Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

07-06-2010 om 13:51

Maar weer eens sport, paardrijden

Dochter en ik zijn er nog steeds niet over uit wat ze graag als sport wil gaan doen, ze heeft haar A diploma en wil verder geen zwemlessen meer. Balsporten ligt haar niet, judo vind ze voor jongens en jazz dance doet ze 1 keer per week 3 kwartier. Het enige wat haar wel leuk leek is paardrijden. Buiten het feit dat ik het een dure hobby vind vraag ik me af of ze daar nog niet te klein voor is. Ze is nu net 6 jaar. Iemand ervaring hiermee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is jazzdance niet genoeg?

Paardrijden...6 lijkt me aardig jong, en mijn ervaring bij vriendinnetjes van mijn kroost is dat je er als moeder/ouder ook iets mee moet hebben om het leuk te houden. Z moeten nl vaak zelf de paarden opzadelen, borstelen etc, en dat betekent dat als je kind nog zo klein is JIJ dus degene bent die dat fijn allemaal mag doen. Moet je wel van houden. En als je dochter dan ook nog eens niet wildenthousiast is, maar het als enige ding noemt wat haar 'dan nog wel leuk lijkt'...no way dat ik daaraan zou beginnen.

Maar, andere vraag: Waarom zou ze nog iets moeten als ze niks weet??
Ik zou zeggen...relax. laat het even tot ze echt een idee heeft. Ze is nog maar 6 joh! En ze doet al een sport. En buitenspelen is ook bewegen.

ayla

ayla

07-06-2010 om 14:12

Omdat

ze de jazz dance ook maar zo zo vind, ik verwacht dat ze daar binnenkort de brui aangeeft.

Ik wil dat ze iets doet omdat het a: gezond is en B: ze zich thuis dodelijk verveelt. We zoeken wat bezigheidstherapie om maar zo te zeggen. Nu in de zomer speelt ze idd veel buiten maar straks in de herfst wil ze vooral achter de pc hangen.

Maylise

Maylise

07-06-2010 om 14:19

Ja, leuk

Paardrijden is een leuke sport maar inderdaad vrij prijzig. De meeste maneges hier in de omgeving bieden vanaf 5 jaar paardrijden aan hoewel er ook zijn die een minimum leeftijd van 8 jaar hanteren. Ik denk dat bij paardrijden een beetje hetzelfde geld als bij zwemmen. Je kan er best vroeg mee beginnen maar hoe ouder je bent als je begint hoe vlugger je de beginselen leert. Dus als het doel puur is leren paardrijden kan je beter wachten maar als het doel is gewoon een leuke hobby dan is het uiteraard prima.

Mijn twee oudsten zijn met pony rijden begonnen toen ze 5 waren en ze vonden dat altijd super leuk. Ze hebben allebei jaren gereden en een van de twee rijdt nog regelmatig.

Mijn jongste dochter is met 5 of 6 begonnen. Ik weet het niet precies meer. Ze is vrij klein voor haar leeftijd en had ook heel weinig kracht toen ze begon maar wel een goede motoriek. Ze heeft de eerste maanden maar 30 minuten gereden ipv 1 uur. Ze had er wel heel veel lol in. Zij vindt het nog steeds super leuk. Ze is nu 13 jaar.

Het is inderdaad een vrij dure hobby. Kleding ed. kan je tweedehands aanschaffen maar een cap liever niet natuurlijk gezien je niet weet wat er mee gebeurd is. Dat valt allemaal wel mee aan kosten. De lessen zijn gewoon vrij prijzig. Het loont wel om rond te kijken. Soms kan je ook lessen volgen bij een pony club en dat is vaak veel goedkoper. Het nadeel daarvan is dan weer dat ouders ook veel moeten helpen omdat het gaat om een vereniging en ze alles dus zelf moeten regelen/organiseren. Dat is alleen leuk als je er tijd en zin aan hebt. Anders is een normale manege beter. Wel duurder maar je hoeft alleen maar je kind af te leveren en weer op te halen in de meeste gevallen.

Maylise

ayla

ayla

07-06-2010 om 14:31

Eens gebeld

er is hier een manege die les geeft vanaf 6 jaar. De bedoeling is blijkbaar dat ze de eerste maanden priveles krijgen en later instromen in een groepje. Het gaat zich mij erom dat ze een hobby heeft wat ze leuk vind, Het goed leren paardrijden kan ook pas later. We mogen donderdag eens komen kijken. Mocht ze het leuk vinden dan kunnen we een paar lessen nemen om te kijken of ze het dan nog leuk vind

Marie

Marie

07-06-2010 om 15:03

Gymnastiek?

