Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwsbrief van school

Peiling

Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?
108 stemmen
88%
5%
3%
2%
3%

Annaniem2023 schreef op 16-09-2025 om 23:22:

[..]

Aha, nu snap ik je ergernis.
ik heb op mijn werk mijn verwachtingen al bijgesteld, maar zorg dat ik geen extra werk heb als collega’s zelf te lui zijn.
ik stuur nooit meerdere vragen in één mail, want dan krijg ik alleen antwoord op de eerste vraag. Ik stuur meerdere mails.
als mensen mij vragen stellen die al beantwoord zijn, dan antwoord ik hen niet en gooi meteen hun mail met die vraag weg.

Als mensen te lui zijn om de instructies of uitleg te lezen en me vragen stellen die ze niet zouden stellen als ze zouden lezen, verwijs ik kort naar de instructies of uitleg. “Dat staat in de uitleg.”

Herkenbaar, dat ze dan op 1 vraag antwoord geven 😀

MMcGonagall schreef op 16-09-2025 om 22:09:

Ik had op mijn werk een bericht met vraag laten doorsturen door de secretaresse. Verzoek was te antwoorden naar mij, dus mensen konden niet zomaar op reply drukken. 75% heeft zijn reactie naar de secretaresse gestuurd. Het ging over een bepaalde cursus maar we grapten onderling dat die 75% maar eerst naar de groep 6 begrijpend lezen training moet.

Dit gebeurt altijd en lijkt onuitroeibaar. 
De oplossing is om het bericht met de vraag dan niet door de secretaresse te laten versturen, maar hem zelf te sturen omdat jij antwoord wil. 

Ginevra schreef op 16-09-2025 om 23:11:

[..]

Het is niet erg aardig misschien, maar ik krijg ik steeds minder zin om op dingen te reageren. En dat heeft er vooral mee te maken dat alles steeds uitgebreider moet, het is steeds meer meer meer.
Is er een reünie? Leuk, maar dan moeten er foto’s ingestuurd worden en teams gemaakt voor de kwis, en een muziekavond en of er nog vrijwilligers zijn voor het buffet. Nou nee, ik wil even bijpraten met een paar bekenden en verder niks.
De trainer is 10 jaar op de club en dan moet er niet alleen een cadeautje en een kaart komen, maar ook een middag gebrainstormd over een extra activiteit en er wordt een lied gecomponeerd.
op het werk is er een opening van het schooljaar, een teamborrel, een klimaatweek, een scholingsfestival, een AI-week, een inclusiviteitsworkshop…

Het is allemaal zo veel….. iedereen werkt zich uit de naad om het nog groter en uitgebreider te maken en het nog meer aan te kleden en op te leuken. En maar klagen dat de werkdruk zo hoog is. Het is voor de genodigden allemaal onoverzichtelijk veel, een gigantisch beslag op je agenda en voor de organisatoren frustrerend want mensen reageren niet meer. Ik lees het niet meer en reageer er niet meer op.

Dat herken ik gelukkig niet. De uitnodigingen die ik krijg is meestal gewoon kom je wel of niet. Heel soms met de vraag als het bv om een afscheidsfeest gaat of je mee wil doen met een gezamenlijk cadeau. Al die extra's die jij noemt regelt de organisatie, anders wordt het wel veel werk.

MamaE schreef op 16-09-2025 om 22:24:

[..]

Dat doen ze met een reden. Dat kind en ouders er minimaal één keer geweest zijn en het dus niet op de eerste dag helemaal nieuw is. Ook als je later inschrijft vanwege een schoolwissel of verhuizing is er voor de start altijd een kort moment van kennismaking/inschrijving en rondleiding.

Hoeven ouders dan nergens toestemming voor te geven bij jullie? Natuurlijk kun je dat digitaal regelen, maar als ouders berichten niet (goed) lezen en niet reageren, lukt dat toch ook niet?

