Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Knuffels tijdelijk kind wassen


Livv schreef op 04-06-2023 om 12:30:

[..]

De ouders kunnen tijdelijk ivm privé redenen niet voor hun zoon zorgen, wil ze dan ook niet lastig vallen met een vraag of ik alsnog de knuffel kan wassen, terwijl wij verantwoordelijk voor de jongen zijn op het moment.

Ze hebben al aangegeven dat ze bewust die knuffel niet wassen. Dus daar hoef je de ouders niet voor te bellen. Respecteer dit en gun dit kind de troost van zijn knuffel en overdags aan de waslijn buiten laten luchten.

Probeer eerst een paar uur zon en/of diepvries. Als je die knuffel nat maakt en het droogt niet goed (op tijd) gaat het ding nog harder meuren.

Gewoon echt niet doen. Ook niet als hij er uiteindelijk dan toch mee akkoord gaat en/of erbij is. Hij kan helemaal niet inschatten hoe het uitpakt. Straks heb je hem dan toch zo ver, gaat hij akkoord met de knuffel in de was. En eenmaal uit de was is het gewoon niet meer de knuffel die het was. Qua gevoel of geur. Dan is hij die troost kwijt. En je kan het niet meer ongedaan maken. Stel je even voor hoe je je dan voor je hoofd slaat. 
Nee, dan maar een raar geurtje in huis hoor.

IceTea schreef op 04-06-2023 om 20:01:

heel simpel! Als het kind in bad gaat, gaat de knuffel mee, want de knuffel stinkt en is vies!
Zo wordt de knuffel weer schoon!

Wellicht kun je dit spelenderwijs uitleggen.

Na het bad gaat kind naar bed. Met een natte knuffel ??

Geuren kunnen van alles  belichamen; herinneringen, emoties, veiligheid. Tegen jullie langdurige loge zeggen dat z’n lieve knuffel stinkt, pfoe, lastige boodschap. Een knuffel waar op gesopt wordt ( zoals dat staartjesverhaal) moet geregeld meegewassen worden, en als er overheen gespuugd wordt ook. Dan is er noodzaak.  Maar dat lees ik hier niet. 

Het is vervelend dat de knuffel in jullie gezinsbeleving stinkt. Maar meer dan overdag onder schooltijd aan z’n staartje/oortje aan de waslijn hangen om te luchten zou ik echt niet doen. 

Vind dit een heel moeilijke situatie omdat "stank" zoiets subjectief is. 

Toen ik mijn partner leerde kennen had zij de gewoonte om na de wissel stiefzoon direct in bad te steken en andere kleren aan te doen, omdat ze vond dat hij naar hond stonk; maar welke boodschap geef je daarmee aan het kind, temeer daar deze hond zijn goede kameraad was waarmee hij steeds sliep.
Na overleg krijgt hij nu de volgende dag propere kleren en gaat hij pas twee dagen later in bad (wat ineens goed was voor zijn eczeem, maar dat is een andere discussie).

Ander voorbeeld: bij mijn wijlen grootouders is er decennia binnen gerookt, dus er hing constant een geur van tabak, koffie en een lichte toets van kookluchtjes. Voor velen (zeker nu) zal het onfris klinken, maar voor mij was het wel de geur van mijn grootouders met alle bijkomende herinneringen. 

Dus ik weet het niet, omdat het tijdelijk is zou ik het waarschijnlijk uitzitten. 

Jaaa, geur is zo persoonlijk idd. 
Een hond ruik je natuurlijk goed (zeker als je niet gewend bent aan de geur) en ik vind het een prettige geur.
In dit hygiënische huishouden (zo vaak de knuffel wassen) is iedereen wrs gewend aan de geur van wasmiddel idd. Dat is ‘lekker’ (fris). Maar dat geldt zeker niet voor iedereen. 
Of ik een geur lekker vind hangt ook erg van mijn stemming af. Soms vind ik bepaalde parfums enorm lekker maar vaak is me dat te zwaar. Partner doet nog steeds weleens ‘voor mij’ een geurtje op voor in bed, ik vind het meestal niets! (En dat vergeet hij dan weer) Geef mij maar gewoon zijn lijfgeur, zoveel lekkerder! 

