Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Rekenenisleuktaalook
14-09-2025 om 18:33
Dymo schreef op 14-09-2025 om 18:07:
Ik ben best gemakkelijk en heb mijn kind ook altijd met de juiste spullen op school afgeleverd, maar ik werd andersom ook wel eens moe van sommige leerkrachten hoor, Renekenisleuktaal ook. Mijn dochter heeft een longprobleem, opgelopen bij haar geboorte. Bij koud, mistig weer heeft ze daar last van en dan moet je haar niet hard laten fietsen of meer dan een kwartier buiten laten lopen in een flink tempo, daar heeft ze dan te weinig zuurstof voor. Aan het begin van elk schooljaar overhandigde ik keurig een briefje van de kinderarts aan de juf/meester met wat dochter wel en niet kon (ze kon er zelf nog wel eens misbruik van maken, vandaar ook wat ze wél kon). Moest er toch gefietst of gelopen worden, dan zorgde ik dat er iemand was om haar te brengen, zodat ze wel aan de activiteit kon meedoen. Maar het gezanik dat ik daarover kreeg, alsof ik een helikoptermoeder was die niet wilde dat haar prinsesje moe werd. Een juf die vond dat ik dochter willens en wetens buiten de groep plaatste. Een meester die het 'onzin' vond en eiste dat dochter eind november gewoon in zijn tempo meefietste. Een andere juf die het voor het gemak steeds vergat en dochter in december liet meedoen aan een sponsorloop, terwijl dochter zelf aangaf dat ze het niet trok. Grote bek van juf dat ze MOEST, tot ze flauwviel van het gebrek aan zuurstof, arm kind. Kon ik het kind met extra medicijnen en pufjes weer oplappen. Ik geef niet voor niets een brief van de kinderarts! En dan geen sorry zeggen, maar zeggen dat als alle kinderen het doen, dan dochter ook. Nee dus, dat lukt misschien in de lente/zomer, maar niet in de herfst/winter.
Ik kan dus ook een peiling houden onder leerkrachten: lezen jullie eigenlijk wel wat de ouders onder de aandacht brengen?
Op de middelbare school ging het trouwens wel goed. De gymdocent had altijd wel andere klusjes als dochter benauwd was (tellen, scheidsrechteren) en op Ardennenkamp mocht dochter mee met de docent die het volgende kamp ging inrichten en die hield haar daar goed bezig.
Andere frustratie met basisschoolleerkrachten: ik was al gescheiden toen dochter naar school ging. De afspraak was dat ex haar elke woensdag uit school haalde. Soms vergat hij het en wie werd er gebeld, ondanks dat dochter aangaf bij juf dat ze bij haar vader zou zijn? Ik. Met een preek van juf dat de communicatie tussen mij en ex niet deugde. Hoezo? De afspraken zijn duidelijk, ik kan het niet helpen als hij ze niet nakomt. Bel hém!
En dan de laatste frustratie: ik was dus alleenstaande moeder en werkte fulltime. Dochter zat op een school zonder continurooster en bleef dus over met een groepje andere kinderen van werkende moeders, die daar als ontaarde ouders werden gezien. De school stelde ineens de regel in dat als je kind overbleef, de ouders moesten meedraaien in het overblijfrooster. Hoe dan? Ex verdomde het en ze hadden hem op die school ook liever niet, hij had in de bak gezeten (ik was niet voor niks gescheiden). Ik vroeg of ik niet iets anders kon doen, poppenkleertjes wassen, lego schoonmaken, iets dat ik 's avonds thuis kon doen. Nee dus, ik moest met dat overblijfrooster meedraaien. Moest ik maar niet gaan werken en zijn zoals de andere moeders. Ja, dan hebben we niet te eten. Niks mee te maken.
Goed, het klaagkwartiertje is weer voorbij.
Goh wat rot.
Herken het wel van mijn kind met astma. Hij ontwikkelde dat pas in groep zes en zijn leerkracht vond het lastig dat hij er zelf zo van in paniek raakte. Als ik dan op school kwam, bleek de leerkracht zelf ook in paniek en tig klasgenoten er om heen ook.
Kind een rustig plekje aanbieden met zijn puffer kwam niet bij haar op.
Zelf probeer ik alles te lezen en te onthouden en vooral heel veel echt serieus te nemen. Maar ik heb ook wel eens een gewone pleister op een kind met allergie voor pleisters geplakt. Gelukkig kreeg het kind alleen een heel beetje jeuk, want tien minuten later er weer afgehaald.

