Meesje
19-07-2025 om 12:15
Korting cadeau
Wat zouden jullie doen? Ik heb voor de verjaardag van zoon van een vriendin een cadeau besteld. Iets van Lego dat hij al een tijd wilde. Nu ging ik het bestellen en bleek het onverwacht in de aanbieding. Daardoor kwam het ruim 5 euro goedkoper uit (22 ipv 27 euro en een beetje). Is dat mijn gelukje? Of zouden jullie iets erbij halen voor 5 euro?

Meesje
20-07-2025 om 16:39
Courage schreef op 20-07-2025 om 12:47:
Maar toch ben ik wel benieuwd waarom je zo'n precies afgepast bedrag in je hoofd hebt? Het gaat toch om het cadeau?
Ik heb geen precies afgepast bedrag in gedachte. Ik wilde ongeveer 25 euro uitgeven. Ding koste ruim 27. Nou ja, prima. Bij bestellen nog ca 22. Ik dacht: dat is een meevaller! Daarna vroeg ik me af of anderen (jullie dus) daar anders mee zouden omgaan. Of jullie dit gierig zouden vinden en iets kleins bij zouden halen oid.
Ik weet dat schoonzus bijvoorbeeld precies weet wat dingen kosten en vindt dat voor gelegenheid x bedrag y staat en geen 50ct minder. Die stopt er desnoods een zakje snoep oid bij om aan het bedrag te komen.
Andere vriendin heb ik een keer een specifieke playmobil set gevraagd voor verjaardag van dochter. Die set stond te koop op marktplaats, dus ik stuurde haar de link. Vond ze niet leuk en dan moest ze wel 4-5 sets kopen om aan haar bedrag te komen, zo zei ze. Absoluut niet, liever niet zelfs. Graag die ene tweedehands set. Maar dat kon niet en er werd een nieuwe (andere) gekocht.
Ik begrijp dat dat anders is. Maar gezien mijn brein kennelijk soms anders werkt bij dit soort dingen wilde ik checken of ik hier ook afwijkend was. Maar, nee dus.

Anoniemvoornu
20-07-2025 om 17:07
Meesje schreef op 20-07-2025 om 16:39:
[..]
Ik heb geen precies afgepast bedrag in gedachte. Ik wilde ongeveer 25 euro uitgeven. Ding koste ruim 27. Nou ja, prima. Bij bestellen nog ca 22. Ik dacht: dat is een meevaller! Daarna vroeg ik me af of anderen (jullie dus) daar anders mee zouden omgaan. Of jullie dit gierig zouden vinden en iets kleins bij zouden halen oid.
Ik weet dat schoonzus bijvoorbeeld precies weet wat dingen kosten en vindt dat voor gelegenheid x bedrag y staat en geen 50ct minder. Die stopt er desnoods een zakje snoep oid bij om aan het bedrag te komen.
Andere vriendin heb ik een keer een specifieke playmobil set gevraagd voor verjaardag van dochter. Die set stond te koop op marktplaats, dus ik stuurde haar de link. Vond ze niet leuk en dan moest ze wel 4-5 sets kopen om aan haar bedrag te komen, zo zei ze. Absoluut niet, liever niet zelfs. Graag die ene tweedehands set. Maar dat kon niet en er werd een nieuwe (andere) gekocht.
Ik begrijp dat dat anders is. Maar gezien mijn brein kennelijk soms anders werkt bij dit soort dingen wilde ik checken of ik hier ook afwijkend was. Maar, nee dus.
Ik vind het zelf persoonlijk jammer dat je teleurgesteld bent dat je kind niet het cadeau heeft gekregen wat ze wilde van je vriendin terwijl ze het wel goed bedoelde natuurlijk , je kan wel uitleggen dat je cadeautjes krijgt maar niet altijd precies wat je "vraagt ". Ik vind dat altijd een moeilijke want ik merk in mijn omgeving dat het heel geacepteerd is een linkje te sturen met wat je wilt hebben voor je verjaardag maar vind zelf het verassingselement ook leuk ook al kan dat anders uitpakken als gepland.

