Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Karin

Karin

27-02-2011 om 23:54

Met kinderen in amsterdam wonen?

Hoi,

Wie woont er met zijn kids in Amsterdam en hoe veilig voel je je daar? Mijn kinderen zijn 10 en 13 jaar, (groep 7 en 1 VWO) . Nu wonen we sinds 3 jaar in een dorpje, maar ik wil terug naar Amsterdam, het bevalt gewoon helemaal niet. Ik maak me wel wat zorgen, hoe zou dat gaan met de meisjes, door de drukke stad, op de fiets alleen? En opeens zie ik alle gevaren, druk verkeer, loverboys, drugs, coffeeshops, criminelen. Pfft..
Ze hebben er wel tot hun 7-9 de jaar gewoond, met veel plzier, maar natuurlijk ging ik toen overal met ze mee, halen, brengen, ze kwamen niet alleen in de stad. Dat gaat nu wel gebeuren, ze zijn ouder geworden, de oudste zit op de middelbare school. Maak ik me nu teveel zorgen? Wie woont er met kids in deze leeftijd in Amsterdam en hoe gaat het met dit soort dingen bij julllie? Maken jullie je zorgen? Neem je nog bep. maatregelen gezien 'gevaren' van de grote stad?
Ik vind het een grote stap in dat opzicht. Zelf wil ik heel graag terug, en dan alleen naar Amsterdam. Ik vind het vreselijk in de provincie, ben ik tot de conclusie gekomen. De kinderen maakt het niet zoveel uit, vonden Amsterdam ook leuk.
Graag verhalen van Amsterdamse ouders!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stad is zo groot

Ik ben een Rotterdammer, dus ik zou noch met noch zonder kinderen in Amsterdam willen wonen, maar als jij terug wilt naar Amsterdam, lekker gaan hoor!
De stad is zo groot, je hebt zoveel (buiten)wijken waar de problemen die je schetst zich helemaal niet voordoen. En je dochters HOEVEN toch helemaal de binnenstad niet in?

Loverboys en drugs heb je ook in Zwolle en op Urk, dus daar zou ik het niet om laten. Enige bezwaar wat ik kan bedenken is de kosten. Amsterdam is een dure stad om in te wonen.

Marije

Marije

28-02-2011 om 08:51

Ligt aan de wijk denk ik?

Mijn broer woont in amsterdam en zijn dochter is 14. Ik zie zelf niet zoveel andere dingen dan hier (groot dorp). Het is natuurlijk drukker in Amsterdam, maar dat is het in de meeste dorpen ook, zeker rond spitstijd, het ligt er denk ik maar net aan in welke wijk je komt wonen en wat de route van de kinderen is naar hun scholen. Dat is iets wat ze dagelijks moeten fietsen, in de spits. En een grote drukke, wat bredere straat (in de buurt van mijn nichtje) is wellicht zelfs overzichterlijker dan de drukke hoofdstraat in ons dorp (smal en onoverzichtelijk)
Dus nogmaals, het is denk ik maar net wáár je gaat wonen en ik denk dat je kinderen zich zeker wel aanpassen. Loverboys, drugs en criminelen kunnen denk ik overal zijn, ook hier in ons dorp hoor, volgens mij "lijkt" een dorp veiliger, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, misschien is het juist de illusie van hier is het veilig die gevaarlijker is? (als ouders moet je altijd en overal opletten op dat soort dingen)
Mijn dochter vindt het altijd fantastisch om bij nicht te logeren, er is zoveel meer te beleven in amsterdam, veel leukere winkeltjes enz... enz... ja zij zou het wel weten

klaver

klaver

28-02-2011 om 09:14

Geen probleem

Mijn kinderen zijn 13 en 11. Ik zie niet hoe ze hier in Amsterdam eerder op een onaangename manier met criminaliteit in aanraking zouden komen dan in een kleinere stad of op het platteland. Toen mijn oudste naar het VO ging, heb ik wel even gevreesd voor het verkeer. Maar daar zijn we nu ook wel aan gewend.
Ben het wel eens met eerdere reacties dat het een beetje afhangt van de wijk waar je gaat wonen . En hoeveel ruimte je je kunt permitteren. NIet eens op de eerste plaats vanwege gevaren, maar vanwege de kwaliteit van leven.

