Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn kind is een pester/meeloper

ik ben er vanavond achter gekomen dat mijn kind een ander kind vreselijke berichten heeft gestuurd, 1 kind is momenteel het mikpunt van een groepje waar mijn kind ook inzit. Dit groepje heeft een ‘leider’ die nogal sterk en overheersend is (geen excuus daf mijn kind dan moet meedoen) 
İk ben helemaal in shock. Gaat om groep 7 kinderen. İk weet niet wat ik moet doen…. Hoe los ik dit op. Uiteraard telefoon ingenomen en buiten school om geen afspraakjes met vriendinnen. İk kan niet geloven dat er een slecht persoon/monster schuilt in mijn kind. Zie haar nu als een wolf in schaapskleren!!
Wat moet ik doen……???


Ten eerste, petje af voor jou dat je dit durft te erkennen. Dat jij je naar voelt onder de situatie zegt in ieder geval dat je er iets mee wil doen.

Ik zou beginnen met gesprekken voeren met kind en noodzaak laten inzien dat pesten echt niet kan! Daarnaast kijken wat school aan pesten doet en hoe kind het verder op school doet. Vervolgens samen kijken hoe met negatieve gedrag om te gaan. 

Succes

met school dat groepje kaart brengen en zorgen dat t opgebroken wordt. 
Dat de Queen Bee haar medestanders kwijtraakt en dat ze allemaal hulp krijgen met waarom dit fout is en hoe dan wel. 

Naar school stappen dus...

Leene

Leene

27-03-2023 om 21:57

Heel goed dat je zelf erkend dat je kind meeloopt/pest. Dat doet lang niet iedereen.
Mijn kind heeft aan de andere kant gestaan, is heel erg gepest en dat is echt enorm schadelijk. Hij is 13 en heeft nog steeds last van de naweeën van het pesten op de basis school. Met name omdat hij zelf een soort "de schuld" kreeg, hij zou maar moeten veranderen en melden en dan hield het pesten wel op. Mooi niet dus.
Ik heb veel gelezen en gesproken met anderen over het pesten.
Pesten houdt pas op als anderen het niet meer pikken. Als anderen zich van de pester(s) afkeren. Anderen zijn meelopers, of kinderen die eigenlijk niets durven zeggen maar het pesten niet leuk vinden. Dit kun je niet zelf oplossen dat moet de school doen. 
Je kunt wel met je dochter praten. Of er samen iets over lezen. Het boek Spijt misschien van Carry Slee ( maar reken wel dat dit een heel  heftig boek is).
Ik zou er ook proberen achter te komen waarom je dochter mee doet.
Pesters zijn lang niet allemaal kinderen die zelf problemen hebben, maar pesten omdat het hen iets oplevert. Misschien wil je dochter erbij horen en pest ze daarom mee.
Maar nogmaals dit red je niet zonder hulp van school. 
Je kind is geen monster, je kind maakt een hele foute keuze en ook zij moet leren en  opgroeien en de kans krijgen haar fouten te herstellen. 
Ik hoop voor haar en met name ook voor het kind dat het mikpunt is dat er snel een omkeer ten goede komt.

Wat goed dat je dit niet ontkent en er echt iets aan doet.
Je kind is geen wolf, maar moet nog leren om hier mee om te gaan.
Het is voor een kind best eng om niet mee met de groep te doen. Angst om er niet bij te horen is heel echt bij kinderen.
Ben je met haar bij het slachtoffer geweest? Ik denk dat het belangrijk is dat jouw kind hoort uit de eerste hand hoe en wat de schade is door pesten.

Je kind is niet slecht maar heeft iets slechts gedaan.

Ga met je kind in gesprek en ga samen dit oplossen zodat het bij een incident blijft.

Ik denk dat je goed handelt door te erkennen dat jouw kind niet heilig is en niet zo'n 'mijn kind doet dat niet hoor' ouder bent. Je erkent het gedrag en hangt er gevolgen aan vast. 

Het belangrijkste lijkt me dat ze in gaat zien hoe het groepsproces werkt, wat ieders rol daar in is, waarom dat ze dit soort dingen gedaan heeft en vooral ook wat dat met de ander doet. En dat ze daarna haar oprechte excuses aanbiedt aan het slachtoffer.
Ik zou school hier zeker in betrekken, want het gaat niet enkel om jouw dochter en het slachtoffer. Het is een groepsproces en het accepteren van dit gedrag door de groep moet gestopt worden.

Weet je wie de rest van de groep is?
Zitten ze allemaal op dezelfde school of dezelfde sport?

Want dan zou ik komende week school of sport wel mee inschakelen zodat ook de andere ouders te horen krijgen wat hun kinderen uitsteken.
Anders is jouw kind misschien wel tijdelijk uit de groep, maar blijft 't gepest duren.