Hallo
Misschien is gymnastiek wat voor haar? Hebben onze dochters ook een paar jaar met plezier gedaan.
Zelf vind ik 6 jaar wat jong voor rijles, maar er zijn inderdaad maneges waar dat bij kan.
Onze dochter zit op rijles sinds ze 8 jaar is en dat vind ik zelf ook een mooie leeftijd om te beginnen.
En duur? Wat is duur? Veel (mooie) spullen zijn prima via marktplaats te koop en er zijn ook wel ruitersportzaken die niet zo duur zijn.
Groetjes

Zomersproet

Zomersproet

07-06-2010 om 15:55

Mijn dochter

Is begonnen toen ze 6,5 jaar was. Ook eerst een aantal keren prive-les en daarna ingestroomd. Eerlijk gezegd vond ik dat toch wel te jong (en ik had het nog kunnen rekken want dochter wilde veel eerder). Mijn dochter is ook nog vrij licht en die pony had nou niet echt het idee dat er wat op zijn rug zat en hij was redelijk stuurloos (pony's zijn ook nog eens erg eigenwijze dieren) Dus echt "aanpakken" van zo'n pony lukte toch niet echt. Ze kunnen op die leeftijd een pony nog niet echt de baas. Persoonlijk zou ik rond de 7,5 a 8 jaar beginnen. Mijn dochter is nu 9 jaar en vind het nog steeds super maar het is wel een beetje zoals (volgens mij was het Maylise) zegt. Hoe eerder je begint hoe langer het duurt voordat ze het onder de knie heeft en voordat ze de pony wat de baas is.

Ayla,

'omdat ze zicht thuis dodelijk verveelt'

Denk je dan echt dat 1 of 2 uurtjes sport in de week voor de verveling zoveel zullen uitmaken? Dan kun je nog wel 5 clubjes erbij bedenken, zodat je elke dag wat hebt. Dure vorm van bezigheidstherapie.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat vervelen helemaal niet slecht is voor een kind, en (als je het tenminste lekker laat gaan) leidt tot veel goeds. Volgens mij is 'tijd opvullen met georganiseerd vermaak' in de vorm van clubjes niet perse de meest voor de hand liggende manier om verveling op te lossen. Misschien schat ik de situatie wel helemaal fout in, maar volgens mij is het wel goed je te realiseren dat het feit dat ze zich verveelt grotendeels HAAR probleem is, en niet het jouwe. Als je haar een handje wilt helpen op gang te komen kun je ook overwegen een trampoline en een schommel in de tuin te zetten, een halve kuub lego te kopen, of een abonnement op de donald duck (junior) te nemen. Om maar eens een paar zijstraten te noemen. Biedt wsch meer extra vertier dan een half uur paardrijden per week....

Ingrid

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

07-06-2010 om 16:51

Willen

Ik persoonlijk vind dat je wel heel erg meegaat in wat je kind wil. Het klinkt allemaal een beetje verwend zo. Zes jaar lijkt me so wie so een beetje te jong om zelf de beslissingen te nemen.

Hoezo is het A-diploma genoeg, goed zwemmen lijkt me belangrijk en dat kun je pas echt als je je B hebt gehaald. Waarom laat je haar de keuze hierin en verlang je niet gewoon dat ze ook haar B haalt. Als er geen bijzondere problemen zijn lijkt me dat heel normaal.

Het is allemaal heel leuk dat ze paard wil rijden; dat wille alle meisjes wel, maar het is wel een dure hobby en het vraagt ook behoorlijk wat inzet van de ouders, bovendien lijkt ze me hier zeker ook erg jong voor.

Waarom verlang je trouwens niet dat als ze ergens aan begint dat ze dat ook minstens een paar jaar doet, anders blijft ze verwend heen en weer hoppen van de ene naar de andere sport.

Mijn advies zou zijn, laat haar op jazzdansen en zwemmen en zie over een paar jaar eens verder. Verder lijkt het me ook heel normaal als een kind zichzelf eens kan vermaken en niet altijd van de ene naar de andere activiteit gebracht hoeft te worden.

ayla

ayla

07-06-2010 om 18:08

Reactie

Mark, dochter wilde verder gaan met de zwemlessen maar het werd door de zwemschool afgeraden. A diploma ging al moeizaam en B zou waarschijnlijk ontzettend lang hebben geduurd. In die mate was het voor dochter niet meer vol te houden en zwemschool stond er ook niet meer achter. Jazz dance doet ze al bijna 2 jaar, het is dus niet zo dat ze van de ene aktiviteit naar de andere hopt.
Ze is motorisch niet heel sterk en dat merk je bij de jazz dance, ondanks dat ze heel erg haar best doet blijft ze steken. Terwijl de andere kinderen steeds handiger worden. En om een kind iedere week huilend daar naar toe te brengen is ook niet te doen, het moet leuk blijven.

Paardrijden is voor ons een optie omdat dat iets is wat ze ook alleen kan doen, vooral in het begin met die privelessen, verder is het gezond en goed voor haar.

