Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Laatste weken basisschool


Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 11:34:

[..]

Nee ik wordt geen juf. Wat is dat toch ieder kiest zijn eigen beroep. Maar je mag als afnemen van iemands diensten toch wel verwachten dat er kwaliteit geleverd wordt?

Wat een nare toon in je bericht. Daarnaast neem je bij een docent geen dienst af, diegene staat niet in dienst van jou. Het is geen klusjesman met wie je specifieke afspraken maakt over hoe je precies iets wil hebben.

Hoort er toch gewoon een beetje bij. Als kind vond ik dat de leukste weken vh schooljaar. En later mijn eigen kind ook. Nu op de middelbare is de laatste tentamenweek geweest. Dan is het nog 2 weken naar de vakantie. Maar ze hoeft maar 4x op school te komen. Gemaakte tentamens inzien (als je dat wil),Klassenuitje, boeken inleveren en rapport ophalen. Ze vindt het de beste welen vh jaar. Nog niemand op vakantie, want officieel nog school. Dus veel lekker chillen met vrienden.

Gelukkig is onze school niet zo competitief. Huiswerk begint pas in groep 6 en dan nog altijd weinig, groep 8 hebben ze niet veel Stof meer te behandelen en dus veel tijd voor leuke dingen. Volgens mij was het na de meivakantie echt klaar met schoolwerk en waren er vooral leuke afsluitingen en ook film kijken enzo. Toch fijn als er zo’n duidelijk einde is? Mijn oudste vond het soms ook saai, maar daarmee ben je ook toe aan het afscheid. Net als met een nieuwe baan, eerst weken afronden en dan de laatste dagen alleen nog je bureau opruimen en iedereen gedag zeggen.

Decembermamma schreef op 06-07-2023 om 11:34:

[..]

Nee ik wordt geen juf. Wat is dat toch ieder kiest zijn eigen beroep. Maar je mag als afnemen van iemands diensten toch wel verwachten dat er kwaliteit geleverd wordt?

 Hier moest ik echt heel erg om lachen. " afnemer van een dienst". Respect voor de leraren/leraressen die met dit soort onzin om moeten gaan. 

Decembermamma

Decembermamma

07-07-2023 om 13:15 Topicstarter

Bananenbrood schreef op 07-07-2023 om 09:40:

[..]

Wat een nare toon in je bericht. Daarnaast neem je bij een docent geen dienst af, diegene staat niet in dienst van jou. Het is geen klusjesman met wie je specifieke afspraken maakt over hoe je precies iets wil hebben.

De toon werd veroorzaakt door een sneer dat als ik vind dat 3 weken lummelen op school geen goede invulling is van de dagen op school dat ik dan maar juf moet worden. En jawel ik neem een dienst af van de juf, ze staat niet in dienst van mij maar we nemen wel degelijk een dienst af. Dat we geen specifieke afspraken kunnen maken maakt niet uit wij gaan er vanuit dat ons kind naar school gaat om te leren en niet om filmpjes te kijken, dat kan hij immers thuis ook of in het vliegtuig naar een vakantiebestemming.

Het staat je vrij om ergens anders die “dienst” af te nemen als het je niet aan staat. Ik denk wel dat je goed moet zoeken naar een school die in de laatste weken nog een werkstuk in elkaar gaat zitten flansen met de kinderen hoor, maar goed. 

Decembermamma schreef op 07-07-2023 om 13:15:

[..]

wij gaan er vanuit dat ons kind naar school gaat om te leren en niet om filmpjes te kijken, dat kan hij immers thuis ook of in het vliegtuig naar een vakantiebestemming.

Dan draai je het om en laat je je kind thuis leren. Mijn jongste heeft thuis programmeercursussen gedaan bijvoorbeeld.

Maar als je 3 weken al lang vindt, hou je hart dan maar vast in groep 8, want daar gebeurde maandenlang heel weinig. 

Valeria schreef op 07-07-2023 om 13:24:

[..]

Dan draai je het om en laat je je kind thuis leren. Mijn jongste heeft thuis programmeercursussen gedaan bijvoorbeeld.

Maar als je 3 weken al lang vindt, hou je hart dan maar vast in groep 8, want daar gebeurde maandenlang heel weinig.

Bah ja, groep 8. Mijn kinderen verveelden zich te pletter, zo weinig deden ze nog. Dat was niet leuk. 

Valeria schreef op 07-07-2023 om 13:24:

[..]

Dan draai je het om en laat je je kind thuis leren. Mijn jongste heeft thuis programmeercursussen gedaan bijvoorbeeld.

Maar als je 3 weken al lang vindt, hou je hart dan maar vast in groep 8, want daar gebeurde maandenlang heel weinig.

Klopt, in groep 8 nog erger. En dan de zomervakantie  er nog bij. Zit je zomaar bijna een half jaar (vanaf cito soms) niks te leren aan schooldingen op je 12e. Dat is toch wel bedenkelijk, daar is iedereen het over eens.

Daar kun je het toch wel over hebben zonder meteen in termen te vallen van dat je dan maar zelf juf moet worden of ga naar een andere school of ik 'koop' een dienst dus ik 'eis' kwaliteit of hou je kind dan maar thuis? 

