Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-12-2022 om 21:09

Kind weinig interesse in sport/ moet jouw kind verplicht op een sport?


" Bij mijn VO leerlingen zie ik de laatste jaren veel veranderingen; armoede neemt in fors tempo toe, al dan niet door de keuzes van ouders. Waar leerlingen van zeg 15 jaar eerst 2 avonden gingen vakken vullen, doen ze dit nu elke dag na schooltijd + de hele zaterdag + elke schoolvakantie. Ik had vroeger ook een bijbaantje vanaf mijn 15e op de koopavond en zaterdag en in de zomervakantie deed je wat extra vakantie werk. Dat is nu bij velen veel meer."

Volgens mij zijn de regels versoepeld. Ik ben van 1968. In mijn tijd mocht je als tiener volgens mij nog niet op koopavonden werken (dit was nog voor Paars, winkels waren hooguit 1 avond per week open). Mijn zoon mocht op zijn 15e wel al 's avonds vakken vullen.

Het is veel makkelijker voor jongeren om te werken. Er is ook meer werk, overal zitten ze om personeel te springen, dus je kan makkelijk redelijk wat verdienen, en dat is natuurlijk best aantrekkelijk. School kan vaak op minder belangstelling rekenen. Of dat komt door armoede vraag ik me af, al zal dat bij sommigen zeker wel meespelen. 

Je zoon klinkt als een heerlijk kind met al zijn interesses! Hier dwingen we de kinderen ook niet tot sporten. Zwemles was een moetje, maar daarna mochten ze zelf kiezen. Mijn oudste zit al jaren op dezelfde teamsport, mijn jongste (net afgezwommen) is nog een beetje zoekende en gaat wat dingen proberen.

Ik weet niet of je zoon fietsen leuk vindt of dat het puur naar school enzo is. Maar je zou ook met hem met een mountainbike het bos in kunnen gaan ofzo. Doen ze hier ook graag in de weekenden.

Zoon fietst elke dag 12 kilometer enkele reis voor school of stage en één keer per week 18 kilometer enkele reis ('s avonds, ná die twee keer 12 kilometer) om op scouting te komen. Beweging genoeg.

Zwemles was verplicht. 
Verder uit zichzelf (in de loop der jaren) toneel, fluitles, tapdansen, pencak silat, pokemon kaartspel, D&D gedaan.
Tapdansen wil hij misschien weer oppakken.

Decembermamma schreef op 08-12-2022 om 08:09:

[..]

Hier dus ook een zoon die niet gek is op sporten in de zin van competitiesport. Hij wilde ook graag op freerunning maar dat is in de regio moeilijk te vinden ja eerst een half uur met auto (files niet meegerekend) dat doen we dus niet. Wat ze wel hebben (en dat doet zo''n nu) een soort van adventure sport, dat is zeg maar wat bij het grote publiek bekend staat als mudrunnen. Dus door de natuur rennen en daar obstakels overwinnen, touwen, boomstammen, slootjes, banden en ga zo maar door. Op dit moment doen ze het op een ingericht terrein met verlichting maar zodra het weer langer licht is gaan ze het natuurgebied weer in waar vele obstakels zijn geplaatst. En in tegenstelling tot het agressief overkomenden gegil van de voetbal- en hockeyvelden in de buurt komt hier veel gelach van het terrein af.

Hé leuk Decembermamma: dit kun je ook nog serieuzer doen, dan heet het survivalrun. Er komen steeds meer verenigingen van in Nederland en er is een landelijke competitie in diverse leeftijdscategorieën. De meer internationaal georiënteerde vorm hiervan heet obstacle course racing en ook dat begint populairder te worden in Nederland (er is sinds dit jaar een Nederlandse OCR bond, maar dat staat allemaal nog wel wat in de kinderschoenen) 

Erg leuke en veelzijdige sport die iedereen op eigen niveau kan doen. 