Ik ben het met jullie eens dat ze misschien wat klein is, ze is groot en sterk maar blijft 6. Daarom dat ik het ook vraag

Maylise

Maylise

07-06-2010 om 19:34

Clubjes

Ik ben het wel eens met Ingrid dat een clubje per week geen structurele oplossing is tegen verveling. Echter de basisschoolleeftijd is vaak juist de leeftijd waarin ze verschillende sporten kunnen ontdekken. Ayla's dochter is pas 6 jaar. Blijkbaar ligt jazz dansen haar niet zo en is een ander dans sport ook niet haar richting is. Niks mis met dus een beetje experimenteren met verschillende clubjes. Misschien is het paardrijden een schot in de roos, misschien ook niet. Het fijne van paardrijden is dat zeker bij maneges je meestal niet je gelijk voor een heel seizoen hoeft vast te leggen maar bijvoorbeeld een 10 ritten kaart kan kopen. Een cap kan je meestal in eerste instantie lenen van de manege en andere spullen zijn niet gelijk nodig. Zo duur hoeft het dus niet zijn om het eens uit te proberen.

Paardrijden is natuurlijk wel een hobby die uiteindelijk wel al Ayla's dochter vrije tijd kan vullen. Misschien vind ze het wel geweldig en wil ze later wedstrijden rijden, een verzorg pony, een lease pony of wie weet wel een eigen pony. Dan ben je echt enorm veel tijd kwijt dus dan blijft er weinig verveel tijd meer over

Ik vind overigens dat het verveel probleem verder los staat van clubjes. Tenslotte gaat het inderdaad maar om een uurtje per week bij de meeste clubjes. Maar er is verder toch niks mis mee met kijken welke sporten/clubjes haar interesse hebben. De tijd thuis is weer een ander verhaal.

Sommige kinderen zijn overigens wel gebaat bij veel structurele activiteiten net zoals dat er ook kinderen zijn die juist liever thuis zijn en zelf spelen.

Maylise

Janeway

Janeway

07-06-2010 om 21:35

Ayla

Onze dochter lijkt wel wat op jou dochter. Alleen A diploma want B was niet haalbaar, eerst 2 jaar ballet gedaan. Dat was leuk maar ze was nu niet bepaald talentvol. En had er niet zoveel plezier in.. Haar diepste wens vanaf dat ze 3 jaar oud was, was dus paardrijden. Nu kost dat hier in onze omgeving erg veel geld, teveel voor ons gezin. Maar via via heeft ze nu paardrijles via een personeelsvereniging van de universiteit. Dat scheelt dus erg veel. Dochter was trouwens 10 toen ze begon met paardrijden. Ook omdat op deze manege gereden wordt met paarden en grote pony's de kleinste is 1,57. Dochterlief vind het erg leuk, omdat de paarden vrij groot zijn moet ik als ouder toch soms nog wel helpen om een zadel op een rug te leggen maar bij stokmaat 1,77 is dat voor mij ook erg lastig. De verdere kosten kan je zo gek maken als je zelf wilt. Een cap is de duurste aanschaf. Een broek en laarzen kan je nog wel vinden op marktplaats. Fysiek is paardrijden een sport waar ook veel gebeurt in je lijf. Dat lichtrijden kost onwijs veel energie en je gebruikt er dus erg veel spieren mee. Het is niet zo passief als het lijkt. OOk zijn er natuurlijk risico's als een paard op je teen staat voel je dat best wel. En eraf vallen gebeurt ook nog wel eens.. Dingen die bij jazzdance wat minder impact hebben dan bij paardrijden..
groet

Heirthe

Heirthe

07-06-2010 om 21:43

Paardrijden niet onderschatten

Mijn dochter heeft ook een blauwe maandag op paardrijles gezeten. Ze was 7 en vond het eerst erg leuk tot de voltige lessen verder gingen en ze in draf op een paard moest staan en nog meer van dat soort oefeningen. Ze deed het allemaal best goed eigenlijk maar wilde toch niet verder gaan omdat het haar veel te eng werd. Ik denk dat je beter wat ouder kunt zijn om met rijles te starten en je moet het durven dat ook.
Dochter is nu druk met zwemles en dat vindt ze hardstikke leuk. Behoefte aan meer clubjes heeft ze nog niet.

Ayla,

nog even.

Vaak als ik jouw postings lees moet ik bewust bedenken dat je het over een net-niet meer kleuter hebt! Ze is 6!

Hebben jullie haast of zo? Bij ons in het dorp begint 'men' rond de 5 1/2 eens op zijn vroegst met zwemles, en wordt er door de meeste ouders (waaronder ikzelf) na de diploma's, dus zo rond de 7e verjaardag eens rustig rondgeneusd naar een lollige sport om eens aan te snuffelen.

