Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Laatste weken basisschool


Decembermamma

Decembermamma

06-07-2023 om 15:42 Topicstarter

BlairW schreef op 06-07-2023 om 13:50:

[..]

Een tweede werkstuk? Dus naast dat hele drukke jaar wil je dan in die laatste weken het ook nog druk hebben met een werkstuk ipv gewoon even lekker samen leuke dingen doen? Gezellig…en dat kost dus ook niks op voor de hoeveelheid werk de rest van het jaar. Dat was toch het idee? Dat je die weken er bij wilde hebben zodat het werk van het hele jaar meer verdeeld was? Met een extra werkstuk bereik je dat niet.

Of de eerste, mijn zoon en zijn vriendjes vonden een werkstuk maken erg leuk alleen vonden ze het niet leuk om dit na school te doen. Die filmpjes komen ze de strot uit. Dus waarom niet iets leuks doen.

Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 15:42:

[..]

Of de eerste, mijn zoon en zijn vriendjes vonden een werkstuk maken erg leuk alleen vonden ze het niet leuk om dit na school te doen. Die filmpjes komen ze de strot uit. Dus waarom niet iets leuks doen.

Iets leuks doen, zoals film kijken

Of schoolreisje, juffendag, musical groep 8, stop motion filmpjes maken. Allemaal leuke dingen toch?


Is het al komkommertijd mensen? 

absor schreef op 06-07-2023 om 10:50:

ik kan vertellen over de middelbare dat ze sowieso de laatste weken niets doen. Sterker nog die hebben altijd 8 weken vrij ipv 6

Hier niet. Tot en met de maandag voor de vakantie toetsweek. 

AlisonH schreef op 06-07-2023 om 16:10:

[..]

Hier niet. Tot en met de maandag voor de vakantie toetsweek.

Wanneer doen ze die rapport vergaderingen dan, ik vind dat echt heel knap. Zelfs wij, met een heel strak rooster, hebben anderhalve week tussen de laatste toets en eerste dag vakantie.

Mevrouw75 schreef op 06-07-2023 om 16:13:

[..]

Wanneer doen ze die rapport vergaderingen dan, ik vind dat echt heel knap. Zelfs wij, met een heel strak rooster, hebben anderhalve week tussen de laatste toets en eerste dag vakantie.

Maandag laatste toetsen, maandagmiddag nakijken (fijn voor de docenten), maandag kort voor half 6 rapportlijsten uitdraaien, dinsdag en woensdag rapportvergaderingen (ik moet er zestien leiden, zin in…), woensdag aansluitend bellen, donderdagochtend nieuwe klassen indelen en rapportuitreiking. Donderdagmiddag en vrijdagochtend afhandelen van alle telefoon en mail van ouders die het niet met de beslissing eens zijn. Bijna niet te doen zo krap maar we redden het net. Alle hens aan dek! 

AlisonH schreef op 06-07-2023 om 18:25:

[..]

Maandag laatste toetsen, maandagmiddag nakijken (fijn voor de docenten), maandag kort voor half 6 rapportlijsten uitdraaien, dinsdag en woensdag rapportvergaderingen (ik moet er zestien leiden, zin in…), woensdag aansluitend bellen, donderdagochtend nieuwe klassen indelen en rapportuitreiking. Donderdagmiddag en vrijdagochtend afhandelen van alle telefoon en mail van ouders die het niet met de beslissing eens zijn. Bijna niet te doen zo krap maar we redden het net. Alle hens aan dek!

Tsjonge, hier hebben kinderen nog recht van inzage, cijfers kunnen dan nog veranderen, bovenbouw heeft nog mogelijkheid tot herkansing, vergaderen is voorvergadering, vergadering van alle klassen, bellen, tijd voor revisie, volgende dag revisie en eindvergadering en dan de hele dag promotie, wat een heel circus is. 

AlisonH schreef op 06-07-2023 om 18:25:

[..]

Maandag laatste toetsen, maandagmiddag nakijken (fijn voor de docenten), maandag kort voor half 6 rapportlijsten uitdraaien, dinsdag en woensdag rapportvergaderingen (ik moet er zestien leiden, zin in…), woensdag aansluitend bellen, donderdagochtend nieuwe klassen indelen en rapportuitreiking. Donderdagmiddag en vrijdagochtend afhandelen van alle telefoon en mail van ouders die het niet met de beslissing eens zijn. Bijna niet te doen zo krap maar we redden het net. Alle hens aan dek!

