Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
Poezie
10-05-2026 om 17:21
Gingergirl schreef op 10-05-2026 om 17:18:
[..]
Nee dan snap je mijn punt niet want ik schrijf nergens dat dat het " enige" is wat je kunt doen voor iemand.
Natuurlijk kun je het hele jaar dingen voor een ander doen. Maar als de ander dat gebakje op moederdag heel erg waardeert en belangrijk vindt kun je( een keuze dus, niet verplicht) dat voor de ander doen ook al heb je er zelf niets mee. Voor jou is iets op andere momenten doen belangrijker, en voor een ander is een feestdag belangrijker. Dan kun je soms ook afwegen iets wel te doen omdat je een ander er blij mee maakt.
Waarom is dat gebakje op moederdag belangrijker dan een gebakje op een andere dag?
Decembermamma
10-05-2026 om 17:26
Poezie schreef op 10-05-2026 om 15:28:
[..]
Als jullie het allemaal leuk vinden is dat natuurlijk prima!
Maar van het 'moeten' omdat het nou eenmaal erbij hoort houd ik niet van. Net zoals bijvoorbeeld het vieren van andermans trouwdag. Ik ben niet met ze getrouwd dus waarom zou ik dst moeten vieren?
Ja die trouwdag! Ook zo bijzonder. Wij vieren hier eigenlijk alleen de verjaardag van onze zoon. Met kerst zijn we op vakantie en maken we er ook een extra leuke dag van. Verder vieren we eigenlijk helemaal niets.
Dat wil niet zeggen dat we geen leuke momenten hebben, we gaan geregeld gezellig uit eten, op bezoek bij mensen en ja als we iets leuks zien voor iemand die we kennen kopen we dat weleens. Mijn buurvrouw krijgt bijvoorbeeld regelmatig iets lekkers van de Chocolaterie puur en alleen omdat ik er in de buurt kom. Mijn schoonmoeder regelmatig een bosje bloemen of een plant omdat ik die leuk vind voor haar. En als mijn moeder ooit weer eens een moment vind dat we samen kunnen afspreken zal er ook wel wat komen want meestal ziet ze tijdens het uitje wel iets waarvan zo roept "o wat leuk".
Gingergirl
10-05-2026 om 17:29
Poezie schreef op 10-05-2026 om 17:21:
[..]
Waarom is dat gebakje op moederdag belangrijker dan een gebakje op een andere dag?
Omdat het een feestdag is. En dat voelt voor veel mensen specialer dan op een gewone dag. En dat is een gevoel; ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dat niet zo voelen. En daarom iets niet vieren of juist wel. En daar binnen die twee dingen kun je rekening met elkaar houden; niet iemand iets verplichten maar soms ervoor kiezen iets wel te doen omdat de ander dat waardeert.
Joszy
10-05-2026 om 17:34
Ik vind het vooral verdrietig om te zien dat moederdag voor sommige (bijna) volwassen kinderen vooral een manier lijkt te zijn om het af te kopen. De rest van het jaar niks spontaans, door je andere ouder een herinnering moeten krijgen voor een verjaardag, het klinkt allemaal niet erg attent.
Ysenda
10-05-2026 om 18:04
Herfstappeltaart schreef op 10-05-2026 om 15:43:
[..]
Weken later nog gaan lunchen voor moederdag hahahaha. Dan kun je toch ook 'gewoon' samen gaan lunchen voor de leuk? Ik zie de meerwaarde van dat moederdaggebeuren niet.
Had ik ook prima gevonden. Zoon wilde denk ik laten zien dat hij er ook aangedacht heeft of zo. Of gebruikte het als excuus Truus om gezellig met zijn moeder te gaan lunchen.
Want hé, zomaar lunchen met je moeder als net geen puber meer is ook niet stoer.
Maheiden
10-05-2026 om 18:04
tsjor schreef op 10-05-2026 om 16:59:
[..]
Ik kan me voorstellen dat het zoiets ergens wel in heet lesprogramma past, gedichtje uit het hoofd leren, knutselen, fijne motoriek oefenen met mooi schrijven, borduren of naaien. Moederdag, vaderdag, kerstmis, pasen, vakantie, sneeuw, lente, je hoeft maar een thema te hebben, toch? Dat moeders op school moeten komen om daar moederdag te vieren vind ik echt verkeerd. Dan draai je de verkeerde kant op. Het gaat er niet om dat de school moederdag viert, maar dat je iets educatiefs doet wat nuttig kan zijn en vreugde geeft. Dat is allemaal niet het doel. Het doel is knippen, plakken, uit het hoofd leren, mooi schrijven etc.
Nee dus, het kost veel meer tijd dan even tussendoor. De thema's die jij noemt zijn geen thema's die in het onderwijs voorkomen. Denk meer aan plastic soep, reclame, wereldoorlogen, religies, flora en fauna, verkeersveiligheid, reizen, democratie etc. Tuurlijk kun je overal een ingang vinden maar dat gaat weer ten koste van de doelen die gehaald moeten worden. Niet alleen de uitvoering maar ook het bedenken, verzamelen van materiaal, kost tijd. Oftewel, liever niet. Als scholen het wel kunnen en willen, ook goed.
Net als dat iedereen wel of niet aan moederdag doet. Ik lees hier ook weer veel verwachtingen . Laat iedereen toch doen wat fijn is. Als jij er geen last van hebt.
