Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Knuffels tijdelijk kind wassen


Die knuffel moet je niet wassen of sprayen, dat lijkt me duidelijk. Alle oordelen van andere moeders die natuurlijk veel hygiënischer te werk gaan ten spijt (wat een onzin trouwens, ik heb nog nooit een knuffel gewassen), de ouders van deze jongen hebben er geen boodschap aan. Wat moet je met feedback als: natuurlijk doe je een knuffel eens in de zoveel tijd in de was? Ik vind dat helemaal niet natuurlijk, en deze jongen en zijn ouders ook niet en het is op dit moment ook helemaal niet wenselijk.
Misschien kun je beginnen hem te vragen of de knuffel in de zon mag liggen als hij op school is? Zorg dat hij het, hoe dan ook, zelf beslist en ga niet ongevraagd wassen, spayen, kleertjes kopen, aan de waslijn hangen enz. 

Er zijn kinderen die aan knuffels en knuffeldoekjes ruiken en daarbij duimen. Maar als in dit geval de knuffel gewoon in de nabijheid (in bed naast hem) wordt gelegd, is de vraag of de geur wel zoveel uitmaakt. 
Dan valt het helemaal niet op dat hij frisser ruikt. Dan zou ik hem vroeg in de ochtend (als ze op school zijn) wel met de hand uitwassen, klein beetje wasmiddel en meteen in de zon leggen en wel ook wat knuffels van je kinderen uitwassen. Dan zijn ze droog als ze weer thuis komen. 
Mijn moeder waste vroeger zo nu en dan ook mijn echte 'ruikdoekjes' uit, was een dag heel vervelend en daarna rookt die weer prima. 

Livv

Livv

04-06-2023 om 16:19 Topicstarter

EmmaT schreef op 04-06-2023 om 15:53:

Die knuffel moet je niet wassen of sprayen, dat lijkt me duidelijk. Alle oordelen van andere moeders die natuurlijk veel hygiënischer te werk gaan ten spijt (wat een onzin trouwens, ik heb nog nooit een knuffel gewassen), de ouders van deze jongen hebben er geen boodschap aan. Wat moet je met feedback als: natuurlijk doe je een knuffel eens in de zoveel tijd in de was? Ik vind dat helemaal niet natuurlijk, en deze jongen en zijn ouders ook niet en het is op dit moment ook helemaal niet wenselijk.
Misschien kun je beginnen hem te vragen of de knuffel in de zon mag liggen als hij op school is? Zorg dat hij het, hoe dan ook, zelf beslist en ga niet ongevraagd wassen, spayen, kleertjes kopen, aan de waslijn hangen enz.

Uiteraard ga ik zijn toestemming vragen bij de te nemen besluiten

Livv

Livv

04-06-2023 om 16:21 Topicstarter

Labyrinth schreef op 04-06-2023 om 16:09:

Er zijn kinderen die aan knuffels en knuffeldoekjes ruiken en daarbij duimen. Maar als in dit geval de knuffel gewoon in de nabijheid (in bed naast hem) wordt gelegd, is de vraag of de geur wel zoveel uitmaakt.
Dan valt het helemaal niet op dat hij frisser ruikt. Dan zou ik hem vroeg in de ochtend (als ze op school zijn) wel met de hand uitwassen, klein beetje wasmiddel en meteen in de zon leggen en wel ook wat knuffels van je kinderen uitwassen. Dan zijn ze droog als ze weer thuis komen.
Mijn moeder waste vroeger zo nu en dan ook mijn echte 'ruikdoekjes' uit, was een dag heel vervelend en daarna rookt die weer prima.

Overdag, mits hij niet op school is speelt hij met de knuffel of ligt de knuffel bij hem. In de avond/nacht slaapt hij ermee in de armen

Philou schreef op 04-06-2023 om 13:13:

[..]

Hoe bedoel je na 5 weken & wel kunnen? Is er een termijn voor iets in 5 weken?

Nee, ik bedoel dat als een pleegkind net binnen is, het niet erg aardig is om al zijn spullen gelijk in de was te gooien alsof je zijn verleden (of beter gezegd, zijn achtergrond) zo snel mogelijk uit wil wissen.

Maar dat als hij er al 5 weken is, en hopelijk een beetje gesetteld, het niet perse te snel is om eens voorzichtig over die knuffel te beginnen.

