Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
MamaE
11-05-2026 om 10:33
Gingergirl schreef op 11-05-2026 om 10:27:
[..]
Als ze het echt zo zeggen met dat woordje " wel" erin dan schept dat inderdaad een verwachting. Als ze gewoon vertellen " je zus kwam langs met een bos bloemen", is het meer delen van wat er gebeurd is in een weekend. Tja, misschien vind je moeder moederdag heel belangrijk. Maar ook jouw goed recht er niks mee te willen doen.
Dat dus. Maar zeg dat dan, als je iets belangrijk vindt of iets verwacht. Zeggen dat je het niet nodig vindt, maar dan toch verwachtingen hebben, dat werkt voor mij niet.
Misschien volgend jaar een boek over auticommunicatie cadeau doen. Kunnen ze geloof ik wel gebruiken.
Mugs
11-05-2026 om 11:24
Ik zie het zo: als er een gelegenheid is om iets te vieren, moet je dat vooral niet laten. Het hoeft van mij allemaal niet groots of met cadeaus, maar gezellig samen zijn vind ik altijd een feestje.
Hier hebben we met het hele gezin samen spelletjes gedaan en iets gegeten wat vooral ik erg lekker vind, gekookt door één van de kinderen. Die als extraatje ook nog experimenteel thee van gulden roede serveerde. (Mwah - de pesto van paardenbloem die hij laatst gemaakt had vond ik geslaagder)
krulliebollie
11-05-2026 om 11:50
Gisteren ontzettend verwent met oorbellen van MyJewellery van dochter en Nikes van manlief( zelf uitgekozen), ontbijtje ( niet op bed want dat vinden ik niks). Mijn moeder ook verwent net een kaartje voor André Rieu ( 2027 ivm ziekte van mijn kant) en een verwenpakketje met lekkere bodylotion e.d.
Gezellig gebakje gegeten en hapjes gehad. Gewoon met elkaar. Mijn dochter en nichtje waren er niet bij want die moesten gewoon werken.
Wilgenkatje-
11-05-2026 om 12:05
Moederdag wordt in ons gezin niet gevierd omdat ik kort ervoor jarig ben. Ook waren er al festiviteiten vanwege mijn pensionering. Daar volop verwennerij en chocola tot ik 70 ben!
Moeders van de oudere generatie zijn er niet meer.
Alle moeders van de aanstormende generatie heb ik per app een vrolijke dag gewenst 
Picunia
11-05-2026 om 19:41
Ik geef niet om Moederdag en dat weten mijn kinderen. Gisteren kwamen jongste en vriendin eten en ze hadden een prachtige tuinplant en chocola voor mij bij zich. Heel lief, maar het had voor mij niet gehoeven, maar dat laat ik natuurlijk niet merken. Oudste stuurde een appje, vond ik ook lief. Tot mijn verbazing kwam hij vanmorgen met een grote doos chocola. Ook lief, maar niet nodig. Afgelopen jaren kreeg ik vaker niet dan wel een cadeautje en meestal niet van beiden. Helemaal prima, want ik houd niet van verplichtingen.
Mijn moeder, die inmiddels al jaren dood is, hechtte enorm aan Moederdag, misschien omdat ze niet zo’n goeie moeder was. Ik ging voor haar altijd op Moederdag naar haar toe. Zo makkelijk om iemand, zelfs de moeder waar ik weinig mee had, een plezier te doen.
MildredRatched
11-05-2026 om 22:37
Hier wordt het van beide kanten wel gevierd. Om praktische redenen vrijdagavond al bij mijn moeder langsgegaan, maar dat is dan ook prima. Maar even aandacht eraan besteden vind ik leuk en passend. Mijn moeder is voor het grootste deel van mijn leven mijn enige ouder geweest en dat heeft ze heel fijn en liefdevol gedaan (en nog steeds). Dus dat verdient best een cadeautje en een extra avond/middag/hoe het uitkomt.
Max88
13-05-2026 om 17:49
Moederdag commerciële onzin noemen is wel apart, je viert het wel of niet en de invulling en reden is persoonlijk. In de tijd dat het ontstond was die commercie er niet eens.
Wij vieren alles, omdat het leven hier vaak ellende geeft en we daarom zelf onze (onder andere deze) hoogtepuntjes creëeren en vieren; ook als traditie en om mee te geven aan kleinkind.
Ik begrijp dat er ouders zijn die het niet goed gedaan hebben, of niet deden wat in iemands ogen " normaal" is ( en aan welke zijde zit dat dan) maar moet dat echt in elk moeder-topic weer een schaduw werpen?
