Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind met rusteloze benen syndroom


Bijtje82

Bijtje82

25-08-2022 om 22:51

MamaE schreef op 25-08-2022 om 22:45:

[..]

Je lichaam kan beide soorten gebruiken alleen heemijzer wordt makkelijker opgenomen. Zit alleen in dierlijke voeding. Non-heemijzer zit ook in plantaardige voeding.

Ja, maar van non heemijzer heb je meer nodig omdat het minder goed opgenomen wordt. Dus even grofweg gezegd, tegenover een biefstukje staan twee zakken boerenkool. Bij wijze van natuurlijk,  die vergelijking klopt natuurlijk niet maar zo moet je het even zien. En niemand eet zo veel groenten dat het voldoende is. Vandaar dat vegetariërs en veganisten eerder bepaalde tekorten hebben. 

MamaE schreef op 25-08-2022 om 19:21:

[..]

100 gram stroop is echt heel veel. Er zit ook mega veel suiker in dus beter haal je je ijzer ook voor een substantieel deel uit gezonder eten.

Velen schuiven die hoeveelheid koolhydraten binnen vijf minuten naar binnen in de vorm van frisdrank, yoghurtjes, taart, koek en snoep. Dan kan je beter appelstroop nemen want daar zitten minder vetten in. En dan "in de plaats van" en niet extra erbij.

Maar ik denk dat velen ontzettende maagpijn zullen krijgen van 100 gr appelstroop. Vanwege het ijzergehalte wat enorm irriterend werkt op je maag (omhulde ijzertabletten kan je daarom ook beter in hun geheel inslikken) en het zuur.

Ik heb er geen enkel verstand van, maar zou een verzwaringsdeken helpend kunnen zijn?

Toch denk ik dat het geen kwaad kan om een kinderfysio even te laten kijken ook. 

Krisper

Krisper

27-08-2022 om 12:39 Topicstarter

ToetieToover schreef op 25-08-2022 om 19:30:

Ik gebruik deze:

199886e3f38cdc71f826b963ef790d89a562e286_nl_BE.jpg

Pluspunten: kauwtablet, geen vieze nasmaak, glutenvrij, bevat een goed opneembare vorm van ijzer.
Ik heb een darmaandoening en neem deze regelmatig. Ik laat ook regelmatig bloed prikken (ik houd alle vetoplosbare vitamines -ADEK- en ijzer en B12 in de gaten) en met twee tabletten per week gaat het goed met mijn bloedwaarden. Het is namelijk zo dat je lichaam meer ijzer per pil opneemt als er een tekort is. Het is dus absoluut niet nodig een ‘overdosis’ te nemen volgens de nieuwe inzichten.

Is die echt lekker? Dochter vindt kauwtabletten snel vies en weigert ze dan te eten. 

Hele pilletjes doorslikken kan ze nog niet dus dat is geen optie voorlopig. 

Krisper

Krisper

27-08-2022 om 12:45 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 27-08-2022 om 12:07:

Toch denk ik dat het geen kwaad kan om een kinderfysio even te laten kijken ook.

Wij gaan inderdaad aankomende week naar een kinderfysiotherapeut/homeopaat.


TrefleQ schreef op 27-08-2022 om 06:58:

Ik heb er geen enkel verstand van, maar zou een verzwaringsdeken helpend kunnen zijn?

Op zich een goed idee, maar ze heeft een hekel aan dekens en slaapt er zelden onder. 

Krisper

Krisper

27-08-2022 om 12:49 Topicstarter

De afgelopen dagen en nachten hebben we rustig gedaan in de avonden en rekoefeningen gedaan. In de nacht proberen we te lopen, maar dat is telkens een klein drama. Er is nog geen verbetering helaas. Vanaf vandaag gaan we met ijzer en magnesium aan de slag. 

Het wordt sterk afgeraden om zo maar ijzersupplementen te gaan slikken. Dit dien je echt even in overleg met de huisarts te doen. Zeker in het geval van een kind.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-08-2022 om 13:25

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/beweging/restlesslegs.php#:~:text=Kinderen%20met%20restless%20legs%20hebben,het%20onrustige%20gevoel%20tijdelijk%20af.

Misschien heb je hier wat aan, alhoewel de meeste tips al zijn gegeven. 

Ik heb zelf RLS en zou gek worden zonder mijn medicijnen. Ik gebruik pramipexol en als dat niet genoeg is mag ik nog clonazepam erbij pakken. Uit deze link begrijp ik dat ze dat toch ook weleens aan kinderen geven, maar daar zou ik wat huiverig voor zijn. 