Tja

ik zou niet meer terug hoeven, ja werken in Amsterdam centrum vind ik wel prettig maar wonen in Amsterdam absoluut niet, ook in de buitenwijken niet.

Nee ik vind Haarlem heerlijk, als de jongste naar de middelbare gaat gaan we wel weer richting Haarlem centrum verhuizen want het is daar zo heerlijk historisch en stads. Je zit op korte afstand in de natuur, de duinen, het strand en ook binnen een kwartier op Adam cs. Wel de lusten niet de lasten. Ik verwacht dat mijn kinderen tzt in Adam uit gaan en daar gaan studeren. Mijn ouders wonen in Adam centrum dus ik kom er regelmatig maar zij hebben ook erg mooie stek daar die ook niet voor iedereen is weggelegd.

Karin

Karin

28-02-2011 om 20:16

Klinkt zo lekker makkelijk!

Dirksmama, dat klinkt zo heerlijk makkelijk; terug willen, gewoon gáán! En zou zo het ook moeten zijn, maar het ligt in ons geval wat minder makkelijk. Of zo zie ik het in ieder geval. En ja, we kwamen uit een hele mooie Amsterdamse buurt en dat zou ik ook wel weer willen. Niet van nood ergens 3 hoog achter.We willen minstens 4 kamers, met 2 opgroeiende dochters. Maar of dat gaat lukken? Dat hangt van veel factoren af.
Ik wil er eerst voor mezelf 100% achter staan, en dan aktief gaan zoeken. Soms denk ik ook wel, waarom moet ik nu zo nodig terug,voor kinderen is het hier toch ook rustig wonen. Maar het gevoel van aarden en wennen gaat me niet lukken. Dat weet ik gewoon na 3 jaar wel. En ik besef ook wel dat er heel veel gezinnen ook in Amsterdam wonen. Het is ze een beetje loslaten, in die drukte daar, waar ze soms wel doorheen moeten. Oh, maar in mijn hart hoop ik echt dat ik een fijn huis ga vinden, met een tuintje voor de poezen( en mezelf).Alhoewel dat laatste een lastige gaat worden, dat tuintje dan. Maar je mag wensen hebben toch? Eerst maar eens van mijn schuldgevoel af, dat het helemaal niet zo slecht is om met kids in de stad te wonen. Fijn om ook jullie positieve verhalen te lezen! Ik ben zelf namelijk dól op Amsterdam, altijd al geweest. Behalve dan de smog op warme dagen.. Maar zo heb je overal wel wat. Dus als er nog meer Amsterdamse ouders online zijn, laat je horen!
groeten,
Karin

jbs

jbs

28-02-2011 om 20:59

Andere kant van het water

ik woon aan de andere kant van het water. Wat volgens velen geen Amsterdam is. Ik ben hier opgegroeid en ben voordat ik kinderen kreeg de stad uitgegaan. Sinds 4 jaar woon ik hier weer. En ik heb werkelijk een gevoel van thuiskomen gehad. Binnen 10 minuten in de binnenstad om te winkelen, leuke dingen doen. En woon hier toch ook wel heel rustig inclusief katten die alle ruimte hebben in de tuin. Criminaliteit en loverboys kom je overal tegen. Het is maar waar je je kind tegen wapent tot zover je dat kunt. Het enige probleem waar ik met mijn kinderen tegenaan liep waren de fietsers die je hier werkelijk overal van je sokken rijden. Maar daar zijn ze inmiddels aan gewend. Dus ik kan het je alleen maar aanraden. Opgroeien in een grote stad heeft ook wel wat.