Meesje
20-07-2025 om 17:15
Anoniemvoornu schreef op 20-07-2025 om 17:07:
[..]
Ik vind het zelf persoonlijk jammer dat je teleurgesteld bent dat je kind niet het cadeau heeft gekregen wat ze wilde van je vriendin terwijl ze het wel goed bedoelde natuurlijk , je kan wel uitleggen dat je cadeautjes krijgt maar niet altijd precies wat je "vraagt ". Ik vind dat altijd een moeilijke want ik merk in mijn omgeving dat het heel geacepteerd is een linkje te sturen met wat je wilt hebben voor je verjaardag maar vind zelf het verassingselement ook leuk ook al kan dat anders uitpakken als gepland.
oh, dat was geen probleem hoor. Dat bedoel ik niet. Kind is 3. Die is nog blij met alles dat ze krijgt! Al pak je een lege doos in in glitter papier. Ik bedoel het meer als voorbeeld dat vriendin kennelijk een bepaald bedrag wilde uitgeven en daarom geen 2e hands set wilde kopen want dan kwam ze niet aan dat bedrag. Terwijl mij dus juist dat bedrag niet boeit, maar het cadeau.

afrodite05
20-07-2025 om 17:40
Wat ik nog dacht: daar waar je het nu kocht (winkel A) was er blijkbaar korting. Maar misschien bij winkel B niet. Mensen weten toch niet waar jij het cadeau hebt gekocht? Ik zou er niet moeilijk over doen. Kind krijgt wat het wilde, prima. Overigens zeg ik niet dat je er moeilijk over doet, hoor

Loulou39
20-07-2025 om 18:22
Ik snap het niet helemaal, je hebt zelf het bedrag van €27 bedacht, vervolgens is het goedkoper. Van wie moet je dan nog iets kopen om het verschil van je (zelfbedachte) budget recht te trekken.
En wat kun je kopen voor €5 dat nog leuk is en geen troep?
En wat kan het je schelen dat andere mensen de prijzen van producten weten en bepalen wat een kadootje moet kosten? Zijn spaart toch niet hoe jij je geld uit moet geven? Al koop je iets voor €10, als het kindje er maar blij mee is, daar gaat het toch om? Of lees ik ergens overheen?
Ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor, je hebt iets gekocht wat het kindje graag wil hebben, en dat is waar het om gaat.

Courage
20-07-2025 om 23:48
Ah Meesje, dank nog voor je toelichting. Ik begrijp je nu een heel stuk beter. Nee, je bent niet gek.

Ellori
21-07-2025 om 08:32
Het gaat hier om het kado, niet om de kosten. Zo heb ik mijn zusje bijvoorbeeld enorm blij gemaakt met een stofzuiger die wij weg zouden gooien omdat we een nieuwe hadden. Maar we hebben haar ook een heel mooi luxe bestekset kado gegeven en mijn schoonzus hebben we een goede pan kado gedaan die toevallig in de aanbieding was terwijl we wel het hele bedrag daarvoor gereserveerd hadden. En ondanks dat we het daarvoor gereserveerd hadden heb ik het niet aan een extra kadotje o.i.d. uitgegeven.
Zo ook echt wel eens voor zoon of neefjes. Ik heb ze allemaal het blijste gemaakt met lampjes die je om je vinger kunt doen voor 1 euro per 5 o.i.d.

Poezenmeisje
21-07-2025 om 08:41
Wij zijn een doorgeeffamilie. Lego, Duplo, Knex, Loco en Pocket Loco.
Alles schuift door en als nichtje via een ander nichtje iets vierdehands heeft dat ik ooit tweedehands voor mijn zoon heb gekocht, dan zijn we allemaal tevreden.