Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwsbrief van school

Peiling

Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?
108 stemmen
88%
5%
3%
2%
3%

Miepjecody schreef op 13-09-2025 om 13:42:

[..]

Je kan dat gewoon zonder geluid hebben ook. Wat voor last heb je dan?

De wetenschap dat je iets moet lezen neemt heel veel energie, want dat blijft continu in je hoofd ronddraaien.

Met geluid wordt je er helemaal gek van. Welkom in de kantoortuin. Thank god voor noise canceling koptelefoons.

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 15:43:

[..]

Ik neem ook altijd extra mee voor bepaalde momenten. Kerststukjes maken oid, er is altijd iets voor kinderen die niets hebben. Ik deel mijn eigen lunch indien nodig met een kind. Extra jassen of laarzen heb ik dan weer niet. Toen ik zelf kleine kinderen had nam ik uit prive wel vaak een verschoning mee op schoolreis. Nu alles weg is, ga ik dat niet opnieuw aanschaffen, regel dat vaak met de ouders die mee zijn. Op kamp neem ik extra beddengoed mee etc.

Maar oprechte vraag, zou jij met je privénummer dingen met ouders gaan communiceren? Want dat is dus de enige tip die hier steeds voorbij komt.

Ouders onderling mogen van mij ook met elkaar overleggen via WhatsApp maar vanuit school mag ik dat niet stimuleren. Ik mag niet zeggen dat ze allemaal in de groep moeten gaan.

Veel kans dat ik inderdaad mijn privé-nummer gebruik. En hoop dat ouders mij niet te vaak bellen om 23u 's avonds. Of dat ik eventueel een 2de sim-kaart in mijn telefoon duw zuiver om te appen voor school.

Maar je kan dus ook een klassenouder aanstellen die zuiver de communicatie regelt. Die hoeft dus geen chauffeurs aan te stellen, maar wel af en toe een reminder te sturen.

In mijn huidige job gebruik ik ook gewoon mijn privé-foon en privé-Facebook. Daar kom ik af en toe eens wat mee tegen zoals een opdringerige cliënt of een lid dat 5 keer bevriend wil worden, maar tja ... so be it.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 16:02 Topicstarter

Marty1984 schreef op 13-09-2025 om 15:55:

[..]

Veel kans dat ik inderdaad mijn privé-nummer gebruik. En hoop dat ouders mij niet te vaak bellen om 23u 's avonds. Of dat ik eventueel een 2de sim-kaart in mijn telefoon duw zuiver om te appen voor school.

Maar je kan dus ook een klassenouder aanstellen die zuiver de communicatie regelt. Die hoeft dus geen chauffeurs aan te stellen, maar wel af en toe een reminder te sturen.

In mijn huidige job gebruik ik ook gewoon mijn privé-foon en privé-Facebook.

Een groep waar je zelf niet in zit, kan toch nooit een officieel kanaal zijn voor je groep? 

Dan kunnen er ouders uit gaan of uitgezet worden zonder dat je dat door hebt. Dat kun je zelf niet controleren of de info juist en op tijd wordt overgebracht. Dit zie ik al van verre fout gaan. 

Parro is gewoon prima. Ik mis alleen informatie als er bijvoorbeeld een weekoverzicht wordt gestuurd (hartstikke leuk op zich, een verslagje van wat ze hebben gedaan met foto's erbij) met dan onderaan 'dinsdag gaan we naar de kinderboerderij dus kom op de fiets!'. Als die berichten met een concrete vraag gewoon apart worden verzonden, mis ik niets.

Heel veel hierover gelezen: met mijn billen bloot geef ik toe dat ik zo'n ouder was die dan net de memo had gemist. En dan las ik echt de nieuwsbrieven wel,  maar dan moesten de glazen potjes of wc rollen net mee als ik in de nachtdienst zat en vergat ik het aan vader door te geven. Of ik had de avond ervoor tot half een gewerkt en bracht de kinderen zo moe weg dat ik echt niet door had dat pyjamadag vandaag al was. Dus tussen iets lezen en iets onthouden en dat uitvoeren zit een grote stap. Geef oververmoeide ouders ook een beetje credit, ze zijn gezonde jongvolwassenen geworden. 
Jufs begrepen van mij dan weer nooit dat als je ' s nachts werkt overdag wel moet proberen aan die acht uur slaap te komen. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 16:32 Topicstarter

Peaches schreef op 13-09-2025 om 16:21:

Parro is gewoon prima. Ik mis alleen informatie als er bijvoorbeeld een weekoverzicht wordt gestuurd (hartstikke leuk op zich, een verslagje van wat ze hebben gedaan met foto's erbij) met dan onderaan 'dinsdag gaan we naar de kinderboerderij dus kom op de fiets!'. Als die berichten met een concrete vraag gewoon apart worden verzonden, mis ik niets.

