Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Miepjecody
16-09-2025 om 23:24
Annaniem2023 schreef op 16-09-2025 om 23:22:
[..]
Aha, nu snap ik je ergernis.
ik heb op mijn werk mijn verwachtingen al bijgesteld, maar zorg dat ik geen extra werk heb als collega’s zelf te lui zijn.
ik stuur nooit meerdere vragen in één mail, want dan krijg ik alleen antwoord op de eerste vraag. Ik stuur meerdere mails.
als mensen mij vragen stellen die al beantwoord zijn, dan antwoord ik hen niet en gooi meteen hun mail met die vraag weg.Als mensen te lui zijn om de instructies of uitleg te lezen en me vragen stellen die ze niet zouden stellen als ze zouden lezen, verwijs ik kort naar de instructies of uitleg. “Dat staat in de uitleg.”
Herkenbaar, dat ze dan op 1 vraag antwoord geven 😀

Annaniem2023
16-09-2025 om 23:25
MMcGonagall schreef op 16-09-2025 om 22:09:
Ik had op mijn werk een bericht met vraag laten doorsturen door de secretaresse. Verzoek was te antwoorden naar mij, dus mensen konden niet zomaar op reply drukken. 75% heeft zijn reactie naar de secretaresse gestuurd. Het ging over een bepaalde cursus maar we grapten onderling dat die 75% maar eerst naar de groep 6 begrijpend lezen training moet.
Dit gebeurt altijd en lijkt onuitroeibaar.
De oplossing is om het bericht met de vraag dan niet door de secretaresse te laten versturen, maar hem zelf te sturen omdat jij antwoord wil.

Gingergirl
17-09-2025 om 06:57
Ginevra schreef op 16-09-2025 om 23:11:
[..]
Het is niet erg aardig misschien, maar ik krijg ik steeds minder zin om op dingen te reageren. En dat heeft er vooral mee te maken dat alles steeds uitgebreider moet, het is steeds meer meer meer.
Is er een reünie? Leuk, maar dan moeten er foto’s ingestuurd worden en teams gemaakt voor de kwis, en een muziekavond en of er nog vrijwilligers zijn voor het buffet. Nou nee, ik wil even bijpraten met een paar bekenden en verder niks.
De trainer is 10 jaar op de club en dan moet er niet alleen een cadeautje en een kaart komen, maar ook een middag gebrainstormd over een extra activiteit en er wordt een lied gecomponeerd.
op het werk is er een opening van het schooljaar, een teamborrel, een klimaatweek, een scholingsfestival, een AI-week, een inclusiviteitsworkshop…Het is allemaal zo veel….. iedereen werkt zich uit de naad om het nog groter en uitgebreider te maken en het nog meer aan te kleden en op te leuken. En maar klagen dat de werkdruk zo hoog is. Het is voor de genodigden allemaal onoverzichtelijk veel, een gigantisch beslag op je agenda en voor de organisatoren frustrerend want mensen reageren niet meer. Ik lees het niet meer en reageer er niet meer op.
Dat herken ik gelukkig niet. De uitnodigingen die ik krijg is meestal gewoon kom je wel of niet. Heel soms met de vraag als het bv om een afscheidsfeest gaat of je mee wil doen met een gezamenlijk cadeau. Al die extra's die jij noemt regelt de organisatie, anders wordt het wel veel werk.

Gingergirl
17-09-2025 om 07:14
MamaE schreef op 16-09-2025 om 22:24:
[..]
Dat doen ze met een reden. Dat kind en ouders er minimaal één keer geweest zijn en het dus niet op de eerste dag helemaal nieuw is. Ook als je later inschrijft vanwege een schoolwissel of verhuizing is er voor de start altijd een kort moment van kennismaking/inschrijving en rondleiding.
Hoeven ouders dan nergens toestemming voor te geven bij jullie? Natuurlijk kun je dat digitaal regelen, maar als ouders berichten niet (goed) lezen en niet reageren, lukt dat toch ook niet?
Het hoeft uiteraard niet in een gesprek. Persoonlijk vind ik het vreemd om helemaal nooit naar een gesprek op school te gaan en niks bij te houden. Maar ik zou er ook niet oneindig aan gaan trekken. Je kan ze moeilijk thuis op gaan halen voor het oudergesprek. Ik had het gelezen als 'deze ouders communiceren überhaupt nooit met school'. Ik hoop dat ze ook zelf hun kind ziek melden als dat nodig is.
Tuurlijk moeten ouders toestemming geven; ze geven de basisschool toestemming voor het aanmelden + de lijst met de namen van de gekozen scholen. De basisschool regelt de aanmelding via een digitaal aanmeldprogramma. Als ouders en leerling na een tijdje horen op welke school ze geplaatst zijn, zal de betreffende school ouders nog een formulier digitaal sturen ter controle van de gegevens en veel scholen doen een kennismakingsmiddag voor de zomervakantie. Voor gezinnen die de taal niet machtig zijn of laaggeletterd/analfabeet zijn, helpt het buurtteam of vluchtelingenwerk vaak met dit soort dingen. Ziekmelden, verlofaanvragen, mag kind wel of niet op foto's etc gaat allemaal via de school app. Als een leerling door verhuizing of schoolwissel later wordt aangemeld gaat dat meestal ook wel met een intakegesprek maar dat is ook omdat de procedure dan heel anders is.
Ik vind het ook vreemd hoor als mensen nooit naar gesprekken gaan. Het is vind ik ook een stukje interesse in het leven van je kind.

Vrijevlinder
17-09-2025 om 08:01
Miepjecody schreef op 16-09-2025 om 23:24:
[..]
Herkenbaar, dat ze dan op 1 vraag antwoord geven 😀
Inderdaad. Ook al zet je er bij dat je 2 vragen hebt, en het heel duidelijk in het onderwerp, dan nog krijg je antwoord op 1 vraag. Ik vind het een bijzonder iets.

Poezekat
17-09-2025 om 09:29
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 13:28:
[..]
Is er duidelijk gecommuniceerd dat zo'n gesprek een verplichting is? Ik werk zelf in het onderwijs en veel ouders hebben geen behoefte aan zo'n gesprek en niet elke school vermeld dat het verplicht is. Net wat Ysenda schrijft; soms gaat alles goed, kan een cultuurding zijn, soms schaamte etc. En natuurlijk kan het gemakzucht zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Jij vindt dat je er achteraan MOET. Maar is dat ook zo?
Zelf ging ik wel altijd naar de gesprekken maar ik kan me ook best voorstellen dat andere ouders er geen behoefte aan hadden (zeker als het goed ging op school). Volgens mij was het laatste gesprek in het schooljaar vooral gericht over leerlingen die het niet goed deden op school.