Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Fiorah
14-09-2025 om 10:04
Maheiden schreef op 14-09-2025 om 09:58:
Je doet het nooit voor iedereen goed. De een wil vaak informatie, de ander minder. Veel vertellen, weinig vertellen. Er zijn altijd wel ouders die de info niet lezen of wel lezen maar niet doen wat er staat. Ik maak me er niet druk om. Daar heb je geen invloed op, alleen wat je zelf in de klas doet. Het is alleen jammer dat het vaak het kind is die er last van heeft.
Eens. Er is altijd wel wat.
Bij ons op school is het én Parro, én Nieuwsbrief, én vrijwillige groepsapp, én klassenouders. Als je een evenement mist, is dat echt niet door een tekort aan informatie.

Bakblik
14-09-2025 om 10:11
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2025 om 09:45:
[..]
Dat hebben wij alles school inderdaad al gedaan. Weinig activiteiten buiten school. We nodigen liever gastsprekers/gastlessen uit dan dat we naar een museum of kinderboerderij of wat dan ook gaan. Zoeken het vaak ook nog heel erg in de buurt, zodat we lopend kunnen gaan. Dan heb je vaak aan één ouder of stagiair genoeg om er te komen.
Maar ook dat soort dingen veranderen in de loop der jaren. Onze kinderen gingen lopend door het dorp op bezoek bij diverse dingen. Nu minstens tien tot vijftien jaar later bezoekt hun basisschool nog steeds diezelfde dingen maar gaan ze met ouders met auto's. Het is te ver lopen.
Terwijl de afstand gelijk is gebleven. Andere juffen? Andere ouders? Andere kinderen? Ik weet het niet.....
Ja dit ook. Mijn kinderen gingen jaarlijks naar de bieb. Vanaf dat ze kleuter waren gingen ze daar lopend naartoe. De juf en 1 ouder konden dat mannen. We liepen de lange route, omdat de route langs de oude haven niet veilig werd gevonden, omdat veel kinderen bij de kleuters nog geen zwemdiploma's hadden.
Er kwam een nieuwe juf die, digitaal vaardig, de kortste route had opgezocht en dus wel langs de oude haven ging lopen. Hele hordes ouders in protest, met maar 2 volwassenen die route langs zoveel water dat was onverantwoord!!!!!!!
Er kwam een nieuwe directeur die de oren wat meer naar de ouders liet hangen en in plaats van de langere route te lopen werd het voortaan een uitje met de auto en dus 7 ouders per klas nodig.
De korte en de langere route scheelden zo'n 300 meter.

MamaE
14-09-2025 om 11:21
Ik denk dat je je wel moet conformeren aan de modus van de school. Sommige dingen bepaal je niet als individuele leerkracht. Dus als de school zegt 'we gebruiken enkel en alleen parro voor communicatie' dan zou ik dus geen klassenouder aanstellen die dan weer een groepsapp gaat beheren. Ouders kiezen voor deze school en daarmee ook voor het lezen van parroberichten, want dat is de communicatiewijze op deze school.
Verder wel eens met het beperken van het aantal berichten en de inhoud ervan. 9 berichten in twee weken is bijna elke dag wel een bericht. Dat lijkt me overbodig. Net als zes berichten over een uitje van over drie weken met wisselende en tegenstrijdige informatie. Daar zou ik ook niet goed van worden. Het leidt tot veel ruis op de lijn en extra vragen van ouders en onduidelijkheid.
De agendafunctie is misschien ook wel handig. En verder hebben ouders een eigen verantwoordelijkheid. Er is een jaarplanning. Daar staan dingen in als studiedagen, sportdag, kerstfeest etc. Zet dat thuis in één keer in je agenda en waar nodig regel je dingen als bso/andere opvang/vrij van werk.
Als een ouder zegt 'de juf had dit niet tegen mama gezegd'. Nee, de juf gaat namelijk niet alle papa's en mama's apart aflopen/bellen/mailen, maar zet informatie in parro en dan is het aan de ouders om dit te lezen en te zorgen dat een kind een jas mee heeft als het koud is en regent. Normale ouders hebben daar ook geen parro bericht voor nodig.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 11:51
MamaE schreef op 14-09-2025 om 11:21:
Ik denk dat je je wel moet conformeren aan de modus van de school. Sommige dingen bepaal je niet als individuele leerkracht. Dus als de school zegt 'we gebruiken enkel en alleen parro voor communicatie' dan zou ik dus geen klassenouder aanstellen die dan weer een groepsapp gaat beheren. Ouders kiezen voor deze school en daarmee ook voor het lezen van parroberichten, want dat is de communicatiewijze op deze school.
Verder wel eens met het beperken van het aantal berichten en de inhoud ervan. 9 berichten in twee weken is bijna elke dag wel een bericht. Dat lijkt me overbodig. Net als zes berichten over een uitje van over drie weken met wisselende en tegenstrijdige informatie. Daar zou ik ook niet goed van worden. Het leidt tot veel ruis op de lijn en extra vragen van ouders en onduidelijkheid.
De agendafunctie is misschien ook wel handig. En verder hebben ouders een eigen verantwoordelijkheid. Er is een jaarplanning. Daar staan dingen in als studiedagen, sportdag, kerstfeest etc. Zet dat thuis in één keer in je agenda en waar nodig regel je dingen als bso/andere opvang/vrij van werk.
Als een ouder zegt 'de juf had dit niet tegen mama gezegd'. Nee, de juf gaat namelijk niet alle papa's en mama's apart aflopen/bellen/mailen, maar zet informatie in parro en dan is het aan de ouders om dit te lezen en te zorgen dat een kind een jas mee heeft als het koud is en regent. Normale ouders hebben daar ook geen parro bericht voor nodig.
Dat klopt inderdaad.
Ik kreeg meermaals de vraag of het wel door zou gaan in verband met het weer. Dus inderdaad even berichtje eruit dat het ondanks het weer toch door zou gaan. En dat de kinderen zich daarvoor goed moesten aankleden.

