Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen afmelden op school

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 23:35:

[..]

Hou op zeg! Ik kom al jaren op dit forum. En dat ik over sommige dingen anders denk dan de meeste mensen, maakt niet dat ik een trol zou zijn. Ik heb autisme en ik vind het gewoon moeilijk om andere mensen te snappen. Dan hoef je mij niet te gaan pesten!

Autisme is geen excuus, je zult het in deze wereld moeten doen net als ieder ander, even uniek als ieder ander; gepest is er ook niet. 

Mensen vallen over het feit dat je jokt en niet verder nadenkt over de gevolgen voor je werkgever en wat je je kinderen leert. Je staat niet boven de wet omdat dat in je straatje past.

[..]

Hou op zeg! Ik kom al jaren op dit forum. En dat ik over sommige dingen anders denk dan de meeste mensen, maakt niet dat ik een trol zou zijn. Ik heb autisme en ik vind het gewoon moeilijk om andere mensen te snappen. Dan hoef je mij niet te gaan pesten!

Pesten? Nou wordt hij helemaal mooi.  Dus omdat ik iets zeg wat je niet leuk vindt beschuldig je me van pesten. 

Thy schreef op 03-07-2026 om 23:58:

[..]

De populatie van jullie school rechtvaardigt het dat kinderen deels vrij krijgen bij de 16e finale van het WK voetbal? Is dit niet een beetje mooipraterij?! Het gaat niet om iemand een feestje gunnen wat mij betreft, het gaat om de boodschap die je als school afgeeft.

Misschien verschilt onze kijk op schoolse zaken doordat jij werkzaam ben binnen het vo en ik binnen het po. Wij hebben niet te maken met laatste toetsweken etc.

Het zal niet per definitie voor elke basisschool gelden, maar onze kinderen zijn tot in de laatste week voor de vakantie gewoon aan het werk in de groep. Al moet ik daar eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat de middagen in die allerlaatse week wat meer worden ingevuld met schoonmaken/elkaar helpen/leuke groepsdingen doen, etc.

Dit inderdaad! 

En in de voorlaatste week lag de lat ook al wat lager omdat dingen gewoon klaar zijn. Het schrijfschrift maakte ik eerder al uit, het boek van wereldoriëntatie ook. Laatste blok van rekenen ging net niet lukken. 

Extra lang voorgelezen zodat de ontknoping van het verhaal nog voor de vakantie viel een ook dat boek uit was. 

Gingergirl schreef op 03-07-2026 om 20:42:

[..]

Scholen mogen verlof geven tot 10 dagen dus zo bijzonder is het niet dat het weleens gegeven wordt. Uiteraard niet bij alles maar het is niet zo dat niks mag.

Wij hebben van de week als school ook rekening gehouden met het voetbal, dag erna later begonnen.

Volgens mij is dat verlof uitsluitend bedoeld voor de kinderen waarvan de ouders vanwege werk niet in de schoolvakanties op vakantie kunnen. Dit verlof moet van te voren worden aangevraagd en goedgekeurd worden. 

Thy schreef op 03-07-2026 om 23:58:

[..]

De populatie van jullie school rechtvaardigt het dat kinderen deels vrij krijgen bij de 16e finale van het WK voetbal? Is dit niet een beetje mooipraterij?! Het gaat niet om iemand een feestje gunnen wat mij betreft, het gaat om de boodschap die je als school afgeeft.

Misschien verschilt onze kijk op schoolse zaken doordat jij werkzaam ben binnen het vo en ik binnen het po. Wij hebben niet te maken met laatste toetsweken etc.

Het zal niet per definitie voor elke basisschool gelden, maar onze kinderen zijn tot in de laatste week voor de vakantie gewoon aan het werk in de groep. Al moet ik daar eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat de middagen in die allerlaatse week wat meer worden ingevuld met schoonmaken/elkaar helpen/leuke groepsdingen doen, etc.

Dan lees je niet goed want ik schreef niet dat ze vrij kregen; wij zijn een uur later begonnen en hebben het rooster die dag aangepast, er is geen les gemist. Het Vo is inderdaad anders, de reguliere lessen zijn al afgerond, toetsweek is geweest. En nogmaals wij hebben geen vrij gegeven maar rekening gehouden met het rooster die dag. 

