Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
klara

klara

12-07-2009 om 20:22

Klusjes in huis

ik heb 3 kinderen
een van 10, een van 12 en een van 15.
Laatst had ik wat onenigheid met mijn dochter van 15. Zei vindt dat zei namelijk veel meer klusjes in huis moet doen dan haar zusje van 12.
Kind van 10 doet een doekje over de tafel.
Kind van 12 veegt het huis.
En kind van 15 ruimt de afwasmachine in en uit.
,en brengt de vuilnis zak weg.
En daardoor ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie kinderen doen met klusjes in huis.

groetjes Klara


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-07-2009 om 20:41

Vaatwasser

Klara, ik begrijp dat je dochter vindt dat de vaatwasser in/uitruimen dus teveel is? Ik denk dat ze in haar handjes mag knijpen, want ik vind het erg weinig voor een 15-jarige!

Onze 7-jarige heeft eigenlijk nog geen klusjes, onze net 12-jarige wel, namelijk:
- iedere ochtend de vaatwasser uitruimen
- eigen kamer opruimen
- zo nu en dan samen met mij zijn kamer schoonmaken
- iedere ochtend zijn bed opmaken
- wekelijks zijn bed afhalen, dekbed uit het raam hangen om te luchten, lakens in de was
- zelf weer schoon beddegoed op zijn bed doen
- 1 x per week koken (help ik wel bij waar nodig)
- schone was (wordt door man of mij gestreken en opgevouwen) in zijn kast leggen of hangen
- wekelijks de container bij de straat zetten

Vera*

Vera*

12-07-2009 om 21:49

En hier

moeten kinderen van (sinds vandaag) 12 en 10 hun kamer opruimen, in de vakantie hun kamer uitgebreid poetsen, de schone gevouwen was in hun eigen kast leggen, in het weekend de vaatwasser uitruimen, na het eten vaat in de vaatwasser, de kat eten geven, kliko's naar voren brengen, af en toe een boodschapje doen, af en toe de rechte lapjes strijken, af en toe stofzuigen, af en toe de was in de droger doen, zwembad schoonmaken, etc.
Oja, en tafeldekken moeten ze ook en hun eigen brood smeren voor het lunchpakket.

Guinevere

Guinevere

12-07-2009 om 22:10

Net begonnen

Hier: 7 jarige die de vaatwasser moet inruimen en de tafel moet afruimen. Dit sinds zijn 7e verjaardag enkele weken geleden. Hij heeft het er erg zwaar mee, hij verzuchtte van der week al: "Ik wou dat ik 6 jaar was, toen had ik tenminste tijd voor mezelf!".
Voor zijn 8e verjaardag zin ik nog op een nieuw kluskado. Misschien was opvouwen oid.

mar-ank

mar-ank

12-07-2009 om 22:54

Komt als geroepen!

Ik heb net vanmiddag met mijn dochters (8 en 10) afgesproken dat ik na de zomervakantie een schema ga maken waarop staat wat ze moeten doen. Er werd nl vanmiddag weer eens geklaagd toen ik zei dat zij samen de tafel moesten opruimen. Waarom ik? is het standaard antwoord. Waarop ik dan zeg; en waarom ik, het is hier geen hotel? En dan doen ze het met veel gemopper en vaak ook nog niet helemaal. Dus er moet maar eens iets veranderen, maar ik zat me al wel af te vragen wat ik ze zou laten doen. Dus ik lees lekker mee en doe vast een hoop ideeën op!

"huishouden"

Zoon van 10 riep van de week dramatisch: "Ik moet hier het hele huishouden doen!"
Hij was de tafel aan het afruimen met veel gezucht en gesteun. Dat was het enige klusje van die dag...
Ik lees ook mee.

Rembrand

Rembrand

13-07-2009 om 00:10

Blij met dit draadje.