Poezenmeisje
14-09-2025 om 19:16
Wáárom altijd de moeder bellen?
Mijn man wilde een tienminutengesprek met de gymleraar. Gewoon omdat die mensen vaak een goede kijk hebben op de groepsdynamiek.
Belt de gymleraar mij met de vraag of het ook telefonisch kon, anders moest hij voor tien minuten naar school komen.
"Prima, belt u maar even met zijn vader, die heeft de vragen paraat".
Kan ik die dan stóren op zijn werk???
Ik was te flabbergasted om hem scherp van repliek te dienen.
Waar dacht die ### dat hij MIJ nu belde? Bij de buurvrouw aan de sherry?

Annaniem2023
14-09-2025 om 22:34
Dymo, met aparte gevallen zoals zieke kinderen moet natuurlijk rekening gehouden worden. Of de ouders brengen het kind naar de activiteit, maar die werken meestal, dus dan kan bijvoorbeeld de klassenassistent het kind op de fiets of in de auto meenemen. Verzin iets als leerkracht samen met de ouders. Maar twee km lopen moet een groep kinderen zonder astma wel kunnen.
mijn slechtziende dochter deed altijd mee met gymnastiek, ze zat ook op turnen wat ze erg goed kon, maar slagbal en dingen als tennis met kleine ballen of shuttles was niet te doen. Gelukkig heeft ze er nooit gezeur over gehad.

Annaniem2023
14-09-2025 om 22:40
Poezenmeisje schreef op 14-09-2025 om 19:16:
Wáárom altijd de moeder bellen?
Mijn man wilde een tienminutengesprek met de gymleraar. Gewoon omdat die mensen vaak een goede kijk hebben op de groepsdynamiek.
Belt de gymleraar mij met de vraag of het ook telefonisch kon, anders moest hij voor tien minuten naar school komen.
"Prima, belt u maar even met zijn vader, die heeft de vragen paraat".
Kan ik die dan stóren op zijn werk???
Ik was te flabbergasted om hem scherp van repliek te dienen.
Waar dacht die ### dat hij MIJ nu belde? Bij de buurvrouw aan de sherry?
Ja dat is inderdaad erg. Bij ons hadden ze het gepresteerd om mijn naam op de lijst als begeleiding van een uitje te zetten. Schoolzwemmen of -schooltuintjes of zoiets. Ze belden waarom ik er niet was. Ik wist van niks, maar “ik was aan de beurt”. Ik vond van niet, ik had me niet opgegeven. Toen ik vroeg waarom ze 1. Mensen zomaar indeelden en 2. Op welke dag mijn man was ingedeeld, kwam het antwoord: we zetten alleen de moeders er op want de vaders kunnen moeilijk vrij nemen. Nu denken jullie dat mijn kinderen in de jaren vijftig opgroeiden 😜, maar nee, dit was rond 2005!
ik heb nooit, maar dan ook nooit meer iets gedaan op die basisschool. Nog wel een klacht ingediend.

