Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Linda99

Linda99

03-08-2009 om 08:39

Kinderfeestjes, vind er niks aan

Ben ik de enige of zijn er meer ouders die het jaarlijkse kinderfeestje ook liever overslaat? Ik ben er vrees ik gewoon het typ niet voor. Vind het prachtig om dochter een leuke dag te bezorgen dus we maken er elk jaar weer wat van, maar ik ben altijd blij als het weer voorbij is.

Wat ook meespeelt is dat ik elk jaar weer mijn hoofd breek wat we gaan doen. Thuis iets doen heb ik 1 keer gedaan en vond ik een ramp maar buiten de deur is altijd weer zo duur. Want feit blijft dat ik niet geschikt ben om een groep kinderen te entertainen dus dat moet op een andere manier.

Hoe lossen jullie dit op. Zijn er feestjes die best leuk zijn maar makkelijk uit te voeren of in elk geval niet idioot duur? Vanaf komend jaar mag ik voor de jongste ook aan de slag dus wat moed/inspiratie is wel handig


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

03-08-2009 om 10:55

Hahaha

Want feit blijft dat ik niet geschikt ben om een groep kinderen te entertainen dus dat moet op een andere manier.
Ik moest wel lachen om die opmerking! volgens mij zijn heel veel mensen daar niet geschikt voor hoor
Ach je kunt van een kinderfeestje maken wat je wilt, en je moet natuurlijk ook kijken wat je kind leuk vindt, en wat je zelf leuk vind om te doen, de leuk doende moeder... daar prikken kinderen zoooo doorheen (die van mij tenminste wel). Laatst nog een leuke tip gehoord; naar de bioscoop! frietjes na afloop, hoef je bijna niks aan te doen! Zelf ben ik wel van de wat actievere feestjes; dit voorjaar nog een bosfeest gehad, in speurtocht de schat zoeken, graven en picknicken. Verbazingwekkend hoe weinig kinderen eigenlijk nodig hebben in het bos. We hebben nog een wedstrijd "boomhangen" gedaan, en natuurlijk van een berg rollen en zo... maar goed, dat is hier gemakkelijk te doen, we hebben het bos in de achtertuin liggen
Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je je echt niet aan die traditionele feestjes hoeft te houden als je daar zelf niet van houdt. Laat je fantasie eens op de loop, wat kan voor iedereen leuk zijn?
succes ermee, groetjes Tess

Vic

Vic

03-08-2009 om 12:19

Tja

Ik ben ook niet geschikt voor thuisfeestjes en voel me helemaal niet schuldig dat ik de partijtjes buiten de deur vier. Meestal beginnen we thuis met taart, limo en cadeautjes en gaan daarna ergens heen. We zijn de afgelopen jaren naar de speeltuin geweest, rondleiding door de kinderboerderij met spelletjes, NEMO, manege en de laatste keer een zwemfeestje. Volgend jaar het eerste partijtje van mijn jongste, dan wordt het waarschijnlijk het poppentheater. Ik heb nog nooit meer dan 11 euro per kind uitgegeven (dat was bij de manege), incl. drinken en iets lekkers, meestal een stuk minder.

marijke

marijke

03-08-2009 om 12:23

Hier ook zo'n moeder

Ik hou er ook niet van. Gelukkig heb ik maar één kind. Wat heben we tot nu toe gedaan: eenmaal thuis, veel knutselen (man is redelijk handig) en spelletjes. Tijdens het frietjes bakken een sprookje voorgelezen. Huis een puinhoop en wij doodop. Jaar twee: naar de speeltuin! Thuis eerst de cadeautjes gedaan plus taart. Rest in de tas mee. We hebben heerlijk relaxed met een boekje in de zon gezeten. Af en toe kwam er een kind voor wat drinken of snoep. Tegen 5 uur frietjes gehaald en in de speeltuin opgegeten. Jaar 3: bar slecht weer, naar de binnenspeeltuin, zie jaar 2. Jaar 4: naar de kinderboerderij, zie jaar 2 en 3. Volgend jaar: maisdoolhof, verder zie jaar 2, 3 en 4. En daarna zien we wel weer verder. Laast is onze zoon uitgenodigd voor een sportfeestje, ouders hadden allerlei sporten met ze gedaan, compleet met wedstrijd en medailles. Prachtig, maar niks voor mij. Ik ben niet creatief, ik heb geen talent en/of geduld om zo'n 8 tot 10 kinderen te entertainen.