jbs

Margriet*

Margriet*

28-02-2011 om 21:30

Ach het ligt eraan

waar je woont. Wij wonen wel in een buitenwijk (NW) maar ik heb nooit bedacht om Amsterdam uit te gaan voor de kinderen. Het lijkt me best spannend als de wereld van je kinderen steeds groter wordt en ze op de fiets door druk verkeer fietsen en op een gegeven moment uit willen. Maar ze zijn wel gewend dat het hier drukker is en je veel alerter moet zijn. In stapjes komen ze steeds meer in aanraking met binnen de ring waar het drukker is. Waar ik echt een hekel aan heb zijn de scooters die echt asociaal scheuren over fietspaden, maar dat is met name in de spits.
Ik heb overigens meerder grotere meiden in de buurt en die gingen als ze uitgingen gewoon terug met de taxi, met zijn vieren een taxi betalen is prima te doen.
Aan de andere kant fietste ik vroeger ook gewoon terug in mijn eentje vanuit Haarlem naar een dorp midden in de nacht. In de stad zijn ook 's avonds laat veel meer mensen nog op straat. Ik heb het zelf nog nooit als eng ervaren.

Margriet*

Margriet*

28-02-2011 om 21:31

O.t. klaver

Kan het zijn dat jouw voornaam ook met een K begint en zat je 7 jaar geleden ook veel op dit forum en heb je wel eens een meeting gehad in het Vondelpark van Ool?

klaver

klaver

28-02-2011 om 21:37

Margriet (o.t.)

Nee daar ben ik niet bij geweest.

"Amsterdamse moeder"

"Amsterdamse moeder"

28-02-2011 om 23:36

Amsterdamse beren bijten niet

Karin, de beren die je op de weg ziet, die hoeven helemaal niet te bijten.
Hier een Amsterdamse moeder die in eerste instantie haar stiefkinderen van klein naar volwassen heeft begeleid in het opgroeien in hartje stad, en nu een jonger kind dezelfde jeugd geeft: wel in een wat rustigere buitenwijk maar veel gebruik makend van al het leuks dat Amsterdam te bieden heeft: toneel, muziek en theatervoorstellingen, grote speeltuinen, pracht bibliotheek, golfzwembad, Amsterdamse bos, Blijburg, etentjes, buurtBBQ's, zeilen, klimmuren etc.
Dat met een wat meer wereldlijk, niet- burgerlijk of laat ik zeggen: eentonige/eenzijdige omgeving, een veilige basis en gelukkige ouders die hier prima draaien heeft onze oudste (in mijn geval stief-) kinderen tot zelfbewuste en mooie kinderen gemaakt en we gaan ervan uit de jongste het niet veel anders zal gaan doen.

Tuurlijk: Puberteit staat aan je deur en dus ook uitgaan, shoppen en vriendjes en vriendinnetjes over de vloer, grensverleggend gedrag, te laat komen, afspraken niet nakomen, balen van school, op de bank hangen en uren in bed liggen, er met de pet naar gooien op school etc.
Hadden wij ook, en krijgen we straks ook weer. Is allemaal goed gekomen.

Juist onze Amsterdamse kids waren/zijn streetwise genoeg om te weten welke jongens/gasten niet oke zijn, dat een coffeeshop niet spannend is want ze zien ze vaak genoeg, dat blowen of drugs je niks brengt, en kunnen potentiele gevaarlijke verkeerssituatie prima aan want al heel veel ervaring mee.
Criminaliteit kennen ze niet van dichtbij, ja behalve een ingeslagen autoruit.

Loverboys, experimenteren met drank/drugs, verkeersdrukte, slechte vriendjes: met een moeder (en vader?) die van wanten weet in de stad, en het feit dat ze al jarenlang in de stad gewoond hebben maakt dat je ze al heel goed kan bijbrengen waar ze wel en waar ze niet moeten zijn. Net als in een dorp.