HelloKitty123
15-09-2025 om 06:31
Amboise schreef op 13-09-2025 om 17:25:
Nog een tip over die Nieuwsbrief: juist Nieuwsbrieven met allerlei dingen bij elkaar worden vaak slecht gelezen is mijn ervaring. Ook door mezelf, want in Nieuwsbrieven (zowel privé als werk) staan vaak ook dingen die niet relevant zijn en dan ergens verstopt ertussen soms iets echt belangrijks. De school van mijn kinderen (en ik zelf op mijn werk) stuurt daarom bij echt belangrijke dingen altijd een losse mail + Parro bericht + WhatsApp berichtje over dat ene onderwerp. De Nieuwsbrief is geschikt voor niet erg urgente zaken als 'We hadden een leuke kerstviering, hulpouders bedankt!' of 'De nieuwe conciërge stelt zich voor' of 'De rekenmethode is veranderd'. Niet voor 'Trek op 20 september oude kleren aan' of 'Groep 6 heeft morgen geen les omdat de juf ziek is' of 'Wie kan mee met het schoolreisje?'.
Haha mee eens inderdaad, al wordt die laatste zin ongetwijfeld wel gelezen..
En ik heb zelf nu nog geen telefoonnummers van de huidige leerkrachten van mijn kinderen maar heb er ook meerdere wel van vorige jaren. Ik maak er absoluut geen misbruik van en val die mensen echt niet lastig. En als ik s avonds een berichtje via parro stuur, verwacht ik ook niet onmiddellijk antwoord, maar soms komt het mij gewoon beter uit iets nu te sturen, zodat ik er verder ook niet meer over na hoef te denken. Mijn to do list is ook altijd lang namelijk.

Zeespiegel
15-09-2025 om 06:34
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 08:38:
ik heb nog een heel andere oplossing. Schooltijd beperken tot de kerntaken en dat is lezen, schrijven rekenen, nog wat zaakvakken et cetera en de extra activiteiten beperken tot laten we zeggen hooguit drie a vier keer per jaar.
dan hoef je je ook niet boos te maken als ouders zich niet massaal inschrijven om weer te helpen.
schoolfotograaf kan bijvoorbeeld al worden afgeschaft. Dat is ooit bedacht toen mensen niet zelf foto’s maakten. Nu werkelijk overbodig. Heb je ook geen gezeur van ouders dat hun kind er niet goed op staat en hoef je ook niet om geld te zeuren.
echt, als je de ouders weer de school uitbonjourt, zouden de leerkrachten het zoveel fijner hebben. Doordat ouders de klas zijn binnengelaten, zijn ook de zeurende ouders meegekomen.
En de klasse foto's dan?

HelloKitty123
15-09-2025 om 06:49
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 22:40:
[..]
Ja dat is inderdaad erg. Bij ons hadden ze het gepresteerd om mijn naam op de lijst als begeleiding van een uitje te zetten. Schoolzwemmen of -schooltuintjes of zoiets. Ze belden waarom ik er niet was. Ik wist van niks, maar “ik was aan de beurt”. Ik vond van niet, ik had me niet opgegeven. Toen ik vroeg waarom ze 1. Mensen zomaar indeelden en 2. Op welke dag mijn man was ingedeeld, kwam het antwoord: we zetten alleen de moeders er op want de vaders kunnen moeilijk vrij nemen. Nu denken jullie dat mijn kinderen in de jaren vijftig opgroeiden 😜, maar nee, dit was rond 2005!
ik heb nooit, maar dan ook nooit meer iets gedaan op die basisschool. Nog wel een klacht ingediend.
Bizar ook inderdaad zeg.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 08:17
HelloKitty123 schreef op 15-09-2025 om 06:31:
[..]
Haha mee eens inderdaad, al wordt die laatste zin ongetwijfeld wel gelezen..
![]()
En ik heb zelf nu nog geen telefoonnummers van de huidige leerkrachten van mijn kinderen maar heb er ook meerdere wel van vorige jaren. Ik maak er absoluut geen misbruik van en val die mensen echt niet lastig. En als ik s avonds een berichtje via parro stuur, verwacht ik ook niet onmiddellijk antwoord, maar soms komt het mij gewoon beter uit iets nu te sturen, zodat ik er verder ook niet meer over na hoef te denken. Mijn to do list is ook altijd lang namelijk.
Heel fijn dat jij geen misbruik maakt van het telefoonnummer van de leerkracht maar dat kun je van te voren nooit weten. Helaas zijn er ouders die wel dag en nacht antwoord verwachten. En dus na een uur nog een berichtje sturen, en nog een en nog een.
Parro, kun je zo instellen dat je op je vrije dag en in de avond/nacht geen meldingen ziet. Oudere berichten poppen ook niet alsnog op, dus op mijn werkdag moet ik even naar Parro gaan om de berichtjes te lezen.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 08:29
De peiling komt wel ongeveer overeen met mijn ervaring. Ongeveer 10% leest het niet of misschien niet op tijd.
Enigszins geruststellend, lijkt mij.

