Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Laatste weken basisschool


Decembermamma

Decembermamma

06-07-2023 om 11:34 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 06-07-2023 om 11:25:

[..]

Ik hoor het al: jij gaat die leerkracht worden die het eindelijk beter gaat doen.

Nee ik wordt geen juf. Wat is dat toch ieder kiest zijn eigen beroep. Maar je mag als afnemen van iemands diensten toch wel verwachten dat er kwaliteit geleverd wordt?

Kind hier (groep 4, speciaal onderwijs) doet deze week ook eigenlijk niets meer op school. Beetje opruimen, beetje lummelen. Hij vindt het wel gezellig en ik vind het prima. Hoort er toch een beetje bij aan het einde van het jaar?

Maar de rest van het jaar heb ik me voldoende druk gemaakt om de dagen uitval
Vond (en vind) het niet te geloven hoe vaak hij niet naar school kon het afgelopen jaar. Studiedagen (5, vind ik veel), zieke juffen en meesters, juffen en meesters met begrafenissen of bruiloften en er is dan gewoon geen achtervang. Daar kan niemand iets aan doen waarschijnlijk, maar het was echt vreselijk vaak dit jaar. En ons werk gaat uiteraard wel gewoon door en wij moeten dan (vaak last-minute) maar weer kijken hoe we dat oplossen. Kind gaat niet voor niets naar speciaal onderwijs en wordt harstikke onrustig en vervelend van dit soort dingen. Maar goed, volgend jaar hopelijk beter. 
Ik kan me uit mijn eigen kindertijd niet heugen dat ik ooit wel eens niet naar school hoefde. Wij gingen gewoon altijd in mijn herinnering, studiedagen bestonden niet en als er een juf ziek was, werd dat op school opgelost. 

Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 11:34:

[..]

Nee ik wordt geen juf. Wat is dat toch ieder kiest zijn eigen beroep. Maar je mag als afnemen van iemands diensten toch wel verwachten dat er kwaliteit geleverd wordt?

Want leren doe je alleen met huiswerk en toetsen? 
Kinderen leren niet van het opruimen van de rotzooi die ze door het jaar heen gemaakt hebben? Ze mogen nooit een film kijken in de klas? En toch wel de allerbelangrijkste: Presteert je kind ondermaats dankzij school? 

Duufje schreef op 06-07-2023 om 11:38:

Kind hier (groep 4, speciaal onderwijs) doet deze week ook eigenlijk niets meer op school. Beetje opruimen, beetje lummelen. Hij vindt het wel gezellig en ik vind het prima. Hoort er toch een beetje bij aan het einde van het jaar?

Maar de rest van het jaar heb ik me voldoende druk gemaakt om de dagen uitval
Vond (en vind) het niet te geloven hoe vaak hij niet naar school kon het afgelopen jaar. Studiedagen (5, vind ik veel), zieke juffen en meesters, juffen en meesters met begrafenissen of bruiloften en er is dan gewoon geen achtervang. Daar kan niemand iets aan doen waarschijnlijk, maar het was echt vreselijk vaak dit jaar. En ons werk gaat uiteraard wel gewoon door en wij moeten dan (vaak last-minute) maar weer kijken hoe we dat oplossen. Kind gaat niet voor niets naar speciaal onderwijs en wordt harstikke onrustig en vervelend van dit soort dingen. Maar goed, volgend jaar hopelijk beter.
Ik kan me uit mijn eigen kindertijd niet heugen dat ik ooit wel eens niet naar school hoefde. Wij gingen gewoon altijd in mijn herinnering, studiedagen bestonden niet en als er een juf ziek was, werd dat op school opgelost.

Ik weet het alleen van de middelbare school: de vakantie is ooit een week ingekort (wij hadden 7 weken, nu is het 6), die vrijgekomen 5 dagen móeten leerlingen vrij zijn, docenten moeten dat nuttig besteden, en ze mogen niet aan een vakantie geplakt worden. Zoiets zal er vast ook in het bo gelden. 

Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 11:34:

[..]

Nee ik wordt geen juf. Wat is dat toch ieder kiest zijn eigen beroep. Maar je mag als afnemen van iemands diensten toch wel verwachten dat er kwaliteit geleverd wordt?

Je mag ideeën erover hebben zoveel je wil maar de albert heyn hoeft niet zijn schapindeling aan te passen aan jouw ideeën.  Dan kan je gewoon naar een andere supermarkt. En als er niets anders is en je toch boodschappen nodig hebt hoeft niemand naar je te luisteren 

Ik zou me daar niet zo over opwinden. Leuke dingen doen is ook zinvol. 

absor schreef op 06-07-2023 om 10:25:

[..]

Ja nou en. Moeten ze daar toch zelf weten. Wil jij voor de klas dan?

Het is niet zo zwart/wit van 'de ouders willen dit en dat en de school maakt er een zooitje van'. Er zijn veel onderwijsteams, ook in het VO, waar dit gezien wordt en waar afspraken zijn over dit soort dingen. Het zal niet overal vlekkeloos gaan maar roepen dat je dan maar zelf voor de klas moet of een andere school zoeken helpt ook niet echt.

