Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Mugske schreef op 11-06-2023 om 15:01:

van mij zou het zeker kort mogen. Ben zelf als 8jarige ook mijn lange haar kort laten knippen. Weet nog dat mijn oma dat heel erg vond.

Mijn dochter heeft dik haar met slag. Als peuter/kleuter wilde ze geen speldjes of elastiekjes in, haren kammen was drama. Dus kort kapsel. Nu wil ze het altijd in een staart.

Ik had ook dik zwaar haar. Mijn moeder had geen tijd voor al dat gekam en geborstel dus liep ik rond met een kort koppie. Ik blij want lekker luchtig tijdens het rennen en buiten spelen.

Later als puber besloten de haren laten groeien sinds ik van mijn zakgeld de kapper moest betalen. Paar jaar geleden de haren weer tot op de schouder laten knippen. Goh, wat fijn, veel gemakkelijker uitspoelen tijdens wassen en lekker luchtig in de hals. Gevoel bekroop mij dat ik dit veel eerder had kunnen doen.

Dus ik snap je dochter prima.

Af laten knippen als ze dat wil.  Als ze spijt heeft groeit het vanzelf wel weer aan. 

mijn dochter had precies hetzelfde op deze leeftijd. Ze speelde altijd met jongens (nog steeds). Toen ze vier was wilde ze kort haar, het kwam destijds net over haar schouders. Eerst voor een korte bob gekozen maar de keer daarna mocht ze tegen de kapper zeggen wat ze wilde. Stekels vonden we niet oké, past ook niet bij haar haren. Nu heeft ze het nog steeds kort. Draagt ook veel jongenskleding, want dat zit lekkerder. Iedereen weet dat ook op school. Soms krijgt ze vragen maar ze vindt dat niet vervelend. 
Ze heeft het er nu wel over dat ze haar haren wil laten groeien, maar dat zien we allemaal nog wel. 

Mija schreef op 11-06-2023 om 15:25:

Heb je alleen moeite met de ultrakorte stekeltjes of in het algemeen met kort haar? Van dat laatste zou ik toch wel staan te kijken, eerlijk gezegd.

Mijn zoon liet zijn haar geregeld groeien. Dat wilde hij zelf. Hij werd als het langer werd, vooral door volwassenen/ouderen, voor een meisje aangezien of kreeg lullige opmerkingen. Daar hebben we het dus wel eens over gehad: Je kunt mensen niet veranderen. Als je lang haar hebt als jongen, maak je dat mee. Kun je daar niet goed tegen? Dan kun je het beter afknippen. Dat heeft hij ook wel eens gedaan. En dan liet hij het toch weer groeien. Het stond en staat hem ook goed.

Stekeltjes blijven niet lang stekeltjes. Ik zou dat zo doen. Dat duurt maar kort en als het tegenvalt, kun je er zo weer een 'kapsel' van maken. En als je dat niet aandurft, stel je als compromis een leuk kort kapsel voor als tussenstap, om eerst eens te ervaren hoe het is om 'anders' te zijn. En dan zie je daarna wel weer verder.

Ik vind het echt vreemd dat er zo'n dwang lijkt te zijn op lang haar bij meisjes. In mijn jeugd hadden meisjes juist vaak kort haar. Ik heb in mijn volwassen leven altijd (heel) lang haar gehad en ik vind dat uiteraard ook mooi. Maar ik snap evengoed dat conformisme niet. Vooral niet als je kind er zelf niks mee heeft.

Maar anderzijds, het mag natuurlijk dat je niet van kort haar houdt. Ik ben zelf ook meer een fan van lang haar, maar dat verbind ik niet aan een sekse en soms vind ik iemand kort haar ook oprecht mooi staan. 

Max88 schreef op 11-06-2023 om 15:40:

[..]

Maar anderzijds, het mag natuurlijk dat je niet van kort haar houdt. Ik ben zelf ook meer een fan van lang haar, maar dat verbind ik niet aan een sekse en soms vind ik iemand kort haar ook oprecht mooi staan.