De discussie teruglezend vind ik het overigens wel een beetje gek dat enerzijds hygiene genoemd wordt en anderzijds steeds suggesties voor een luchtje erop spuiten langs komen - daar wordt het ding echt niet schoner van. Het enige dat echt helpt is wassen en goed en snel drogen. Mits de eigenaar dat toestaat. Knuffels betekenen veiligheid. Die moet je niet aantasten.

Over parfumeren: wij kregen een jaar geleden onze hond terug van een opvang waar hij twee nachten ging proefslapen. Ze hadden hem geparfumeerd en dat rook je weken later nog. Het ging ook aan je handen zitten, de meubels etc. Afschuwelijk. Ik heb ze dringend verzocht dat niet weer te doen en dat vonden ze maar een raar verzoek want "hij ruikt dan toch lekker?" Omdat hij zelf daar ook de tweede keer erg ongelukkig vandaan kwam hebben we die hele opvang verder maar laten zitten. De hele elite komt daar, maar wij willen geen hond die zwaar geparfumeerd is. Stel je voor dat een creche dat doet? Ruikt je baby een week naar Chanel nr 5 of naar Hugo Boss? Dat doe je toch niet ongevraagd...

(oh, visite, gezellig, wacht jongens, ik spuit jullie even een lekker luchtje op).

Ik ken een meisje wiens knuffel ook heel erg stinkt. Ze knuffelt ermee door het staartje in haar mond te doen, is helemaal zwart geworden zelfs. Die stank is ook niet te doen. Als ze hem in haar handen heeft en ze wil op schoot.....Wij hebben aan ouders gevraagd om die knuffel ajb te wassen. Hebben ze gedaan, kind knuffelt er nog net zo graag mee, maar de stank is er uit gelukkig.

Blauwevis schreef op 04-06-2023 om 15:19:

Als je de knuffel echt wil wassen zou ik het met de hand doen en zonder zeep. En zomaar een idee...misschien kun je achterhalen of zijn moeder en vader een bepaald luchtje dragen en welk merk wasmiddel ze gebruiken, misschien kun je daar de knuffel een beetje mee opfrissen en dan ruikt het misschien vertrouwd.

Wassen zonder zeep is toch geen wassen maar uitspoelen?

EmmaT schreef op 04-06-2023 om 15:53:

Die knuffel moet je niet wassen of sprayen, dat lijkt me duidelijk. Alle oordelen van andere moeders die natuurlijk veel hygiënischer te werk gaan ten spijt (wat een onzin trouwens, ik heb nog nooit een knuffel gewassen), de ouders van deze jongen hebben er geen boodschap aan. Wat moet je met feedback als: natuurlijk doe je een knuffel eens in de zoveel tijd in de was? Ik vind dat helemaal niet natuurlijk, en deze jongen en zijn ouders ook niet en het is op dit moment ook helemaal niet wenselijk.
Misschien kun je beginnen hem te vragen of de knuffel in de zon mag liggen als hij op school is? Zorg dat hij het, hoe dan ook, zelf beslist en ga niet ongevraagd wassen, spayen, kleertjes kopen, aan de waslijn hangen enz.

Helemaal mee eens! De geur en het gevoel zijn een belangrijk onderdeel van 'de persoonlijkheid' van een knuffel. Daar zou ik alleen iets aan doen als het jochie er zelf achter staat. 

Voor de kinderen van Livv worden die geur en het gevoel van hun knuffels bepaald door haar wasmiddel. Omdat ze zo vaak wast. Maar die geur hoort niet bij de knuffel van dit jongetje! En al helemaal geen deo's of verfrissers! 

Hoe reageert hij zelf trouwens op jullie kritiek? Snapt hij jullie probleem? 

Commentaar krijgen op iets waar je zelf ontzettend dol op bent, kan namelijk best pijnlijk zijn. 



yette schreef op 04-06-2023 om 16:42:

[..]

Commentaar krijgen op iets waar je zelf ontzettend dol op bent, kan namelijk best pijnlijk zijn.

 

Ja, zeker als hij er zoveel steun uithaalt dat hij  ‘m nodig heeft.

yette schreef op 04-06-2023 om 16:42:

[..]