Marty1984
14-09-2025 om 14:00
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2025 om 11:51:
[..]
Dat klopt inderdaad.
Ik kreeg meermaals de vraag of het wel door zou gaan in verband met het weer. Dus inderdaad even berichtje eruit dat het ondanks het weer toch door zou gaan. En dat de kinderen zich daarvoor goed moesten aankleden.
Maar dat bericht over "goed moeten aankleden" komt dus al na het eerste bericht.
Waarschijnlijk 1 of 2 dagen voor de activiteit.
Met andere woorden: Als een ouder elke week op zondag de app leest en dan de weekplanning maakt heeft hij / zij dat al gemist.
Zet de "geschikte kleding" dus al in het eerste bericht (ook onder het motto "beter te warm dan te koud en ze kunnen die jas nog altijd uittrekken"). En / of als we het over groep 7 hebben ... vermeldt het de dag van tevoren nog een keer mondeling tegen de kinderen zelf.
Ouders hebben ook een leven naast de 27 berichten van school, sport, hobby's. Je moet niet verwachten dat ze letterlijk elke avond die apps en nieuwsflashes tussendoor gaan lezen en dan ook nog maar springen voor weer een niet-geplande wc-rol, weer dit, weer dat, ... En de helft van die ouders werkt binnen op kantoor en rent zelf ook buiten zonder jas en denkt er dus niet aan dat hun kinderen overdag misschien wel nat worden.

Valeria
14-09-2025 om 14:05
Marty1984 schreef op 14-09-2025 om 14:00:
[..]
Ouders hebben ook een leven naast de 27 berichten van school, sport, hobby's. Je moet niet verwachten dat ze letterlijk elke avond die apps en nieuwsflashes tussendoor gaan lezen en dan ook nog maar springen voor weer een niet-geplande wc-rol, weer dit, weer dat, ...
Wat weet jij van een ouder zijn dan?

Marty1984
14-09-2025 om 14:06
Valeria schreef op 14-09-2025 om 14:05:
[..]
Wat weet jij van een ouder zijn dan?
Jij denkt dat ik geen enkele ouder in mijn buurt heb? Dat mijn ouders geen ouder waren?

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 14:14
[..]
Maar dat bericht over "goed moeten aankleden" komt dus al na het eerste bericht.
Met andere woorden: Als een ouder elke week op zondag de app leest en dan de weekplanning maakt heeft hij / zij dat al gemist.
Zet de "geschikte kleding" dus al in het eerste bericht (ook onder het motto "beter te warm dan te koud en ze kunnen die jas nog altijd uittrekken"). En / of als we het over groep 7 hebben ... vermeldt het de dag van tevoren nog een keer mondeling tegen de kinderen zelf.
Ouders hebben ook een leven naast de 27 berichten van school, sport, hobby's. Je moet niet verwachten dat ze letterlijk elke avond die apps en nieuwsflashes tussendoor gaan lezen en dan ook nog maar springen voor weer een niet-geplande wc-rol, weer dit, weer dat, ... En de helft van die ouders werkt binnen op kantoor en rent zelf ook buiten zonder jas en denkt er dus niet aan dat hun kinderen overdag misschien wel nat worden.
Geschikte kleding stond al in het eerste bericht hoor. Dat ging dus over kleding die vies mocht worden. Toen wisten we nog niets zeker wat betreft het weer.
De reminder kwam later toen ouders gingen vragen of het met slecht weer wel zou door gaan. Toen heb ik nog even gevraagd om kleding voor slecht weer.
Een ouder die het eerste bericht had gelezen en zelf nadenkt brengt zijn kind dus met geschikte kleding, ook als het tweede bericht niet gelezen is.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 14:20
[..]
Kinderen hebben een leven dat ze niet zelfstandig kunnen leven, daar hebben ze de ouder(s) voor nodig. Dus, als je kinderen krijgt zul je al die berichtjes ergens moeten lezen.
Vooral een kind heeft er last van dat zijn ouders de berichten niet lezen. Als leerkracht heb ik er maar geen dele last van. Ik vang op wat ik kan opvangen en ik laat het voor wat het is als ik dat niet kan. Ik mail gerust een ouder dat een kind klaagt over te kleine gymschoenen, maar als de ouder niks regelt ga ik geen nieuwe schoenen regelen.
Je kunt als ouder die berichtendienst misschien met de andere ouder verdelen. Zelf deed ik alles omtrent school, en zat mijn man in de maillijst van de sport.

