Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen niet welkom bij opa en oma hoe omgaan


Als je weinig energie hebt, is het ene bezoek gewoon vermoeiender dan het andere. Hoe graag je iemand ook ziet. Het kan ook best dat het bij deze oma niet alleen gaat om de overprikkeling door TO's kind(eren?) tijdens bezoekjes, maar om het hele gevoel dat ze heeft bij het bezoek van TO's gezin.  

Zo zie ik mijn moeder net zo graag als mijn vriendinnen, maar als ze langskomt, kost me dat al vantevoren veel meer energie. Dan wil ik mijn huis er bijvoorbeeld zo goed mogelijk uit laten zien. Dus ik ben al drukker voordat ze er überhaupt is, dan wanneer er een vriendin komt. Een gesprek met haar is voor mij ook vermoeiender. Soms krijg ik al na drie kwartier niet meer echt binnen wat ze allemaal zegt. Als mijn ouders na een paar uur weer weg gaan, ben ik ook echt opgebrand. Dat is bij mijn vriendinnen heel anders. Dan heb ik geen stress vantevoren en met hun kan ik úren gezellig kletsen. Als er eentje blijft logeren, blijf ik 's avonds zonder problemen veel langer op dan normaal. Van bezoek van vriendinnen kan ik zelfs energie krijgen. 

Hoe dat komt, weet ik niet precies. Maar het is wel zo. Dus als ik ooit wegens mijn gezondheid een grens moet trekken, tsja, dan weet ik het wel. Dan zal ik voorwaarden moeten gaan stellen aan het bezoek van mijn ouders 

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 15:31:

Je stuurt je kind van 7 alleen de straat op?

Euh waarom zou dat niet kunnen dan?

Dan zou het voor mij wel klaar zijn.

Ik ga er dan niet meer op bezoek en ze hoeven ook niet meer bij mij op bezoek te komen. Geen zin om mensen te ontvangen in wiens huis mijn kinderen niet welkom te zijn. En al helemaal niet om de kinderen alleen thuis te laten om dan daar op bezoek te gaan. 

Dat is wel erg vervelend, niet zo zeer dat ze nu minder mag komen maar vooral de ongelijkheid met haar nichtjes en neefjes. Oma kan daar beter één lijn in trekken; alle kleinkinderen minder bij oma op bezoek.

Niet dat TO's dochter zo is, maar soms kan een kind ook druk zijn door steeds door een gesprek heen te praten en continue van de hak op de tak de aandacht vraagt. 

HarrieDelSol schreef op 16-10-2022 om 17:46:

Dan zou het voor mij wel klaar zijn.

Ik ga er dan niet meer op bezoek en ze hoeven ook niet meer bij mij op bezoek te komen. Geen zin om mensen te ontvangen in wiens huis mijn kinderen niet welkom te zijn. En al helemaal niet om de kinderen alleen thuis te laten om dan daar op bezoek te gaan.

Je hebt eroverheen gelezen dat schoonmoe erg ziek is? 

Ik vind het erg hard van je schoonmoeder. Mijn schoonmoeder wilde mijn kinderen ook nooit te logeren, want die waren zo lastig. De kinderen van mijn schoonzus kwamen er elke week, ook logeren. Terwijl mijn schoonouders van te voren bij hoog en laag beweerden nooit te gaan oppassen.
Mijn eigen moeder was tien jaar ouder dan mijn schoonmoeder en weduwe en die vond mijn kinderen geen probleem. Smaken verschillen blijkbaar.
Toen mijn moeder op sterven lag begon ze wel onderscheid te maken (we stuurden de kinderen omstebeurt langs om te lunchen, zodat mijn moeder wat zou eten tussen de middag). Maar dat hebben we wel buiten zicht van de kinderen kunnen houden, al heel snel wilde ze ze allemaal eigenlijk niet meer over de vloer wegens te druk, tenzij ik of mijn zus erbij was ook al konden de kinderen zelf brood maken etc.
Ik weet niet hoe ziek je schoonmoeder precies is, als ze terminaal is dan is dat anders dan "gewoon" ziek neem ik aan. Maar ik snap jouw verontwaardiging heel goed. Echter, dingen zijn zoals ze zijn en je kunt daar niet altijd veel aan veranderen. Soms moet je maar gewoon mee hobbelen en er het beste van maken, ook als je het eigenlijk maar niks vindt.
Moeders maken onderscheid, dat zouden ze niet moeten doen, maar ze doen het toch. En oma's maken dus ook onderscheid.
Mijn eigen moeder was teleurgesteld dat haar moeder haar nooit meer belde toen die eenmaal in een verzorgingshuis zat, terwijl ze eerder elke week belden.
Oude mensen zijn niet meer zo bezig met wat dingen voor anderen betekenen. Vaak hebben ze daar gewoon de energie niet meer voor.