Goeie tip! 

Ik denk dat ik hier wel eens schuldig aan ben. Onder het berichtje over de prachtige kerststukjes nog even melden dat de kinderen over twee dagen en bord mee moeten nemen. 

Info over het kerstdiner is dan al eerder gedeeld maar de reminder combineer ik dan met iets anders. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 16:33 Topicstarter

Citroengraag schreef op 13-09-2025 om 16:22:

Heel veel hierover gelezen: met mijn billen bloot geef ik toe dat ik zo'n ouder was die dan net de memo had gemist. En dan las ik echt de nieuwsbrieven wel, maar dan moesten de glazen potjes of wc rollen net mee als ik in de nachtdienst zat en vergat ik het aan vader door te geven. Of ik had de avond ervoor tot half een gewerkt en bracht de kinderen zo moe weg dat ik echt niet door had dat pyjamadag vandaag al was. Dus tussen iets lezen en iets onthouden en dat uitvoeren zit een grote stap. Geef oververmoeide ouders ook een beetje credit, ze zijn gezonde jongvolwassenen geworden.
Jufs begrepen van mij dan weer nooit dat als je ' s nachts werkt overdag wel moet proberen aan die acht uur slaap te komen.

Oh zeker wel.

Ik denk dan ook niet dat jij dan de juf de schuld gaf. Toch? 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 16:33:

[..]

Oh zeker wel.

Ik denk dan ook niet dat jij dan de juf de schuld gaf. Toch?

Dat hing er per jaar een beetje vanaf, maar gelukkig was mijn oudste heel snel zo slim om ook dingen te onthouden. Vanaf groep vier kun je daar best op inzetten

De jongste deed cluster 4, die beperkten de spannende dingen flink, en aan de echt belangrijke dingen herinnerde de buschauffeuse  ons vaak 😉

Op studiedag op een leeg kleuterplein was er gelukkig altijd wel een andere ouder om elkaar te bemoedigen...

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 15:43:

[..]

Maar oprechte vraag, zou jij met je privénummer dingen met ouders gaan communiceren? Want dat is dus de enige tip die hier steeds voorbij komt. 

Huh? Dat zegt juist niemand en er worden wel diverse andere tips gegeven. Op de school van mijn kinderen zitten alleen de ouders in de WhatsApp groep en de klassenouder communiceert met de juf/school (per mail of Parro denk ik). De klassenouder zet de belangrijke dingen van bijv Parro in de WhatsApp groep en laat ook aan de juf bijv weten als de groep niet goed zou lopen, bepaalde ouders er niet in zitten, etc. 

Wil je wel echt iets veranderen of wil je alleen klagen? Wat mij betreft hou je het bij die maandelijkse nieuwsbrief, mij best, maar als je doet wat je altijd deed dan houd je wat je altijd had.

Nog een tip over die Nieuwsbrief: juist Nieuwsbrieven met allerlei dingen bij elkaar worden vaak slecht gelezen is mijn ervaring. Ook door mezelf, want in Nieuwsbrieven (zowel privé als werk) staan vaak ook dingen die niet relevant zijn en dan ergens verstopt ertussen soms iets echt belangrijks. De school van mijn kinderen (en ik zelf op mijn werk) stuurt daarom bij echt belangrijke dingen altijd een losse mail + Parro bericht + WhatsApp berichtje over dat ene onderwerp. De Nieuwsbrief is geschikt voor niet erg urgente zaken als 'We hadden een leuke kerstviering, hulpouders bedankt!' of 'De nieuwe conciërge stelt zich voor' of 'De rekenmethode is veranderd'. Niet voor 'Trek op 20 september oude kleren aan' of 'Groep 6 heeft morgen geen les omdat de juf ziek is' of 'Wie kan mee met het schoolreisje?'.

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 16:02:

[..]

Een groep waar je zelf niet in zit, kan toch nooit een officieel kanaal zijn voor je groep?

Dan kunnen er ouders uit gaan of uitgezet worden zonder dat je dat door hebt. Dat kun je zelf niet controleren of de info juist en op tijd wordt overgebracht. Dit zie ik al van verre fout gaan.

Het officiële kanaal is Parro, een ouder app groep is alleen extra.

En werk gerelateerde fingen zou je niet met je privé telefoon moeten doen.

Als een werkgever je verplicht een bepaalde app te gebruiken moeten ze je ook die faciliteiten geven.

hier gebruikt school ook parro. Maar dan heb je het kanaal van school en dat van de klas en de agenda.
Sinds de start van dit schooljaar (ze zijn nu 2 weken naar schop geweest) zijn er al 16 berichten verschenen in het schoolkanaal en 9 in het kanaal van de klas. En dan komen er van de oudste nog allerlei berichten via mail en magister van de middelbare school bij en de bso doet er nog een schepje bovenop.
Ik vind het bijna niet bij te houden en ik kan vaak niet meer terugvinden wat nou ook alweer wanneer was (de helft staat in de agenda, de andere helft niet).
ik ben dus heel blij dat de klassenouders de belangrijke herinneringen herhalen in de whatsapp groep, zodat ik die niet hoef te zoeken tussen de verkeersflitsen en mededelingen over activiteiten in het wijkcentrum (vanaf 9 jaar, dus in klassenkanaal)

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 14:51:

[..]