Jouw dochter is 6, al klaar met zwemmen, al uitgekeken op jazzdance(!? zit ze al 2 jaar op?? vanaf haar 4e??? Ik dacht dat Jazzdance iets was wat je vanaf een jaar of 8/9 misschien eens zou kunnen doen. Met kleuters heet het naar mijn idee 'gymnastieken op muziek', of 'kleuterballet', waarbij het vooral om de roze tutu van de H&M gaat en niet om de prestaties. Maar jouw dochter is 6, en 'loopt nu qua dansontwikkeling niet zo in de pas met haar clubgenootjes'. en 'je denkt dat ze binnenkort gaat afhaken'. En 'ze weet eigenlijk niet zo goed wat ze dan wil'. Jemig. Na die 3 zinsneden denk ik alweer dat je het over een 11 jarige hebt!

En natuurlijk breng je haar niet huilend naar dansles! (en dat doe je toch ook hopelijk niet?). Een 6 jarige hoeft naar mijn idee alleen naar een clubje als ze er echt met plezier heengaat. En dat ontdek je alleen door een paar keer uitproberen. Misschien is scouting wat? of atletiek? Maar volgens mij moet je het een beetje loslaten. Even niet duwen en trekken. Geen dingen opdringen. Hooguit aan wat dingen later ruiken, en haar zelf laten ontdekken wat ze wil....

Ingrid

Mama

Mama

07-06-2010 om 22:27

Net als ingirdt

Net 6 en al diploma A! dat is niet mis! Ik weet niet op welke leeftijd ze begonnen is, maar vast niet voor haar 4e. Dan heeft ze toch in een redelijke tijd (anderhalf jaar??) haar A. Misschien even lekker blijven zwemmen bij een zwemclub en over een half jaar pas met B lessen beginnen. is dat niet wat? Want alleen A vind ik vrij mager om je te redden in het buitenwater.
En hoe kan je nu al ächterlopen" bij leeftijdsgenoten bij dansen? Gaat het op die leeftijd niet vooral om de lol? net als bij de gymnastiekclub?
Hier is de Gym en de Funkydance is hier typisch iets voor iedereen. Je ziet erg houterige meiden lekker gymmen en dansen. Maar dat geeft niet als je 6 bent. Het gaat om het bewegen . Ze hoeft er niet "goed"in te zijn toch?

Puck

Puck

08-06-2010 om 08:29

Foske, voltigeren vs paardrijden

Foske, jij hebt het over voltigeren en dat is toch heel wat anders dan paardrijden. Voltigeren zou ik nog steeds eng vinden, terwijl ik (ooit, 10 jaar terug) een erg ervaren ruiter was. Je kunt dat niet vergelijken met paardrijden vind ik. Maar persoonlijk vind ik 6 jaar ook rijkelijk vroeg om met paardrijden te beginnen. Een kind mist op die leeftijd nog een stuk motoriek, ze kunnen een paard minder goed begrijpen en aanvoelen en daardoor is het gewoon een beetje meehobbelen zonder paard te leren rijden. De manege hier houdt 8 jaar als minimum leeftijd aan en dat vind ik prima.
En Mama, wat betreft zwemles: hier ook een waterrat die met 5 haar A had, ze heeft in 8 maanden (2 x half uur les per week) haar diploma gehaald. Na 2 maanden lessen voor B mocht ze niet afzwemmen omdat de borstcrawl niet goed genoeg was, ze was wel sterk genoeg. Toen hebben we haar van zwemles afgehaald en echt, ze redt zich prima in open water, ook in rustige riviertjes in Frankrijk.
Verder ben ik het wel eens met je dat sporten op die leeftijd vooral voor het plezier is en als een kind dan zelf al door heeft dat het "achterloopt" dan vraag ik me af hoe ze dat beseft. Wordt dat door anderen tegen haar gezegd: jij kan het niet goed, of is het mama die dat vindt, of nog iets anders....
Ayla, je zegt dat ze motoriek niet zo sterk is: in dat geval zou ik haar op deze leeftijd eerder op gym laten gaan dan op paardrijden, ik denk dat ze daar voor de ontwikkeling van de motoriek meer aan heeft, dat paardrijden komt dan later wel.

ayla

ayla

08-06-2010 om 09:37

Reactie

Ayladochter is met 4,5 aan zwemles begonnen, dit was bij een dure zwemschool waar men les geeft aan hele kleine groepen. Ze had na ongeveer een half jaar haar diploma A, 2 weken later haalde ze haar zwemvaardigheid goud en is toen aan de lessen voor B begonnen. Ook zij liep echter volledig vast op de crawl. Ze krijgt het gewoon niet onder haar pet in. We hebben het een aantal maanden geprobeerd maar toen maar opgegeven. Het was voor haar en voor ons niet meer leuk. Ze zwemt verder dus wel goed omdat ze vrij sterk is en totaal niet bang in het water. En in deze buurt is het trouwens vrij normaal om 4 jarige op zwemles te doen, dochter zat zo ongeveer met haar halve klas op zwemles.