Korte samenvattig: ja, ik vind het ook lullig maar het is wat het is. Probeer te vergeven, daar kun je zelf het beste mee verder.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-10-2022 om 18:30

Elk verhaal heeft twee kanten. En ik heb het gevoel dat die tweede kant van het verhaal nogal anders kan zijn dan de beleving van TO.

Als oma erg ziek is, heeft ze waarschijnlijk weinig energie. En dan kan ze bepaalde drukte misschien wel aan, maar andere niet. Vooral als het om een soort "drukte" gaat die in haar allergiezone zit. Rondrennen versus gillen versus constant aandacht vragen bijvoorbeeld. "Druk" is wat vaag.

TO, zet je nu zelf de relatie niet ook op scherp door je reactie? En kind zou ik hier verder niet mee belasten. "Oma is ziek, daarom kunnen we nu niet langs gaan. We kunnen wel een mooie tekening maken / fotos maken /een lieve brief of kaart schrijven en opsturen."

toen mijn kinds opa ziek was (een e daarna wel overleden) wilde hij dolgraag zijn kleinkind (mijn zoon) zien. De andere kleinkinderen waren al volwassen overigens. Mijn zoon was jong en vroeg daardoor ook wel wat aandacht maar was voor zijn leeftijd een rustig mannetje toch besloten we op een gegeven moment hem niet meer mee te nemen want opa zakte tijdens zo'n bezoek zichtbaar in. 

Overigens deden we wel (bijna) dagelijks FaceTime tussen opa en kleinzoon en ook bij het kerstdiner stond de FaceTime aan.

erg oneerlijk als andere (drukke) neefjes en nichtjes wel mogen komen , als je schoonmoeder erg ziek is snap ik heel goed dat je man gaat , maar van mij zou ze niet meer bij ons te hoeven komen , ik zou ook niet meer gaan 

Madalief58 schreef op 16-10-2022 om 19:10:

erg oneerlijk als andere (drukke) neefjes en nichtjes wel mogen komen , als je schoonmoeder erg ziek is snap ik heel goed dat je man gaat , maar van mij zou ze niet meer bij ons te hoeven komen , ik zou ook niet meer gaan

Hoeveel onbegrip kan je hebben voor iemand die erg ziek is? 

Toch een aantal mensen voor wie de gekwetstheid omtrent de eigen wondertjes zwaarder weegt dan het welbevinden van een ernstig zieke.

Ginevra schreef op 16-10-2022 om 19:24:

Toch een aantal mensen voor wie de gekwetstheid omtrent de eigen wondertjes zwaarder weegt dan het welbevinden van een ernstig zieke.

Onvoorstelbaar, ik denk dat oma blij mag zijn dat ze wegblijven maar waarschijnlijk geeft deze houding ook nog eens onrust en verdriet.

Madalief58 schreef op 16-10-2022 om 19:10:

erg oneerlijk als andere (drukke) neefjes en nichtjes wel mogen komen , als je schoonmoeder erg ziek is snap ik heel goed dat je man gaat , maar van mij zou ze niet meer bij ons te hoeven komen , ik zou ook niet meer gaan

Er zal voor schoonmoeder een duidelijk verschil in drukte zijn en wellicht ook in hoeverre de ouders hij kinderen rustig kunnen houden.

Ginevra schreef op 16-10-2022 om 19:24:

Toch een aantal mensen voor wie de gekwetstheid omtrent de eigen wondertjes zwaarder weegt dan het welbevinden van een ernstig zieke.

Precies dit. Doodmoe word je ervan en van dat ophitserige gedoe van wegblijven ook. Ik ben grootouder, maar ik wed dat oma een andere kant van het verhaal heeft. 

Oma's kunnen ook heel niet aardig zijn, met uitgesproken (letterlijk) lievelingen onder de kleinkinderen, is helaas mijn persoonlijke ervaring. Dus wat de andere kant van het verhaal is, hangt samen met hoe die oma is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.