Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meer ouders die dit spannend vinden?

Hoe oud is je kind? Je noemt dingen die ik niet kan verenigen met één leeftijdscattegorie; naar het speeltuintje achter het huis, straks misschien naar school fietsen (nu dus niet) klinkt als een jaar of 6. 'nog geen mobiel' klinkt alsof het bijna zover is en dat lijkt me toch niet bij een kleuter. 

Wat voor soort 'tussenoplossing' had je in gedachte tussen overal meegaan en een mobiel geven? Als je niet afspraken en oefenen bedoelt? Bedoel je dat je een soort tracker zoekt? Wil je weten welke tracker handig is? Wil je info over of mensen hier trackers oid gebruiken? Wil je info over hoe ouders omgaan met het geven van vrijheid aan (jonge) kinderen? Welke leeftijdsgroep is de doelgroep van het onderzoek/artikel? Moet het over technologie gaan? Of meer algemeen? Wil je ook weten welke vrijheden in welke volgorde? Of zit je nog meer in de explorerende fase?

Meesje schreef op 25-04-2026 om 08:02:

Hoe oud is je kind? Je noemt dingen die ik niet kan verenigen met één leeftijdscattegorie; naar het speeltuintje achter het huis, straks misschien naar school fietsen (nu dus niet) klinkt als een jaar of 6. 'nog geen mobiel' klinkt alsof het bijna zover is en dat lijkt me toch niet bij een kleuter.

Wat voor soort 'tussenoplossing' had je in gedachte tussen overal meegaan en een mobiel geven? Als je niet afspraken en oefenen bedoelt? Bedoel je dat je een soort tracker zoekt? Wil je weten welke tracker handig is? Wil je info over of mensen hier trackers oid gebruiken? Wil je info over hoe ouders omgaan met het geven van vrijheid aan (jonge) kinderen? Welke leeftijdsgroep is de doelgroep van het onderzoek/artikel? Moet het over technologie gaan? Of meer algemeen? Wil je ook weten welke vrijheden in welke volgorde? Of zit je nog meer in de explorerende fase?

Of is het een onderzoek voor een artikel of iets in die richting?

Meesje schreef op 25-04-2026 om 08:02:

Grappig, dat jij begint over een artikel....? Ik zocht (ook?) gelijk op hoe lang TO hier actief is.

https://www.viafora.nl/forum/6-puberteit/wat-heb-je-wel-eens-met-samne-geknepen-billen-toegestaan

Nog een topic vol inspiratie voor iemand die een artikel zou willen schrijven. 

RaSa schreef op 24-04-2026 om 14:03:

Ben bang dat het blijft. Hier heb ik ze stap voor stap meer vrijheid gegeven. Maar een mobiel helpt uiteindelijk ook niet. Oudste is nu 11 en gaat 1x per week met het OV naar huis. In d'r uppie drie kwartier onderweg. Kan ze prima en ze heeft een telefoon bij zich voor als er wat is. Maar ik ben toch elke keer weer oplucht als ze veilig en wel weer binnen komt lopen.

Hier dochter van 14 en die gaat tegenwoordig winkelen in Utrecht. Is niet zo ver bij ons vandaan, 20 minuten met de bus, maar ik ben altijd weer blij als ze thuis is. Er loopt zoveel jeugd rond daar die van alles uithalen. Ben altijd bang dat haar telefoon of tas gejat wordt, ze lastig worden gevallen door anderen of zoiets. Het liefst ga ik mee, maar dat is dan weer niet de bedoeling 🤣 ik heb dus eigenlijk geen tips, want dit gevoel blijft dus helaas. Bij mij in ieder geval dan.

Ja natuurlijk gaat het om iemand die informatie zoekt voor een artikel of blog. Bovendien een onderwerp dat regelmatig weer een oppopt, meestal in wat concretere vorm als ‘kan ik mijn 6-jarige 10 minuten alleen thuislaten?’
Overigens verwachtte ik na het stukje over de AirTag op een gegeven moment een tweede reactie over een ideaal artikel om je kind te tracken, verkrijgbaar op www.verzinmaarwat.com. Die kan nog komen.

Hetzelfde topic is ondertussen ook op Viva geplaatst.  En ook daar reageert ze verder zelf niet.  

Gewooneenmoeder

Gewooneenmoeder

25-04-2026 om 15:17 Topicstarter

nou onaardig zeg, ik ben oprecht zoekende. Geen artikel of bedrijf of product oid. En dat ik niet binnen een dag reageer betekent niet dat ik het niet lees ofzo. 

