Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Bij ons is het omgekeerd. Mijn jongste zoon van 6 heeft lang (steil) haar tot over zijn schouders. Hij wil het zelf lang, al vanaf dat hij kan praten. Hij draagt het thuis los, op school in een staart of knot. 

Het valt mij ook tegen dat de norm nog steeds lijkt te zijn dat meisjes lang haar hebben en jongens kort. Hoe jongensachtig hij er verder ook uitziet (want hij wil wel jongenskleding aan) en speelt (het is een echte jongens jongen met stoeien enzo) , onbekende mensen blijven hem aanspreken met 'meisje' en 'zij'.

Op school en in de buurt is het geen enkel probleem. Kinderen kennen hem. Soms wel even een klein plagerijtje van oudere kinderen, maar niet zo dat het vervelend wordt. Zoon zegt dan heel hard 'neehee ik ben een JONGEN'. En dan is het meteen wel klaar. 

Alleen op onbekende plekken kan het wel even vervelend zijn. Op vakantie bijvoorbeeld. Kinderen die hem niet kennen vinden het soms moeilijk te accepteren dat hij een jongen is en niet met 'zij' aangesproken wil worden. Of hij krijgt opmerkingen (ook van volwassenen) dat jongens geen lang haar horen te hebben. Mijn zoon is er dan wel even verdrietig van. Maar dit trekt na een paar dagen meestal weer weg en tot nu toe is dit voor hem geen reden om het af te knippen. Mijn ervaring is ook dat dit dan even het onbekende is voor sommige kinderen en later wel geaccepteerd wordt.

Zoon is altijd heel enthousiast als hij een volwassen man met lang haar ziet haha. Kijk mama, hij heeft het ook! Er zijn natuurlijk zat jongens met lang haar, maar niet echt in onze omgeving.

Maar goed, ik snap dus je zorg. Want ja ze zal te maken krijgen met opmerkingen en mensen die denken dat ze een jongen is. 

Haar groeit ook wel weer aan. Als ze spijt heeft dan is het zo weer een stukje langer. Misschien kan je kiezen voor een tussenlengte? Het kan altijd korter als ze dat dan nog steeds wil. Beetje in stapjes laten wennen en kijken of het bevalt.

Van mij zou het ook kort mogen maar misschien scheelt het wel dat ik zelf nooit lang haar heb gehad, hooguit tot mijn schouders. 

en als het geknipt wordt doneren. 
Vaak is het knippen dan ook gratis.

Ik sta echt met mijn wimpers te klapperen van wat sommigen zeggen. Net of je geen meisje bent of lijkt als je kort haar hebt. Doe even normaal zeg! Dat is niet van deze tijd, maar 40 jaar geleden hadden ook gewoon meerdere meisjes in de klas kort haar. Tegenwoordig hebben dan weer meer jongens lang haar en daar vinden we dan toch ook niet per se wat van?
Ik zou haar wel vertellen dat het met echt kort ongeveer een jaar duurt tot het weer op je schouders hangt, maar als ze dan toch wil, geen probleem. Ook niet als het gelstekels moeten worden (hoewel ik dat echt niet mooi vind haha) of zo’n lelijk tondeuzekapsel.

Ik ben er wel een beetje fel op omdat ik een jong familielid heb dat transman is. De eerste keer dat hij zijn haar liet kortwieken, gelijk stevig zeg maar, heeft zijn moeder wekenlang laten blijken hoe erg ze dat vond. Hij werd ook in jurken gedwongen voor feestelijke gelegenheden (toen was hij natuurlijk nog niet uit de kast, anders zou het mishandeling zijn). Mijn eigen kind heeft ook de lange blonde krullen laten kortwieken en daar vinden zoveel mensen wat van. Terwijl zij er niet mee hoeven te lopen, dus waar maak je je druk om en waarom die oordelen? Waar ben je bang voor?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2023 om 14:22:

Je kunt ook beginnen met kort maar niet ultra kort.

Wel een goed idee. Haar groeit weer aan, zeker in de zomer gaat dat hard. Het is bijna zomervakantie. Kan je een afspraak maken dat ze het kort mag, kijken hoe ze dat vindt en als ze het alsnog kort wil, het mag zoals zij wil? Als het nieuwe schooljaar weer begint is het haar genoeg aangegroeid dat er weer een ander kapsel van gemaakt kan worden. 

van mij zou het zeker kort mogen. Ben zelf als 8jarige ook mijn lange haar kort laten knippen. Weet nog dat mijn oma dat heel erg vond. 