Een leefomgeving is 1 ding: een opvoeding en gelukkige ouders lijken me veel belangrijker!

Groot dorp

Eigenlijk zijn de Nederlandse steden gewoon grote dorpen. Meestal ben je met een half uur fietsen de stad al uit, of zit je in elk geval al weer in een landelijker omgeving. Ook in Amsterdam.

Dus, ik zou je andere praktische bezwaren eerst tackelen. Wat vind de rest van het gezin?

Drie jaar is op zich best kort om een andere plaats een kans te geven. Je moet toch ergens ingroeien en dat kost een paar jaar. Maar aan de andere kant, als je voorkeur zo duidelijk is...

Doen!

Ik zou het zeker doen. Wij wonen met 2 kinderen in Amsterdam en ik zou voor geen goud weg willen. De kinderen ook niet. Die vinden die drukte wel fijn. Mijn dochter vindt al die mensen zelfs gezellig. Die van mij zijn nog wel wat jonger (7 en 10). Het grootste probleem in Amsterdam is het verkeer, maar gelukkig komen er steeds meer losliggende fietspaden.

Huizen met tuintjes zijn er ook. Helaas zijn de huizen aan de prijzige kant. Ik woon in Westerpark en dat is een heerlijke wijk om te wonen. Dicht bij het centrum, maar toch vrij rustig met een prachtig park om de hoek waar van alles te beleven is.

Ik voel me absoluut niet onveilig in de stad, wel op stille weggetjes in een dorp.

Succes met de beslissing!

Groet,
Pina

Overal

Als je de stad zo mist zou ik toch terug gaan. Je woont nu 3 jaar buiten, en de kids kennen de stad al.
Tuurlijk wil je overal dan met ze mee, maar op een zeker moment willen ze zelf gaan. Leer ze ondertussen de gevaren kennen, vanalles, ook in de provincie zijn er gevaren..dat maakt niet zo uit.
Succes en ga ervoor!!

Zus

Zus

01-03-2011 om 17:53

Ja hoor

Wij wonen ook met 2 kinderen (8 en 9) in Amsterdam en dat gaat prima. Alles is zo prettig dichtbij (school, clubjes, muziek etc) en wij vinden de drukte gezellig. Het verkeer is minder fijn, daarom zijn we vroeg begonnen met meefietsen. Ik heb mij ook nooit onveilig gevoeld. We wonen wel in een leuke buurt in Zuid (de goedkopere zuid , geen tuin, wel 4 kamers en een dakterras.

Zelf

Ik ben zelf een echte Amsterdamse en ik vond het heerlijk als kind in de stad op te groeien. Ik woonde in een buurt waar je goed buiten kon spelen. Daar zou ik wel opletten als je naar Amsterdam komt maar er zijn genoeg buurten waar dat kan.

Nu ik zelf een kind heb zou ik nog steeds voor geen goud weg willen. Mijn man soms wel maar die is opgegroeid in een dorp, in een vrijstaand huis met een schuur. Hij mist het dat hij zijn fiets niet in de schuur kan zetten bijvoorbeeld. Maar ach, als dat alles is... Ooit woonde ik 3 jaar in een relatief grote stad vlakbij Amsterdam maar dat voelde als Amsterdamse al snel als een te krappe jas. Terug verhuizen was een verademing! Ik maak enorm veel gebruik van de mogelijkheden die de stad biedt en zeker voor kinderen. Het park, musea, de cafe's en restaurants, het Amsterdamse Bos, de bieb. Heerlijk!

We hebben geen huis met een tuin maar hebben dat opgelost met een caravan op een camping waar we regelmatig naartoe gaan. Dat is middenin het bos.

En ja, de gevaren van de grote stad. Die zijn er vast! Net als de gevaren van een dorp. Het opgroeien in de stad heeft me wel streetwise gemaakt en ik was al relatief jong zelfstandig. Ik ben behoorlijk ongeschonden door de pubertijd gekomen in ieder geval!