Ik merk dat ik in mijn omgeving een van de meer “bezorgende” ouder ben en ik vind een iPhone voor een kind voor 10 jaar gewoon niet iets wat in mijn opvoeding past. Daarom dacht ik aan een AirTag maar dat werkt ook niet goed.
En ja ik heb het ook op een ander forum gevraagd om meer reacties hopelijk te krijgen.

Gewooneenmoeder schreef op 25-04-2026 om 15:17:

nou onaardig zeg, ik ben oprecht zoekende. Geen artikel of bedrijf of product oid. En dat ik niet binnen een dag reageer betekent niet dat ik het niet lees ofzo.

Ik merk dat ik in mijn omgeving een van de meer “bezorgende” ouder ben en ik vind een iPhone voor een kind voor 10 jaar gewoon niet iets wat in mijn opvoeding past. Daarom dacht ik aan een AirTag maar dat werkt ook niet goed.
En ja ik heb het ook op een ander forum gevraagd om meer reacties hopelijk te krijgen.

Je kind is tien?  En je hebt haar nog nooit alleen naar de speeltuin achter jullie huis laten gaan en niet naar de winkel om de hoek? Aan de voorbeelden die je gaf dacht ik dat het om een kind van een jaar of 5-6 ging. 

Ik weet dat een stad anders voelt/ is dan een dorp maar op normale tijden zou een kind van 10 dat toch wel moeten kunnen lijkt mij zo. Over 2 jaar gaat ze naar de middelbare en dan is het echt heel raar als je zulke dingen nog nooit gedaan hebt. 

Bakblik schreef op 25-04-2026 om 15:29:

[..]

Je kind is tien? En je hebt haar nog nooit alleen naar de speeltuin achter jullie huis laten gaan en niet naar de winkel om de hoek? Aan de voorbeelden die je gaf dacht ik dat het om een kind van een jaar of 5-6 ging.

Ik weet dat een stad anders voelt/ is dan een dorp maar op normale tijden zou een kind van 10 dat toch wel moeten kunnen lijkt mij zo. Over 2 jaar gaat ze naar de middelbare en dan is het echt heel raar als je zulke dingen nog nooit gedaan hebt.

Dit inderdaad. Wat jij nodig hebt is geen mobiel of GPS tracker maar een schaar om de navelstreng door te knippen.

Bakblik schreef op 25-04-2026 om 15:29:

[..]

Je kind is tien? En je hebt haar nog nooit alleen naar de speeltuin achter jullie huis laten gaan en niet naar de winkel om de hoek? Aan de voorbeelden die je gaf dacht ik dat het om een kind van een jaar of 5-6 ging.

Dat staat er niet... ze wil een kind VOOR 10 jaar geen telefoon geven, niet VAN 10. Dus kind kan 4 zijn, of 9... we weten het niet

Joszy schreef op 25-04-2026 om 16:33:

[..]

Dat staat er niet... ze wil een kind VOOR 10 jaar geen telefoon geven, niet VAN 10. Dus kind kan 4 zijn, of 9... we weten het niet

Zou op zich wel handig zijn als we weten hoe oud kind is. Voor het loslaten van een 4 jarige adviseer ik andere dingen dan voor een 10 jarige. 

Bakblik schreef op 25-04-2026 om 16:48:

[..]

Zou op zich wel handig zijn als we weten hoe oud kind is. Voor het loslaten van een 4 jarige adviseer ik andere dingen dan voor een 10 jarige.

Ja maar invullen dat kind 10 is, is in elk geval niet behulpzaam

Bakblik schreef op 25-04-2026 om 16:48:

[..]

Nou precies maar dat hangt ook echt van je kind af hoor. Mijn zoon van 13 doet al dingen zelfstandiger als de 15 jarige zoon van een kind van mijn collega, moet wel zeggen dat ik daar vaak ook het idee heb van hey knip die navelstreng eens door! 

Joszy schreef op 25-04-2026 om 16:53:

[..]

Ja maar invullen dat kind 10 is, is in elk geval niet behulpzaam

Hoezo niet behulpzaam? 

Als wij in onze reacties laten weten wat we met hoeveel jaar zouden toestaan dan kan to zien wat jaar kind ongeveer zou moeten kunnen.

Met 12 jaar moet kind veilig alleen naar de middelbare kunnen fietsen als ze dat nog moet leren in de zomervakantie vóór de start van de brugklas dan was het schema van loslaten door to niet helemaal correct. 

Ze kan eruit pikken wat ze nodig heeft. Mits wij schrijven wat een gemiddeld kind ongeveer op welke leeftijd vóór het eerst deed. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.