Mya35

Mya35

03-08-2009 om 19:38

Meestal wel leuk

Ik heb verschillende kinderfeestjes georganiseerd en ik vind het meestal wel leuk. Het hangt wel een beetje af van de kinderen die komen heb ik gemerkt.

Als het lekker weer is dan is het wel een stuk makkelijker. Dan gaan we bijvoorbeeld naar het bos of naar een grote speeltuin. Dan kunnen de kinderen vrij spelen en gaan we na afloop nog ergens frietjes halen.

Nadeel is wel dat ik dan altijd iemand anders met ook een auto mee moet vragen. Want alleen mijn man en ik is niet genoeg ook al hebben we twee auto's.

Feestje thuis heb ik ook wel gedaan. Een keer was dat niet zo'n succes. Toen was het heel slecht weer en de kinderen konden hun energie niet goed kwijt. Hoewel de kinderen het wel leuk vonden was ik na afloop heel moe. Bovendien bleek na afloop dat er ook toen ook speelgoed stuk was gegaan van mijn kinderen.

Ik heb toen gedacht nooit meer een feestje thuis maar vorig jaar heb ik ook weer een thuis feestje gegeven en dit was wel heel leuk. Ik heb de kinderen laten knutselen en daarna nog een speurtocht door de buurt.

Ik vind veel feestjes buitenshuis erg duur. Zo ging een klasgenootje van een van mijn kinderen dit jaar naar Madurodam met haar feestje. Mijn dochter mocht ook mee. Dit vond ze super leuk natuurlijk & het was ook een heel leuk feestje maar ik zou dat echt te duur vinden om 7 kinderen mee te nemen naar Madurodam.

Ik heb een keer een vrij prijzig buitenshuisfeestje gegeven: naar een binnenspeeltuin en dan eten bij macdonalds. Dat was voor een winterverjaardag. Ik was toen zwanger en heel moe en had absoluut geen zin om het thuis te vieren.

En vorig jaar zijn we wezen bowlen met een feestje. Dat was ook leuk en viel wat kosten betreft heel erg mee.

Dus meestal vind ik het wel leuk maar ik ben ook altijd weer blij als de middag er op zit want het is erg vermoeiend.

Linda99

Linda99

03-08-2009 om 21:51

Gelukkig

Ik ben niet de enige Maar er zijn absoluut ouders die het wel kunnen, zo'n groep actief vermaken. Zie het namelijk on mijn omgeving dus had al het idee dat het aan mij lag

Het probleem voor dit jaar heeft zich eigenlijk vandaag al redelijk spontaan opgelost. Dochter heeft een dagje meegelopen op de stadsboerderij en is helemaal enthousiast. En laten ze nou voor 40 euro een feestje voor 10 kids max. in het assortiment hebben!

tonny

tonny

03-08-2009 om 21:52

Het vervelendste van een kinderfeestje

vond ik het moment waarop de jarige, het feestvarken zelf, teleurgesteld was. Omdat het te snel afgelopen was bijvoorbeeld. Omdat bepaalde vrienden/dinnen zich anders gedroegen dan verwacht. Ach nou ja, vaak is er wel íets.

En nu ze volwassen zijn, gaan ze liever elders naar een feestje dan dat ze het zelf organiseren. Doen ze wel hoor, maar 'het is toch een heel gedoe, je wilt dat iedereen het naar zijn zin heeft en dat alles goed gaat'.

Ondervinding is de beste leermeester en op een dag krijg je als moeder nogmaals waardering voor je feestjesijver.

Tonny

Groep klein houden

Eén van de trucs waarmee ik het voor zowel mezelf als de jarige leuk houd, is vooral niet teveel kinderen uitnodigen. Truc twee: laat het niet te lang duren. En ja, de ene keer slaat een thema/idee/gek spel beter aan dan de andere keer en de ene keer heb je gezelliger feestgangers dan de andere. Het zij zo. En met die houding heb ik ook alweer heel wat meer rust dan tijdens het eerste partijtje van de oudste.
En je schrijft: "Vanaf komend jaar mag ik voor de jongste ook aan de slag dus wat moed/inspiratie is wel handig ". Kleuterfeestjes zijn bijna het simpelste dat er is, is mijn ervaring. Beetje enthousiast cadeautjes uitpakken, taartje maken (dat klinkt leuker dan cakeje versieren maar komt bijna op hetzelfde neer) en als ze na één spelletje lekker gaan spelen, lekker laten spelen, vooral niet te krampachtig je programma willen volgen. Dan is er zomaar weer een half uur gezellig voorbij.

tonny

tonny

04-08-2009 om 13:01

Laks

ja, dat herken ik ook...