Temet schreef op 08-12-2022 om 11:24:


Volgens mij zijn de regels versoepeld. Ik ben van 1968. In mijn tijd mocht je als tiener volgens mij nog niet op koopavonden werken (dit was nog voor Paars, winkels waren hooguit 1 avond per week open). Mijn zoon mocht op zijn 15e wel al 's avonds vakken vullen.

Het is veel makkelijker voor jongeren om te werken. Er is ook meer werk, overal zitten ze om personeel te springen, dus je kan makkelijk redelijk wat verdienen, en dat is natuurlijk best aantrekkelijk. School kan vaak op minder belangstelling rekenen. Of dat komt door armoede vraag ik me af, al zal dat bij sommigen zeker wel meespelen.

Je kunt echt van me aannemen dat armoede echt een grote rol speelt hierin. Hier wel in ieder geval. 

Gingergirl schreef op 08-12-2022 om 11:43:

[..]

Je kunt echt van me aannemen dat armoede echt een grote rol speelt hierin. Hier wel in ieder geval.

Armoede maar ook elkaar opdrijven tot steeds duurdere noodzakelijkheden. Een telefoon van 200 euro is niet voldoende, kleding moet up to date zijn en bijvoorkeur van merk x of y. 

Ysenda schreef op 07-12-2022 om 22:38:

[..]

In onze omgeving zijn wij niet fanatiek maar juist relaxed qua sport. Ha, het leger, nee, de krijgsmacht wil ons niet.

Waarom minimaal 2x per week: omdat de beweegnorm voor kinderen behoorlijk hoog ligt: minimaal 1 uur per dag matig tot zwaar intensieve beweging. En minimaal 3x per week spier- en botverstevigende beweging. Dat halen maar weinig kinderen.

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017

Onderste document in deze link.

Het is voor ons onderdeel van gezond opgroeien en gezond ouder worden. Net als gezond eten. Kan ook komen door de ernstige gezondheidsproblemen van mijn ex waarbij de nadruk op gezondheid leven om daarmee de achteruitgang te vertragen ook echt door alle behandelend artsen benadrukt wordt en dat ook werkt.

Ik ben het hiet dus helemaal mee eens. Bewegen is als tanden poetsen, gezond eten en handen wassen. Het is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Op de één of andere manier inbouwen moet dus.

Gingergirl schreef op 08-12-2022 om 11:11:

[..]

Voor een deel met jou eens want veel zaken bepalen ouders dus als kinderen een volle agenda hebben ligt dat voor een deel aan de ouders. Kies je voor 1 clubje of 3 etc.

Maar niet met alles ligt aan ouders. Tijden veranderen en ik vind persoonlijk dat er veel verschil is met vroeger.

Als ik mijn jongste kinderen vergelijk met mezelf vroeger in de jaren 80 toen ik de basisschool deed:

Huiswerk, nou ik moest in groep 7 en 8 een keer een werkstuk, een spreekbeurt en een boekenbeurt thuis voorbereiden en als je wilde mocht je topografie mee naar huis nemen maar dat was het dan wel. Mijn kind in groep 3 krijgt elke week een huiswerkopdracht en mijn andere kind in groep 6 , 3x per week huiswerk. Dat ligt overigens niet aan mijn kinderen maar is het systeem van de school.

Vroeger op mijn basisschool ging iedereen ' s middags naar huis, nu gaat hier bijna iedereen 2 a 3 dagen naar de bso, sommigen nog meer, sommige ook vso en tussendemiddag naar huis kennen ze hier ook niet meer. En hoe leuk de bso ook is, feit is wel dat het lange dagen zijn voor jonge kinderen. En je in combinatie met clubjes/ speelafspraken dus vaak elke dag wel iets hebt.

Vroeger was het bij mij op school zo dat bijna alle kinderen op hooguit 1 clubje zaten. Ik had onlangs schoolarts controle met mijn kind die in groep 6 zit en toen kreeg ik te horen dat ze het toch wel erg weinig vonden hoor "maar" 1 clubje. De druk om meer te moeten doen wordt zo maatschappelijk gecreeerd.

