Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-12-2022 om 21:09

Kind weinig interesse in sport/ moet jouw kind verplicht op een sport?


Valdemar schreef op 08-12-2022 om 12:40:

[..]

Dat is dan toch een verschil met België.

Mijn stiefzoon zit in het buitengewoon onderwijs en zelfs daar krijgt hij elke dag (behalve woensdag) huiswerk mee naar huis. Hij is bij de vader deze week, maar vorige week waren het 8 bladzijden tekst en 2 bladzijden meetkunde.
Vanaf het eerste leerjaar in het normale onderwijs (groep 3 denk ik), kreeg hij standaard minstens 2 pagina's huiswerk per dag.

Dat is dan zeker een verschil ja. Maar blijkbaar vinden hier mensen huiswerk op de basisschool überhaupt al uit den boze.

Clubjes zijn hier overigens niet 'kijk maar of je gaat', ongeacht of het een teamsport is of niet. Als je ergens bij bent en we betalen contributie, dan ga je ook, tenzij er een legitieme reden is om thuis te blijven. En 'geen zin' is dat niet. De trainer kan ook niet zomaar thuisblijven als hij/zij geen zin heeft. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

08-12-2022 om 12:51

MelMel schreef op 08-12-2022 om 12:06:

[..]

Ik ben het hiet dus helemaal mee eens. Bewegen is als tanden poetsen, gezond eten en handen wassen. Het is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Op de één of andere manier inbouwen moet dus.

Dat je dit moet inbouwen, en dus bijna verplichten, daarmee ben ik het compleet oneens. Trouwens heel die theorie dat sporten gezond is, durf ik wel in vraag stellen. 
Sporters krijgen veel vaker te maken met kwetsuren, overbelasting van gewrichten, etc. dus gezond?

Niet dat ik dan pleit voor een zittend bestaan, maar gewoon wat werken in de tuin en een dagelijkse wandeling zijn veel beter voor je gezondheid dan je dagelijks een uur in het zweet werken.

Kyana schreef op 08-12-2022 om 10:00:

[..]

Wat moeten kinderen tegenwoordig dan wat ze vroeger niet moesten doen?

Ik kan zelfs niks bedenken, ja ze moeten naar school uiteraard en dingen als tandenpoetsen en onder de douche maar dat is allemaal niet wezenlijk veranderd.

Verder kun je natuurlijk ouders hebben van wie van alles 'moet' zoals pianoles, sporten, type les maar dat soort ouders zijn ook niet nieuw.

Ik denk dat die laatste groep wel groter is dan vroeger. In mijn veranderde omgeving in ieder geval wel. 

Pushen om te gaan sporten zou ik niet doen. Wel de gelegenheid geven om kennis te maken met diverse sporten, kan soms vanuit school en zien of er iets bij zit wat hem leuk lijkt. 

MamaE schreef op 08-12-2022 om 12:21:

[..]

Ik kreeg op de basisschool ook huiswerk en mijn kind ook vanaf groep 3. Het zijn twee A4'tjes per week, daar is ze misschien 15-20 minuten mee bezig. Dat is echt te overzien hoor. Nu komt dochter makkelijk mee, dus een ander kind is er misschien meer tijd aan kwijt, maar echt geen uren per week. Ik vind het niet gek om kinderen daar kennis mee te laten maken. Als je vanaf jonge leeftijd huiswerk langzaam een beetje opbouwt, is de overgang naar de middelbare school minder groot.

Daarbij vind ik aantal clubjes niet zoveel zeggen. Voetbal is vaak al twee keer trainen en een wedstrijd, dus drie keer per week. Terwijl andere dingen misschien maar één keer per week zijn. Als we meer kinderen zouden hebben, zou er misschien ook minder kunnen bij ons. Misschien nog niet eens financieel, maar logistiek gezien.
Ook wel vreemd dat een schoolarts zich daarmee bemoeit. Bewegen hoeft helemaal niet in clubverband, dat kan ook gewoon met buitenspelen, op de fiets overal heen. Zeker in deze dure tijden is het lang niet meer voor iedereen haalbaar om elk kind op meerdere clubjes te doen.