Het hoeft uiteraard niet in een gesprek. Persoonlijk vind ik het vreemd om helemaal nooit naar een gesprek op school te gaan en niks bij te houden. Maar ik zou er ook niet oneindig aan gaan trekken. Je kan ze moeilijk thuis op gaan halen voor het oudergesprek. Ik had het gelezen als 'deze ouders communiceren überhaupt nooit met school'. Ik hoop dat ze ook zelf hun kind ziek melden als dat nodig is.

Tuurlijk moeten ouders toestemming geven; ze geven de basisschool toestemming voor het aanmelden + de lijst met de namen van de gekozen scholen. De basisschool regelt de aanmelding via een digitaal aanmeldprogramma. Als ouders en leerling na een tijdje horen op welke school ze geplaatst zijn, zal de betreffende school ouders nog een formulier digitaal sturen ter controle van de gegevens en veel scholen doen een kennismakingsmiddag voor de zomervakantie. Voor gezinnen die de taal niet machtig zijn of laaggeletterd/analfabeet zijn, helpt het buurtteam of vluchtelingenwerk vaak met dit soort dingen. Ziekmelden, verlofaanvragen, mag kind wel of niet op foto's etc gaat allemaal via de school app. Als een leerling door verhuizing of schoolwissel later wordt aangemeld gaat dat meestal ook wel met een intakegesprek maar dat is ook omdat de procedure dan heel anders is.

Ik vind het ook vreemd hoor als mensen nooit naar gesprekken gaan. Het is vind ik ook een stukje interesse in het leven van je kind.

Miepjecody schreef op 16-09-2025 om 23:24:

[..]

Herkenbaar, dat ze dan op 1 vraag antwoord geven 😀

Inderdaad. Ook al zet je er bij dat je 2 vragen hebt, en het heel duidelijk in het onderwerp, dan nog krijg je antwoord op 1 vraag. Ik vind het een bijzonder iets. 

Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 13:28:

[..]

Is er duidelijk gecommuniceerd dat zo'n gesprek een verplichting is? Ik werk zelf in het onderwijs en veel ouders hebben geen behoefte aan zo'n gesprek en niet elke school vermeld dat het verplicht is. Net wat Ysenda schrijft; soms gaat alles goed, kan een cultuurding zijn, soms schaamte etc. En natuurlijk kan het gemakzucht zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Jij vindt dat je er achteraan MOET. Maar is dat ook zo?

Zelf ging ik wel altijd naar de gesprekken maar ik kan me ook best voorstellen dat andere ouders er geen behoefte aan hadden (zeker als het goed ging op school). Volgens mij was het laatste gesprek in het schooljaar vooral gericht over leerlingen die het niet goed deden op school.

Gingergirl schreef op 17-09-2025 om 07:14:

[..]

Tuurlijk moeten ouders toestemming geven; ze geven de basisschool toestemming voor het aanmelden + de lijst met de namen van de gekozen scholen. De basisschool regelt de aanmelding via een digitaal aanmeldprogramma. Als ouders en leerling na een tijdje horen op welke school ze geplaatst zijn, zal de betreffende school ouders nog een formulier digitaal sturen ter controle van de gegevens en veel scholen doen een kennismakingsmiddag voor de zomervakantie. Voor gezinnen die de taal niet machtig zijn of laaggeletterd/analfabeet zijn, helpt het buurtteam of vluchtelingenwerk vaak met dit soort dingen. Ziekmelden, verlofaanvragen, mag kind wel of niet op foto's etc gaat allemaal via de school app. Als een leerling door verhuizing of schoolwissel later wordt aangemeld gaat dat meestal ook wel met een intakegesprek maar dat is ook omdat de procedure dan heel anders is.

Ik vind het ook vreemd hoor als mensen nooit naar gesprekken gaan. Het is vind ik ook een stukje interesse in het leven van je kind.

Mijn reactie was op MMcGonagall die schreef dat zij als kind haar inschrijving op het VO zelf regelde. Dat je zelf naar een open dag gaat en een school kiest kan ik nog in komen, maar dat een school, ook toen, geen handtekening van de ouders vroeg lijkt me erg sterk. 