Misschien moet ik het bij de jazzdance anders zeggen, zoals bij een heleboel dingen loopt ze hier vast op haar concentratie, de helft van de les krijgt ze niet mee omdat ze aan het dromen is. Op verzoek van haar dansjuf ben ik een keer komen kijken en het was echt tenenkrommend. Ze staat nog naar het plafond te staren als de rest van de groep al aan de andere kant van de gymzaal is. Ze kan er niets aan doen en bedoelt het ook niet verkeerd maar krijgt de helft gewoon niet mee. Als het aan dochter lag was ze een half jaar geleden al ermee gestopt maar ik heb haar kunnen overhalen door te gaan omdat er over een jaar een voorstelling is en ze die dolgraag wel mee wil doen. Dat is eigenlijk nu de reden voor haar om dit te blijven doen. En verder zijn die kleuterlessen allemaal vrij losjes en makkelijk. Er zal trouwens niemand van ons tegen haar zeggen dat ze minder goed ergens in is, ook de dansjuf zal dat nooit zeggen. Dochter merkt echter wel vaak dat ze erachter aan hobbelt en dan zeggen we wel eerlijk dat dat gewoon komt doordat ze aan het dromen is.
Ingridt: dit zijn jazzdanslessen vanaf 5 tot en met volwassenen, dochter was een uitprobeersel van een groepje die op hun 4e al mocht komen. Blijkbaar was dit niet een heel groot succes want de leeftijd is weer opgeschroefd naar 5, maar daardoor komt het dus dat ze al vanaf 4 hierop zit. Er zitten veel kinderen van de school op deze danslessen, het wordt ook in de gymzaal van school gegeven.

Ik snap niet echt het probleem, ik zoek voor dochter een leuke hobby, iets waarmee ze leuk bezig kan zijn en wat misschien ook nog goed voor haar is. Waarom maak ik dan meteen een 11 jarige van haar? Samen met een kind een hobby uitzoeken is toch niet zo raar. We zijn ook een keer bij judo gaan kijken en ze is een keer bij het hockeyen van haar nichtje gaan kijken, ook wil ik een keer met haar bij de open dag van de muziekschool gaan kijken. Gewoon zodat ze een indruk kan krijgen wat er is en om te zien wat er leuk is. Er zijn toch meer 6 jarige die 2 hobbies hebben?

zomaar een naam

zomaar een naam

08-06-2010 om 09:56

Paardrijden leuk

Mijn dochter is met paardrijden begonnen toen ze 7 was. Ze zit er nu bijna twee jaar op en vindt het helemaal geweldig.
Mijn dochter heeft ook eerst wat andere sporten uitgeprobeerd. Maar omdat haar motoriek niet zo heel erg goed is was ze steeds minder goed dan de andere en dat vond ze niet leuk.
Met paardrijden gaat dat een stuk beter.

Wel heb je voor paardrijden ook je concentratie nodig.
Het is wel het prettigst als ze eerst een paar keer prive les krijgt voordat je in de groep moet rijden.
Ik zou lekker gaan kijken en het proberen en dan zie je snel genoeg of het wat voor haar is.

Paardrijmoeder

Paardrijmoeder

08-06-2010 om 09:56

Ayla, niet doen dan!

Ayla,

Onze dochter was ook meteen na zwemles (A, B en C, 6 jaar) begonnen met paardrijden. Het was geen succes.
Eerst in de priveles van 30 min. per keer. Daar leer je stap, draf, galop. Aan de longeerlijn, daarna los door de bak. Maar onze meid was eigenlijk wel bang voor paarden... Dat zei ze niet hardop natuurlijk, maar ze durfde ze eigenlijk niet op te zadelen. Of dichtbij te komen. Of te aaien. Als ze op het paard (pony natuurlijk) zat, dan vond ze het geweldig. In stap. Draf ging na een paar keer ook wel. Galop niet. Toen viel ze er een keer af en durfde ze ook geen draf meer vrij door de bak.
Wij zijn er toen mee gestopt. Ze was te klein (schopte met benen tegen het zadel ipv tegen de pony), durfde niet echt, was niet sterk genoeg om pony een andere kant op te sturen en had zelfs geen idee dat ze moest proberen om de baas te zijn over wat de pony ging doen. Na 4 maanden priveles zijn is ze dus van paardrijden af gegaan, op gym.
Nu is ze 10, en rijd alweer met veel plezier- en meer durf. Niet roekeloos, wel met het nodige zelfvertrouwen - en een bodyprotector, dat wel.
Als jouw dochter dan ook nog dromerig is, lijkt paardrijden me geen doeg idee. Ze zit dan bovenop de pony zonder een idee te hebben dat er iets van haar verwacht wordt- de pony stapt wel door. Totdat het dier schrikt, iets onverwachts doet, en dan let dochter niet op en reageert niet/ veel te laat. Je kan met een dier niet afgeleid zijn, je moet opletten wat het dier doet om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren!