Toen ik vanmiddag op een familiebijeenkomst vertelde dat onze 17, 14 en 10 jarige hun eigen slaapkamer hadden moeten opruimen, poetsen en dweilen vonden twee vrouwelijke familieleden dat ik ze wel erg goed had "afgericht". ( en dit was niet positief bedoeld ).
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat iedereen een bijdrage aan het huishouden levert. Wij gaan volgende week op vakantie en ik heb echt geen tijd en zin om hun slaapkamers ook nog te gaan doen terwijl ze zelf de hele week vrij zijn en ik niet.
Overigens hoeven ze normaal gesproken echt niet te soppen en dweilen en alleen op Zondag hun kamer op te ruimen en te stofzuigen en bij toerbeurt tafel dekken en andere klusjes ( glaswerk wegbrengen, vuilniszak verwisselen etc. ).
M.

Bastet

Bastet

13-07-2009 om 09:12

Mar ank!

Het raakte hier een tijdje in het slop,maar juist,nu,in de vakantie,ben ik er alweer mee begonnen.Ik heb ook vakantie!
Groetjes,Bastet

Hoe verdelen jullie het

Hier ook weer in het slop geraakt, ons schema voor onze 3 kinderen. Ik wil daar ook wel weer mee beginnen. Maar er is hier dan steeds ruzie wie wanneer wat moet doen. Ik had eerst een 3 weken systeem. Maar dat werkte ook niet echt, dan was ik weer vergeten wie nu deze week aan de beurt was. Dus klussen zoals tafel dekken/afruimen, prullenbak legen, dieren verzorgen ed.

Hun kamers moeten ze zelf opruimen, ik poets ze nog. Oudste moet wel mee helpen stoffen/zuigen. Bedden halen ze zelf af. En dekken ze weer op met behulp van papa. Oudste moet eigen was opruimen in kast en jongste soms.

Ben benieuwd hoe andere dat doen met bijv. 3 kids.

MaximeM

MaximeM

13-07-2009 om 11:25

Aftekenlijstje maken?

Hoi,

De taken die mijn kinderen moeten doen heb ik goed op een rijtje staan, alleen wie wat wanneer moet doen is hier ook altijd een gedoe. Altijd roepen ze tegelijk dat zij dat gisteren al hebben gedaan, dus dat de ander aan de beurt is. Tafel afruimen inclusief vaatwasser in en uitruimen doen ze daarom al samen, maar de andere losse klusjes, zoals naar de glasbak ofzo... dat willen ze dan niet doen, omdat zij dat de vorige keer al gedaan hebben (maar de ander beweert dat ook) ik heb nu een aftekenlijst gemaakt aan de binnenkant van een kastdeur met daarop 3 vakken, naam, datum, taak en daar kunnen ze dus zelf invullen wat ze hebben gedaan, dan weet ik wie ik de volgende keer aan het werk moet zetten. Nu maar hopen (en een beetje checken) dat ze die lijst eerlijk blijven invullen anders hebben we daar ook weer niets aan.

Maxime

klusmam

klusmam

13-07-2009 om 11:38

Mijn huis is echt niet ' hotel mama'

Iedere dag een klus of wat voor een kind, dat is heel normaal, en het is ook normaal dat hoe ouder het kind is, hoe meer klussen hij krijgt- trouwens dan krijgt hij ook meer zakgeld en vrijheid, toch?? Net als in het gewone leven.
Ik heb verder twee tips; de gewone dagelijkse klussen staan schriftelijk op een lijst in de keuken, zodat daar genoeg duidelijkheid over is. Overigens heeft mijn kleine van 2 ook al een klus; vieze kleren iedere dag in de wasmand, pyjama onder het hoofdkussen.
En de volgende tip;
buitengewone klussen (tuinmeubels schrobben enz), worden in de vakantie op een intekenlijst gezet en iedereen mag zich inschrijven voor die buitengewone klussen, en daar vijftig cent per klus mee verdienen. (niet dat ze het echt goed kunnen dat schrobben, maar dan weten ze ook maar weer wat er nog meer te doen is in huis)

klara

klara

13-07-2009 om 12:26

Dat is inderdaad

wel handig zo een klusse lijst.
Ik ga het meteen maken voor ze.
Daarbij moeten mijn 3 kids alle drie ook hun kamer opruimen op zondag.
Schoonmaken doe ik nog wel voor hun.