Ten eerste is je kind geen monster. Het is nu belangrijk dat je met haar gaat praten zodat dit gedrag stopt. Of nog beter de school moet hier worden ingeschakeld, het is namelijk de groep die gestopt moet worden. Door je kind een monster te noemen stap je nu volledig over de gevoels voor je eigen kind heen. Dit komt waarschijnlijk voort als een soort zelf behoud, zodat zij niet het slachtoffer is. 
Weet je, ik ben rond groep 7 a 8 ook een meeloper geworden. Daarvoor was ik zelf het mikpunt en dan doe je er als kind alles aan om aan de veilige kant te komen. Voelde ik me er schuldig over? Oh ja, zeker wel. Ben ik er trots op? Nee, maar ik was ook nog maar een kind. Een erg verlegen en onzeker kind. Als de dood dat ik zelf weer het mikpunt zou worden.

Pesten is een groepsproces, stoppen met pesten óók. Goed om met je kind over te praten. Bespreek het zeker ook op school, juist vanwege de groep. Mijn ervaring met in gesprek gaan met alleen andere ouders is niet zo goed. Zij maken deel uit van de 'groep', ik toen ook dus. 

Eileen42

Eileen42

28-03-2023 om 09:23 Topicstarter

Uiteraard ga ik het gesprek aan met mijn kind. Ik wil de reden achterhalen waarom zij hieraan mee doet. Is het inderdaad om er bij te horen? Wil ze hiermee haar eigen onzekerheid naar de achtergrond duwen. Ik ga er vanuit dat zij zich niet bewust is geweest van de consequenties van haar daden. Dat dit iemand dus enorm pijn kan doen en er totaal geen reden kan zijn om iemand dit soort lelijke berichten te sturen. De waarom kan ik misschien wel achterhalen, omdat ze er graag bij wil horen. 

Ik vind het wel lastig om haar hierop hard aan te pakken (wat ik overigens wel doe), maar ben bang dat het een enorme deuk zal geven op ten eerste onze band, ten tweede dat het haar "populariteit" zal schaden en zij hier nog meer onzeker door gaat worden. 
Met populariteit bedoel ik toch een grote vriendenkring (er is maar 1 leider zeg maar die pest, de rest doet niet heel actief mee met de pester, maar mijn dochter dus wel) 

Ik ga ook het gesprek met de lerares aan. Meer vanuit het oogpunt dat ik wil weten welke rol mijn kind hierin speelt. Dit zal vast bekend zijn bij haar. 

Voor nu voel ik me geamputeerd

Mijn kind is gepest en heeft gepest. Ik heb contact gelegd met de ouders van het gepeste kind omdat ik ze nodig had om zeker te zijn dat het pesten stopte. En daarnaast heel veel gesprekken gehad met mijn kind.

Eileen42

Eileen42

28-03-2023 om 09:27 Topicstarter

EmmaT schreef op 28-03-2023 om 09:15:

Pesten is een groepsproces, stoppen met pesten óók. Goed om met je kind over te praten. Bespreek het zeker ook op school, juist vanwege de groep. Mijn ervaring met in gesprek gaan met alleen andere ouders is niet zo goed. Zij maken deel uit van de 'groep', ik toen ook dus.

Je bedoelt hiermee dat school er bij betrokken moet worden ? Ik heb namelijk alleen contact gehad met de ouders van het "gepeste" kind.  Het heeft niet heel veel zin om contact op te nemen met de ouders van de "leider", zijn meer het type ouders wat achter hun kind staat en eerder wijzen naar een ander dan zelf ook de verantwoording ergen voor dragen. 

Is het alleen een groepsproces? Er is een andere discussie op dit forum over pesten met een leerkracht aan het woord. Zij noemde het o.a. een opvoedprobleem. Ik kon haar redenatie wel volgen, ookal was het even slikken. Als ik tijd heb, zoek ik die discussie voor je op.

Enigszins herkenbaar verhaal. Hier ook in groep 7 een 'heksenfase' gehad met heel veel gedoe in vriendinnengroepen. Het pesten ging over en weer en elke keer weer was een ander slachtoffer en dader. Hoorde later dat dit ook typisch iets is voor meiden in die fase. Daarna in groep 8 ging het al weer wat rustiger. Dus bespreek het vooral met je kind maar realiseer je ook dat het ook zo weer om kan slaan in die vriendengroepen.

Eileen42

Eileen42

28-03-2023 om 09:45 Topicstarter

Philou schreef op 28-03-2023 om 09:30:

Is het alleen een groepsproces? Er is een andere discussie op dit forum over pesten met een leerkracht aan het woord. Zij noemde het o.a. een opvoedprobleem. Ik kon haar redenatie wel volgen, ookal was het even slikken. Als ik tijd heb, zoek ik die discussie voor je op.

Heel graag !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.