Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-10-2025 om 12:47
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!
20-10-2025 om 00:09
Alice12 schreef op 19-10-2025 om 22:17:
[..]
Ik wou het net vragen. Hoezo moeder? En trouwens hoezo die vraag? To vraagt om advies, niet om kritiek.
Natuurlijk wel, maar tot nog toe zonder succes. Maar moet toegeven, we moeten gewoon doorzetten
20-10-2025 om 09:01
Hopelijk heb je nog herfstvakantie. Wat ook kan helpen is om eerst twee dagen of een week een luier of luierbroekje onder de onderbroek te doen (zodat kind voelt dat het nat wordt) en je niet hoeft te boenen. En dan kun je tegen kind zeggen van ja als je niet naar de wc gaan dan word je nat. Verder daarna de luier afdoen. Of nog beter, ik zou kind even thuis van school houden (is toch nog niet leerplichtig) en kind zonder luier laten rondlopen. Ik zou kind nu niet zonder luier naar school sturen, zodat het zichzelf iedere dag onderplast. Dan staat het kind voor schut en tig keer omkleden is ook niet te doen.
Een van mijn kinderen vertikte het ook om zindelijk te worden. En werd paar maanden voordat kind naar school moet binnen paar dagen zindelijk zowel overdag als 's nachts. Voor mij was toen duidelijk niet zindelijk, dan geen school totdat hij wel zindelijk zou zijn.
Als je kind even thuis houdt en het zonder luier laat rondlopen, dan kan het als je een beetje mazzel hebt binnen een paar dagen gepiept zijn.Zeker met al wat oudere kinderen. Als die zindelijk worden dan worden ze het vaak ineens goed (tenzij er echt een medische oorzaak is). Bij mijn kind is het zo gegaan. Hopelijk gaat dat met die van jou ook gebeuren. Een kind moet het uiteindelijk ook zelf echt willen. Als een kind echt echt niet wil dan heb je een probleem. En het ene kind is daar sneller in dan de ander.
Mocht het dan niet gaan dan zou ik er wel mee naar de dokter gaan. Je moet denk ik echt niet willen dat kind nog in luier naar school moet. Ook andere kinderen gaat dat steeds meer opvallen. Sterkte to!