Guinevere

Guinevere

13-07-2009 om 17:04

Hotel mama/papa

Dat is ook mijn voornemen, om het hier geen hotel te laten zijn. Iedereen moet hier thuis zijn steentje bijdragen. Gewoon omdat ik er zelf óók geen zin in heb. En er is niets zo erg als van die hulpeloze jongvolwassenen die geen flauw idee hebben hoe een huishouding moet draaien. Het leven hoeft niet alleen maar uit pretjes te bestaan, laat ze maar zwoegen op zijn tijd.

Monique D*

Monique D*

13-07-2009 om 22:48

Hier geen hotel mama!

Mijn dochter (12) logeert op dit moment bij een vriendinnetje. Ik sprak vandaag nog de moeder die zei dat de meiden hartstikke lief, maar lui zijn. Vooral haar dochter.. met moeite gaat ze stofzuigen, afwassen, etc. Zij dacht om haar dochter voor een paar dagen bij mij te laten logeren omdat zij dan ook kan zien hoe het bij een ander adres toegaat. Opvoedkundig gezien vindt zij dit een perfect idee. Zij komt morgen en dan komt er een taak voor mij erbij... vier hulpjes aansturen om mijn chaotische huishouden te ordenen. De hulpjes bestaan uit zoon (14), vriend die hier al logeert (15), dochter (12) met vriendin (11). Morgen wordt het een drukke boel hier. Hulp met afwassen, boodschappen doen, stofzuigen, dweilen, bedden opmaken. En daarna gaan ze het huis uit voor het zwembad (zij blij)!
Sowieso helpen mijn kinderen al met het huishouden, al of niet met frisse tegenzin. Wij maken met zijn allen troep die ook met zijn allen opgeruimd moet worden. En ook mama heeft een pesthekel aan het huishouden, net als zij! Maar toch moet dit gedaan worden. En daar is niet alleen mama goed voor! En het is natuurlijk ook sneller gedaan als iedereen meehelpt (vele handen maken licht werk).

Mouse

Mouse

13-07-2009 om 22:56

Klusjes

kind van 9: vaatwasser in en uitruimen/niet dagelijks, tafel dekken, hond eten geven, kamer opruimen en meehelpen bed verschonen, eigen tassen uitruimen als zij thuis komt(gymspullen, overblijf), eigen brood smeren.

kind van 14: vaatwasser in en uitruimen, tafel dekken, hond eten geven, hond uitlaten, kamer opruimen en poetsen/bed verschonen, eigen was inruimen, Niet frequent: rest van het huis stofzuigen, boodschapje, mee helpen tuin doen, ramen wassen, was ophangen.

maan.

maan.

14-07-2009 om 13:45

Alleen eigen rommel..

Hier eigenlijk geen 'klusjes' maar wel prettig als ze hun eigen rommel opruimen. Dus boeken die uitgelezen zijn mee naar boven, geen slingerende tassen, kamer redelijk op orde houden.. En 's morgen het bed opengooien om te luchten.

Oudste (elf) vindt het erg leuk om zo nu en dan koffie en thee aan te bieden.. dat wordt enorm gewaardeerd.

Petr@

Petr@

14-07-2009 om 18:32

Hier

moeten oudste (15) en jongste (13) elke zaterdag hun kamer opruimen en stofzuigen en om de week hun bed verschonen.
Nu het vakantie is moeten ze allebei één keer per week koken en de benedenverdieping stofzuigen. Vanavond was dat de eerste keer en het was zeer luxe dat ik toen ik uit m'n werk kwam zo aan kon schuiven aan tafel! Misschien dat de heren dat na de vakantie maar moeten blijven doen ))
Oudste moet een keer per dag de hond uitlaten. Voor de rest verwacht ik dat als ik iets ad-hoc vraag (bijv. de kliko binnen zetten) dat ze dat dan gewoon doen.

gr.
Petr@

Marie L

Marie L

15-07-2009 om 09:47

Hier

Hebben de kinderen (8 en 10) zo te lezen niet eens zoveel klusjes. De oudste helpt mee de afwasmachine leeg te ruimen en ze moeten allebei op zondag hun kamer opruimen. Ze maken doordeweek hun eigen ontbijt klaar. Ik ga toch ook eens denken aan een schema.

