Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamba

Mamba

10-10-2009 om 14:01

Kleding afdwingen of niet?

Graag jullie advies: mogen jullie kinderen aantrekken wat ze willen of niet? Gisteren een hele strijd gehad met jongste: hij wilde t shirt korte mouw aan zonder hemd. Dat vond ik prima want er kan altijd nog een vestje over en ik vind het de strijd niet waard. Vervolgens trok hij ook een korte broek aan. Echt kort kort, geen kniebroek. Dit vind ik voor deze tijd van het jaar echt veel te koud en van mij moest hij een spijkerbroek aan.
Laten jullie het zo, of wil je dat je kind aantrekt wat je warm (of koel) genoeg lijkt?

Mamba


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

10-10-2009 om 15:53

Ik stel wel grenzen

Het hangt wel van de leeftijd van het kind af uiteraard, maar mijn kinderen mogen/mochten binnen door mij gestelde grenzen zelf kiezen wat ze aantrekken. Dus ik bepaal wat kan en niet kan in een bepaalde tijd van het jaar. In deze tijd van het jaar mag er gekozen worden tussen een shirt met korte mouwen of een shirt met lange mouwen maar dan wel verplicht met een hemd eronder. Van een vest ga ik niet standaard uit, die is toch meer uit dan aan hier (raakt ook altijd kwijt). Zodra het echt koud wordt zijn shirts met korte mouwen verboden.
En broeken zijn hier in deze tijd van het jaar gewoon lang en niet meer driekwart dus al helemaal niet meer kort. Welke broek ze pakken mogen ze zelf weten, maar dus wel een lange.
Ik zou hen dus wel dwingen iets anders aan te trekken als ze nu nog in korte broek naar school wilden gaan. In huis maakt het me niet uit, maar als ze de deur uitgaan wel. En dat weten ze ook. Het levert dan ook nog wel moppers op, maar ze doen het uiteindelijk wel.
Overigens leg ik vaak 's avonds al klaar wat ik graag wil dat jongste de volgende dag aantrekt (de rest is allemaal puber dus daar waag ik me niet meer aan. Af en toe moet ik er nog eens eentje terugsturen, maar meestal gaat dat wel goed.) En jongste ben ik zo mooi voor waardoor het ook meestal probleemloos verloopt *klopklop*

*Twinkel*

*Twinkel*

10-10-2009 om 16:15

Wel afdwingen

Dochter wordt bijna 9 maar weet dat ik of vader bepaald wat aangetrokken wordt. "ik wil dat niet aan" is iets wat wij niet kennen, of althans we gaan daar niet in mee. Dat zijn de kleren die je vandaag krijgt en er is geen discussie over mogelijk.

koentje

koentje

10-10-2009 om 17:34

Wij gaan daar wel in mee

maar stellen ook grenzen. Omdat onze man nogal gevoelig is voor bepaalde kledingstukken heb ik laatst met hem de hele kast doorgenomen op wat wel en niet lekker zit, al het andere weg. (er was te veel en we krijgen veel tweede hands) Dus nu moeten alle kledingstukken in de kast wel kunnen. Maar als ik iets klaar leg mag hij best veranderen als hij in dat kledingstuk perse geen zin heeft.
Maar extreme keuzes zoals een korte broek in de sneeuw: nee, dat mag gewoon niet. Lange broek terwijl het heel warm is: mag ook niet van mij.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat een kind een beetje het gevoel mag hebben zelf te kiezen waar hij zich op dat moment lekker in voelt.

Roos Vicee

Roos Vicee

10-10-2009 om 17:51

Koentje, lol

Ik moest je stukje toch echt even twee keer lezen hoor voor ik het snapte hahaha. Ik had domweg over 'onze' in onze man heengelezen en dacht werkelijk dat je het over je man had
Verder doe ik het volgens mij net als jij. Ik leg klaar en heb het laatste woord, maar als hij wil veranderen mag dat binnen de gestelde (seizoens) grenzen.
Kasten moeten hier nog uitgemest worden *zucht*, 't is momenteel een onoverzichtelijke zooi met zomer en winter nog door elkaar Moet komende week maar eens een begin mee gemaakt worden. Te beginnen bij de kast van jongste idd.