Het meest lakse feestje uit onze gezinshistorie verliep als volgt; een jaar of vijftien geleden alweer.

Echtgenoot zou na de feestmaaltijd met het feestvarken en vrienden gaan zwemmen. Daar aangekomen (met de bus, auto niet groot genoeg voor een stuk of zes jongens van een jaar of negen, tien) bleek het op zaterdagavond zwembad gesloten. (dat hadden we knullig genoeg niet nagevraagd).
Dus de hele groep is o.l.v. vader gaan lopen (!) naar het volgende dorp, waar ook een zwembad is. Dat bleek er niet meer te zijn wegens exploitatietekorten, maar er was wel een bowlingbaan! Dat zijn ze toen gaan doen. Daarna met de bus terug.

Het was een avondvullend programma en voortaan mochten ze op elk feestje een zwembroek meenemen. Je weet nooit of je een bowlingbaan tegenkomt

Owow nu krijg ik vast commentaar van heel veel bezorgde ouders!

tonny

Prulletje

Prulletje

04-08-2009 om 14:22

Tonny!

Ooohhh, wat erg!
Het is dus toch leuk geworden, maar wat vonden de kinderen er op dat moment van? Een hoop geklaag onderweg of viel het mee?

Prulletje

amk

amk

04-08-2009 om 15:10

Maar

je moet toch altijd je zwembroek mee, want het is een verrassing wat je gaat doen?

Of heb ik het nu mis.

tonny

tonny

04-08-2009 om 16:50

Het liep prima af

ik heb het nog eens nagevraagd bij echtgenoot; de jongens waren ongeveer 11 destijds en ze vonden het wel een giller eigenlijk; geen gezeur obderweg gehad en een avontuurlijke avond vol beweging.

Tonny

liedewij

liedewij

04-08-2009 om 20:16

Hier

Met 4 kinderen ook al wel veel feestjes gehad. Eigenlijk allemaal leuk en goed verlopen. Allemaal thuis tot nog toe. De oudste wil liever thuis en zus van 7 wil dit jaar voor het eerst de gymzaal van school afhuren. 1 keer voor mij een minder leuk feestje. Zoon werd 7, vroeg een aantal jongens uit de klas. Twee niet. Vond ik zielig dus die 2 ook uitgenodigd. Dat waren moeilijke,drukke jongens die niet luisterden en de boel flink opstookten. Zoonlief had het wel leuk gehad maar ik was gesloopt.

Maar inderdaad niet teveel kinderen uitnodigen(bij ons zoveel kinderen als dat je oud wordt). Niet te lang.Voor kleuters is 2 uur lang zat. Bij een jongensfeestje ervoor zorgen dat ze niet de kans krijgen om te gaan klieren, dus aan de praat houden. Voetbal, touwtrekken even tussendoor.

Liedewij

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2009 om 23:10

Piek-partyer

Ook hier een piek-party-moeder, geen duur-party-moeder. Stoppen op het hoogtepunt is altijd een goed advies, behalve bij sex. Maar bij carrieres en feesten is het een must. Zolang ieder het nog leuk vindt en een beetje mokkig en bozig naar huis gaat omdat het afgelopen is, is het goed. Liever 2-3 uur er vol inknallen dan én middageten én feesten én ook nog frietjes eten én ook nog allemaal met het langst mogelijke omrijrondje thuisbrengen.

Tirza

Lou

Lou

05-08-2009 om 12:39

Een klein, lang feestje

Wij hadden dit jaar juist een klein maar lang feestje voor onze dochter die acht werd. Op haar eigen dringende verzoek overigens, en het past op zich ook wel bij haar karakter. Ze nodigde maar twee vriendinnen uit, we gingen midgetgolfen, daarna pizza van de brommer, daarna dvd kijken, daarna kamperen in de tuin. Alles was super, alleen de volgende ochtend duurde te lang. De meiden waren chagrijnig van te weinig slaap en konden die paar uurtjes 's ochtends nog maar met moeite doorkomen. Dat was echt een misser. Waren ze 's ochtends om half 10 opgehaald, dan was het prima geweest, maar nu was het zo'n anticlimax, de hele feeststemming was weg en dan zaten ze hier nog een uur verveeld rond te hangen. Lesje geleerd!