Bij mijn VO leerlingen zie ik de laatste jaren veel veranderingen; armoede neemt in fors tempo toe, al dan niet door de keuzes van ouders. Waar leerlingen van zeg 15 jaar eerst 2 avonden gingen vakken vullen, doen ze dit nu elke dag na schooltijd + de hele zaterdag + elke schoolvakantie. Ik had vroeger ook een bijbaantje vanaf mijn 15e op de koopavond en zaterdag en in de zomervakantie deed je wat extra vakantie werk. Dat is nu bij velen veel meer.

On topic; vind ik het goed om kinderen kennis te laten maken met sport of een andere hobby. Ik zei altijd; als je het een keer probeert weet je pas echt of je het leuk vindt. Maar verplicht opleggen, nee. Behalve zwemles dat was bij ons verplicht.

Ik kreeg op de basisschool ook huiswerk en mijn kind ook vanaf groep 3. Het zijn twee A4'tjes per week, daar is ze misschien 15-20 minuten mee bezig. Dat is echt te overzien hoor. Nu komt dochter makkelijk mee, dus een ander kind is er misschien meer tijd aan kwijt, maar echt geen uren per week. Ik vind het niet gek om kinderen daar kennis mee te laten maken. Als je vanaf jonge leeftijd huiswerk langzaam een beetje opbouwt, is de overgang naar de middelbare school minder groot. 

Daarbij vind ik aantal clubjes niet zoveel zeggen. Voetbal is vaak al twee keer trainen en een wedstrijd, dus drie keer per week. Terwijl andere dingen misschien maar één keer per week zijn. Als we meer kinderen zouden hebben, zou er misschien ook minder kunnen bij ons. Misschien nog niet eens financieel, maar logistiek gezien. 
Ook wel vreemd dat een schoolarts zich daarmee bemoeit. Bewegen hoeft helemaal niet in clubverband, dat kan ook gewoon met buitenspelen, op de fiets overal heen. Zeker in deze dure tijden is het lang niet meer voor iedereen haalbaar om elk kind op meerdere clubjes te doen. 

Als jongeren moeten werken om thuis financieel bij te springen, heb ik daar wel moeite mee. Ja, vroeger gingen mensen veel eerder werken en ook zwaar werk etc. Het lijkt me goed dat we dat nu anders doen.
Wat Ysenda zegt over allerlei eisen als dure telefoons, merkkleding etc. dat is iets wat ook wel onderling opgejut wordt, niet onder willen doen voor een ander.

Dit soort thema's is wel redelijk complex. Maar in de kern 'hoeven' we helemaal niet zo veel. Het is ook een stukje opvoeding om als ouders grenzen te stellen en niet mee te gaan met wat 'iedereen' doet, je kind te leren dat het eigen keuzes mag maken, ook als die afwijken van de keuzes van anderen.

Ysenda schreef op 07-12-2022 om 21:25:

sport is bij ons verplicht en ook minimaal 2x per week. Ze mogen wel zelf hun sport kiezen.
Maar dat krijgen ze ook mee van ons, wij sporten ook 3 -5 x per week.
Wat doen jullie zelf aan sport of bewegen?
En ik zeg ze omdat mijn ex man, zijn huidige vrouw en ik voor de 3 kinderen hetzelfde beleid wilden voeren. Zoon badmintond, brus1 doet hockey en nr 2 is net van krav magna ook naar badminton gegaan.

Andere gezinnen zullen iets hebben met muziek en dat belangrijk vinden. En daar een semi verplichting op hebben.

Wat vreselijk om dat te verplichten. 

Ysenda schreef op 07-12-2022 om 22:38:

[..]

In onze omgeving zijn wij niet fanatiek maar juist relaxed qua sport. Ha, het leger, nee, de krijgsmacht wil ons niet.

Waarom minimaal 2x per week: omdat de beweegnorm voor kinderen behoorlijk hoog ligt: minimaal 1 uur per dag matig tot zwaar intensieve beweging. En minimaal 3x per week spier- en botverstevigende beweging. Dat halen maar weinig kinderen.

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017

Onderste document in deze link.