Als jongeren moeten werken om thuis financieel bij te springen, heb ik daar wel moeite mee. Ja, vroeger gingen mensen veel eerder werken en ook zwaar werk etc. Het lijkt me goed dat we dat nu anders doen.
Wat Ysenda zegt over allerlei eisen als dure telefoons, merkkleding etc. dat is iets wat ook wel onderling opgejut wordt, niet onder willen doen voor een ander.

Dit soort thema's is wel redelijk complex. Maar in de kern 'hoeven' we helemaal niet zo veel. Het is ook een stukje opvoeding om als ouders grenzen te stellen en niet mee te gaan met wat 'iedereen' doet, je kind te leren dat het eigen keuzes mag maken, ook als die afwijken van de keuzes van anderen.

Het is ook een verschil met wat je gewend bent en niet overal gaat het hetzelfde. Jouw kind krijgt 2 A4tjes per week. Hier krijgen ze heel wat meer hoor. De hele klas krijgt het ongeacht niveau. Ik ben het zeker met je eens dat het ook nuttig is maar veel is het wel ook als je goed meekomt.

Dat pubers elkaar soms opjutten met dure spullen is van alle tijden. Vroeger wilde we ook graag een spijkerbroek van merk X of sneakers van merk Y en dan is het een keuze in hoeverre je er in mee gaat.

MamaE schreef op 08-12-2022 om 12:46:

[..]

Dat is dan zeker een verschil ja. Maar blijkbaar vinden hier mensen huiswerk op de basisschool überhaupt al uit den boze.

Dat heb ik niemand zien schrijven hoor.

Jippox schreef op 08-12-2022 om 11:38:

[..]

Hé leuk Decembermamma: dit kun je ook nog serieuzer doen, dan heet het survivalrun. Er komen steeds meer verenigingen van in Nederland en er is een landelijke competitie in diverse leeftijdscategorieën. De meer internationaal georiënteerde vorm hiervan heet obstacle course racing en ook dat begint populairder te worden in Nederland (er is sinds dit jaar een Nederlandse OCR bond, maar dat staat allemaal nog wel wat in de kinderschoenen)

Erg leuke en veelzijdige sport die iedereen op eigen niveau kan doen.


Het is ook echt heel leuk! En ja er zal vast ook een competitie zijn maar straks als het weer weer beter wordt komen ook de recreatieve parcoursen weer langs dan gaat zijn tante of (volwassen) nicht of (aangetrouwde) neer met hem lekker af en toe een dagdeel samen mudrunnen. 

Mevrouw75 schreef op 08-12-2022 om 13:06:

[..]

Ik denk dat die laatste groep wel groter is dan vroeger. In mijn veranderde omgeving in ieder geval wel.

Vroeger had je in mijn woonplaats kinderen die verplicht naar catechisatie moesten en met 16 jaar op dansles (stijldansen) hoorde er in veel gezinnen ook bij.  Nu woon ik wel in een andere provincie, waar catechisatie misschien niet vorkomt, maar over dansles hoor ik ook nooit meer wat. 

Valeria schreef op 08-12-2022 om 14:14:

[..]

Vroeger had je in mijn woonplaats kinderen die verplicht naar catechisatie moesten en met 16 jaar op dansles (stijldansen) hoorde er in veel gezinnen ook bij. Nu woon ik wel in een andere provincie, waar catechisatie misschien niet vorkomt, maar over dansles hoor ik ook nooit meer wat.

Ik zat vroeger ook op dansles maar wel uit vrije wil, sporten heb ik nooit gedaan. 

"Hij komt wel aan z’n benodigde buiten-zijn tijd maar ook dan staat hij stil/zit op z’n knieën te zoeken naar insecten etc, of ziet bijzondere wolken (?) dus ik maak me wel zorgen of hij voor z’n leeftijd voldoende beweging krijgt.

Hoe kan ik hem helpen , ik wil hem niet pushen (werkt averechts en houd ik zelf niet van) maar als hij zelf met iets komt is het iets waar hij weer z’n hoofd heel erg bij moet gebruiken en ik gun hem zo dat ie ook eens kan ontspannen door niet te hoeven nadenken
."