Annet

Annet

10-10-2009 om 18:35

Ik geef op waar de kleding aan moet voldoen

dus nu met het koudere weer zeg ik: t-shirt met lange mouw, lange broek. Zoon van 7 mag dan zelf kiezen welke het worden.

Asa Torell

Asa Torell

10-10-2009 om 20:14

Knurf! (ot)

Wat leuk om je hier weer een keer te zien! Ik miste je al een tijdje.

*Twinkel*

*Twinkel*

10-10-2009 om 21:09

Te veel keuzes

Ik heb een kind wat zelf niet kan kiezen. Zelfs 2 keuzes is al te veel en het bespaard een hoop tijd en ergernis op de manier zoals we het nu doen.

Maar ook met andere dingen kan ze geen keuzes maken hoor, wat moet er op brood, waar wil ze mee spelen... 9 van de 10 keer kies ik voor haar.

Guinevere

Guinevere

10-10-2009 om 21:45

Ijsbeer

Mijn oudste van 7 is een ijsbeer. Maar voor paal hoeft ie nou ook weer niet te lopen, dus in dit seizoen is het toch minimaal een 3/4 broek. Zijn mouwen mag hij zelf weten. Wel een (zomer)jas aan naar buiten. Als ie per ongeluk kleding met vlekken heeft aangetrokken, stuur ik hem terug om zich om te kleden. Kou lijden is best, maar vies hoef je niet te zijn.
De jongste van 2,5 heeft laatst de halve dag in zijn nieuwe pyjama rondgelopen. Ja, ook buiten de deur, het pyjamajasje dan. Hij vond 'm zó mooi dat ie hem niet uit wilde trekken (autootjes erop). Nou, vooruit dan maar...

Guinevere

De jongste had de mijne kunnen zijn. Ik heb er ook eentje van 2,5 die niet altijd zijn pyjamajasje uit wilt (als hij hem een keertje aan heeft 's nachts). Nou prima toch, zijn jas zit er toch overheen. Trekt vast wel weer bij.

Onze oudste mag zelf haar kleren kiezen maar ze hangen dan ook op seizoen in de kast. (is 5,5)

Guinevere

Guinevere

10-10-2009 om 22:12

Mamarijke

Heeft die kleine van jou dan ook die felblauwe flanellen hema-pyjama met die autootjes all-over?

Mamba

Mamba

10-10-2009 om 23:21

Bedankt voor de reacties

De reden dat ik het vroeg is dat ik wat onzeker werd door de reactie van iemand. Die vond het nl helemaal niet uitmaken. Mijn kind is 6 en ik denk dat hij nog niet goed kan bepalen welke kleding bij welk weer geschikt is. Ik leg het klaar voor hem, maar het wordt gewogen en te licht bevonden en vervolgens kiest hij zelf iets uit de kast. Op zich maakt het me niet zo veel uit wat hij aan heeft, als hij zonder driftbuien meekomt hebben we eigenlijk al een goede dag. Natuurlijk heb ik het liefst dat het allemaal een beetje toont en leuk combineert maar dat werkt niet.

Jun

Jun

11-10-2009 om 09:14

Gewoon weghalen

Op moment dat ik niet meer vind dat de korte broek niet meer kan ligt hij niet meer in de kast. Dat houdt in de praktijk in dat ik ze er soms een dag weer bij moet pakken, dus ik leg ze een tijdje bovenop mijn kast. Ze mogen zelf kiezen wat er ligt, dat werkt goed.
Hier is de grenzen meer bepalen wat ik vind dat echt versleten is, want het liefst dragen ze wat hun bekend is totdat het totaal op is. Als er een gat in valt moet het weg, dat geeft wel veel stress...
Groetjes van Jun

amk

amk

11-10-2009 om 12:38

Even een knuppel in het hoenderhok

dat de inschatting moeilijk is ben ik het mee eens.
Maar er zijn mensen die het gewoon het hele jaar warm hebben.
Ik heb een collega die ik nu een jaar of 8 ken en die heb ik werkelijk nog nooit met dichte schoenen of sokken gezien. Zelfs een zomerjas is zeldzaam, een winterjas heeft hij niet, dat is dan dus die dunne zomerjas. Ook zijn kinderen zijn zo warm bloedig en lopen nu idd nog gewoon in korte broek en t-shirt zonder jas buiten.