Ik heb een kaart gekregen met woorden van waardering die je niet elke dag hoort, alleen al omdat ze niet meer thuis wonen.
Bloemen en een heerlijk chemisch ( mag ook niet zeker🙈) luchtje.
Ik heb mijn moeder kadootjes gegeven, mijn ene kind die misschien nooit ouder wordt ook. De andere een kadootje namens kleinkind. Voor kleinkind ook.
Voor mijn ex-partner, die ik ook altijd uitnodig ligt het vaderdagkadootje ook al klaar.
We hebben spelletjes gedaan en ik heb genoten.
Het mag allemaal, geen regels!
Maar het is zo onzinnig om het op zo'n zure manier af te schuiven.
Mijn kinderen zijn normaal ook lief en helpend, dat heeft er niets mee te maken.
Gingergirl
13-05-2026 om 18:43
Max88 schreef op 13-05-2026 om 17:49:
Moederdag commerciële onzin noemen is wel apart, je viert het wel of niet en de invulling en reden is persoonlijk. In de tijd dat het ontstond was die commercie er niet eens.
Wij vieren alles, omdat het leven hier vaak ellende geeft en we daarom zelf onze (onder andere deze) hoogtepuntjes creëeren en vieren; ook als traditie en om mee te geven aan kleinkind.
Ik begrijp dat er ouders zijn die het niet goed gedaan hebben, of niet deden wat in iemands ogen " normaal" is ( en aan welke zijde zit dat dan) maar moet dat echt in elk moeder-topic weer een schaduw werpen?
Ik heb een kaart gekregen met woorden van waardering die je niet elke dag hoort, alleen al omdat ze niet meer thuis wonen.
Bloemen en een heerlijk chemisch ( mag ook niet zeker🙈) luchtje.
Ik heb mijn moeder kadootjes gegeven, mijn ene kind die misschien nooit ouder wordt ook. De andere een kadootje namens kleinkind. Voor kleinkind ook.
Voor mijn ex-partner, die ik ook altijd uitnodig ligt het vaderdagkadootje ook al klaar.
We hebben spelletjes gedaan en ik heb genoten.
Het mag allemaal, geen regels!
Maar het is zo onzinnig om het op zo'n zure manier af te schuiven.
Mijn kinderen zijn normaal ook lief en helpend, dat heeft er niets mee te maken.
Precies dit. Een veelvoorkomend misverstand dat het door de commercie is bedacht. Net zoals dat er weleens de ronde gaat dat Hitler het bedacht heeft.
Natuurlijk maakt de commercie gebruik van feestdagen, dat is met alle feestdagen zo. Ieders keus of je daarin meegaat en hoe.
Decembermamma
14-05-2026 om 12:57
Gingergirl schreef op 13-05-2026 om 18:43:
[..]
Precies dit. Een veelvoorkomend misverstand dat het door de commercie is bedacht. Net zoals dat er weleens de ronde gaat dat Hitler het bedacht heeft.
Natuurlijk maakt de commercie gebruik van feestdagen, dat is met alle feestdagen zo. Ieders keus of je daarin meegaat en hoe.
Het klopt het is niet door commercie bedacht maar door een rouwende dochter. De commercie maakt wel dat er ongelofelijk onacceptabele verwachtingen worden gecreëerd. Als je de reclames ziet als "leuk voor moederdag, en dan een nieuwe fiets van 1500 euro enzo". Dat is nooit de bedoeling van moederdag geweest. Maar de commercie geeft slechte moeders wel het gevoel dat het zo hoort en daarbij geven die slechte moeders wel een signaal af naar hun kinderen. Als volwassene ben ik ervoor bestand geweest, als kind kon ik dat niet, en ging 6 weken verdiensten van mijn krantenwijk naar moederdag. En dat moest natuurlijk met de verjaardagen en vaderdag ook.
Herfstappeltaart
14-05-2026 om 13:12
Decembermamma schreef op 14-05-2026 om 12:57:
[..]
Het klopt het is niet door commercie bedacht maar door een rouwende dochter. De commercie maakt wel dat er ongelofelijk onacceptabele verwachtingen worden gecreëerd. Als je de reclames ziet als "leuk voor moederdag, en dan een nieuwe fiets van 1500 euro enzo". Dat is nooit de bedoeling van moederdag geweest. Maar de commercie geeft slechte moeders wel het gevoel dat het zo hoort en daarbij geven die slechte moeders wel een signaal af naar hun kinderen. Als volwassene ben ik ervoor bestand geweest, als kind kon ik dat niet, en ging 6 weken verdiensten van mijn krantenwijk naar moederdag. En dat moest natuurlijk met de verjaardagen en vaderdag ook.