Annaniem2023
14-09-2025 om 14:22
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2025 om 09:45:
[..]
Dat hebben wij alles school inderdaad al gedaan. Weinig activiteiten buiten school. We nodigen liever gastsprekers/gastlessen uit dan dat we naar een museum of kinderboerderij of wat dan ook gaan. Zoeken het vaak ook nog heel erg in de buurt, zodat we lopend kunnen gaan. Dan heb je vaak aan één ouder of stagiair genoeg om er te komen.
Maar ook dat soort dingen veranderen in de loop der jaren. Onze kinderen gingen lopend door het dorp op bezoek bij diverse dingen. Nu minstens tien tot vijftien jaar later bezoekt hun basisschool nog steeds diezelfde dingen maar gaan ze met ouders met auto's. Het is te ver lopen.
Terwijl de afstand gelijk is gebleven. Andere juffen? Andere ouders? Andere kinderen? Ik weet het niet.....
Dat klinkt goed dat jullie de weken niet volproppen met onzinnige dingen. Maar als jullie beslissen om te gaan lopen, dan gaan jullie toch lopen?

Marty1984
14-09-2025 om 14:26
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 14:22:
[..]
Dat klinkt goed dat jullie de weken niet volproppen met onzinnige dingen. Maar als jullie beslissen om te gaan lopen, dan gaan jullie toch lopen?
Als de helft van de kinderen al lopend niet mee mogen van hun ouders kan je wel gaan lopen, maar heb je toch écht een probleem met de andere helft van de kinderen én hun ouders.
Vooral als er dan nog wat stampij in de ouderraad wordt gemaakt én er chauffeurs opduiken.
Ik kan toch echt wel volgen dat een directie dan beslist dat iedereen maar met de wagen gaat.
Dat lopen kost daarbij ook nog meer tijd. 3 kwartier heen, 3 kwartier terug bijvoorbeeld tegen 5 minuten met de wagen ... dat is weer een uur minder reken-les.

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 14:28
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 14:22:
[..]
Ja, wij doen als school wat we beslissen.
Ik werk niet op de basisschool van mijn kinderen. Dat hoorde ik dus pas van een buurvrouw. Ze moest rijden voor uitstap naar x en dat was dus iets wat mijn kinderen lopend deden. Ik weet niet wanneer en waarom dat veranderd is.

Bakblik
14-09-2025 om 14:44
Marty1984 schreef op 14-09-2025 om 14:26:
[..]
Als de helft van de kinderen al lopend niet mee mogen van hun ouders kan je wel gaan lopen, maar heb je toch écht een probleem met de andere helft van de kinderen én hun ouders.
Vooral als er dan nog wat stampij in de ouderraad wordt gemaakt én er chauffeurs opduiken.
Ik kan toch echt wel volgen dat een directie dan beslist dat iedereen maar met de wagen gaat.
Dat lopen kost daarbij ook nog meer tijd. 3 kwartier heen, 3 kwartier terug bijvoorbeeld tegen 5 minuten met de wagen ... dat is weer een uur minder reken-les.
Nee!
Jij bent van België toch?
Hier in Nederland moet je rond de derde verjaardag van je kind kiezen voor een school. Van tevoren ga je alvast kijken op verschillende scholen en informeert jezelf over hoe bepaalde dingen gaan op de scholen en op basis van die ervaringen bepaal je je voorkeur(en).
Als je weet dat een bepaalde school altijd lopend naar de sporthal gaat voor de gymlessen en dat vind je niet goed dan moet je niet voor die school kiezen.
In mijn ogen bepaald de school wat de activiteiten zijn en hoe die gedaan worden en hebben ouders daar geen stem in. Als de klas lopend naar de bieb gaat en jouw Pietje heeft zijn been gebroken dan kan je Pietje brengen als hij niks mankeert dan loopt hij gewoon mee. De school zal na een poosje weten of kleuters dat kunnen of niet.
Er gaan nu teveel ouders protesteren om hun Pietje en Lientje te beschermen tegen teveel lopen/gevaarlijk verkeer/onnodig moe worden en dat is niet wenselijk. Om te voorkomen dat er teveel ouders altijd boos zijn laat een schooldirectie soms zijn oren hangen naar de ouders maar zo zou het niet moeten gaan. Een gymles een uitje naar de bieb en dan met zijn allen lopend daar naartoe is goed voor die kinderen daar worden ze verkeers-veilig van.