Dat gezegd hebbende, er zijn ook succesverhalen van 6jarigen. En er zijn maneges waar ze met jonge kinderen niet beginnen met rijles, maar met kennismaken met de pony, samen poetsen, opzadelen, aanwijzen hoe alles heet, en dan als bonus nog even stappen in de bak. Zo kom je dan het eerste jaar door en dan gaat het een stuk beter met het kind. Dan heb je een jaartje tutten met de pony als hobby...

Maar echt les: ik zou het niet weer doen, ik heb er spijt van gehad.

Groeten,
paardrijmoeder

ayla

ayla

08-06-2010 om 10:10

Daarom vraag ik hier ook ervaring

er is hier een manege waar ze terecht kan maar die doen het ook voor het geld dus op hun mening ga ik niet volledig af, zelf heb ik geen ervaring met paardrijden. Dochter mag donderdag even komen kijken en dat gaan we ook doen ik denk echter dat we beter nog een jaar kunnen wachten als ik hier de meeste reacties lees.

Een moeder op school had het ook over scouting, hoe is dat?

Puck

Puck

08-06-2010 om 10:14

Ayla

Toch snap ik je niet helemaal: "de helft van de les krijgt ze niet mee omdat ze aan het dromen is. Op verzoek van haar dansjuf ben ik een keer komen kijken en het was echt tenenkrommend. Ze staat nog naar het plafond te staren als de rest van de groep al aan de andere kant van de gymzaal is. Ze kan er niets aan doen en bedoelt het ook niet verkeerd maar krijgt de helft gewoon niet mee. "
Voor wie was het dan tenenkrommend? Maakt het wat uit als je dochter een have les doet? Zolang ze het leuk vind. Ik krijg door deze opmerking het gevoel dat jij vindt dat ze het goed moet doen. Ik ken ook voetballertjes die bij de E-s nog de halve wedstrijd madeliefjes liepen te plukken op het veld. So what, ze vonden het gewoon gezellig en daar gaat het om op deze leeftijd.
Maar als het probleem in de concentratie zit dan zou ik absoluut wachten met paardrijden. Dat is nu bij uitstek een sport waarbij je je goed moet kunnen concentreren en waar je iedere seconde alert moet blijven. Hoe je het ook wendt of keert, zelfs de liefste en meest betrouwbare pony kan onvoorspelbaar zijn en dan zijn de risico's nu eenmaal groter dan wanneer je op bijv. jazzdance zit.
Verder zeg je: "ik zoek voor dochter een leuke hobby" Is dat ook wat je dochter wil? Een hobby erbij?
En als je dan persé toch iets wilt voor je dochter: is atletiek een optie?

Ayla..

'Als het aan dochter lag was ze een half jaar geleden al ermee gestopt maar ik heb haar kunnen overhalen door te gaan'

Tja, na jouw beschrijving van de lessen en hoe je dochter daar in stond was ik dus acuut gestopt met dat dansen. Tegen heug en meug doorgaan voor een uitvoering over EEN JAAR! Jeeemig! Dat is heeeeeeeel ver weg voor een (toen nog) 5 jarige. Dat kan zij toch ook niet overzien? Nee, ik was er rapido mee gekapt.

Je dochter komt uit jouw beschrijving op mij over als een heel lief jong net-niet meer kleutertje dat volgens mij nog helemaal niet toe is aan allerlei geavanceerde sporttoestanden met haar dromerige aard & (heel normaal voor die leeftijd) korte concentratieboog. Doe haar lekker op gym of zo, en dan zie je over een tijdje wel weer. Ik ken eerlijk gezegd ook niet zoveel net-6-jarigen met minimaal 2 zelfgekozen clubgebonden hobbies eigenlijk.

En kijken bij verschillende sporten is leuk, maar het lijkt me verstandiger (als je echt iets wilt) om haar dan ook een paar keer mee te laten trainen met van alles. bij bijna alle verenigingen kun je dat vrijblijvend een paar keer doen voor je echt lid wordt. Is toch heel anders dan aan de kant staan. maar voor zover ik weet zijn er erg veel sporten waar een minimumleeftijd van 7,8 jaar heel normaal is. En dat is niet voor niks. Volgens mij is het precies om taferelen zoals jij die beschrijft van de dansles te vermijden.