Hier worden knuffels echt niet vaak gewassen en altijd met de hand (zwemlesje spelen). Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik best wel gevoelig ben voor geuren. Als ik een bepaalde geur vervelend vind is dat heel overheersend voor mij.
Over het algemeen gaat een geur niet helemaal uit een knuffel en krijgen ze die ook vrij snel weer terug door huid-op-huidcontact met het kind. Doorgaans gaan knuffels vooral stinken als er aan gesabbeld wordt. 
Dit soort dingen doe je niet op dag één, maar ik vind toch dat het algemene welzijn van de andere bewoners ook belangrijk is. Als een kind nooit schone kleren aantrekt, hoef je dat ook niet te accepteren. Ik weet niet hoe oud het kind is, maar je kunt een kind dit best uitleggen.

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:12 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 04-06-2023 om 16:24:

[..]

Nee, ik bedoel dat als een pleegkind net binnen is, het niet erg aardig is om al zijn spullen gelijk in de was te gooien alsof je zijn verleden (of beter gezegd, zijn achtergrond) zo snel mogelijk uit wil wissen.

Maar dat als hij er al 5 weken is, en hopelijk een beetje gesetteld, het niet perse te snel is om eens voorzichtig over die knuffel te beginnen.

De discussie teruglezend vind ik het overigens wel een beetje gek dat enerzijds hygiene genoemd wordt en anderzijds steeds suggesties voor een luchtje erop spuiten langs komen - daar wordt het ding echt niet schoner van. Het enige dat echt helpt is wassen en goed en snel drogen. Mits de eigenaar dat toestaat. Knuffels betekenen veiligheid. Die moet je niet aantasten.

Over parfumeren: wij kregen een jaar geleden onze hond terug van een opvang waar hij twee nachten ging proefslapen. Ze hadden hem geparfumeerd en dat rook je weken later nog. Het ging ook aan je handen zitten, de meubels etc. Afschuwelijk. Ik heb ze dringend verzocht dat niet weer te doen en dat vonden ze maar een raar verzoek want "hij ruikt dan toch lekker?" Omdat hij zelf daar ook de tweede keer erg ongelukkig vandaan kwam hebben we die hele opvang verder maar laten zitten. De hele elite komt daar, maar wij willen geen hond die zwaar geparfumeerd is. Stel je voor dat een creche dat doet? Ruikt je baby een week naar Chanel nr 5 of naar Hugo Boss? Dat doe je toch niet ongevraagd...

(oh, visite, gezellig, wacht jongens, ik spuit jullie even een lekker luchtje op).

“steeds suggesties voor een luchtje erop spuiten langs komen” Was meer met het idee om een concessie te doen, ten opzichte van het was proces, waarmee, zoals meerdere al hebben aangekaart de geur weghaalt. 

Door deze suggestie te doen, hoopte ik, dat ik, met het geurtje/parfum de stank van het knuffeltje dan kon maskeren.

Zoals u en meerdere al hebben aangegeven blijkt dit niet ideaal te zijn, wat ik inmiddels begrijp. Het gaat mij, bij deze knuffel, ook niet zo zeer om de hygiëne, zoals wij dat nastreven binnen ons eigen gezin maar dus zoals gezegd om de stank geur te verminderen.

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:15 Topicstarter

yette schreef op 04-06-2023 om 16:42:

[..]

Helemaal mee eens! De geur en het gevoel zijn een belangrijk onderdeel van 'de persoonlijkheid' van een knuffel. Daar zou ik alleen iets aan doen als het jochie er zelf achter staat.

Voor de kinderen van Livv worden die geur en het gevoel van hun knuffels bepaald door haar wasmiddel. Omdat ze zo vaak wast. Maar die geur hoort niet bij de knuffel van dit jongetje! En al helemaal geen deo's of verfrissers!

Hoe reageert hij zelf trouwens op jullie kritiek? Snapt hij jullie probleem?