Poezenmeisje
14-09-2025 om 15:57
Samen anderhalf uur lopen is niet alleen van A naar B naar A komen. Het is ook gezellig en verbindend.

Dymo
14-09-2025 om 18:07
Ik ben best gemakkelijk en heb mijn kind ook altijd met de juiste spullen op school afgeleverd, maar ik werd andersom ook wel eens moe van sommige leerkrachten hoor, Renekenisleuktaal ook. Mijn dochter heeft een longprobleem, opgelopen bij haar geboorte. Bij koud, mistig weer heeft ze daar last van en dan moet je haar niet hard laten fietsen of meer dan een kwartier buiten laten lopen in een flink tempo, daar heeft ze dan te weinig zuurstof voor. Aan het begin van elk schooljaar overhandigde ik keurig een briefje van de kinderarts aan de juf/meester met wat dochter wel en niet kon (ze kon er zelf nog wel eens misbruik van maken, vandaar ook wat ze wél kon). Moest er toch gefietst of gelopen worden, dan zorgde ik dat er iemand was om haar te brengen, zodat ze wel aan de activiteit kon meedoen. Maar het gezanik dat ik daarover kreeg, alsof ik een helikoptermoeder was die niet wilde dat haar prinsesje moe werd. Een juf die vond dat ik dochter willens en wetens buiten de groep plaatste. Een meester die het 'onzin' vond en eiste dat dochter eind november gewoon in zijn tempo meefietste. Een andere juf die het voor het gemak steeds vergat en dochter in december liet meedoen aan een sponsorloop, terwijl dochter zelf aangaf dat ze het niet trok. Grote bek van juf dat ze MOEST, tot ze flauwviel van het gebrek aan zuurstof, arm kind. Kon ik het kind met extra medicijnen en pufjes weer oplappen. Ik geef niet voor niets een brief van de kinderarts! En dan geen sorry zeggen, maar zeggen dat als alle kinderen het doen, dan dochter ook. Nee dus, dat lukt misschien in de lente/zomer, maar niet in de herfst/winter.
Ik kan dus ook een peiling houden onder leerkrachten: lezen jullie eigenlijk wel wat de ouders onder de aandacht brengen?
Op de middelbare school ging het trouwens wel goed. De gymdocent had altijd wel andere klusjes als dochter benauwd was (tellen, scheidsrechteren) en op Ardennenkamp mocht dochter mee met de docent die het volgende kamp ging inrichten en die hield haar daar goed bezig.
Andere frustratie met basisschoolleerkrachten: ik was al gescheiden toen dochter naar school ging. De afspraak was dat ex haar elke woensdag uit school haalde. Soms vergat hij het en wie werd er gebeld, ondanks dat dochter aangaf bij juf dat ze bij haar vader zou zijn? Ik. Met een preek van juf dat de communicatie tussen mij en ex niet deugde. Hoezo? De afspraken zijn duidelijk, ik kan het niet helpen als hij ze niet nakomt. Bel hém!
En dan de laatste frustratie: ik was dus alleenstaande moeder en werkte fulltime. Dochter zat op een school zonder continurooster en bleef dus over met een groepje andere kinderen van werkende moeders, die daar als ontaarde ouders werden gezien. De school stelde ineens de regel in dat als je kind overbleef, de ouders moesten meedraaien in het overblijfrooster. Hoe dan? Ex verdomde het en ze hadden hem op die school ook liever niet, hij had in de bak gezeten (ik was niet voor niks gescheiden). Ik vroeg of ik niet iets anders kon doen, poppenkleertjes wassen, lego schoonmaken, iets dat ik 's avonds thuis kon doen. Nee dus, ik moest met dat overblijfrooster meedraaien. Moest ik maar niet gaan werken en zijn zoals de andere moeders. Ja, dan hebben we niet te eten. Niks mee te maken.
Goed, het klaagkwartiertje is weer voorbij.