Natuurlijk hoef je niet van kort haar te houden. Maar moet een kind per se een kapsel dragen dat jij als ouder mooi vindt? Ik vind van niet.

Mija schreef op 11-06-2023 om 15:42:

[..]

Natuurlijk hoef je niet van kort haar te houden. Maar moet een kind per se een kapsel dragen dat jij als ouder mooi vindt? Ik vind van niet.

Nouja jij zei dat je verbaast zou zijn als iemand daar moeite mee had. Ik vraag me dan omgekeerd hetzelfde af: waarom mag je dat niet gewoon niet je smaak vinden; het is zo persoonlijk.

Ik heb nergens gezegd dat mijn kind een kapsel moet dat ík mooi vind en dat heb ik uitgelegd in mijn eerdere posts. 

Ik hou zelf van lang haar, zowel voor jongens als meisjes. Mijn jongetje laat ik ook lekker zijn krulletjes groeien. Als hij later korte stekeltjes wil zou mijn hart huilen maar hij mag het wel.

Ik weet dat hier veel mensen zijn die verschillen tussen jongens en meisjes onzin vinden, maar zo sta ik er zelf niet in. 4 jarige dochter krijgt voorlopig geen korte stekels. Bij dochter zou ik denk ik eerst voor een middenweg kiezen.  

Max88 schreef op 11-06-2023 om 15:46:

[..]

Nouja jij zei dat je verbaast zou zijn als iemand daar moeite mee had. Ik vraag me dan omgekeerd hetzelfde af: waarom mag je dat niet gewoon niet je smaak vinden; het is zo persoonlijk.

Ik heb nergens gezegd dat mijn kind een kapsel moet dat ík mooi vind en dat heb ik uitgelegd in mijn eerdere posts.

Het was een reactie op de vraag van TO en ging niet over jou. Natuurlijk mag ieder zijn/haar eigen smaak hebben. De vraag was volgens mij of dat meisje een kort kapsel zou mogen van 'ons' en daarop antwoordde ik dat ik verbaasd zou zijn als een ouder een dochter niet toestaat een kort kapsel te laten knippen waar ze al een jaar om vraagt, omdat de ouder dat zélf niet mooi vindt. Ikzelf vind dat geen belangrijk criterium bij zo'n beslissing over andermans haar, ook bij mijn (jonge) kind niet. Als dat kind er zo duidelijk zélf een wens in heeft, is dat voor mij leidend. Zeker als dat kind dat al zo lang volhoudt. 

Natuurlijk mag een ouder een andere smaak hebben dan het kind. Maar een kind mag ook een andere smaak hebben dan de ouder. En ik geef toe dat dat voor mij kennelijk zo vanzelfsprekend is, dat ik me nier niet goed in kan inleven. 

Mija schreef op 11-06-2023 om 15:42:

[..]

Natuurlijk hoef je niet van kort haar te houden. Maar moet een kind per se een kapsel dragen dat jij als ouder mooi vindt? Ik vind van niet.

Het is een kwestie van smaak en dan heb ik het gevoel dat je smaak probeert te rationaliseren. De ene smaak hoef je niet te verantwoorden, de andere wel. En wie beslist daar dan over, denk jij? 

Mija schreef op 11-06-2023 om 16:02:

[..]

Het was een reactie op de vraag van TO en ging niet over jou. Natuurlijk mag ieder zijn/haar eigen smaak hebben. De vraag was volgens mij of dat meisje een kort kapsel zou mogen van 'ons' en daarop antwoordde ik dat ik verbaasd zou zijn als een ouder een dochter niet toestaat een kort kapsel te laten knippen waar ze al een jaar om vraagt, omdat de ouder dat zélf niet mooi vindt. Ikzelf vind dat geen belangrijk criterium bij zo'n beslissing over andermans haar, ook bij mijn (jonge) kind niet. Als dat kind er zo duidelijk zélf een wens in heeft, is dat voor mij leidend. Zeker als dat kind dat al zo lang volhoudt.