Leuke dingen doen is ook zinvol, zeker voor de groepsvorming.
Op de basisschool waar mijn kinderen zaten was het gelukkig altijd maar 1 week leuke dingen doen aan het eind van het schooljaar. Wat ik dan wel heel irritant vond: Op maandag opruimen en schoonmaken door de leerlingen en dan in de avond echtgoed schoonmaken door ouders. Op dinsdag tot en met vrijdagochtend mocht er dan eigenlijk niks meer, want alles was al schoon. Uren film kijken op het digibord, buiten spelen, in de klas spelen met speelgoed/spelletjes van thuis en dan een boze meester als je je kind onder schooltijd meenam naar de ortho nog even voor de vakantie en 2 dagen later naar logopedie. Dan zei hij: Dit is niet de bedoeling Bakblik! Die laatste dagen hebben de kinderen ook aanwezigheidsplicht!

Prachtwacht schreef op 06-07-2023 om 12:18:

Ik zou me daar niet zo over opwinden. Leuke dingen doen is ook zinvol.

Precies. Het samen afsluiten van het jaar is ook belangrijk.

School van mijn kind heeft veel minder huiswerk/toetsen dan bij TO. Verschilt heel erg per school merk ik.

Leuke dingen doen en jaar afsluiten is zeker zinvol, maar geloof me, die leerlingen kunnen geen film meer zien hoor als de vakantie aanbreekt. En wat doe je in vredesnaam op een juffendag? Toch geen film kijken ? Misschien gewoon doen alsof je juf bent?

Ik verbaas me vooral over het vele werk het hele schooljaar door. Hier zijn ze welleswaar nog wat jonger (groep 3 en 5 dit jaar), maar hier geen leertoetsen of huiswerk waar thuis aan gewerkt moet worden. Alleen de vraag om met groep 3 regelmatig te lezen en voor die in groep 5 (speels) ook thuis de tafels te oefenen. 

Hier zitten ze in de laatste week en doen wel nog een en ander qua werken hoor. Vast en zeker geen toetsen (want de rapporten zijn al binnen), maar ook niet alleen film kijken en leuke dingen (al is daar ook zeker ruimte voor, maar niet alleen in de laatste weken). Volgende week is hier de laatste week, donderdag hebben ze een afsluitingsdag met sportochtend, en vrijdag is het studiedag. 

Ik heb me verder trouwens ook nooit zo druk gemaakt over de invulling wat ze op school doen. Mijn kinderen gaan er met plezier heen en komen ook blij terug. Zolang ik verder niets hoor of zie qua achterstanden ga ik ervan uit dat ze dit prima zelf kunnen invullen.

Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 10:10:

[..]

Dat versnipperen doen ze omdat ze het voorheen meegaven aan de kinderen en dan werden jongere broertjes en zusjes aan het werk gezet met de werkboeken van de oudere broer en zus. Niet bepaald gezond.

En versnipperen gaat dat tegen? Die mensen downloaden dan toch gewoon werkbladen en zo?

En je moet vooral je kind laten lezen in de grote vakantie, anders valt het terug, maar  een beetje uit werkboeken werken is not done? Sommige kinderen vinden dat gewoon leuk trouwens. Zonde om alles weg te doen terwijl er iemand nog plezier aan kan beleven.

Ik heb hier nog werkboeken van mijn dochter uit die tijd. Ze vindt het echt geweldig dat die er nog zijn. Misschien is meer dan een paar niet nodig, maar dat kun je zelf besluiten.
Vragen ze niet aan de leerlingen of ouders of dat weg kan? Ik zou het niet leuk vinden als mijn werk zomaar de papierversnipperaar in ging.
En als broertjes en zusjes het zien, nou en? 

Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 11:33:

[..]

Tuurlijk wel we hebben vorige week de rapporten gekregen en het zou ook een tweede werkstuk kunnen zijn.

Een tweede werkstuk? Dus naast dat hele drukke jaar wil je dan in die laatste weken het ook nog druk hebben met een werkstuk ipv gewoon even lekker samen leuke dingen doen? Gezellig…en dat kost dus ook niks op voor de hoeveelheid werk de rest van het jaar. Dat was toch het idee? Dat je die weken er bij wilde hebben zodat het werk van het hele jaar meer verdeeld was? Met een extra werkstuk bereik je dat niet.

Die laatste rommelige weken horen erbij in groep 7/8, ik vond dat juist fijn, kinderen al wat in de relax modus en zeker in groep 8 is er de laatste weken genoeg spanning om de musical, het afscheidsfeest, de introductie op de nieuwe school, laatste schooldag. Het huiswerk is misschien wel wat veel de rest van het jaar, maar dan weten ze wel wat dat is en zijn ze daar ook al een beetje aan gewend. 
Hier de jongste twee op het vo, nog twee weken te gaan en in die twee weken heeft de één nog een dag excursie en de andere sportdag en allebei een uurtje boeken inleveren en afscheid van de mentor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.