Maar als dat de activiteiten zijn die hij zelf opzoekt, dan kun je er toch van uitgaan dat die hoofdactiviteiten  ontspannend voor hem zijn? Waarom niet aansluiten bij zijn eigen interesses in plaats van aansturen op iets  wat hem niet trekt? Sporten vind ik ook zo zwaar overschat tegenwoordig , het moet allemaal zo nodig en vervolgens staat de hele parkeerplaats voor de sportschool vol met auto's. Hij klinkt als een kandidaatje voor de NJN (jeugdbond Natuurstudie), maar daar is hij  nog net even iets te jong voor. Tot die tijd zou ik zeggen lekker de natuur in met een megabugviewer en/of verrekijker en zoekkaarten voor bodemdiertjes, vogels etc. Vriendje mee voor het sociale aspect, eventueel combineren met geocachen.  De IVN organiseert ook natuurwandelingen voor kinderen. Krijg je zelf ook beweging .Of misschien is een damclub of een schaakclub of fietsafstand.

Valeria schreef op 08-12-2022 om 14:14:

[..]

Vroeger had je in mijn woonplaats kinderen die verplicht naar catechisatie moesten en met 16 jaar op dansles (stijldansen) hoorde er in veel gezinnen ook bij. Nu woon ik wel in een andere provincie, waar catechisatie misschien niet vorkomt, maar over dansles hoor ik ook nooit meer wat.

Oh ja, soort van zondagsschool. Dat was bij ons alleen vlak voor je communie en vormsel. En dansles vanaf 16 ofzo, maar niet als je 8 was. 

Mevrouw75 schreef op 08-12-2022 om 15:04:

[..]

Oh ja, soort van zondagsschool. Dat was bij ons alleen vlak voor je communie en vormsel. En dansles vanaf 16 ofzo, maar niet als je 8 was.

Nee catechesatie is niet katholiek en doe je vooral in je puberteit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Catechisatie

Miepjecody schreef op 08-12-2022 om 12:29:

[..]

Wat erg om je kind zo volgens allerlei richtlijnen op te voeden.

Als je ziet dat zijn vader daardoor zijn leven al met 20! Jaar heeft weten te rekken en daarom nu wel in aanmerking kwam voor een levensreddende operatie sta je er misschien anders in. Dan zie je het belang van gezond leven direct voor je neus.

Valdemar schreef op 08-12-2022 om 12:51:

[..]

Dat je dit moet inbouwen, en dus bijna verplichten, daarmee ben ik het compleet oneens. Trouwens heel die theorie dat sporten gezond is, durf ik wel in vraag stellen.
Sporters krijgen veel vaker te maken met kwetsuren, overbelasting van gewrichten, etc. dus gezond?

Niet dat ik dan pleit voor een zittend bestaan, maar gewoon wat werken in de tuin en een dagelijkse wandeling zijn veel beter voor je gezondheid dan je dagelijks een uur in het zweet werken.

We hebben het hier over basisschool kinderen niet over volwassenen waar de beweegnorm idd een stuk lager ligt.

1 uur per dag intensief bewegen, veel kinderen halen het bij lange na niet.

Ysenda schreef op 08-12-2022 om 16:21:

[..]

We hebben het hier over basisschool kinderen niet over volwassenen waar de beweegnorm idd een stuk lager ligt.

1 uur per dag intensief bewegen, veel kinderen halen het bij lange na niet.

Kinderen hoeven volgens de richtlijnen ook niet 1 uur per dag intensief;

"minimaal 1 uur per dag matig tot zwaar intensieve beweging. En minimaal 3x per week spier- en botverstevigende beweging. Dat halen maar weinig kinderen" aldus je eigen post.

Dat uur matig tot zwaar hoeft ook niet een uur achter elkaar. En 3 x per week spier en botverstevigende beweging is bv ook buitenspelen wat velen ook doen op de bso.

Ik ben ook zeker voor een gezonde leefstijl en vindt beweging ook belangrijk maar dat hoeft niet perse op een sportclub plaats te vinden, zeker niet als een kind daar niks aan vindt. Vind je het wel fantastisch bij een sportclub dan is dat prima maar echt geen must.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.