Nou en als kind nou ziek is wanneer moet die dan herkansen? En hoe moet je je toetsen dan inzien? Vind het wel krap maar goed 

absor schreef op 06-07-2023 om 18:40:

[..]

Nou en als kind nou ziek is wanneer moet die dan herkansen? En hoe moet je je toetsen dan inzien? Vind het wel krap maar goed

Oh ja, inhalen ook nog. Helemaal vergeten. Zes klassen in een middagje nakijken, vind ik heel krapjes, ik hoop toch dat dat een leestoets Engels ofzo is. En niet een pta geschiedenis ofzo. 

Mevrouw75 schreef op 06-07-2023 om 18:44:

[..]

Oh ja, inhalen ook nog. Helemaal vergeten. Zes klassen in een middagje nakijken, vind ik heel krapjes, ik hoop toch dat dat een leestoets Engels ofzo is. En niet een pta geschiedenis ofzo.

Op die laatste dag staan alleen nog rekentoets, leesvaardigheid (allemaal online nagekeken) en inhaal/herkanstoetsen dus geen volle klassen inderdaad. Wie meer dan twee toetsen heeft gemist krijgt maatwerk maar dat gebeurt zelden. Inzage is op maandag laat, kort voor de cijferlijsten worden uitgedraaid. Ik vind het ook belachelijk krap, er is werkelijk nul marge. Foutkans dus ook reëel. Geen idee wie er heeft bedacht om het zo te plannen. Was voor mijn tijd op deze school.

Nou dan maar twee weken kortere zomervakantie, zou ik zeggen. 6 weken is toch veel te lang.

ik dacht altijd dat ik de enigste was die 6 weken veel te lang vind, ik heb namelijk zelf 6 weken.

Ik lees eigenlijk twee issues in je post;
- De werkdruk op school in het algemeen. Ik ben persoonlijk niet tegen huiswerk op de basisschool en hier krijgen ze het al vanaf groep 3 (een blaadje taal/spelling en een blaadje rekenen per week). De hoeveelheid huiswerk en toetsen bij jullie op school vind ik erg veel voor een basisschool. Maar goed, je hebt gekozen voor deze school, dus het is kiezen of delen; je accepteert het of zoekt een andere school.
- Het drie weken weinig uitvoeren op school. Ik vind dat ook veel. De laatste week dingen afhandelen en gezellig doen snap ik wel, maar drie volle weken met alleen maar opruimen en film kijken vind ik persoonlijk onnodig (thuis kijkt mijn kind ook geen hele dagen tv) en inspiratieloos.
Daar valt, ondanks dat de toetsen etc. afgerond zijn wel meer van te maken. Maar daar ga je als ouder niet over. 
Ik vind het normaal gesproken niet horen om je kind van school weg te houden voor vakanties of andere uitjes, maar met dergelijk beleid werkt een school dat gedrag wel in de hand. Kinderen hebben schoolplicht, maar dan moet het programma wel een doel dienen. En dat kan ook een sociaal doel zijn, maar doe dan iets van sport, spel, iets creatiefs. 

Hier zijn deze week de oudergesprekken, maar het rapport krijgen ze pas op de laatste schooldag.

absor schreef op 06-07-2023 om 10:50:

ik kan vertellen over de middelbare dat ze sowieso de laatste weken niets doen. Sterker nog die hebben altijd 8 weken vrij ipv 6

En de docenten klagen dan (terecht) dat er zoveel druk ligt op de 35 echte lesweken waarin het allemaal moet gebeuren. Waarin ook nog wel eens uitval is. 

En gezinnen mogen geen dag eerder op vakantie, want leerplicht.

Als ik directeur was zou ik kiezen voor minder fratsen en de lessen uitspreiden over meer, relaxtere weken.

skik schreef op 07-07-2023 om 08:50:

[..]

En de docenten klagen dan (terecht) dat er zoveel druk ligt op de 35 echte lesweken waarin het allemaal moet gebeuren. Waarin ook nog wel eens uitval is.

En gezinnen mogen geen dag eerder op vakantie, want leerplicht.

Als ik directeur was zou ik kiezen voor minder fratsen en de lessen uitspreiden over meer, relaxtere weken.

Nou ja, bij ons is die laatste anderhalve week nou niet gevuld met fratsen eerlijk gezegd. 

Onze school was altijd heel coulant met een dagje eerder weg voor vakantie, maar is daar keihard voor afgestraft door de leerplicht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.