Margriet*

Margriet*

01-03-2011 om 20:32

Zus

Vertel waar is het goedkopere zuid????

Zus

Zus

01-03-2011 om 21:08

Haha margriet

Binnen het vierkant van Marathonweg-Stadionkade en Olympiaplein-Stadionplein, zoiets. Snap je? Dus geen Gerrit vd Veenstraat, geen Schubertstraat, geen Minervalaan met die geweldige huizen mét tuinen, het dure Zuid!

Bennikki

Bennikki

01-03-2011 om 21:46

Heimwee

Ik krijg echt megaheimwee van jullie berichtjes. Het lijkt mij prachtig om mijn kinderen op te laten groeien in Amsterdam. Ik zie echt bijna alleen maar voordelen. Maar we zijn nu al 6 jaar weg en ik krijg man en kinderen niet meer mee. Bovendien is het te duur nu.
Succes Karin, ben benieuwd waar je terecht komt!
Bennikki (woonde in plantagebuurt)

Karin

Karin

02-03-2011 om 09:47

Krijg steeds meer de kriebels..

..als ik jullie positieve berichtjes zo lees!
Het idee alleen al, om daar weer heerlijk de fiets te pakken en zomaar overal naar toe te kunnen fietsen, heerlijk idee! Dit gaat me over de drempel heentrekken! Ik peil de kinderen al, hoe ze het zouden vinden áls. Jongste dochter heeft het flink moeilijk gehad hier in het dorp op school. Nu gaat het wel beter gelukkig. Maar dan moet ze weer naar een andere school, dan wel in Amsterdam. Hoop dat dat dan maar goed gaat en ze sneller als hier aansluiting vindt. Hier is dan niet makkelijk tussenkomen hoor. Ik ga er van uit dat dat in de stad soepeler gaat. Het zou dan om het laatste jaa, groep 8 gaan. Ik heb nog overwogen om pas ná de baisschool te gaan, maar dan moet ik hier nog bijna 1.5 jaar wonen.. Maar wil hier niet egoistisch in beslissen, omdat ik zo nodig (heel graag!) naar de stad wil.
Maar ik bedenk dan ook wel, een gelukkig moeder is ook heel wat waard, toch? ( hier kwijn ik namelijk weg,in de nieuwbouwwijk in the middele of nowhere).
Weten jullie dat het vooruitzicht om weer in Amsterdam te gaan wonen, mij het gevoel geeft alsof ik binnenkort op vakantie mag gaan? Vast wel begrijpelijk voor de Amsterdammers onder ons hier??
Natuurlijk zijn er ook akties te ondernemen, naar welke middelbare school kunnen ze daar, is er wel plek etc.
Hoop dat het allemaal gaat zoals we willen!
Oja, Bennikki, ik woonde ook in de Artisbuurt, , kinderen zaten daar op school ook. Heerlijke rustige en mooie buurt he!

groetjes,

Karin

Anne

Anne

02-03-2011 om 11:46

Enige minpuntje wellicht...

ik woon niet in Amsterdam maar heb er mijn middelbare school gedaan en na mijn studie 10 jaar gewoond (op het randje van het "goedkope Zuid ...) dus ken het wel.

Ik snap dat je het heerlijk vindt en er zitten inderdaad veel voordelen aan. Wat ik alleen niet in de postings gezien heb (maar misschien niet allemaal even goed gelezen) is het nadeel - in mijn ogen dan - dat je in een stad toch echt een ongezonder leefklimaat hebt voor je kinderen. Niet alleen als er smog is, maar altijd. Er was een tijd geleden een onderzoek waaruit naar voren kwam dat er erg veel scholen binnen 600 meter van een drukke weg (niet per se snelweg) lagen en dat dat toch wel heel ongewenst was, nl. ongezond voor de kinderen. Als je in een stad woont heb je meestal veel meer verkeer (dichter in de buurt) dan in een dorp/plaats, natuurlijk afhankelijk van waar je in de stad woont of waar je in het dorp/de plaats woont. Maar dat is iets wat ik in mijn overwegingen nog wel mee zou nemen, niet alleen de "gebruikelijke" gevaren van verkeer en zo...