Ysenda
10-05-2026 om 18:11
Maheiden schreef op 10-05-2026 om 18:04:
[..]
Nee dus, het kost veel meer tijd dan even tussendoor. De thema's die jij noemt zijn geen thema's die in het onderwijs voorkomen. Denk meer aan plastic soep, reclame, wereldoorlogen, religies, flora en fauna, verkeersveiligheid, reizen, democratie etc. Tuurlijk kun je overal een ingang vinden maar dat gaat weer ten koste van de doelen die gehaald moeten worden. Niet alleen de uitvoering maar ook het bedenken, verzamelen van materiaal, kost tijd. Oftewel, liever niet. Als scholen het wel kunnen en willen, ook goed.
Wat jij noemt is heel gebruikelijk in Freinet onderwijs. De verplichte onderdelen worden geplakt aan thema's waar de leerlingen mee komen.
Herfstappeltaart
10-05-2026 om 18:18
Ysenda schreef op 10-05-2026 om 18:04:
[..]
Had ik ook prima gevonden. Zoon wilde denk ik laten zien dat hij er ook aangedacht heeft of zo. Of gebruikte het als excuus Truus om gezellig met zijn moeder te gaan lunchen.
Want hé, zomaar lunchen met je moeder als net geen puber meer is ook niet stoer.
Gingergirl
10-05-2026 om 18:24
Decembermamma schreef op 10-05-2026 om 17:26:
[..]
Ja die trouwdag! Ook zo bijzonder. Wij vieren hier eigenlijk alleen de verjaardag van onze zoon. Met kerst zijn we op vakantie en maken we er ook een extra leuke dag van. Verder vieren we eigenlijk helemaal niets.
Dat wil niet zeggen dat we geen leuke momenten hebben, we gaan geregeld gezellig uit eten, op bezoek bij mensen en ja als we iets leuks zien voor iemand die we kennen kopen we dat weleens. Mijn buurvrouw krijgt bijvoorbeeld regelmatig iets lekkers van de Chocolaterie puur en alleen omdat ik er in de buurt kom. Mijn schoonmoeder regelmatig een bosje bloemen of een plant omdat ik die leuk vind voor haar. En als mijn moeder ooit weer eens een moment vind dat we samen kunnen afspreken zal er ook wel wat komen want meestal ziet ze tijdens het uitje wel iets waarvan zo roept "o wat leuk".
Trouwdag vieren mensen toch meestal samen met de partner (als ze dat vieren en willen), en hooguit jubileum data met kinderen/familie. Als je elk jaar naar ieders trouwdagfeestje gaat wordt het wellicht wel heel veel feestjes als je veel familie en vrienden hebt.
Jonagold
10-05-2026 om 18:28
Joszy schreef op 10-05-2026 om 17:34:
Ik vind het vooral verdrietig om te zien dat moederdag voor sommige (bijna) volwassen kinderen vooral een manier lijkt te zijn om het af te kopen. De rest van het jaar niks spontaans, door je andere ouder een herinnering moeten krijgen voor een verjaardag, het klinkt allemaal niet erg attent.
Nou, dat zie ik niet hoor. En zeker niet in dit draadje. Of had je het daar niet over?
Pubers hebben nou eenmaal de focus op iets anders dan hun ouders. Daar zetten ze zich juist tegen af. Dus helemaal niet gek om daar als andere ouder nog een beetje in te sturen. Mijn volwassen kinderen denken er heus uit zichzelf aan hoor. Hoewel mijn autistische zoon het wel was ontschoten, maar die staat dan dus wel vroeg op om een heerlijk ontbijt te maken en staat nu te koken.
MamaE
10-05-2026 om 18:31
Met hun trouwdag neem ik mijn ouders wel altijd mee uit eten.
Overigens niet per se op die dag, dan hadden ze niet midden in de zomervakantie moeten trouwen. Wij (en zij) zijn dan ook wel eens op vakantie.
Met onze eigen trouwdag gaan we als gezin.
Maheiden
10-05-2026 om 18:44
Ysenda schreef op 10-05-2026 om 18:11:
[..]
Wat jij noemt is heel gebruikelijk in Freinet onderwijs. De verplichte onderdelen worden geplakt aan thema's waar de leerlingen mee komen.
Dat gebeurt op heel veel scholen. Thematisch onderwijs waarin vakken en doelen geïntegreerd worden aangeboden. Maar goed, is off-topic.
Gingergirl
10-05-2026 om 18:44
MamaE schreef op 10-05-2026 om 18:31:
Met hun trouwdag neem ik mijn ouders wel altijd mee uit eten.
Overigens niet per se op die dag, dan hadden ze niet midden in de zomervakantie moeten trouwen. Wij (en zij) zijn dan ook wel eens op vakantie.
Met onze eigen trouwdag gaan we als gezin.
Leuke traditie! Willen zij en jullie het nooit samen vieren, romantisch diner voor twee ofzo?
MamaE
10-05-2026 om 18:55
Gingergirl schreef op 10-05-2026 om 18:44:
[..]
Leuke traditie! Willen zij en jullie het nooit samen vieren, romantisch diner voor twee ofzo?
Nee, mijn ouders vonden het toen wij klein waren al leuk om samen te gaan als gezin.
Als we op vakantie zijn, dan gaan ze die dag wel samen, maar neem ik ze alsnog een andere dag mee. Liefst ook met gezin van zus erbij als dat agendatechnisch lukt.