Ik zou daar toch een keer op terugkomen op school, gewoon eens vragen. Niet nu in de laatste schoolweek hè ?

EmmaT schreef op 07-07-2023 om 13:38:

[..]

Klopt, in groep 8 nog erger. En dan de zomervakantie er nog bij. Zit je zomaar bijna een half jaar (vanaf cito soms) niks te leren aan schooldingen op je 12e. Dat is toch wel bedenkelijk, daar is iedereen het over eens.


Die van mij waren allebei voor de herfstvakantie al klaar met al het rekenwerk. Eigenlijk hadden ze op school maar heel weinig aanvullend materiaal voor wie klaar is. Iets van 6 weken dat ook in een week af was en zo, en vrijwillige dingen zonder begeleiding. Om de een of andere reden mocht het vooral geen brugklasstof zijn. 
Volgens mij zijn er best leerdingen te bedenken voor de loze weken. Iedereen online Spaans leren, of programmeren. Of misschien toch maar alvast wat brugklasstof.

Ik vind dat je een school ook best mag aanspreken op langdurig niks doen en gebrek aan lesstof. Voor filmpjes kijken hoeft een kind niet naar school. Dat je dat een keer doet, kan ik wel in komen, maar niet wekenlang elke dag. Daarmee ondermijn je als school ook de leerplicht en het draagvlak daarvoor. Die is er zodat kinderen iets leren en kunnen werken aan hun toekomst, in het belang van de kinderen zelf dus.
Je moet er dan als school voor waken dat het niet een principe op zichzelf wordt die ingevuld wordt met een soort 'ophokplicht'. 
Er zijn echt zo veel meer dingen te verzinnen, ook op sociaal gebied, om die laatste weken mee te vullen dan hele dagen naar een scherm staren.

Ik ben normaal niet iemand die snel gaat klagen op school, want ik snap best dat je niet alles kunt bepalen en dat niet alles wordt aangepast aan jouw wensen. Maar hier zou ik ook niet blij mee zijn.
Vooral ook niet met het gebrek aan afwisseling en inspiratie. Er zijn zoveel leukere dingen te doen dan alleen naar een scherm staren. Ga iets cools knutselen/bouwen, ga een keertje zwemmen met de klas, kijk of er gastlessen gegeven kunnen worden door ouders met een cool beroep, iets van sport en spel, laat desnoods de kinderen in groepjes iets verzinnen voor een bepaalde dag. Daar leren ze ook van. 

Decembermamma schreef op 07-07-2023 om 13:15:

[..]

De toon werd veroorzaakt door een sneer dat als ik vind dat 3 weken lummelen op school geen goede invulling is van de dagen op school dat ik dan maar juf moet worden. En jawel ik neem een dienst af van de juf, ze staat niet in dienst van mij maar we nemen wel degelijk een dienst af. Dat we geen specifieke afspraken kunnen maken maakt niet uit wij gaan er vanuit dat ons kind naar school gaat om te leren en niet om filmpjes te kijken, dat kan hij immers thuis ook of in het vliegtuig naar een vakantiebestemming.

Niks sneer, maar een meer dan terechte opmerking. Jij vindt wat, maar anderen mogen daar niet wat van vinden. Dan moet je je mening lekker voor je houden. 

Die schriften en werkboeken zijn toch vol? Is dat versnipperen vanwege de privacy? Vreemd dat ze niet gewoon mee naar huis worden gegeven.

Over wat voor leuks en leerzaams er de laatste weken gedaan kan worden: ik denk dat de puf er een beetje (veel) uit is in die fase. De beoordelingen zijn gemaakt. Dus echt theoretisch leren - daarvoor is de motivatie vast niet groot meer.

 Dat filmpjes kijken voor kinderen van nu geen vermaak meer is, spreekt voor zich. Praktisch is er van alles te doen en te leren natuurlijk. Daarvoor moeten tijdig plannen worden gemaakt, misschien zijn er workshops mogelijk door mensen van buiten de school of ouders met een boeiend beroep.
En ga op een ander moment eens in gesprek met school. Dit is niet het moment.

Decembermamma

Decembermamma

07-07-2023 om 15:44 Topicstarter

Elpisto schreef op 07-07-2023

[..]

Niks sneer, maar een meer dan terechte opmerking. Jij vindt wat, maar anderen mogen daar niet wat van vinden. Dan moet je je mening lekker voor je houden.

Je mag er uiteraard wat van vinden maar als je vind dat iemand anders iets niet goed doet wil dat nog steeds niet betekenen dat je zijn/haar beroep maar moet overnemen. Dat is altijd zo'n onzin opmerking.

Ik vind het ook te gemakkelijk om te zeggen 'dan moet je dat beroep maar gaan doen' zodra je het met bepaald beleid of gang van zaken niet eens bent. En zelfs als decembermama juf zou worden is ze nog niet klaar met de opleiding voordat haar zoon naar de middelbare gaat. En als ouder werk je ook lang niet altijd op de school van je kinderen, laat staan dat je hun docent wordt. Dus zelfs al was ze juf geweest, dan had ze nog steeds frustraties kunnen hebben over de hoeveelheid huiswerk en toetsen door het jaar heen en het gebrek aan daginvulling in de laatste weken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.