Natuurlijk mag een ouder een andere smaak hebben dan het kind. Maar een kind mag ook een andere smaak hebben dan de ouder. En ik geef toe dat dat voor mij kennelijk zo vanzelfsprekend is, dat ik me nier niet goed in kan inleven.

Er zijn ook ouders wier kinderen geen Disneyshirt aan mogen of een joggingbroek naar school dus ik verbaas me nergens meer over. Ik vind er wel wat van. Zelf vond ik het altijd alleen maar leuk dat mijn kinderen zelf ideeën hadden over kleding en kapsel, al was het bij de jongste meer vanuit praktisch oogpunt terwijl oudste echt een stijl nastreefde.

Roos55 schreef op 11-06-2023 om 15:03:

wat een geweldig kind . Een kind met eigen wil en steil . Lekker kort laten knippen zoals zij wil . En haar de hemel inprijzen . Wat een ander ook vindt . Zij is goed zoals zij is en dat al jong er in stampen 😀

He-le-maal eens met je 🌹. Ik zou haar inderdaad ook de hemel in prijzen zeggen dat ik het super stoer vind dat ze haar haren kort laat knippen!

Mijn eigen dochter koos destijds ook eigenwijs voor een superkort kapsel, liet het oranje roze verven; stond prachtig ❤️.

Mija schreef op 11-06-2023 om 16:02:

[..]

Het was een reactie op de vraag van TO en ging niet over jou. Natuurlijk mag ieder zijn/haar eigen smaak hebben. De vraag was volgens mij of dat meisje een kort kapsel zou mogen van 'ons' en daarop antwoordde ik dat ik verbaasd zou zijn als een ouder een dochter niet toestaat een kort kapsel te laten knippen waar ze al een jaar om vraagt, omdat de ouder dat zélf niet mooi vindt. Ikzelf vind dat geen belangrijk criterium bij zo'n beslissing over andermans haar, ook bij mijn (jonge) kind niet. Als dat kind er zo duidelijk zélf een wens in heeft, is dat voor mij leidend. Zeker als dat kind dat al zo lang volhoudt.

Natuurlijk mag een ouder een andere smaak hebben dan het kind. Maar een kind mag ook een andere smaak hebben dan de ouder. En ik geef toe dat dat voor mij kennelijk zo vanzelfsprekend is, dat ik me nier niet goed in kan inleven.

Ach, van ons mocht ze dus niet omdat wijzelf niet zo’n fan zijn van. Ouders beslissen altijd vanalles voor hun 4-jarige kind. Qua kleding waren we dan weer veel losser dan welke ouder dan ook. Ironisch ook dat juist ons kind uiteindelijk wel daadwerkelijk kort haar had, als enige meisje van de hele school. 

Zilver_gray schreef op 11-06-2023 om 16:25:

[..]

He-le-maal eens met je 🌹. Ik zou haar inderdaad ook de hemel in prijzen zeggen dat ik het super stoer vind dat ze haar haren kort laat knippen!

Mijn eigen dochter koos destijds ook eigenwijs voor een superkort kapsel, liet het oranje roze verven; stond prachtig ❤️.

Waarom? Ze wil kort haar omdat haar vriendje kort haar heeft. Dat is verre van eigenwijs. 

Mevrouw75 schreef op 11-06-2023 om 16:43:

[..]

Waarom? Ze wil kort haar omdat haar vriendje kort haar heeft. Dat is verre van eigenwijs.

Ik reageerde (vooral) op hetgeen Roos schreef en betrok dat op mijn eigen dochter .

Zilver_gray schreef op 11-06-2023 om 16:58:

[..]

Ik reageerde (vooral) op hetgeen Roos schreef en betrok dat op mijn eigen dochter .

Maar is jouw dochter ook 4? Zo jong vind ik verven sowieso wel heftig, los van geslacht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.