Mijn dochter heeft dik haar met slag. Als peuter/kleuter wilde ze geen speldjes of elastiekjes in, haren kammen was drama. Dus kort kapsel. Nu wil ze het altijd in een staart.  

wat een geweldig kind . Een kind met eigen wil en steil . Lekker kort laten knippen zoals zij wil . En haar de hemel inprijzen . Wat een ander ook vindt . Zij is goed zoals zij is en dat al jong er in stampen 😀

Mijn 11 jarige heeft laatst haar haar a symmetrisch laten knippen. Een kant kort, andere kant lang. Staat heel stoer en toch een meisje.
Er is wel een kleuter die jongen naar haar roept, maar dat hou je dan toch schijnbaar als je geen rokje draagt.

Ysenda schreef op 11-06-2023 om 14:57:

en als het geknipt wordt doneren.
Vaak is het knippen dan ook gratis.

Alleen als er een pruik van gemaakt kan worden en dan moet het wel heel lang zijn. 

Philou schreef op 11-06-2023 om 15:09:

[..]

Alleen als er een pruik van gemaakt kan worden en dan moet het wel heel lang zijn.

Valt mee, 35 cm. 

Het is maar net hoeveel je daarna wil over houden.

Stekeltjes zou van mij niet mogen, gewoon omdat ik stekeltjes altíjd lelijk vind. 
Dochter was ook een jongen toen ze 4 was en wilde kort haar. Dat heb ik lang afgehouden, gewoon omdat wíj nooit naar de kapper gaan ( en het argument jongens hebben kort haar door ons keihard tegen is gesproken. En pappa dan? Die is toch ook een jongen?)  
Tot dochter zulke klitten in haar haar had (want aan borstelen deden we ook nogal zachtzinnig) dat het er allemaal afgeknipt werd. 
Met dat korte haar kwamen wel bijzondere opmerkingen van onbekende ouders trouwens en opeens de drang bij dochter om zich meisje te noemen ipv ‘ik k ben een jongen!’, maar dat had misschien ook met een net oudere leeftijd te maken. 

Compromis? Eerst kort maar geen stekels, en als ze dat geweldig vindt nog korter? Zolang ze zich er maar van bewust is dat van stekels tot lang eindeloos lang duurt. Bijvoorbeeld: voor het weer lang is ben je al twee keer jarig geweest.

Roos55 schreef op 11-06-2023 om 15:03:

wat een geweldig kind . Een kind met eigen wil en steil . Lekker kort laten knippen zoals zij wil . En haar de hemel inprijzen . Wat een ander ook vindt . Zij is goed zoals zij is en dat al jong er in stampen 😀

Wat mij opvalt is dat het net als bij mijn dochter niet met eigen stijl maar identificatie met te maken heeft. 

Als ze weet hoeveel tijd het ongeveer kost om het aan te laten groeien en ze wil het dan nog steeds? Ja, dan zou het zeker weten mogen van mij.

Heb je alleen moeite met de ultrakorte stekeltjes of in het algemeen met kort haar? Van dat laatste zou ik toch wel staan te kijken, eerlijk gezegd. 

Mijn zoon liet zijn haar geregeld groeien. Dat wilde hij zelf. Hij werd als het langer werd, vooral door volwassenen/ouderen, voor een meisje aangezien of kreeg lullige opmerkingen. Daar hebben we het dus wel eens over gehad: Je kunt mensen niet veranderen. Als je lang haar hebt als jongen, maak je dat mee. Kun je daar niet goed tegen? Dan kun je het beter afknippen. Dat heeft hij ook wel eens gedaan. En dan liet hij het toch weer groeien. Het stond en staat hem ook goed. 

Stekeltjes blijven niet lang stekeltjes. Ik zou dat zo doen. Dat duurt maar kort en als het tegenvalt, kun je er zo weer een 'kapsel' van maken. En als je dat niet aandurft, stel je als compromis een leuk kort kapsel voor als tussenstap, om eerst eens te ervaren hoe het is om 'anders' te zijn. En dan zie je daarna wel weer verder. 

Ik vind het echt vreemd dat er zo'n dwang lijkt te zijn op lang haar bij meisjes. In mijn jeugd hadden meisjes juist vaak kort haar. Ik heb in mijn volwassen leven altijd (heel) lang haar gehad en ik vind dat uiteraard ook mooi. Maar ik snap evengoed dat conformisme niet. Vooral niet als je kind er zelf niks mee heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.