Helemaal mee eens! De geur en het gevoel zijn een belangrijk onderdeel van 'de persoonlijkheid' van een knuffel. Daar zou ik alleen iets aan doen als het jochie er zelf achter staat.

Voor de kinderen van Livv worden die geur en het gevoel van hun knuffels bepaald door haar wasmiddel. Omdat ze zo vaak wast. Maar die geur hoort niet bij de knuffel van dit jongetje! En al helemaal geen deo's of verfrissers!

Hoe reageert hij zelf trouwens op jullie kritiek? Snapt hij jullie probleem?

Commentaar krijgen op iets waar je zelf ontzettend dol op bent, kan namelijk best pijnlijk zijn.

Dat laatste ben ik met je eens, commentaar op de knuffel en aandringen op wassen lijkt me niet fijn voor het kind. Het luchtje hoeft er ook niet helemaal uit, het moet alleen wat minder sterk worden zodat anderen er geen last van hebben. Ik zou eerst gewoon de vriezer en de droger proberen als hij naar school is, dat kan echt niet misgaan, het kan hoogstens niet genoeg helpen.

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 16:32:

[..]

Wassen zonder zeep is toch geen wassen maar uitspoelen?

Oke uitspoelen dan, lijkt me toch duidelijk wat ik bedoel?

Of een moment creëren waarop alle knuffels gewassen worden/in bad gaan? Dan kunnen alle kinderen kiezen of ze hun knuffel in de wasmachine willen of in bad willen stoppen. De keuze is dan niet of de knuffel gewassen gaat worden, maar hoe. Daar kun je ook iets gezelligs van maken, met zijn allen spelen met water en knuffels. Geen idee of het in deze situatie zou werken, maar je haalt het dan wel erg van alleen zijn knuffel naar ieders knuffel. Mijn ervaring is dat het geurtje en nooit helemaal uit gaat, die de vertrouwde geur blijft, alleen lichter.

Maskeren met een geurtje zou ik niet doen, dan heb je straks een dubbele penetrante geur.

heel simpel! Als het kind in bad gaat, gaat de knuffel mee, want de knuffel stinkt en is vies!
Zo wordt de knuffel weer schoon!

Wellicht kun je dit spelenderwijs uitleggen. 

Mee in bad wordt een paar keer geopperd, maar to schreef dat de jongen dit ook niet wilt.
Ik vind ook dat het gewoon geen optie is de knuffel te wassen nu, en sprayen al helemaal niet.
Als hygiëne zo’n punt is zou ik m idd een paar uur in vriezer leggen of in de zon. 

WendelmoedM schreef op 04-06-2023 om 16:24:

[..]

Nee, ik bedoel dat als een pleegkind net binnen is, het niet erg aardig is om al zijn spullen gelijk in de was te gooien alsof je zijn verleden (of beter gezegd, zijn achtergrond) zo snel mogelijk uit wil wissen.

Maar dat als hij er al 5 weken is, en hopelijk een beetje gesetteld, het niet perse te snel is om eens voorzichtig over die knuffel te beginnen.

De discussie teruglezend vind ik het overigens wel een beetje gek dat enerzijds hygiene genoemd wordt en anderzijds steeds suggesties voor een luchtje erop spuiten langs komen - daar wordt het ding echt niet schoner van. Het enige dat echt helpt is wassen en goed en snel drogen. Mits de eigenaar dat toestaat. Knuffels betekenen veiligheid. Die moet je niet aantasten.

Over parfumeren: wij kregen een jaar geleden onze hond terug van een opvang waar hij twee nachten ging proefslapen. Ze hadden hem geparfumeerd en dat rook je weken later nog. Het ging ook aan je handen zitten, de meubels etc. Afschuwelijk. Ik heb ze dringend verzocht dat niet weer te doen en dat vonden ze maar een raar verzoek want "hij ruikt dan toch lekker?" Omdat hij zelf daar ook de tweede keer erg ongelukkig vandaan kwam hebben we die hele opvang verder maar laten zitten. De hele elite komt daar, maar wij willen geen hond die zwaar geparfumeerd is. Stel je voor dat een creche dat doet? Ruikt je baby een week naar Chanel nr 5 of naar Hugo Boss? Dat doe je toch niet ongevraagd...

(oh, visite, gezellig, wacht jongens, ik spuit jullie even een lekker luchtje op).

Horror Wendelmoed, een geparfumeerde hond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.