Zo is het. De commercie is ermee aan de haal gegaan, zoals met alles. Valentijnsdag werd van oorsprong vormgegeven door een kaart van een anonieme, geheime aanbidder. Tegenwoordig moet je je geliefde met cadeaus overladen. Het is totaal over the top geworden.
Gingergirl
14-05-2026 om 13:14
Decembermamma schreef op 14-05-2026 om 12:57:
[..]
Dat er ook dure artikelen - zoals jouw voorbeeld van de fiets - reclame wordt gemaakt dat hou je altijd wel met elke feestdag. Daarbij is ook ieders budget verschillend. Ik ervaar het niet als " verwachtingen", meer als " keuzes", je hebt zelf de keuze hoe je een feestdag invult, kun je ook afspraken over maken binnen je gezin.
Ik snap dat hoe jouw moeder vroeger met jou omging, heel vervelend voor jou was. Dat vind ik oprecht naar voor je. Maar je weet zelf ook wel dat jouw moeder met al haar problematiek niet de maat der dingen was en het er bij het gros van anderen niet zo aan toeging.Jouw situatie was meer uitzondering als regel. Ging je vader hier nooit tegenin?
Gingergirl
14-05-2026 om 13:16
Herfstappeltaart schreef op 14-05-2026 om 13:12:
[..]
Zo is het. De commercie is ermee aan de haal gegaan, zoals met alles. Valentijnsdag werd van oorsprong vormgegeven door een kaart van een anonieme, geheime aanbidder. Tegenwoordig moet je je geliefde met cadeaus overladen. Het is totaal over the top geworden.
Nee hoor niks " moet". Je hebt een keuze of je iets koopt of niet. Dat tradities aan verandering onderhevig zijn dat klopt. Ik denk dat het persoonlijk is of je het als " moeten" ervaart.
MamaE
14-05-2026 om 13:27
Tuurlijk heb je een keuze. Maar laten we eerlijk zijn...groepsdruk is ook een ding. Als de hele klas iets duurs koopt en jij een doosje merci of zo, dan voelt dat voor veel mensen toch als niet genoeg.
Een fiets vind ik persoonlijk een exorbitant cadeau voor iets als moederdag, zeker als die 1500 euro kost.
Gingergirl
14-05-2026 om 14:11
MamaE schreef op 14-05-2026 om 13:27:
Tuurlijk heb je een keuze. Maar laten we eerlijk zijn...groepsdruk is ook een ding. Als de hele klas iets duurs koopt en jij een doosje merci of zo, dan voelt dat voor veel mensen toch als niet genoeg.
Een fiets vind ik persoonlijk een exorbitant cadeau voor iets als moederdag, zeker als die 1500 euro kost.
Iets kan inderdaad zo voelen. Je eigen keus hoe je daarmee omgaat, hoe lastig dat soms voor iemand ook is. Als alles afgeschaft moet worden omdat er mogelijk iemand groepsdruk zou kunnen ervaren, dan kun je niks meer doen. Beter je kind dan weerbaar maken tegen groepsdruk. Verschillen in bestedingspatroon hou je altijd wel met welke activiteit of feestdag dan ook.
Poezie
14-05-2026 om 14:19
Gingergirl schreef op 14-05-2026 om 14:11:
[..]
Iets kan inderdaad zo voelen. Je eigen keus hoe je daarmee omgaat, hoe lastig dat soms voor iemand ook is. Als alles afgeschaft moet worden omdat er mogelijk iemand groepsdruk zou kunnen ervaren, dan kun je niks meer doen. Beter je kind dan weerbaar maken tegen groepsdruk. Verschillen in bestedingspatroon hou je altijd wel met welke activiteit of feestdag dan ook.
Goh, en hoe denk je dan over het verdriet van kinderen die hun moeder zijn verloren of ouders die hun kind zijn verloren? Dan zit jij (en een aantal anderen) hier uitgebreid te etaleren wat jullie allemaal wel niet voor mooie spullen hebben gekregen of gegeven 'uit liefde'. Over "eens aan een ander denken" gesproken, je mag uiteraard helemaal zelf weten wat je met zo'n dag doet maar houd het een beetje discreet zeg!