Soccer-Mom schreef op 04-07-2026 om 05:47:

[..]

Volgens mij is dat verlof uitsluitend bedoeld voor de kinderen waarvan de ouders vanwege werk niet in de schoolvakanties op vakantie kunnen. Dit verlof moet van te voren worden aangevraagd en goedgekeurd worden.

Het gaat er om dat alle verlofaanvragen tot 10 dagen door school in behandeling worden genomen en door school afgehandeld wordt. Dat kan 1 dag zijn voor bv een bruiloft. Wil iemand echt 10 dagen voor bv vakantie dan geef je als school echt niet zomaar toestemming. Het is niet dat er een automatisch " recht" is op die dagen. 

lientje69 schreef op 03-07-2026 om 16:46:

Wat ik ook bijzonder opvallend vind: het is net begin juli. Nu al door je verlofuren heen zijn? Dat is niet best hoor. Wat gebeurt er dan bij andere " dringende " dingen de rest van het jaar? Ook ziekmelden?

Ik werk in de zorg en wij moeten onze uren al helemaal indelen voor het hele jaar. We hebben een programma waarbij je precies kan zien hoeveel uren je hebt en ze zelf kan indelen in de agenda. Mijn leidinggevende controleert dit dan en keurt het goed. Ik heb dus al mijn uren al ingevuld nu voor dit jaar. Maar ik heb in tegenstelling tot TO wel nog een week aan uren over (en er komen nog wat uren bij) voor onvoorziene dingen. 

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 22:30:

Ik vind sommige reacties wel heel aanvallend! Ik meld mij maar een paar keer per jaar af als het gezin voorgaat. Verder ben ik nooit ziek. Dus mijn werkgever krijgt hier echt niets van. Mijn andere collega’s zijn vaker ziek dan ik.

Een paar keer per jaar?? En elke keer lieg je dat je ziek bent? Misschien moet je eens gaan nadenken hoe je je vrije uren beter kan indelen ipv continu te moeten liegen over waarom je afwezig bent. Echt bizar dat je je een paar keer per jaar ziek meld terwijl je dat niet bent. Leuk, dat luisteren naar je kinderen en autonome opvoeding. Maar daar zijn dus een paar keer per jaar!!! andere de dupe van. En als je verder nooit ziek bent, is dat geen reden om je dan maar “ziek” te melden als je dat niet bent. Het is niet alsof iedereen recht heeft op een x aantal dagen ziek zijn per jaar hè. Als je ziek bent, ben je ziek. Maar het is niet dat die ziektedagen een soort extra vakantiedagen zijn je lekker kan inzetten wanneer het jou uit komt. Want als ik het zo lees, gebruik jij het ziek zijn nu wel op die manier. Heel bijzondere gedachtengang en een heel verkeerd voorbeeld richting je kinderen.

[..]

Autisme maakt je geen leugenaar.. niemand pest je. En je snapt prima dat het niet hoort want anders hoefden je kinderen er ook niet over te liegen.

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 22:30:

Ik vind sommige reacties wel heel aanvallend! Ik meld mij maar een paar keer per jaar af als het gezin voorgaat. Verder ben ik nooit ziek. Dus mijn werkgever krijgt hier echt niets van. Mijn andere collega’s zijn vaker ziek dan ik.

Je ziekmelden terwijl je niet ziek bent vind ik ronduit asociaal naar je collega's. En het argument aanvoeren dat andere collega's vaker ziek zijn dan jij vind ik ongepast. Je probeert daarmee je eigen gedrag te legitimeren. Daarbij weet je niet wat er met die collega's aan de hand is, maar tussen de regels door krijg ik de indruk dat je denkt dat zij ook niet echt ziek zijn. Het argument dat je gelukkig voor een grote organisatie werkt vind ik ook een rare. Omdat ze daar meer geld hebben boeit het dus niet dat je misbruik maakt van het recht op loondoorbetaling bij ziekte. 

Gingergirl schreef op 03-07-2026 om 23:32:

[..]