Commentaar krijgen op iets waar je zelf ontzettend dol op bent, kan namelijk best pijnlijk zijn.

het probleem is slechts één of twee keer subtiel kenbaar gemaakt door te vragen hoe de geur voor hem is. Hij vind de geur van zijn beestje, logischerwijs fijn.
Hebben nog niet echt aangekaart dat we ons aan de geur storen. 

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:17 Topicstarter

Bananenbrood schreef op 04-06-2023 om 19:57:

Of een moment creëren waarop alle knuffels gewassen worden/in bad gaan? Dan kunnen alle kinderen kiezen of ze hun knuffel in de wasmachine willen of in bad willen stoppen. De keuze is dan niet of de knuffel gewassen gaat worden, maar hoe. Daar kun je ook iets gezelligs van maken, met zijn allen spelen met water en knuffels. Geen idee of het in deze situatie zou werken, maar je haalt het dan wel erg van alleen zijn knuffel naar ieders knuffel. Mijn ervaring is dat het geurtje en nooit helemaal uit gaat, die de vertrouwde geur blijft, alleen lichter.

Maskeren met een geurtje zou ik niet doen, dan heb je straks een dubbele penetrante geur.

Zullen we eens proberen. Dank.

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:19 Topicstarter

Peaches schreef op 04-06-2023 om 21:47:

Gewoon echt niet doen. Ook niet als hij er uiteindelijk dan toch mee akkoord gaat en/of erbij is. Hij kan helemaal niet inschatten hoe het uitpakt. Straks heb je hem dan toch zo ver, gaat hij akkoord met de knuffel in de was. En eenmaal uit de was is het gewoon niet meer de knuffel die het was. Qua gevoel of geur. Dan is hij die troost kwijt. En je kan het niet meer ongedaan maken. Stel je even voor hoe je je dan voor je hoofd slaat.
Nee, dan maar een raar geurtje in huis hoor.

Bedankt! Ga over alle reacties/suggesties nadenken en het met mijn partner evalueren.

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:21 Topicstarter

Tjilp schreef op 04-06-2023 om 22:28:

Geuren kunnen van alles belichamen; herinneringen, emoties, veiligheid. Tegen jullie langdurige loge zeggen dat z’n lieve knuffel stinkt, pfoe, lastige boodschap. Een knuffel waar op gesopt wordt ( zoals dat staartjesverhaal) moet geregeld meegewassen worden, en als er overheen gespuugd wordt ook. Dan is er noodzaak. Maar dat lees ik hier niet.

Het is vervelend dat de knuffel in jullie gezinsbeleving stinkt. Maar meer dan overdag onder schooltijd aan z’n staartje/oortje aan de waslijn hangen om te luchten zou ik echt niet doen.

Zal beestje dan morgen aan de lijn hangen, als het zonnig is

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:23 Topicstarter

MamaE schreef op 05-06-2023 om 00:02:

Hier worden knuffels echt niet vaak gewassen en altijd met de hand (zwemlesje spelen). Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik best wel gevoelig ben voor geuren. Als ik een bepaalde geur vervelend vind is dat heel overheersend voor mij.
Over het algemeen gaat een geur niet helemaal uit een knuffel en krijgen ze die ook vrij snel weer terug door huid-op-huidcontact met het kind. Doorgaans gaan knuffels vooral stinken als er aan gesabbeld wordt.
Dit soort dingen doe je niet op dag één, maar ik vind toch dat het algemene welzijn van de andere bewoners ook belangrijk is. Als een kind nooit schone kleren aantrekt, hoef je dat ook niet te accepteren. Ik weet niet hoe oud het kind is, maar je kunt een kind dit best uitleggen.

Het betreft een jongetje van zo’n 6 jaar

Livv

Livv

05-06-2023 om 00:25 Topicstarter

Nogmaals dank voor alle suggesties. Meerdere mensen hebben de tip gegeven van de vriezer of heg buiten uitluchten van de knuffel. Deze tips zal ik morgen en/of overmorgen even uitproberen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.