Sterkte! 

Krisper schreef op 27-08-2022 om 12:39:

[..]

Is die echt lekker? Dochter vindt kauwtabletten snel vies en weigert ze dan te eten.

Hele pilletjes doorslikken kan ze nog niet dus dat is geen optie voorlopig.

Ze smaken vrij zuur maar niet bitter en je proeft ook bijna geen ijzersmaak, heel klein beetje op het einde maar dan neem ik er een mandarijn ofzo achteraan. Ik vind het goed te doen.

Heb je die rekoefeningen overdag laten doen?

Mug schreef op 27-08-2022 om 13:25:

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/beweging/restlesslegs.php#:~:text=Kinderen%20met%20restless%20legs%20hebben,het%20onrustige%20gevoel%20tijdelijk%20af.

Misschien heb je hier wat aan, alhoewel de meeste tips al zijn gegeven.

Ik heb zelf RLS en zou gek worden zonder mijn medicijnen. Ik gebruik pramipexol en als dat niet genoeg is mag ik nog clonazepam erbij pakken. Uit deze link begrijp ik dat ze dat toch ook weleens aan kinderen geven, maar daar zou ik wat huiverig voor zijn.

Sterkte!

Clonapezam  heb ik niet... wel heb ik paracetamol met tramadol erbij gekregen. Nee zonder medicijnen word ik echt gek.. het is iets enorms vervelend zacht gezegd 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

28-08-2022 om 17:27

Miraval schreef op 28-08-2022 om 17:20:

[..]

Clonapezam heb ik niet... wel heb ik paracetamol met tramadol erbij gekregen. Nee zonder medicijnen word ik echt gek.. het is iets enorms vervelend zacht gezegd

Tramadol heb ik ook weleens gehad, maar dat doet helemaal niks bij mij. Ook niet als pijnstiller voor andere kwalen trouwens. 

Enorm vervelend is inderdaad zacht uitgedrukt,  ik heb echt medelijden met dit kindje (en de ouders 😬) 

Krisper

Krisper

29-08-2022 om 08:57 Topicstarter

Bedankt weer voor de tips. 

Volgens huisarts kunnen we het ijzerelixer geven zolang we de dosering niet overschrijden. Het is een extract van planten en fruit en is net zo veel ijzer als dagelijks twee boterhammen met appelstroop.

Afgelopen twee dagen hebben we ijzer en magnesium gegeven en haar benen ingesmeerd met magnesiumolie. De eerste nacht ging heel erg goed. Alleen in de vroege ochtend had ze een beetje last. De tweede nacht, afgelopen nacht, was het weer erg. Het begon in de avond en duurde de hele nacht. We beginnen wel een beetje radeloos te worden. De twee dagen waren ook niet echt verschillend dus waar het nou aan ligt... Geen idee. We gaan nog een poosje door met de elixers, olie en oefeningen om te kijken of het nog een verbetering oplevert. Woensdag naar de fysio. We kunnen nog in de avond een lage dosering ibuprofen proberen maar als het allemaal niet helpt gaan we naar de kinderneuroloog.

Krisper schreef op 29-08-2022 om 08:57:

Bedankt weer voor de tips.

Volgens huisarts kunnen we het ijzerelixer geven zolang we de dosering niet overschrijden. Het is een extract van planten en fruit en is net zo veel ijzer als dagelijks twee boterhammen met appelstroop.

Afgelopen twee dagen hebben we ijzer en magnesium gegeven en haar benen ingesmeerd met magnesiumolie. De eerste nacht ging heel erg goed. Alleen in de vroege ochtend had ze een beetje last. De tweede nacht, afgelopen nacht, was het weer erg. Het begon in de avond en duurde de hele nacht. We beginnen wel een beetje radeloos te worden. De twee dagen waren ook niet echt verschillend dus waar het nou aan ligt... Geen idee. We gaan nog een poosje door met de elixers, olie en oefeningen om te kijken of het nog een verbetering oplevert. Woensdag naar de fysio. We kunnen nog in de avond een lage dosering ibuprofen proberen maar als het allemaal niet helpt gaan we naar de kinderneuroloog.

Je weet dat het weken tot maanden duurt om een tekort aan te vullen? Het is geen lokaal werkend middel. Je zult dingen een kans moeten geven te kunnen werken, in dit geval met ijzer ben je zo 6 tot 8 weken bezig; dat is, áls ze een tekort heeft. Dat had de arts net bloedonderzoek kunnen controleren. Alleen vaak willen ze dat laatste kinderen niet onnodig aandoen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.