Daar hadden wij goede reden voor gezien de populatie van onze school, deze wedstrijd was voor velen belangrijk, leerlingen zijn ook vooraf met ons in gesprek gegaan en dan kun je best een keer meebuigen en een ander zn feestje gunnen. De laatste toetsweek lag al achter ons dus qua datum was het geen ramp om iets later te beginnen ( het eerste uur vrij, niet een hele dag. En er is geen les gemist, alleen rooster aangepast).

Wat we doen bij de wk finale hockey of de shorttrackfinale bij de Olypische spelen?; nou niets want dat leeft dus totaal niet bij onze leerlingen, kijken ze niet naar.

Meebuigen of meegaan in de gekte? Ik vond het opvallend hoe gek mensen elkaar maakten met deze wedstrijd. In de krant artikelen over hoe je de nacht door moest komen (ik heb het zelfs "Oranjenacht" genoemd zien worden), slaapadviezen, adviezen voor kinderen, etc. Alsof heel Nederland voor de tv zat, terwijl volgens de kijkcijfers maar 1,9 miljoen mensen hebben gekeken. Dat is veel voor een programma op dat tijdstip, maar verreweg de meeste mensen hebben niet gekeken.

Gingergirl schreef op 04-07-2026 om 07:46:

[..]

Het gaat er om dat alle verlofaanvragen tot 10 dagen door school in behandeling worden genomen en door school afgehandeld wordt. Dat kan 1 dag zijn voor bv een bruiloft. Wil iemand echt 10 dagen voor bv vakantie dan geef je als school echt niet zomaar toestemming. Het is niet dat er een automatisch " recht" is op die dagen.

Waar zeg ik dat school zomaar 10 dagen verlof geeft? Nergens. Ik zeg toch letterlijk dat het aangevraagd moet worden en door de school goedgekeurd moet worden? 

MiniJCW schreef op 04-07-2026 om 09:04:

[..]

Meebuigen of meegaan in de gekte? Ik vond het opvallend hoe gek mensen elkaar maakten met deze wedstrijd. In de krant artikelen over hoe je de nacht door moest komen (ik heb het zelfs "Oranjenacht" genoemd zien worden), slaapadviezen, adviezen voor kinderen, etc. Alsof heel Nederland voor de tv zat, terwijl volgens de kijkcijfers maar 1,9 miljoen mensen hebben gekeken. Dat is veel voor een programma op dat tijdstip, maar verreweg de meeste mensen hebben niet gekeken.

Meebuigen in ons geval. Of heel Nederland gekeken heeft vind ik niet zo belangrijk. Wij hebben een keuze gemaakt voor onze school, die goed heeft uitgepakt.

Maremare schreef op 04-07-2026 om 09:00:

[..]

Je ziekmelden terwijl je niet ziek bent vind ik ronduit asociaal naar je collega's. En het argument aanvoeren dat andere collega's vaker ziek zijn dan jij vind ik ongepast. Je probeert daarmee je eigen gedrag te legitimeren. Daarbij weet je niet wat er met die collega's aan de hand is, maar tussen de regels door krijg ik de indruk dat je denkt dat zij ook niet echt ziek zijn. Het argument dat je gelukkig voor een grote organisatie werkt vind ik ook een rare. Omdat ze daar meer geld hebben boeit het dus niet dat je misbruik maakt van het recht op loondoorbetaling bij ziekte.

Dit dus ! Je hebt je rechten maar ook je plichten als werknemer. En je wordt betaald voor je werk. Een snipperdag op eigen kosten is ook gewoon een optie ipv je ziek te melden en anderen de kosten te laten dragen van je nachtje voetbal kijken. Dat je nooit ziek bent is fijn voor je maar maakt niet dat je dan recht hebt op extra dagen vrij op kosten van de zaak wanneer jij geen zin hebt om te werken.

Gingergirl schreef op 04-07-2026 om 07:46:

[..]

Wij hebben twee keer een week vrij gevraagd op de basisschool omdat we zelf aan kampioenschappen in het buitenland gingen meedoen, en een paar keer voor kind op de middelbare school als zijn kampioenschap al op vrijdag begon. De middelbare school was wel makkelijker; de basisschool vroeg altijd documentatie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.