Waarom zou dit bij een kind niet ook zo kunnen zijn?

Mamba

Mamba

11-10-2009 om 12:50

Kleurencombinaties en hoenderhok

De kleurencombinaties heb ik losssgelaten . Mijn kind heeft het echt niet warm, hij kleurt zelfs lichtelijk blauw bij deze temperatuur. Hij zégt dat hij het warm heeft maar ik zie dat het niet zo is.
In zijn kast heb ik ook de gymspullen liggen (jaja, korte broek en korte mouw) houden jullie dat ook apart?
Ik ben eigenlijk al blij wanneer ik kleding voor hem heb waar niet op getekend of in geknipt is. Net weer strijd gehad, man heeft het opgelost.
Oeps.. hoor net blij uit de gang dat zijn slippers er nog zijn. Gelukkig heeft hij al sokken aan, gewone schoenen zou moeten lukken...
Binnenkort weet ik meer nav de onderzoeken, ben benieuwd wat er is en waarom hij zo doet.

Jun

Jun

11-10-2009 om 13:28

Gymbroek

Mijn autikids doen echt geen gymkleding aan voor wat anders dan gym. Het koste mij deze zomer al zoveel overtuiging dat je een zwemshort ook als korte broek kan dragen tijdens buitenspelen. Dus dat is al een probleem minder.

Ze houden zich trouwens netjes aan de seizoenen, sinds de eerste herfstdag alles lang en jas aan. Zo gauw het winter word altijd muts op. Als de dagen qua weer afwijken van het seizoen laat ik ze altijd even naar weerdirect kijken en hun beslissing beoordelen, maar dan blijft het moeilijk.
Net als deuren dicht doen, de hele zomer moest alles open en nu weer dicht, moeilijk!
Groetjes van Jun

Jun

Jun

11-10-2009 om 13:35

Die knuppel

Als mijn kids inderdaad warm zijn zou het geen probleem zijn als ze wat dun gekleed naar buiten gaan. Maar dat is het niet, ze voelen het gewoon niet aan en worden dan door en door koud. Te warm (zwetende rode kop) trekken ze bv ook niet uit, dat moet je echt zeggen.

Jessy69

Jessy69

11-10-2009 om 14:11

Amk

om die reden heb ik het idd bij oudste (nu 11 en ass) totaal losgelaten. Die loopt nog gemakkelijk in t-shirt (zonder hemd want echt die dingen zijn zoooo irritant) zonder jas buiten. Het doet hem niks. Winterjas heeft ie wel, maar als ie hem 2x per jaar draagt is het veel.

Hij heeft het idd eigenlijk altijd warm en tot op heden heeft hij er geen last van dat hij zich kouder kleed dan ieder ander dus ik laat het lekker zo.

Jongste van 9 houdt zich wel heerlijk bij wat ik goed vind voor deze tijd vna het jaar. Ik verplicht haar tot niks. Meestal leggen we 's avonds haar kleren klaar, maar ook bij haar laat ik haar merendeel lekker gana in haar eigen combinaties.

*Twinkel*

*Twinkel*

11-10-2009 om 17:06

Knuppel

Mijn dochter is een koukleum, ik hou daar met het kopen van de kleding rekening mee. Zij heeft ook echt dikke gebreide truien, terwijl ik mijn zoon daar geen plezier mee zou doen, die is veel warmbloediger dan wat zij is.

Maar ik neem toch aan dat jullie bij het kopen van kleding ook opletten hoe ze dan op de stof van de kleding reageren?

Waar dochter niet tegen kan en helaas gebeurd dat te regelmatig: Kaartjes die in de nek zitten met het passen. Ze begint er niet eens aan als daar nog een prijskaartje/label zit. Gelukkig zitten ze ook regelmatig aan de mouwen tegenwoordig...

Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 21:34

Tip, twinkel?

Twinkel, als je dochter zo gevoelig is voor die troep in haar nek: eerst kijken of het shirt/trui/vest er leuk uit ziet, dan binnenstebuiten keren en passen. Dan zit die troep mooi aan de buitenkant. Na eventuele aanschaf kun je dat er thuis gelijk allemaal afknippen.