Ingrid

Ayla

"Ik snap niet echt het probleem, ik zoek voor dochter een leuke hobby, iets waarmee ze leuk bezig kan zijn en wat misschien ook nog goed voor haar is. Waarom maak ik dan meteen een 11 jarige van haar? Samen met een kind een hobby uitzoeken is toch niet zo raar."
Ik weet niet of het raar is. Hier gaat het ieg anders, hobbies ontstaan (of niet). Zeker op die leeftijd (5 à 6 jaar) spelen mijn kinderen veel, buiten, met vriendjes, met elkaar of alleen. Oudste van 7 zit op zwemles (en aangezien dat niet zo lekker loopt zit-ie daar nog wel even , en hij gaat naar gym. Nu blijkt hij dat gymmen leuk te vinden, en ligt er een aanbod om extra te gaan turnen. Dat kwam zomaar, en hij vindt het leuk. Dus ja, dat gaat-ie dan doen als dat vreselijke zwemmen voorbij is. Verder speelt hij enorm veel buiten en vind ik het mooi zat zo.
Ik zeg niet dat het dé manier is, maar _ik_ vind het prettig om mijn kind een beetje te volgen in zijn interesses, ipv te sturen (als ik dat ging doen, zat-ie allang op atletiek, ik snap maar niet dat-ie niet inziet hoe geschikt hij daarvoor is .
Ik begrijp uit jouw verhaal dat haar interesses nog niet zo uitgekristalliseerd zijn, dat is ook prima op die leeftijd toch?

*bella*

*bella*

08-06-2010 om 10:48

Ayla

Ik krijg toch ook een beetje het idee dat je dochter vanalles *moet* van jou. Het lijkt alsof je allerlei verwachtingen van haar hebt waar ze aan moet voldoen. Het lijkt me goed een pas op de plaats te maken!? Ze hóeft niet geconcentreerd te zijn, motorisch vaardig, een vol programma te hebben, zich niet te vervelen. Enz enz. Vervelen blijft trouwens mijn favoriet tijdverdrijf voor kinderen, worden ze harstikke creatief van. (behalve als ze dan constant vermaakt worden of achter tv en pc mogen)
Je kunt vanalles uitproberen. Maar haar leven zal ze zelf moeten leiden. Ze zal dus zelf haar hobbies gaan zoeken, en mooi als daar een passie uitgroeit. Maar daar heb jij geen invloed op. Ze kan wel een voorbeeld nemen aan jou, bijv aan hoe jij zelf met een hobbie omgaat bijv. Maar heb je daar zelf nog wel tijd voor? (niet vervelend bedoeld!) (en ik herken het deels, dus praat ook een beetje tegen mezelf!)

ayla

ayla

08-06-2010 om 11:09

Weer reactie

Ze heeft die show al een keer meegedaan toen ze als 4 jarige net op de dansles zat. Ik weet hoe leuk dat ze dat vond want ze had het weken later er nog over en heeft zeker nog 5 keer de dvd ervan bekeken. Ik heb haar gewaarschuwd dat ze van mij mocht stoppen met het dansen maar dat dat zou betekenen dat ze volgend jaar niet met de show zou mogen meedoen. Omdat er een wachtlijst is voor de danslessen kan ik haar niet zomaar ervan afhalen en weer erop zetten. Ze heeft er toen voor gekozen te blijven dansen, ik was er blij mee want er zitten zeker 5 meisjes uit haar klas op deze dansles.

Zoals ik al een keer eerder heb gezegd, ze moet niets maar mag een heleboel. Het is een kind wat zich op school al vrij veel verveelt en er weinig uitdaging vindt. Er is ons gezegd dat het goed voor haar zou zijn om buiten school iets te zoeken waar ze wel uitdaging kan vinden. Nu in de zomer speelt ze inderdaad veel buiten en houdt ze zich wel bezig. Deze hobby is ook niet perse iets voor nu maar meer voor straks in het najaar. Daarom wil ik haar nu de tijd geven om om zich heen te kijken zodat ze kan bekijken wat ze leuk vind. Ze kan niet iets leuk vinden waar ze nog nooit mee in aanraking is geweest. Paardrijden kent van haar nichtje, muziekles ook, daarom sprak haar dit wel aan.

En ja Bella, ik vind zeker tijd voor mijn eigen hobbies, dochter haar jazz dance is 1 keer een uurtje per week direct na school, verder is ze eigenlijk altijd thuis. Ook in de weekeinden.

Ik neigde naar een sport omdat ik altijd begrepen heb dat bewegen goed is ook voor je darmen etc, vanwege haar medische geschiedenis vond ik dat ook wel belangrijk.