Overigens heb ik die 6 jaar middelbare school in Amsterdam ook gezond overleefd (tot op dit moment), dus of het heel erg is is natuurlijk wel de vraag .... ?

Chippie

Chippie

02-03-2011 om 13:03

Ik moet er niet aan denken..

Maar daar heb je niets aan. Maar wat mis je nu zo dat je het liefs morgen naar A´dam wilt~? Je hebt het over ´de fiets pakken en overal naar toe kunnen´? Waarnaartoe dan? Ik kan me namelijk geen dingen bedenken die ik minimaal 1 x per week zou willen doen die ik hier niet kan. En ´even de fiets pakken´ lijkt me in Amsterdam met kinderen een flinke onderneming. Hier moet ik de auto pakken voor bv de ijsbaan maar in A´dam ligt toch ook niet alles om de hoek.

Ik zou echt niet zonder flinke achtertuin kunnen. Kinderen spelen hier heerlijk op straat, we wonen in een comfortabel huis, kinderen kunnen zelf naar school, bieb en muziekschool fietsen, bossen in de buurt. En 1 / 2 keer per jaar gaan we naar het Westen om daar musea te bezoeken, stadse sfeer te proeven, strandwandeling te maken etc. En daarna weer snel terug. Grappig, die verschillen!

Chippie

Gelukkig maar die verschillen, anders wordt het overal zo druk!

Ik heb werkelijk alles om de hoek. IJsbaan, zwembad, bieb, school, musea, clubjes en het Vondelpark is praktisch mn achtertuin. Ik kan me er niets mee bij voorstellen dat je voor een half brood de auto of de fiets moet pakken. De markt is hier om de hoek en ik kan 7 dagen in de week tot laat in de avond naar de winkel. Heerlijk! Je hoeft er natuurlijk geen gebruik van te maken maar het idee dat het kan geeft al het gevoel van vrijheid.

Op zich zou ik best een tuin willen hebben maar verbaas me er aan de andere kant ook over dat Amsterdammers hun tuin lang niet allemaal gebruiken. Heel veel zijn verwilderd of je ziet er nooit iemand in zitten. Zonde toch!

NaShA

NaShA

02-03-2011 om 16:36

Och

een dorp wil niet per definitie zeggen dat je 2,5 km verder pas winkels hebt hoor. Ik woon ook in een dorp (gelukkig!) en ik heb ook een winkel om de hoek, een grote c1000 nog wel. En ik kan zelfs nog kiezen, iets verder hebben we ook nog een Jumbo, Bas van der Heijden, AH, MCD. Zelfs een Lidl is hier te vinden. Echt, in een stad wonen, ik kan me er echt niks bij voorstellen...Ik werk in een stad en dat vind ik al meer dan genoeg stad om me heen. alles zo hutje mutje op elkaar, veel hoogbouw, nauwelijks groen en tuinen....niks voor mij....

Puck

Puck

02-03-2011 om 17:39

Whaha pelle, dorp?

twee/drie winkelcentra in een dorp? In mijn referentiekader is dat al een halve stad. Wij zijn al heel blij dat wij 2 supermarkten, een drogist, een slijterij, een kapper en nog wat winkels in het hele dorp hebben.
Maar ook ik zou niet kunnen aarden in een stad denk ik, ben een echt plattelandsmens.

Parkeerprobleem

dat parkeerprobleem heb ik zeer eenvoudig weten te tackelen Pelle. Ik heb geen rijbewijs! Mijn man (dik in de veertig) heeft m net een paar maanden en hij is lid geworden van de Greenwheels. Geweldige oplossing!