Het is voor ons onderdeel van gezond opgroeien en gezond ouder worden. Net als gezond eten. Kan ook komen door de ernstige gezondheidsproblemen van mijn ex waarbij de nadruk op gezondheid leven om daarmee de achteruitgang te vertragen ook echt door alle behandelend artsen benadrukt wordt en dat ook werkt.

Wat erg om je kind zo volgens allerlei richtlijnen op te voeden.

MelMel schreef op 08-12-2022 om 12:06:

[..]

Ik ben het hiet dus helemaal mee eens. Bewegen is als tanden poetsen, gezond eten en handen wassen. Het is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Op de één of andere manier inbouwen moet dus.

Gelukkig kan bewegen op heel veel verschillende manieren. 

Na de zwemles moest er hier iets gekozen worden van sport.  De een ging ballen de ander ging jazzdansen. Uiteindelijk is de danseres ook gaan ballen.
Nu kan jongste het ballen nog combineren met de middelbare,  oudste kan het ballen niet meer combineren met de studie en langdurige blessure dus gestopt.  Wij vonden het ook zonde om contributie te betalen voor een kind dat bijna nooit naar de training ging en de wedstrijden dus altijd op de bank zat.  Bovendien is het niet leuk voor het team,  iemand die er bijna nooit is. 
Dat is wel mijn motto: als je een teamsport gaat doen dan moet je ook, tenzij je echt ziek/geblesseerd bent.
Beide kinderen hebben wel altijd 2x per dag 9 km gefietst naar en van school. Strijdend tegen elkaar wie het beste pr kon neerzetten. 9 kilometer binnen 25 minuten was hier het record. Dus echt wel stevig in het zweet gewerkt.  

BrightEchidna89

BrightEchidna89

08-12-2022 om 12:40

MamaE schreef op 08-12-2022 om 12:21:

[..]

Ik kreeg op de basisschool ook huiswerk en mijn kind ook vanaf groep 3. Het zijn twee A4'tjes per week, daar is ze misschien 15-20 minuten mee bezig. Dat is echt te overzien hoor. Nu komt dochter makkelijk mee, dus een ander kind is er misschien meer tijd aan kwijt, maar echt geen uren per week. Ik vind het niet gek om kinderen daar kennis mee te laten maken. Als je vanaf jonge leeftijd huiswerk langzaam een beetje opbouwt, is de overgang naar de middelbare school minder groot.

...

Dat is dan toch een verschil met België. 

Mijn stiefzoon zit in het buitengewoon onderwijs en zelfs daar krijgt hij elke dag (behalve woensdag) huiswerk mee naar huis. Hij is bij de vader deze week, maar vorige week waren het 8 bladzijden tekst en 2 bladzijden meetkunde. 
Vanaf het eerste leerjaar in het normale onderwijs (groep 3 denk ik), kreeg hij standaard minstens 2 pagina's huiswerk per dag. 

Ik vind wel dat ze tegenwoordig wel teveel moeten.
En dan vooral dat constant gekeken moet worden wat je je kind moet " meegeven" aan " bagage" wat je nodig hebt later.
Ik heb me daar niet constant mee bezig gehouden, gewoon een leuke tijd gemaakt van de kindertijd. Niet alles hoeft een doel te hebben. Ze zijn 21 en 25 nu en zonder opgelegde dingen hebben ze genoeg ontdekt.

MelMel schreef op 08-12-2022 om 12:06:

[..]

Ik ben het hiet dus helemaal mee eens. Bewegen is als tanden poetsen, gezond eten en handen wassen. Het is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Op de één of andere manier inbouwen moet dus.

Maar daar hoef je echt niet voor te sporten.

Mijn dochter gaat naar de buiten BSO: die speelt sowieso dus 2x per week een hele middag buiten (en daarnaast ook elke dag wel een uur). Rennen, klimmen, springen, huppelen. En we hebben geen auto, dus we gaan overal lopend of fietsend naartoe. Dan kom je er makkelijk aan.

Bewegen is belangrijk. Sporten alleen als je er plezier uithaalt.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.