Miepjecody
15-09-2025 om 08:40
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 08:29:
De peiling komt wel ongeveer overeen met mijn ervaring. Ongeveer 10% leest het niet of misschien niet op tijd.
Enigszins geruststellend, lijkt mij.
Volgens mij is dit een maatschappelijk probleem. Op het werk heb ik zo vaak dat mensen zeggen " oh ik wist het niet"
Lees gewoon wat je moet lezen.
Vaak word ik gevraagd of gebeld : want jij weet het wel
Ook toen de kinderen klein waren vroegen andere ouders aan mij hoe iets zat.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 09:20
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 22:40:
[..]
Ik zet meestal 'ouder(s) van Koen of ouder(s) van Puck' op de lijst. Wel na inschrijving dat wel. Het maakt mij op de dag zelf niet uit of vader of moeder dan op komt dagen.
Ik vind het voor de kinderen wel vaak sneu als hun ouder nooit eens mee gaat. Heeft een kind ook wel eens gevraagd waarom zijn ouder nooit mee mocht.

Ademes
15-09-2025 om 09:55
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-09-2025 om 07:55:
[..]
De nieuwsbrief begint inderdaad met de agenda. En alle ouders krijgen in het begin van het jaar een overzicht met alle activiteiten op papier. Alle data zijn dan al bekend.
Eén medium gebruiken doen we dus al en dat is Parro.
Maar dan doe je het toch prima? Als ouder heb je nog wel een beetje verantwoordelijkheid dat dat soort dingen in je agenda staan. En je kunt als ouder toch ook echt wel bedenken dat je je dochter geen witte jurk aandoet bij een uitje naar de boerderij.
Kom op, je hoeft die ouders niet alles voor te kauwen. En als je (want die kinderen zijn er in elke klas) een vermoeden hebt dat een paar kinderen niet goed is voorbereid, dan kun je altijd wat extra truien meenemen. Schooltruien of uit de gevonden voorwerpen bak.

Poezenmeisje
15-09-2025 om 10:42
Ik ben altijd verbijsterd wat er allemaal in de gevonden voorwerpenbak ligt.
Broodtrommels (gevuld), je merkt als ouder toch dat de broodtrommel niet terug is gekomen?
Schaatsen, schoenen, kleding, speelgoed...

Ysenda
15-09-2025 om 10:50
Poezenmeisje schreef op 15-09-2025 om 10:42:
Broodtrommels (gevuld), je merkt als ouder toch dat de broodtrommel niet terug is gekomen?
bij een kleuter misschien nog wel, maar vanaf groep 6 maakt zoon zelf zelf lunch en had de verantwoordelijkheid die zelf als nodig is in de vaatwasser te zetten.
En dan nog het heen en weer gaan naar zijn vader, ik had geen idee wat hij wel of niet mee naar school had en heeft.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 10:51
Poezenmeisje schreef op 15-09-2025 om 10:42:
Schaatsen, schoenen, kleding, speelgoed...
Het verbaast mij ook wel eens, maar soms ook weer niet. Er zijn gezinnen waar per kind meer dan drie trommels beschikbaar zijn. En weet ik hoeveel bekers en flessen. Ik snap best dat je die dan niet direct mist.
Maar een bijna nieuwe winterjas, of spijkerbroek dat moet je toch missen.