Wilma

Wilma

08-06-2010 om 11:15

Met ingridt eens

Mijn dochter is ook zes en ik zie bij haar in de klas ook érg weinig kinderen met twee hobbie-achtige dingen in de vorm van clubjes. Vaak zwemles én iets anders óf alleen zwemles en daarná iets anders.
Hier doet dochter nu nog zwemles voor B en ondertussen kijken we voor iets wat ze daarná kan doen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat iets van dansen ofzo. Het leek haar gewéldig om op paardrijden te gaan, maar zolang ze nog geniet van haar paardeschommel en het palominopaard vooraan bij C&A volledig verzorgd (!), gaat 't dus echt niet écht paardrijden worden.

Hier zie ik op school de kinderen veelal in groep vier of vijf pas op paardrijden gaan en dan nog moeten de ouders veel helpen met borstelen en optuigen en weet ik hoe dat allemaal heet.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

08-06-2010 om 11:19

Grmbl

"volledig WORDT verzorgd" of "volledig verzorgt".

Groetjes,
Wilma

Scouting

Scouting is leuk! Scouting is spelletjes doen, buiten spelen, veel bewegen, samen dingen doen. Met scouting ga je op kamp, 2 of 3 keer per jaar een weekend. Onze dochter (bijna 8) zit er bij vanaf haar 5e. Ze is ook dromerig, erg goed op school en motorisch geen hoogvlieger, heeft het bij scouting erg naar haar zin.
Onze dochter is voor de uitdaging nu ook trombone aan het spelen, na de vakantie krijgt ze daar ook les voor. Als ze het een beetje kan mag ze meedoen met het beginnersorkest. Voor muziekles is jouw dochter nog wat jong, maar het kan op zich al wel.
Ayla, gezien jouw andere berichten is het misschien fijner voor je dochter om ergens bij te zitten waar geen kinderen uit haar klas zitten?

ayla

ayla

08-06-2010 om 11:23

Muziekles en scouting

Het probleem bij muziekles was dat ze daarvoor vrij aardig moest kunnen lezen, en dat kan ze niet, vanaf een jaar of 7 zou ze kunnen beginnen met blokfluitlessen.

Scouting heb ik ook over na zitten denken, daar zitten 1 jongetje uit haar klas geloof ik

krin

krin

08-06-2010 om 11:49

Scouting

lijkt mij een prima idee. Afwisselend, veel buiten, sportief, sociaal maar niet zo sterk teamgericht als een echte sport... Ik zou het doen.
Wat het paardrijden betreft ben ik het met voorgangers eens dat ze daar beter nog een paar jaar mee kan wachten.

margje van dijk

margje van dijk

08-06-2010 om 11:55

Hier ook

Onze jongens doen ook scouting sinds ze 6 zijn of zo. Mijn 7-jarige vindt dat ook erg leuk. De kampen zijn het allerleukst, vinden ze.

Onze kinderen doen best veel: hockey, scouting en muziekles. Dat allemaal nadat ze hun zwemdiploma's hadden, dus vanaf een jaar of 6/7. Ik deel ook wel de mening dat het heus niet nodig is, zo veel clubjes op die leeftijd, maar ik zie aan mijn eigen kinderen dat het ook wél heel goed kan werken. Mijn kinderen vervelen zich echter nooit, dat komt gewoon niet voor, dus het is geen bezigheidstherapie uit gebrek aan iets anders. Maar wat ik wel merk: doordat ze al die clubjes hebben 'hoeft' er thuis niet zo veel meer, kan er de rest van de tijd gewoon wat aangerommeld worden, en dat vind ik wel zo prettig. Wij gaan zelden als gezin er op uit of zo. In het bos komen ze elke week al, dus dat hoeft dan niet meer. Ik ben al gelukkig als ik in de tuin zit, dus dat we verder niks meer hoeven past wel bij mijn ietwat luie natuur.

Muziekles vind ik gewoon heel belangrijk, en gelukkig doen ze dat ook alledrie met overgave. (Maar ze kunnen ook al ruimschoots lezen).

Hockey is én een teamsport (dat vind ik wel leuk/relevant om onze kinderen mee te geven), én het is vrij intensief. Ze trainen twee keer per week en dan nog elke week een wedstrijd. Dus aan lichaamsbeweging doen ze zeer voldoende. Ze kunnen dan ook goed hardlopen en hebben een prima uithoudingsvermogen. En daarnaast biedt het spelletje de nodige motivatie, dat werkt ook goed bij onze kinderen.

Maar de moraal van mijn verhaal is: je kunt allerlei meningen tegenover elkaar zetten, maar je moet inderdaad op zoek naar wat bij je kind past, én wat bij jou past. Misschien is dat paardrijden voor jouw kind, maar ik zou zeggen: probeer gewoon van alles. Je kunt overal wel een paar proeflessen nemen.

Overigens is er bij scouting (hier bij ons tenminste) wel een lange wachtlijst, dus dat moet je wel even gaan uitzoeken.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.