Persoonlijk vind ik het heerlijk om op zaterdagochtend naar de markt te sloffen (2 minuten lopen), daar een vers broodje/sapje/krantje te halen. Zo luxe. En dat komt vooral door de plek in de stad waar ik woon natuurlijk, das lang niet overal zo.

Trouwens

Mijn schoonouders wonen in een kustdorp in de kop van Noord-Holland en daar is echt geen pak melk te koop. Dat lijkt mij nou weer vreselijk. Ieder zn meug.

Maylise

Maylise

02-03-2011 om 19:57

Stad

Ik kan me heel goed voorstellen dat je terug wilt naar de stad; in een grote stad leven kan echt heerlijk zijn. Het gaat niet alleen omdat alles onder hand bereik is maar vooral het unieke van deel uitmaken van de stad.

Die discussie heb ik wel eens gehad met kennissen die vlakbij een grote stad woonden en vonden dat ze het zoveel beter geregeld hadden. En een groot huis met tuin en binnen een klein uur middenin de stad. Zij begrepen niet dat niet iedereen die dit wilde. Ik kan me dat echter zo goed voorstellen. Ja, als je in een grote stad woont dan heb je vaak een kleinere woning en weinig tot geen tuin maar het belangrijkste punt is dat als je in midden in de stad woont je eigen ruimte veel groter is dan je huis. De ware stadsbewoner leeft niet in een huis, die leeft in de stad. Je eigen ruimte is niet alleen je huis maar het is ook het café op de hoek waar je 's ochtends voor het werk je koffie drinkt, het is het park waar je lange zomerdagen doorbrengt terwijl de kinderen spelen, het is het café waar je op vrijdagavond een borrel haalt, het winkeltje om de hoek waarvan de eigenaar altijd een exemplaar van jouw favo krant bewaart, de markt om de hoek waar je etenswaren van over de hele wereld kan krijgen...

Het leuke van het wonen in een grote stad is de diversiteit van mensen, de multiculturaliteit, het enorme uitgebreide culturele leven met talloze lezingen, musea, theatershows, de enorme hoeveelheid winkels, het gemak waarmee je altijd weer thuis kan komen met het openbaar vervoer ten opzichte van het dorp, het gevoel dat je af en toe overvalt hoe geprivilegieerd je bent dat je dagelijks langs gebouwen loopt waar toeristen de halve wereld voor afreizen ...

Een grote stad is eigenlijk een beetje een staat op zichzelf en dat maakt het deel uitmaken van die stad toch wel heel uniek en bijzonder.

Overigens heeft wonen op het platteland ook heel veel voordelen, maar dan het liefst ook echt op het platteland zodat je vanuit je huis zo het bos of de polder in loopt, de konijnen 's avonds op het gras achter het huis ziet en je de echte rust en stilte om je heen hebt.

Ik vind beide wel wat hebben. In de praktijk woon ik nu in een saaie gemeente die is aangeplakt tegen een grotere en zeer levendige stad maar goed dat mag de pret verder niet drukken. Ik vind het alleen minder leuk dan echt wonen in de stad of echt op het platteland.

Karin

Karin

02-03-2011 om 21:08

Drempel stuk lager

Hoi allemaal,

Ik vind de drempel om leuke culturele dingen te doen ook een stuk lager als je midden in de stad woont. Nu moeten we coor alles de auto pakken, minstens 30 minuten rijden. Vroeger ging in een uurtje tussendoor naar een leuke mulicultimarkt. Of naar een museum. Of pakte ik na school met de kids een terrasje.Of met vriendinnen, of alleen. Dat heb je hier allemaal niet. Dus laat ik het meestal maar. Maar ik mis het wel.
Wel is er een heleboel frisse lucht, en heb ik nu een tuin. Maar dat blijkt echt niet voldoende om gelukkig te worden, of me thuis te voelen. Ik zal die frisse lucht natuurlijk wel missen, maar ja.
Het is hier ook allemaal zo voorspelbaar en degelijk. Ik ben nogal een creatief mens, maar daar zit me nu toch een blokkade op! Ik ben gevoelig voor een inspirerende omgeving, en dat vind ik hier blijkbaar niet. Hoe het ook zit, ik heb nog nooit gedacht in die drie jaar, wat is het hier toch eigenlijk leuk of fijn.
Nou ja, genoeg minpunten opgesomt, het is ook een kwestie van smaak hoor, zoals iemand al noemde. Zoveel mensen, zoveel smaken! Maar toch blijft de stap groot om met een gezin terug te gaan, doe je er wel goed aan?
En vinden we wel een leuke woning die ruim genoeg is voor ons allen? Spannend!