Met 'handtekening' bedoel ik niet per se een papiertje. Dat kan ook digitaal. Ziekmelden moet telefonisch door een ouder. Maar je hebt toch voor best wat zaken tot je 18 bent toestemming van je ouders nodig. Ook in 'mijn tijd'.

Ginevra schreef op 16-09-2025 om 23:11:

[..]

Het is niet erg aardig misschien, maar ik krijg ik steeds minder zin om op dingen te reageren. En dat heeft er vooral mee te maken dat alles steeds uitgebreider moet, het is steeds meer meer meer.
Is er een reünie? Leuk, maar dan moeten er foto’s ingestuurd worden en teams gemaakt voor de kwis, en een muziekavond en of er nog vrijwilligers zijn voor het buffet. Nou nee, ik wil even bijpraten met een paar bekenden en verder niks.

Dit inderdaad! Het kan zomaar zijn dat ik het in eerste instantie heel leuk vind om om naar een reünie of iets anders te gaan, maar dat er dan van alles nog van je verwacht wordt qua leuke anekdotes of foto's, of qua praktische hulp bij het gebeuren zelf.

Natuurlijk, er moet veel werk verricht worden bij de organisatie van iets, maar het is niet altijd duidelijk bij het moment van inschrijving dat men daarin ook iets van jou verwacht. En dan haak ik weleens af ja na het zoveelste smekende berichtje dat ze écht nog iemand zoeken als dj en dat het leuke fotoboek nog maar door 15 mensen gevuld is.

Inmiddels oudere kinderen die zelf goed orde houden en plannen en mij evt vragen of ik iets wil regelen/ mee kan geven etc.
mijn ervaring toen ze jonger waren is dat ik echt alles wel las maar ook weleens iets vergat. Dan moesten ze een lege doos mee naar de knutselclub op maandag, roze kleding naar dansles op dinsdag, een knuffel mee voor dierendag op donderdag op school en een boek voor Kinderboekenweek op vrijdag  en dat allemaal kort na elkaar en allemaal apart gecommuniceerd. Logisch ook met verschillende clubjes. Dus ook ik ben echt weleens iets vergeten.

Ik heb 3 kinderen en krijg veel berichten.
School algemeen (nieuwsbrief), berichten van 3 klassen, berichten van 3 plusklassen, whatsappgroepen van 3 klassen en 3x dagelijks bericht van de BSO. Los van de hobby's. Ik lees alles behalve dat van de BSO. Ik probeer ook veel meteen in mijn agenda te zetten, maar vergeet dat eerlijk gezegd ook regelmatig. Ik ben dan blij als er in de whatsappgroep iemand scherp is en me 's ochtends ergens aan herinnert. Soms is de reminder een dag van te voren, maar ben ik dat in de ochtendspits alweer kwijt uit mijn geheugen. Dus het gebeurt toch regelmatig dat ik spontaan vergeten ben dat kind 1 ineens op een andere dag gym heeft, kind 2 kleren aan moet die vies mogen worden en kind 3 een map met 4 ringen moet hebben ipv 23 ringen. Dus ik zou ook zeker mijn kind met verkeerde spullen naar school kunnen sturen.

Het enige wat ik niet doe, is het school kwalijk nemen. Tenzij, zoals laatst, ik op zaterdagavond hoor dat kind op maandag een agenda moet hebben. Dat vind ik wel te laat, want mijn zondag staat niet in het teken van nog even alles voor school regelen.

In de nieuwsbrieven op de school waar mijn kinderen naartoe gingen en gaan, staat alleen algemene informatie. Zeker geen informatie over uitjes. Echter,  als je het in Parro zet en nog reminder stuurt , dan is dat voldoende hoor.  Er zijn altijd ouders die niet alles lezen, al deel je het tien keer. Het zijn vaak dezelfde ouders. Geen zorgen over maken. 

