Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

kledij

Hallo
Ik ben een moeder met 2 uitdagende zonen.
Met mijn jongste zoon heb ik altijd problemen qua kledij.
Wat ik al doe is hem zelf laten kiezen welke kledij hij wil aandoen, maar na het aangekocht te hebben wil hij het niet aandoen omdat er altijd iets is. Tot de nodige frustraties van mij en hem met een grote strijd.
Ik laat hem ook mee kiezen met welke kledij hij de volgende dag wil aandoen, met de goedkeuring van mij natuurlijk. Hij draagt graag zwart en liefst de hele week in een training.
Moet ik mij zorgen daarom maken?
Want het kost mij wel altijd veel geld voor niks.
groetjes Leen


Hoe oud is je zoon?

Hoe oud is je zoon? 

Ik vraag me inderdaad ook af hoe oud hij is. Ik heb ook twee zoons, die, tot op zekere hoogte, ook zelf kiezen wat ze dragen. Tot op zekere hoogte, want naar school mogen ze van mij geen sportbroeken aan.

Wat zijn de redenen waarom hij het niet aan wil doen?

Heeft hij last van bijvoorbeeld de was-etiketten of de teen-afwerking bij sokken? Daar selecteer ik de kleding voor mijn jongste min of meer op, want dat maakt dat ie bepaalde kleren niet wil dragen. Te gevoelig, en ik moet zeggen dat ik het bij mezelf ook herken. Bij sommige kleding kun je die etiketten er ook uithalen zonder de kleding te beschadigen. Onderbroeken, shirts (in de nek een etiketje of maatlabel is drama)....nog steeds letten we erop bij het kopen (hij is nu 12)

Verder doe en deed ik niet te moeilijk als ze vaak hetzelfde aan willen, zolang het maar fris en schoon genoeg is en geen joggingbroek naar school.

En mijn oudste wilde tijdenlang alleen maar hoodies/capuchons aan. Is wel over gegaan, al doet ie dat nog wel graag maar niet meer uitsluitend dat. Hij beschermde zich daarmee, kon zich dan beter afsluiten tegen te veel prikkels of plagerijen.

Bij mijn dochter heb ik me erbij neergelegd dat het geen zin heeft om kleding te kopen die ze toch weigert aan te trekken. Irritant is het wel, want er zijn periodes dat wat zij per se wil niet of nauwelijks te krijgen is. Maar toch heeft het weinig zin om geld uit te geven aan kleren die ongebruikt in de kast blijven liggen totdat het definitief niet meer past en je de kleding ongedragen kan doorschuiven naar kleine neefjes/nichtjes ...

de oplossing is nabij;

lekker elke dag in zwart in training laten lopen. 

https://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolleeftijd/zelf-kleding-kiezen 

Een oud draadje waarin veel al is gezegd en geadviseerd. 

Kiest hij kleding in een winkel nadat hij het gepast heeft of kiest hij online vanaf een scherm? In het geval van het laatste is het niet zo gek dat pas na aanschaf blijkt dat iets niet lekker zit. 
Mijn dochter past in de winkel altijd haar kleding. Ze mag zelf kiezen, maar niet daarna gaan zeuren dat het toch niet lekker zit. Dan had ze dat in de winkel moeten zeggen.
Ze krijgt dan ook niet iets anders, daar ben ik wel streng in.
Wat ze aantrekt op een dag mag ze zelf weten, maar wel enigszins passend bij de weersomstandigheden en de gelegenheid.

MamaE schreef op 12-12-2022 om 13:03:

Kiest hij kleding in een winkel nadat hij het gepast heeft of kiest hij online vanaf een scherm? In het geval van het laatste is het niet zo gek dat pas na aanschaf blijkt dat iets niet lekker zit.
Mijn dochter past in de winkel altijd haar kleding. Ze mag zelf kiezen, maar niet daarna gaan zeuren dat het toch niet lekker zit. Dan had ze dat in de winkel moeten zeggen.
Ze krijgt dan ook niet iets anders, daar ben ik wel streng in.
Wat ze aantrekt op een dag mag ze zelf weten, maar wel enigszins passend bij de weersomstandigheden en de gelegenheid.

Dit dus. 

Vorig weekend uitgebreid gewinkeld met dochter van 20. Die had een te gek truitje aan met etiket met harde hoekjes,  dan kijken we al in de winkel of het onzichtbaar verwijderd kan worden. 

Gelukkig betaald ze nu het meeste zelf dus ze kijkt wel uit voor miskopen. 😉

Passend bij het weer dat heb ik al heel lang losgelaten, als het te koud is merken ze dat wel. Over de gelegenheid heb ik nog wel advies.  Niet in je trainingspak naar het concert van opa in de kerk. 

MamaE schreef op 12-12-2022 om 13:03:

Kiest hij kleding in een winkel nadat hij het gepast heeft of kiest hij online vanaf een scherm? In het geval van het laatste is het niet zo gek dat pas na aanschaf blijkt dat iets niet lekker zit.
Mijn dochter past in de winkel altijd haar kleding. Ze mag zelf kiezen, maar niet daarna gaan zeuren dat het toch niet lekker zit. Dan had ze dat in de winkel moeten zeggen.
Ze krijgt dan ook niet iets anders, daar ben ik wel streng in.
Wat ze aantrekt op een dag mag ze zelf weten, maar wel enigszins passend bij de weersomstandigheden en de gelegenheid.

Als je online koopt kun je natuurlijk ook eerst thuis passen alvorens je besluit het te houden. 

gewoon in zwart training laten lopen en lekker goedkoop 2e hands kopen. 

Bijtje82

Bijtje82

12-12-2022 om 14:03

Ik sleep de kinderen zo ook even last minuten mee voor kleding. 

Wat die etiketten betreft snap ik sowieso niet dat veel winkels daar nog niets aan hebben gedaan. Sommigen zijn echt scherp

Of het etiket zelf is van een prettig zacht stofje, maar het is vastgenaaid met een soort scherp nylon visdraad. Waarom toch, mensen? 
Maar goed, daar is het tornmesje voor uitgevonden.

Mijn dochter is ook vrij kieskeurig (Nu 9 jaar). Broeken die ze fijn vindt, koop ik dan een hele bubps van (verschillende kleuren). Dochter wil geen spijkerbroeken of iets met knopen,  dus vooral lekkere winterleggings. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.