groet,

Karin

Verheerlijk de stad niet te veel

Je noemt nu als voordeel dat je zo de fiets kunt pakken en ergens kunt zijn.
Maar toen ik in Amsterdam woonde was het nadeel nou juist dat ALS ik mijn fiets wilde pakken die fiets ofwel weg was, ofwel zonder ventielen stond. Ik heb in Oost gewoond.
En ik moest toch ook nog een aardig eind lopen voor ik bij de AH in de Linneausstraat was.

Ik woon nu in de buurt van Rotterdam (heeft wat mij qua stad evenveel te bieden als Amsterdam, alleen wat minder toeristen en wat minder straatagressie). Ik steek de straat over en ik sta in een reformwinkel, ik loop krap 600m en er is een winkelcentrum. Het dorpscentrum is 10 minuten fietsen.
Fiets ik 30 minuten dan sta ik ofwel op de markt in Rotterdam Centrum, ofwel op de markt op het Afrikaanderplein op Zuid. Zolang moest in Amsterdam ook fietsen om op de Albert Cuijp te zijn.
Ik heb geen auto, maar auto's staan hier gratis voor de deur.

De stad is wat mij betreft op vrijwel kruipafstand, en toch is het landelijk (de schaapjes en geitjes grazen hier op de dijk).

Misschien ben je gewoon iets te ver de provincie ingedoken toen je verhuisde?

olivia

olivia

03-03-2011 om 09:02

Van het ene uiterste naar het andere

Je bent natuurlijk wel naar het andere uiterste gegaan, ik woon in een dorp maar zou ook wegkwijnen in een nieuwbouw wijk. Hier heb je nog een bakkertje om de hoek, veel winkeltjes, een museum, een aantal clubs (ja het is een blijft een dorp) dus alles is er, maar wel veel minder. Hier is een groter dorp dichtbij, daar hebben ze de rest (halfuurtje op de fiets, 10 minuten met de auto) dus dat zou net zo goed een andere wijk in amsterdam kunnen zijn. Hier hebben alle huizen een tuin en er is geen hoogbouw, eigenlijk het beste van alles zeg maar.
Het enige wat mij denk ik zou weerhouden om in amsterdam te gaan wonen is de dure huisvesting, of je woont iets goedkoper en dan mega-klein vermoed ik en ik zou toch wel graag in de zomer in de tuin willen kunnen zitten.
Verder hoor ik altijd over de middelbare scholen in Amsterdam dat het een crime is om je kind op de school van jouw wens te krijgen, ik zou niet willen dat ze naar een middelbare school moeten die aan de totaal andere kant van de stad ligt, of naar een school die bijvoorbeeld helemaal niet bij jouw kind past. Hier in ons dorp (en de omliggende dorpen) is dat bijvoorbeeld helemaal niet aan de orde.
Dus je zou nog aan een andere mogelijkheid kunnen denken, en dat is verhuizen naar een leuk dorp wat dicht tegen een wat grotere stad aan ligt bijvoorbeeld, zodat je heel snel in amsterdam (of een andere grote stad) kan zijn, maar dat je wel in een levendige buurt woont en dus niet in een nieuwbouwwijk/slaapstad woont, want dan kan ik me voorstellen dat je daar niet kan aarden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.