PhilDunphy schreef op 17-09-2025 om 13:43:

Ik heb 3 kinderen en krijg veel berichten.
School algemeen (nieuwsbrief), berichten van 3 klassen, berichten van 3 plusklassen, whatsappgroepen van 3 klassen en 3x dagelijks bericht van de BSO. Los van de hobby's. Ik lees alles behalve dat van de BSO. Ik probeer ook veel meteen in mijn agenda te zetten, maar vergeet dat eerlijk gezegd ook regelmatig. Ik ben dan blij als er in de whatsappgroep iemand scherp is en me 's ochtends ergens aan herinnert. Soms is de reminder een dag van te voren, maar ben ik dat in de ochtendspits alweer kwijt uit mijn geheugen. Dus het gebeurt toch regelmatig dat ik spontaan vergeten ben dat kind 1 ineens op een andere dag gym heeft, kind 2 kleren aan moet die vies mogen worden en kind 3 een map met 4 ringen moet hebben ipv 23 ringen. Dus ik zou ook zeker mijn kind met verkeerde spullen naar school kunnen sturen.

Het enige wat ik niet doe, is het school kwalijk nemen. Tenzij, zoals laatst, ik op zaterdagavond hoor dat kind op maandag een agenda moet hebben. Dat vind ik wel te laat, want mijn zondag staat niet in het teken van nog even alles voor school regelen.

Zo stond ik er ook in, inderdaad. Echt, ik doe mijn best, maar ik ben niet perfect.

Het enige wat mij verbaast in jouw bericht: dagelijks iets horen van de BSO?! Serieus, waarom waarover... Dat was bij ons gelukkig maar zelden

TineWinkel schreef op 17-09-2025 om 15:40:

[..]

Zo stond ik er ook in, inderdaad. Echt, ik doe mijn best, maar ik ben niet perfect.

Het enige wat mij verbaast in jouw bericht: dagelijks iets horen van de BSO?! Serieus, waarom waarover... Dat was bij ons gelukkig maar zelden

"Vandaag hebben we weer een lekker dagje gehad. De kinderen hebben buiten gespeeld, lekker met een muziekje op de achtergrond. Voor wie dat wilden waren er twee activiteiten: juf Saar maakte met de kinderen een mooie kralenarmband en meester Job kwam langs om het spel trefbal te spelen. Er zijn veel mooie creaties gemaakt en iedereen kon zijn energie weer kwijt. Helaas ging het vanaf half 5 hard regenen. We zijn binnen lekker spelletjes gaan spelen, vooral Uno was populair. Fijne avond!"

Zoiets. En dan met foto's waar (soms met een beetje speurwerk) je kind op staat. 
Je begrijpt vast waarom ik het niet lees. 

PhilDunphy schreef op 17-09-2025 om 15:45:

[..]

"Vandaag hebben we weer een lekker dagje gehad. De kinderen hebben buiten gespeeld, lekker met een muziekje op de achtergrond. Voor wie dat wilden waren er twee activiteiten: juf Saar maakte met de kinderen een mooie kralenarmband en meester Job kwam langs om het spel trefbal te spelen. Er zijn veel mooie creaties gemaakt en iedereen kon zijn energie weer kwijt. Helaas ging het vanaf half 5 hard regenen. We zijn binnen lekker spelletjes gaan spelen, vooral Uno was populair. Fijne avond!"

Zoiets. En dan met foto's waar (soms met een beetje speurwerk) je kind op staat.

Dat is ook wel erg overdadig voor elke dag. Zeker op een BSO, kinderen kunnen toch zelf vertellen wat ze gedaan/gemaakt hebben. Of niet, ook best. Ik snap dat mensen dat niet lezen. Er staat ook niks nuttigs in waardoor je iets kan vergeten.

Wel grote kans dat dat wel gebeurt als er in zo'n verslagje onderaan nog staat 'volgende week dinsdag wordt het lekker weer, kinderen mogen hun zwemspullen meenemen voor waterspellen' dat mensen dat dan ook niet lezen. Dat is dan een gevalletje 'overdaad schaadt'.

PhilDunphy schreef op 17-09-2025 om 15:45:

[..]

😂 en wat zonde dat ze hier tijd aan besteden...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.