*Twinkel*

*Twinkel*

12-10-2009 om 08:33

Super guinevere! [+tip Forumbeheer]

"Twinkel, als je dochter zo gevoelig is voor die troep in haar nek: eerst kijken of het shirt/trui/vest er leuk uit ziet, dan binnenstebuiten keren en passen. Dan zit die troep mooi aan de buitenkant. Na eventuele aanschaf kun je dat er thuis gelijk allemaal afknippen."

Dat een oplossing zo simpel kan zijn! Dank je wel!

Tip. Tekst tussen < > wordt op het Forum niet afgebeeld. Daarom heb ik er "aanhalingstekens" van gemaakt. Gebruik dus geen < > haken in je tekst.

Met vriendelijke groet,
Marian van Agt - Forumbeheer Ouders Online

*bella*

*bella*

12-10-2009 om 10:55

Zou inderdaad

zelf heel goed de klerenkast inruimen en bijhouden. Wat je niet vind passen, gewoon weg. Dochter is 6 en luistert nu beter naar me, voorheen niet zo en kon aardig eigenwijs zijn en dingen aandoen waar ze zelf steeds spijt van kreeg. Vandaar dat ze nu wel geleerd heeft te luisteren naar mij. Verder maakt het me helemaal niets uit hoor, ze vindt het vaak belangrijk zichzelf te kleden en van mij mag ze.
Maar toen ze dus kleiner was kon ze zelf moeilijk inschatten wat nu handig was aan te doen voor zo´n hele dag op school. En ik hield zoveel mogelijk toezicht op de kledingkast zodat ze toch zelf kon kiezen, belangrijk voor haar. Nu is de kledingkast zo dat ik ook zaken bovenin kan leggen, daar komt ze dus zelf niet aan. Daar zou ik dan bijv iets van gymkleren leggen zou dat een probleem hier zijn.
En als het puur de overgang is waar hij moeite mee heeft, kun je misschien een of ander leuk ritueel inpassen waarbij jullie samen afscheid nemen van de zomerkleren cq ze opruimen. Vergeet niet erbij te zeggen dat ze niet weg gaan maar dan en dan... weer terug komen!

amk

amk

12-10-2009 om 12:08

Knurf

ik noemde het niet voor niets een knuppel.

Jij vind het vanzelfsprekend (ik ook overigens)maar sommigen gaan idd alleen uit van zichzelf. Kind mag geen trui aan want het is nog niet koud. (Kind zag blauw van de kou ook al was het 24 graden)

soms is het nodig om een andere kijk op de zaak te werpen. Een helicopterview is vaak lastig als je er zelf midden inzit. Vandaar mijn knuppel.

ayla

ayla

12-10-2009 om 12:09

Hier

Ik laat dochter redelijk vrij kiezen, zomerjurkjes mag ze aan maar dan met een extra truitje of een legging. Vaak kies ik dingen uit maar dan keurt zij het meteen af. Ze is heel gevoelig voor dingen die kriebelen of strak zitten. Leggings die heel strak om haar benen en buik zitten doet ze niet aan. Bloesjes waar kriebeldingen aan zitten doet ze niet aan. Soms vind ik dat heel moeilijk omdat ik gewoon het probleem niet snap. Deze week een hartstikke leuk wijdvallend tuniekje voor haar gekocht, rose /paars geruit met gouddraad erdoor. Moet een hit zijn dacht ik. Ik doe het haar aan begint ze meteen te gillen dat het overal kriebelt. Ik snapte er niets van. Blijkt nu dat het gouddraad aan de binnenkant iets dikker is dan de rest van de stof en dat irriteert haar. Waarschijnlijk kan ik het tuniekje in de prullenbak gooien. En zo heb ik nog heel wat kledingstukken in de kast liggen.

*Twinkel*

*Twinkel*

12-10-2009 om 13:28

Ayla

Mag ik vragen waarom je dat tuniekje dan niet terugbrengt naar de winkel? Ik weet met het passen van de kleding wat dochter wel en wat ze niet gaat dragen. Alles wordt dus gepast en zit het niet goed, gaat het terug.

ayla

ayla

12-10-2009 om 13:40

Omdat

ik uiteraard heel stom ben en de labeltjes er al uit gehaald had. Verder gebeurt het meheel vaak dat ze het 5 minuten draagt, niet klaagt, ik haal de labels eruit en dan begint het gezeur.