groet,

Lou

*bella*

*bella*

05-08-2009 om 14:08

Hier wel lang

Hier vinden ze het vreselijk, een kort feestje. Kan niet lang genoeg zijn en het moeten ook nog eens veel kinderen zijn.
Laatste keer werd hier een kind ,na een lang en druk feest, pas veel later opgehaald door omstandigheden. Het kwam me wonderwel goed uit, want ik had geen kind aan mijn eigen kinderen op deze manier en kon dus rustig uitrusten van feest. Geloof dat ik dat erin ga houden Maar ligt ook erg aan kind dat je erbij hebt natuurlijk.
Maar helaas weten mijn kinderen dus niet zo goed van ophouden. (wij zijn niet zo´n feestbeesten, en da´s weer jammer voor mijn kinderen, zouden het wel leuk vinden in een flink feestend milieu)

Hou het kort en neem van te voren een pijnstiller

ik vind het enig, ben er zoals bij alles maaaanden van te voren mee bezig (verzinnen hoe en wat) maar hierbij wat tips want ik vind het redelijk slopend om 7 kleuters een paar uur te vermaken, ik heb nu 3 feestjes gegeven (kleuters) thuis met spelletjes:

- neem VOORAF een ibuprofen of dikke paracetamol (echt scheelt s'avonds de helft..)
- neem ze mee vanuit school en dan niet een woensdag, hier is school uit om 15.30
- doe er eten bij
- als je prijsjes doet doe dan een bak van het zelfde (heb ooit de fout gemaakt verschillende dingen te kopen en dat wordt ruzie en verdriet, met name van jarige zelf die menen toch overal die dag recht op te hebben...
- hou activiteiten achter de hand want je bent zo door je programma heen
- laat ze tussendoor buiten los met stoepkrijt en bellenblaas, dit scheelt schade van je interieur

En mijn dochter is nu 6,5 en zei laatst zeer resoluut dat ze volgende keer naar de film wil, ok, dat is wel duur maar scheelt behoorlijk in energie. Straks als de baby ook toe is aan verjaardagsfeestjes doen we het gewoon weer allemaal opnieuw, met pijnstillers.

Trouwens

het is dat mijn oudste midden in de winter jarig is anders had ik leuke dingen buiten gedaan, speurtochten, speeltuinen...

pelle, bij de zandwaaier/kennemerduinen kan je allerlei leuke speurtochten doen, dan huur je voor een paar euro een mand met spullen en opdrachten en heb je een super feestje.

gelukkig heb ik nu ook een kind wat in de zomer jarig is, ik heb nu al plannen, jammer dat ze nog maar 4 weken is haha

Nely

Nely

05-08-2009 om 20:01

Ook in de winter

kun je een speurtocht houden tijdens een kinderfeestje maar zorg er dan zeker voor dat je een alternatief hebt voor als het echt heel slecht weer is.

Onze zoon is in februari jarig maar tot nu toe nog elke keer een speurtocht (van ongeveer 1 a 1/2 uur incl opdrachten, spelletjes onderweg) kunnen houden.

Verder nog wat laten knutselen, kleine spelletjes doen (wensen afhankelijk van de jarige) en er wordt altijd warm gegeten. Na hooguit 4 uur feestvieren inclusief eten worden de gasten naar huis gebracht.

amk

amk

05-08-2009 om 21:38

Cobi

hij staat genoteerd.
dank voor de tip.

Linda99

Linda99

07-08-2009 om 10:21

Leuk

Al die reacties.

Lang gaat het bij ons zeker niet duren. Laatst had dochter een feestje dat bijna de hele zaterdag duurde! Niet mijn ding...

Vraag me wel af wanneer jullie beginnen met plannen. Omdat ik al redelijk weet wat we gaan doen kan ik net zo goed al een dag bedenken en gaan reserveren. Want vorig jaar had ik ook een leuk idee wat al niet meer te regelen was.

