is een keer wat af maakt vriendinnen van mij die ook (hoogbegaafde) kinderen hebben hanteren in huis de regel dat je eerst een ontwerp moet maken dat  moet laten zien en dat je dan ook van te voren moet zeggen welke materialen je nodig hebt ook ken ik iemand die tegen haar kind zegt eerst het gene afmaken waarmee je bezig bent en dan pas met iets nieuws beginen ik bene r vrij zeker van dat als ik dat tegen mijn dochter zeg ze daar niet echt blij mee is mijn vraag was meer hebben jullie manieren/regels waardoor kinderen minder rommelig zijn en dingen gewoon afmaken

Lekker creatief is dat, van je moeder een ontwerp moeten maken en het ook nog af moeten maken.... klinkt meer als school.

Je kunt hoogstens vragen: 'Dat mooie ding waar je mee bezig was, wil je dat voor mij afmaken? Ik wil het graag ophangen.' Of vraag om de achterkant van het papier te gebruiken voor probeersels. Uitprobeersels horen bij het opgroeien.

Naar een knutselclub laten gaan? Dan krijgt ze goede begeleiding en materiaal. Samen aan de slag werkt motiverend. 

Hoogbegaafde kinderen varen ook wel bij een goed voorbeeld! Dus....ga lekker met jezelf aan de slag, dat straal je uit op je kind!

Je kunt starten met leren een mooi begin en eind maken aan zinnen. 

Wat heeft hoogbegaafdheid met creativiteit en dingen niet afmaken te maken? 

Ik zou op de eerste plaats die dure spullen niet meer kopen, dan moet ze zelf gaan bedenken waarmee ze haar creatieve ideeën kan uiten. Misschien vind ze het wel heel leuk om bijvoorbeeld kleurstoffen te maken met natuurlijke middelen of om zelf een weefraam te maken met spullen die ze in de natuur vindt o.i.d..

Je zegt dus dat je maar niet tegen haar zult zeggen dat ze iets af moet maken want 'daar is ze niet blij mee'.  Dan heb je het concept opvoeding nog niet helemaal begrepen. Je hoeft als moeder /vader niet alleen maar dingen te zeggen waar ze blij van wordt. Je moet ook wel eens dingen zeggen die haar ontwikkeling stimuleren en op welk gebied ze nog iets bij kan leren ook al is zij hoogbegaafd.

Maar wat het afmaken van knutselwerk betreft: je kunt het laten en er niet zo'n ding van maken. En je koopt dus niet allerlei dure spullen waar ze vervolgens op jouw manier mee om moet gaan. Je koopt wel of niet iets voor haar, maar laat haar lekker zelf uitmaken hoe zij er mee speelt.

Anderszijds: als je haar op een leuke manier weet te stimuleren het toch af te maken kan het ook haar zelf veel meer voldoening geven. Maar ga dan ook naast haar zitten en zorg dat je samen bezig gaat. Zorg dat het leuk wordt. Geen eisen stellen maar samen bezig zijn op positieve manier.

Maar wat moet je allemaal dan weggooien? Mooie stiften of aquarelpotloden of een doosje verf, daar kan je heel lang mee doen. Dan zou ik alleen nog kunnen bedenken dat je mislukte tekeningen of klei werkstukken weggooit? (maar dat moet je eerst laten drogen, dus als het niet gelukt is, dan kan je dat meteen weer inpakken en opruimen)

Kleien kan je trouwens ook met brooddeeg en dat kost bijna niets. Het kan zijn dat ze niets afmaakt omdat ze te perfectionistisch is? Dat is nog wel eens een puntje bij hoogbegaafden, het is pas goed, wanneer het perfect is. Als je kind dan aan ziet komen dat het niet zo lukt als ze in gedachten heeft, dan haakt ze af.

Kan ze iemand vinden om samen mee te knutselen? Of kan ze tutorials op youtube opzoeken waardoor ze beter ziet hoe dingen gemaakt moeten worden, dan kan ze dat stap voor stap namaken en op een gegeven moment eigen werkjes maken, maar alles moet geoefend worden en het gaat zelden tot nooit in één keer goed.

Poezie schreef op 23-02-2021 om 18:48:

Wat heeft hoogbegaafdheid met creativiteit en dingen niet afmaken te maken? 

ik had eens een hoogbegaafd kind in mijn klas. Ze kregen de opdracht een portret te tekenen. Hij begon met een oog, wat hij uiterst gedetailleerd tekende, maar een heel portret is het niet geworden. Hij raakte gefrustreerd, omdat het nooit genoeg gelijkend was, hij zag precies wat niet overeen kwam. Maar dat oog was fantastisch! Dus hebben we dat gewoon ingelijst.

Wat ik mij bij dit soort berichten altijd afvraag:

  • wat is duur?
  • Is duur ook altijd goed?

Goede kleurpotloden hoeven niet duur te zijn.  Bij de Action hebben ze setjes van bic prima potloden om leuk mee te tekenen en kleuren.  Liggen prima in de hand en geven goed kleur af daar heb je echt geen kleurpotloden uit de hobbywinkel voor nodig. Het zijn wel maar 12 kleuren,  als je een kleurdoos wil hebben met 80 kleuren dan moet je niet bij de Action zijn dat zijn krengen die bijna geen kleur afgeven maar alleen gaten maken in het papier. Voor een paar euro meer kan je ook naar de henna of de speelgoedwinkel. 

Sommige "dure" dingen zijn gewoon niet goed.  Mijn dochter wilde ooit zo'n knutsel pakket om een aapje te breien met breinaalden die speciaal waren afgestemd op kinderhandjes. Dat is een flauw verkooppraatje met die breinaalden is breien onmogelijk.  Daarvoor kun je beter de breinaalden uit oma's la halen. 

Onafgemaakte projecten hoort er ook wel een beetje bij op die leeftijd.  Breien willen leren maar nog te weinig motorische vaardigheden hebben. Een heel mooi patroon maken met strijkkralen en dan blijkt dat (de 2 verschillende merken die in huis zijn) na  het strijken deze kralen niet aan elkaar plakken.  Verkeerd materiaal om een werkstuk af te maken. Net zo'n mooi schilderij willen maken als het vriendinnetje maar echt geen talent hebben op het gebied van schilderen. 

Het ene kind maakt kunstwerken van lege eierdozen en wat oude kranten en verf, voor een ander kind koop je veel materialen en het wordt nooit wat.

Ik maak nog steeds heel vaak iets niet af. Ben ik misschien toch hoogbegaafd... 😃. Inderdaad, wat heeft dat er mee te maken. Laat haar lekker prutsen, 't gaat om de lol. Als jij van je dochter eerst een ontwerp en dan een resultaat wil zien, dan leg je een behoorlijke druk op haar. Blij dat ik niet zo iemand heb rondlopen hier. 

eenmens

eenmens

23-02-2021 om 20:33 Topicstarter

1968 schreef op 23-02-2021 om 19:49:

Maar wat moet je allemaal dan weggooien? Mooie stiften of aquarelpotloden of een doosje verf, 

wat ik allemaal moet weggooien ? dinegn als kunstwerkjes van fimoklei waar ze later niks meer mee wilt doen omdat ze het niet mooi genoeg vindt prachtige kleurplaten uit een best duur kleurboek die ze half ingekleurd ergens als een propje op de grond gooit ik vindt dat zelf best wel zonde

dit meisje is overigens niet perfectionistisch ze heeft wel autisme kan dat er iets mee te maken hebben ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.