Gr.
ML

Noelia

Noelia

15-07-2009 om 15:17

En hier

Eigenlijk hebben mijn kinderen 9,5 en 11 ook niet zo veel klusjes. Sinds kort ruimen ze elke dag 10 minuutjes hun kamer op. Ik hoop op die manier dat het niet vervelend wordt voor ze. Als ik ze 1x in de week vraag om hun kamer op te ruimen is het veel te veel en daar worden ze stront sjagerijnig van. Die 10 minuten gaan in nadat ze hun bed hebben opgemaakt. Ik controleer natuurlijk wel of er wel werkelijk wat opgeruimd is. Aan en uitkleden mag alleen in de badkamer. Ze laten s´ochtends de hond uit en geven hem eten. En elke avond hun spullen uit de woonkamer opruimen. Vaatwasser uitruimen daar zijn ze nog te klein voor. Niet te jong maar ze kunnen nog niet bij de bordenkast
Vanmiddag stelde mijn dochter voor om de wasbak van de badkamer schoon te maken omdat ik dan pas haar vriendinnetje op kon halen. En s´avonds stellen ze geregeld voor of iemand wat wil drinken. Er zullen vast en zeker meer taakjes bij komen O ja, mijn zoon loopt elke avond mee om het vuil weg te brengen.

Jujube

Jujube

15-07-2009 om 18:07

Bij ons

De kinderen zijn 16, 13 en 11. Ze moeten iedere week taken doen. Dat zijn: tafel dekken en afruimen, de vaatwasser in- en uitruimen, aanrecht schoonhouden, de vuilniszak in de kliko en een nieuwe in de vuilnisbak doen, oud papier en glas wegbrengen, hallen, trappen en woonkamer stofzuigen. En dat natuurlijk naast het opruimen en stofzuigen van hun eigen kamers en het verschonen van hun eigen bedden. En ze doen ook nog regelmatig wat boodschappen.
Ik werk nu 28 uur p/w en man 40. Ik vind het niet meer dan logisch dat de kinderen hun steentje bijdragen. Vanaf november ga ik 32 uur p/w werken en man ook. Man en ik doen de meeste boodschappen, de was, het meeste sopwerk en we koken meestal (de kinderen koken ook af en toe).
Groet,
Jujube

Hier zijn ze een stuk jonger

nl 3 en 6 jaar maar ze hebben al gewoon klussen. Elke dag moeten ze zelf speelgoed opruimen in de woonkamer. Die van 3 doet dat overigens beter dan die van 6 jaar. Ze moeten samen de tafel dekken en afruimen. Kamer zelf opruimen, jongste wordt geholpen maar heeft eigenlijk minder hulp nodig dan grote broer.
Vuile was moeten ze zelf naar washok brengen en de oudste moet zelf 's avonds kleren klaarleggen voor de ochtend.
Stofzuigen vinden ze hartstikke leuk, maar dat zet echt geen zoden aan de dijk.
Vaatwasser is misschien een idee voor de oudste voor na de zomervakantie.
Hoe oud waren jullie kinderen gemiddeld toen ze taken kregen?

klara

klara

16-07-2009 om 08:39

Janeausten

ik begon ongeveer toen mijn kinderen 7 waren met het eerste taakje
overigens moesten ze wel hun eigen speelgoed opruimen uit de woonkamer.
maar de slaapkamer opruimen lijkt mij weer iets te overdreven. dat moesten ze doen toen ze 7 werden.