*bella*

*bella*

12-10-2009 om 14:04

Afkicken

Ayla, heel bekend verhaal hier. Dochter is zeer kieskeurig, omdat ze een heel uitgesproken smaak heeft (die vaak wisselt haha) maar ook omdat ze zo gevoelig is. Ik herken ook mijn eigen lakse, luie houding. Toch weer iets gekocht en te snel de labels eruit oid.
Ik ben er helemaal vanaf gestapt. Vooral af van het idee dat ik dochter zo leuk kan kleden. Dan maar minder leuk. Scheelt mij een hoop ergernissen en haar op die manier frustraties. Haar garderobe is er een stuk soberder van geworden, en eigenlijk bevalt dat prima. Ik koop sowieso niets meer als ze er niet bij is, en probeer steeds strenger te zijn, hetgeen makkelijker wordt nu ze ouder wordt. Dus zelf uitgekozen betekent ook echt dragen, en toch nog gezeur iig minder snel weer iets kopen. Ach, ze heeft ook gewoon meer dan genoeg. Ik leg de lat nu veel hoger om iets te kopen, ze moet het echt graag willen. Betekent ook minder in de aanbieding en opruiming kopen. Maar uiteindelijk scheelde me dat geld want ik kocht veel te veel.
En hier speelde dat ik duidelijker moest zijn naar omgeving. Door heel lieve tantes werd nogal wat super mooie en dure kleding gegeven die mevr dus niet bliefde. Ik durfde dit niet goed aan te geven want vond het zo super lief. Maar zat dan steeds met strijd met draakje, eigenlijk ook zielig voor haar.

Balletmama76

Balletmama76

13-10-2009 om 09:59

Laat ik haar zelf uitkiezen...

...zolang het maar aangepasst is aan het weer en schoon... Ik heb het erg met "Pick your battles carefully" en dat bespaart mij een hoop gezeur in de trant van: "Mam, da's leeeeeeeelijkkkk!!!"

Gek genoeg kiest zij vaak outfits uit, die ik ook voor haar zal kiezen, maarja, dat is dan ZELFST gekozen, he? Dat maakt volgens mij een wereld van verschil voor haar...

Asa Torell

Asa Torell

13-10-2009 om 22:27

Hier ook sobere garderobe

Zoon (5) heeft vanaf zijn tweede helaas al besloten dat overhemden (waar ik een zwak voor had destijds) hem niet aanstaan en dat hij bovendien zelf de t-shirts en broeken combineert. Dus sindsdien ben ik goedkoop uit . Hij mag het grotendeels zelf weten, alleen te koude dingen mogen niet (en ja ik houd rekening met zijn warmbloedigheid, een trui hoeft hij nooit aan). Soms zeg ik wel wat over de kleurencombinatie maar meestal laat ik hem maar, ook toen hij een tijdje bij voorkeur twee verschillend gekleurde sokken droeg. Ik vond het vroeger als kind ook belangrijk om het zelf te weten.
Dochter (2) laat zich nog grotendeels kleden maar ik denk dat ik dit seizoen ook voor het laatst ongeremd geld voor haar heb uitgegeven, sommige jurkjes gaan al opvallend moeizaam.

*Twinkel*

*Twinkel*

14-10-2009 om 09:45

Jammer

dat dit onderwerp verplaatst is, ik vind namelijk wel degelijk verschil zitten tussen het kleden van mijn autist en mijn andere kinderen.

Jade

Jade

14-10-2009 om 21:30

Amk,

alsof je over mij schrijft: sinds ik in de overgang zit zit ik overdag rustig in een shirt met korte mouwen (ik heb er dan nog een hemdje onder). Op mijn werk gisteren zag ik de 1 na de ander in een trui of vest verschijnen, ik heb daar vreselijk om moeten lachen

Nu ben ik niet zo warmbloedig als jouw collega, maar ik herken het dus wel.

Maar een korte broek in de winter gaat mij zelfs te ver. Mijn dochter wilde vanavond in haar t-shirt en daar overheen een katoenen vest naar buiten gaan. Dat heb ik geweigerd om het feit dat ze naar trainen moest en dan gaat zweten. De kans om te verkleumen is dan wel heel erg groot aanwezig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.