Toen er voor Parro is gekozen is dat wel van bovenaf bepaald natuurlijk. En dat zal niet snel veranderen. Geen enkele collega wil met privénummer deelnemen in WhatsApp.

En ook al vraag je het de ouders, je zult altijd uitkomen bij iets gemiddelds. Er zullen altijd ouders zijn die het te veel vinden en ook ouders die het te weinig vinden.

Dat hoeft toch ook niet. Zo'n klassen whatsapp groep wordt beheert door de klassenouder die info doorkrijgt van de juf. Hier werkt dat erg goed en dat komt denk ik vooral omdat op de school app ( soort Parro) zeer veel informatie gedeeld wordt die veel ouders niet zo interessant vinden en dan lees je over de belangrijke dingen heen. Hier zijn nu al in 2 weken 9 berichten gedeeld op de schoolapp terwijl er maar 1 echt belangrijk was. Tja...hier is iedereen dus blij met de klassen whatsapp waar de klassenouder op zeer kort en bondige manier iedereen op de hoogte houdt.

Zoals Yette al schreef: veel informatie als terugblik sportdag/ de herfstvakantie is voorbij en de spanning stijgt want de Sint komt eraan/ kijk na of de gympen nog passen etc etc maakt dat mensen het niet lezen, al dat geleuter. Wil je hulpouders bedanken omfat ze geholpen hebben met die sportdag; doe dat persoonlijk! Spreek de ouders van Bibi aan op die lekkende beker en de ouders van Tommy dat zijn gympen te klein zijn en dat er nieuwe beplanting komt op het schoolplein: dat zien we vanzelf wel aangezien de gemiddelde ouder niets aan zijn/ haar ogen mankeert. Daar hoeft niet een heel verhaal over in de brief. En hou de nieuwsbrief en app kort en bondig en zakelijk. Vergeet ook niet dat ouders tegenwoordig veel info krijgen, zeker als je meerdere kinderen hebt want het is niet alleen school, maar ook sport en clubjes. In sommige periodes is het een overkill aan info.

Geen idee of dit al vaker is genoemd, maar onze (ouderwetse) nieuwsbrieven begonnen altijd met een kopje 'Agenda'. Daar stond in telegramstijl de belangrijke informatie:
- 15 sept: uitje kinderboerderij (Oude en warme kleding aan en mee!)
- 18 sept: herfstknutselen (leeg glazen potje mee)

Daaronder kwamen pas de nieuwsberichtjes en de uitgebreidere informatie. Zo kon ik dit soort dingen ook snel terugvinden als ik niet meer wist wat er die week zou gebeuren (ik was ook zo'n ouder die regelmatig de studiedag vergat, of potjes en wc-rollen)

En 1 vast medium gebruiken, niet ook nog via allerlei Whatsappgroepjes waar iedereen kan reageren. 

Ademes schreef op 13-09-2025 om 20:46:

Geen idee of dit al vaker is genoemd, maar onze (ouderwetse) nieuwsbrieven begonnen altijd met een kopje 'Agenda'. Daar stond in telegramstijl de belangrijke informatie:
- 15 sept: uitje kinderboerderij (Oude en warme kleding aan en mee!)
- 18 sept: herfstknutselen (leeg glazen potje mee)

Daaronder kwamen pas de nieuwsberichtjes en de uitgebreidere informatie. Zo kon ik dit soort dingen ook snel terugvinden als ik niet meer wist wat er die week zou gebeuren (ik was ook zo'n ouder die regelmatig de studiedag vergat, of potjes en wc-rollen)

En 1 vast medium gebruiken, niet ook nog via allerlei Whatsappgroepjes waar iedereen kan reageren.

Mijn kinderen zijn ook uit de tijd dat je een nieuwsbrief kreeg met boven aan de agenda. We kregen er hooguit twee per maand dus lekker overzichtelijk.

Als je nu terwijl het schooljaar net is begonnen al 9 keer per kind een bericht via parro hebt gehad is dat toch veel te veel. Je wordt dan gebombardeerd met berichten en ziet door de bomen het bos niet meer.

Stuur vooral kort en bondig relevante informatie. Leuk hoor al die foto's en bedankjes maar heel veel mensen hebben moeite met hoofd en bij zaken te scheiden en lezen over de mededeling dat er regenkleding mee moet heen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.