een kind van drie tafel laten opdekken en afruimen
is dat nog niet een beetje te vroeg.
dat het kind van drie zijn/haar eigen bordje naar de keuken brengen lijkt mij genoeg

Veel

Het lijkt mij dat sommige kinderen wel heel veel thuis moeten doen. Vaatwassers inruimen en stofzuigen op wekelijkse basis vind ik slavenarbeid. Dat kinderen hun eigen kamer opruimen lijkt mij logisch. Nou hebben ze hier geen eigen kamer dus dat is lastig.
Speelgoed opruimen en na zelf gesmeerde boterhammen de spullen weer wegzetten vind ik ook logisch. Maar als kinderen 7 jaar zijn vind ik ze echt nog veel te jong en als ze op de middelbare school zitten heb ik liever dat ze hun huiswerk doen.

Groetje, Tarole

Guinevere

Guinevere

17-07-2009 om 09:08

?slavenarbeid?

Vind jij dat werkelijk slavenarbeid, Tarole? En waarom zou je dan die slavenarbeid zélf wel doen, en niet door je kinderen laten doen? Ik vind het hele huishouden (behalve koken) slavenarbeid. Juist daarom schakel ik mijn kinderen zo snel mogelijk in om hun aandeel te doen. Ik ben de huissloof niet, en mijn man ook niet. Bovendien moeten ze het toch leren en hoeft het leven niet alleen maar één grote aaneenschakeling van lolletjes te zijn.

marijke

marijke

17-07-2009 om 09:43

Klusjes

Zoon van 8 en dochter van 9, bijna 10, ruimen hun eigen kamer op, tafel dekken/afruimen, vaatwasser in- en uitruimen, zelf lunchtrommels klaarmaken, meehelpen met de was (sorteren, in wasmachine, ophangen, droger, vouwen en simpele dingen strijken, vuilnisbakken leegmaken, meehelpen koken, boodschappen doen, hun eigen rommel opruimen etc. etc. Het huishouden is onze gezamenlijke verantwoording, ieder draagt zijn/haar eigen steentje bij en dat betekent dat er in totaal meer tijd overblijft voor andere, vaak leukere, dingen.
Ik was 12-13 en ik kon alles wat m'n moeder ook deed. Dat hoeft nou ook weer niet, maar het is wel fijn dat je weet wat er allemaal moet gebeuren om een huishouden draaiende te houden. Kinderen krijgen dan ook meer respect voor hetgeen jij allemaal in huis doet (en je partner ook!). Bovendien staan ze ook niet met twee linkse handen als ze op zichzelf gaan wonen.

Af en toe

Grapje Guinevere. Ik hoefde vroeger nooit wat te doen thuis en toch weet ik alles. Dat hoef je echt niet te leren als je jong bent. Mijn oma zei vroeger toen mijn nichtje vaak moest koken voor mijn tante: Ach kind als jij later groot bent kan je je eten kant en klaar in de winkel kopen. En wat had ze een gelijk.
De mensen waarvan ik weet dat ze vroeger veel moesten doen blijken als volwassenen vaak 'lui' te zijn, terwijl diegene die vroeger niet hoefden mee te helpen het blijkbaar minder erg vinden om nu de huishoudelijke taken op zich te nemen.
Guinevere het is waar, ik vind het huishouden ook niet leuk, maar daarom wil ik niet mijn kinderen met teveel opzadelen. Huiswerk maken bijvoorbeeld vind ik belangrijker.
Overigens is er niks mis mee om kinderen mee te laten helpen, ik zelf probeer dat alleen te beperken. Ik wil namelijk niks in schema's en met taken enzo. Af en toe meekijken maakt ze ook bewust en dat gebeurt vanzelf. Incidenteel vraag ik wel eens wil jij even een boodschap voor mij doen bijvoorbeeld. Of dek jij even de tafel. Maar niet als vaste taak. Zijn er nog meer die het doen zoals ik?