Voor de jongste wordt het absoluut een simpel feestje thuis. Met de oudste heb ik de eerste keer koekjes gebakken en lekker gespeeld. Ging prima maar toch vond ik 5 drukke meisjes-kleuters in huis best pittig

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-08-2009 om 11:05

Ik vind

kinderfeestjes ook maar niets. Ben niet zo'n entertainer en van zeurende kinderen die er altijd wel bij zijn krijg ik jeuk. Dus kinderfeestjes doe ik buiten de deur, het liefst helemaal georganiseerd. En daar wil ik dan met liefde ook nog een aardig bedrag voor betalen.
Dit jaar gaat mijn dochter met een stel meiden een workshop streetdance doen. Dit duurt 2 uur en is vlakbij in de gymzaal. Halverwege de les krijgen ze drinken en een hapje en is er tijd om cadeautjes uit te pakken. Omdat het vlakbij is laat ik de kinderen daar ook halen en brengen, scheelt mij weer een hoop gedoe.
Toen ik alleen nog een peuter had vond ik kinderfeestjes buiten de deur iets voor luie ouders. Thuisfeestjes waren vééééél leuker en beter. Ik ben daar hélemaal van teruggekomen

Dendy

Zéven kleuters?

Alsjeblieft niet, zeg Toen jongste vijf werd, had hij maar liefst drie kleuters uitgenodigd. Ik had een paar spelletjes, ze hebben heel erg veel gespeeld, het hele feest duurde 2,5 uur en was het leukste feestje dat hij óóóóóóit had gehad, volgens hemzelf...

Linda99

Linda99

07-08-2009 om 15:51

Zeven?

Wie heeft het over 7 kleuters Genista (misschien lees ik over een reactie heen, zou kunnen)? Ik niet in elk geval. Max. 4 uitnodigen is hier gebruikelijk. Meer dan genoeg.

Linda

Manda had het over zeven kleuters vermaken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me dan kan voorstellen dat je op voorhand een pijnstiller neemt

Linda99

Linda99

07-08-2009 om 16:30

Genista

Ah, die reactie dus En als ik op voorhand een pijnstiller in zou moeten nemen, sorry maar dan doen we toch echt iets verkeerd.

Ik begrijp ook dat sommige mensen het geen probleem vinden om een bak geld neer te leggen voor een kinderfeestje. Wij dus niet. Cadeau voor de jarige, het gewone feest, trakteren her en der, het kost al meer dan genoeg!

Resultaat

het resultaat van het zelf organiseren en geven van zo'n feestje is dat ik na afloop een grenzeloos respect heb voor de juffen die elke dag met zo'n 25 kleuters werken...

Gruffalo

Oh linda?

doen we wat verkeerd als je van te voren een pijnstiller neemt ?

Probeer het eens joh, echt waar het scheelt bij mij de helft aan koppijn na zo'n middag.

Ja 7 kleuters, dochter werd 6 en mocht 6 kinderen uit nodigen. Als ze 7 wordt dan blijven het er 6 overigens

liedewij

liedewij

07-08-2009 om 18:09

Grapje manda?

Manda, meende je het serieus van die pijnstiller? Ik dacht dat hewt een grapje was en je weer de smiley vergeten was. Ik neem eigenlijk nog steeds aan dat het niet serieus is.

Ik vind 6 niet zo gek als je 6 wordt. En 6 meisjes is toch ook wel te overzien. Zou ik toch echt geen hoofdpijn van krijgen. Ik moet er zelfs om lachen. We hebben 4 kinderen dus al vaak 6-7 kinderen in huis rond lopen. Het is ook maar net hoe gek je je laat maken. Ik denk dat ouders met een klein gezin wat dat betrefd het meest moeilijk doen. En dat over 1 of 2 keer per jaar.
Onze zoon van 5 had laatst een slaapfeestje. Dat vond ik nou idioot. 5 jongetjes van 's avond 18.00 tot de volgende ochtend 1/2 10. Ik snap de lol er niet van en je kunt het jezelf ook moeilijk maken. Dat laatste viel overigens weer mee want ze hadden de hele avond dvd 's gekeken en de volgende ochtend vanaf 6.00 weer. Lekker makkelijk. Dat was dus eens maar nooit weer.

Liedewij

Ja serieus

vorige keer heb ik van te voren een paracetamol genomen.

Prulletje

Prulletje

07-08-2009 om 19:09

Pijnstiller

Als je snel last van hoofdpijn hebt dan kan ik me voorstellen dat je dat na een kinderfeestje zeker hebt. Door eventuele spanning, maar alleen al door de drukte! Dus als je dat al weet, waarom dan geen maatregelen nemen?

Prulletje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.