Groetjes, Tarole

Geen schema

Ik heb het opgegeven om met een schema te werken. Daar kwam meer ruzie van... Want als er een keer iemand aan de beurt was en die was er toevallig niet. Wat dan? Hier vraag ik gewoon om klusjes te doen. Kids zijn trouwens 11 en 13 jaar. Gewoon als er iets te doen valt, vragen of zij dat doen. Soms met tegenzin, maar ze doen het wel. Ik geef ook nooit zakgeld extra bij een klusje, ik vind dat ze ook iets mogen doen zonder beloning. Waarom moeten kinderen altijd beloond worden bij een taak? Dat begrijp ik niet. Als je in het latere leven verwacht dat je voor alles beloond wordt, kom je erg bedrogen uit volgens mij.

Ja tarole

Hier ook niet echt vaste taken in het huishouden. Het is wel de bedoeling dat ze zelf de was in de wasmand gooien in de badkamer en hun kamer toonbaar houden en de oudste (van 12 jaar) stofzuigt bijna altijd zijn eigen kamer. Verder doen ze de laatste tijd wel losse taakjes, een boodschapje, straatje vegen, onkruid wieden, buiten de bloempotten water geven, poes/gerbils/konijn voeren en/of water geven en dat soort dingen. Eerlijk gezegd ben ik zelf niet concequent genoeg om hier ook hele schema's op na te houden. Vaak doe ik de dingen liever (lees:sneller) zelf. Dat ze de laatste tijd vaker dingetjes moeten doen heeft alles te maken met mijn gezondheid.

Tirza G.

Tirza G.

17-07-2009 om 11:11

Alles

Mijn kinderen (en man) doen vrijwel alles. Ik kan zelf maar heel weinig (lichamelijk) en ik heb eens in de week hulp, maar de rest doen man en kinderen.

Tirza

Jujube

Jujube

17-07-2009 om 12:47

Lol

Tarole, prima dat jij je kinderen nauwelijks wat laat doen, maar je komt met onzinredenen aan om 'aan te tonen' dat het niet goed is om kinderen structureel mee te laten helpen in hun eigen huis.
Zoals bijvoorbeeld: "Mijn oma zei vroeger toen mijn nichtje vaak moest koken voor mijn tante: Ach kind als jij later groot bent kan je je eten kant en klaar in de winkel kopen. En wat had ze een gelijk."
Tsja, misschien ben jij dol op kant en klaar eten, maar ik heb toch liever vers voedsel dat je zelf klaar moet maken.
Ook zeg je: "De mensen waarvan ik weet dat ze vroeger veel moesten doen blijken als volwassenen vaak \'lui\' te zijn, terwijl diegene die vroeger niet hoefden mee te helpen het blijkbaar minder erg vinden om nu de huishoudelijke taken op zich te nemen."
In mijn omgeving zie ik dat beslist niet. Jouw omgeving is dus blijkbaar niet toonaangevend voor de gehele mensheid.
En dan: "Huiswerk maken bijvoorbeeld vind ik belangrijker."
Dus jouw kinderen hebben 't zo druk met hun huiswerk dat ze geen 10 minuten per dag kunnen missen om de vaatwasser uit- en in te ruimen?
Ja, mijn arme slavenkinderen (waar heb je ze anders voor?) moeten als ze de 'vaatwassertaak' hebben ook nog dagelijks de tafel dekken en afruimen en het aanrecht schoon houden. En inderdaad wekelijks stofzuigen, dat kost ze wel ongeveer 20 tot 30 minuten. En het wegbrengen van oud papier en glas kost ook zeker 5 tot 10 minuten per week. En ik heb ze vorige week met z'n 3-en hun eigen badkamer laten schoonmaken, aiai.
Ik hoop maar dat de buren niets door hebben, anders komt straks de kinderbescherming aan de deur...

Bastet

Bastet

17-07-2009 om 17:04

Jujube

Ik heb al gebeld,ga hun koffers maar pakken,dit kan niet hoor!Ik hoop alleen dat ze dan niet alsnog bij mij komen kijken,ze moeten hier stront scheppen uit de terraria van de baardagamen...
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.