Anonimvoornu
21-06-2025 om 13:06
Noodzaak zwemdiploma C?
Ik heb een vraag waar ik al langere tijd mee zit. En hoop met dit topic duidelijkheid te krijgen.
Mijn oudste zit momenteel hier in het dorp op zwemles. Ik heb voor een zwemlespakket AB gekozen, wat inhoudt dat ik 1x een vast bedrag betaal en ze daarmee onbeperkt zwemles krijgt tot ze haar B-diploma heeft. Dat vond ik wel raar, want waarom geen pakket ABC? In het dorp hiernaast kunnen kinderen bij het zwembad zelf geen C-zwemles volgen, dan moeten ze overstappen naar een zwemvereniging.
Nu is er vanmorgen weer een groep uit mijn kennissenkring afgezwommen en staat insta vol met #nunogzwemdiplomaB #endankappenweermee
Eerder, toen we nog in Den Haag woonden, hoorde ik om mij heen dat de kinderen in die omgeving massaal naar een niet nader te noemen prive zwemschool gaan om A en B te halen, maar nooit C.
Ik begin nu eigenlijk steeds meer te twijfelen aan de noodzaak en het nut van zwemdiploma C. Is het echt nodig zoals NRZ en andere organisaties van zwemdiploma’s ons voorspiegelen? Zwembaden lijken namelijk zelf ook erg beperkt in les aanbieden van C. Anderzijds heb ik altijd geleerd dat C hoort en alle kinderen C moeten halen.

Lisabette
21-06-2025 om 16:05
Ja, mijn kinderen hebben verplicht allemaal A, B en C behaald. Niet enkel om dat extra diploma, maar ook om zo veel mogelijk zwemuren te maken onder toezicht. Wij hebben een eigen zwembad in de tuin, dus ik vind dit heel belangrijk!

D1980
21-06-2025 om 17:04
Ik zie zeker wel meerwaarde in C. Maar ik denk dat veel ouders stoppen door de omstandigheden eromheen. Wij moeten met de (dure) stadsbus heen- en weer naar het zwembad, omdat die zo ver weg is. Dat kost al gauw een hele middag. Geld voor particuliere zwemles in een hotel hier om de hoek is er niet. Soms hebben kinderen ook pech met de aanbieder en mag de vlag al uit als er A wordt behaald.
Ik vind het jammer maar als zoon na vandaag verder zou gaan voor C kan hij op z’n vroegst pas met kerst afzwemmen. En hij had al een niet zo’n leuke ervaring door schoolzwemmen waar maar wat gelummeld werd. Dan is het beter om genoegen te nemen met B.
Op Instagram als volwassen ouder schrijven “we kappen ermee” vind ik wel raar. Mijn zoon had vandaag ook afzwemmen maar ik denk dit niet te herkennen?

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
21-06-2025 om 18:15
bij ons kreeg je je diplomas A en B tegelijk na het afzwemmen en anders niet. A werd getoetst tijdens de zwemlessen. Hier kan je niet kiezen voor alleen A. Dochter was al blij dat ze eindelijk mag zwemmen zondjes bandjes en van de glijbanen af mag in de zwemparadijsjes. C hebben we niet gedaan.

Ted68
21-06-2025 om 18:59
Voor mij is A al niet belangrijk: maar ik woon dan ook in een Land waar skieen belangrijker is…. Mijn kinderen hebben ooit een zwemjuf gehad, die prive les gaf….En diploma`s voor zwemmen is echt heel nederlands

Fiorah
21-06-2025 om 19:52
Hier is ABC de norm, volgens mij doet iedereen dat hier. Ik vond het ook echt nog een goede aanvulling, juist inderdaad het langer onder water, meer kleding etc. Ik heb altijd gehoord dat met name je C je helpt in natuurwater. Nu zijn hier ABC pakketten ook de norm, maar anders waren we ook wel doorgegaan voor C.

Fiorah
21-06-2025 om 19:55
Ons kind had niet een heel groot uithoudingsvermogen en was fysiek ook niet al te sterk. Daarnaast erg slank, dus die kreeg het snel koud. Juist daardoor vond ik het fijn dat ze langer onder toezicht les hadden met meer zwem-meters en meer diepte.

Zeespiegel
21-06-2025 om 20:02
voor zover ik op onze zwemschool begreep, is C voor het zwemmen in zee. Dus wanneer je weleens naar het strand gaat wel verstandig.
A voor een simpel zwembad, b voor zwembaden met glijbanen enzo, waarbij dus al wat meer stroming is.
Hoewel mijn moeder ook vaak zonder diploma in zee gezwommen heeft, dat papiertje zegt niet alles natuurlijk. De vlaggen in de gaten houden houden op het strand, doet ook al een hoop op het gebied van veiligheid.

AnnaNiem
21-06-2025 om 20:08
Dochter heeft ABC, ondanks DCD, al wisten we toen nog niet dat ze dat had. De zwemschool vertelden het hier als Aanleren, Basis, Compleet. Het is haar gelukt om het in 2 jaar te doen. Waarvan A in december na anderhalf jaar, B in maart en C net voor de zomervakantie. Ze mocht na het B-diploma stoppen met zwemmen een andere sport kiezen maar in maart heeft dat niet veel zin meer. Dus ze koos er voor te blijven zwemmen tot de zomervakantie en dan af te zwemmen voor C. Ze had, wat achteraf verklaarbaar is vanwege DCD, vooral moeite met de trucjes zoals draaien en koprollen in het water. Maar bij het afzwemmen lukte het en kreeg ze het diploma, anders had ze het certificaat gekregen. Afsluiten met positief resultaat en daarna kon ze na de zomer door met wat anders.

Marty1984
21-06-2025 om 20:21
Belangrijkste lijkt mij vooral zwemmeters maken na het diploma.
Je hebt niets aan dat C-diploma als je nadien nooit meer in een zwembad komt en niets onderhoudt. Dan kan je net zo goed ophouden na A of B.
Je kan ook stellen dat je stopt na B en kijkt wat kind nadien wil. Wil hij gaan zeilen, windsurfen, verder in een zwemvereniging of ooit als redder werken is die C meestal vrij snel gehaald.
En een kind in zee zou ik altijd in de gaten (laten) houden. Of hij nu diploma A of diploma C heeft. Die zee kan bijvoorbeeld ook echt wild zijn, het kan koud zijn, het weer kan omslaan, ... de gemiddelde 8-jarige redt het dan met een C ook nauwelijks.

PhilDunphy
21-06-2025 om 20:40
Amboise schreef op 21-06-2025 om 13:42:
Hier gaan wel bijna alle kinderen door voor C, het is dus ook maar net wat in je omgeving normaal is. C is weinig anders dan B, maar wel verder onder water, verder kunnen zwemmen, met jas aan kunnen zwemmen. Dat zijn in mijn ogen precies de dingen waar je veel aan hebt als je ooit in een nare situatie komt in het water. Als kinderen hun B eenmaal hebben is C ook niet zo moeilijk meer, mijn kinderen hadden het in een paar maanden. Als je de horde van A eenmaal voorbij bent gaat het zoveel makkelijker per zwemdiploma.
Mijn kinderen liepen totaal vast op de borstcrawl. De ene deed 1 jaar over B, de ander 1,5 jaar. Mijn jongste is inmiddels 5 maanden bezig en heeft nog een flinke weg te gaan. Ik herken dat beeld dat je na je A zo veel verder bent niet. En dan is C dus ook best pittig, want ineens moeten ze er zelfs een volle baan borstcrawl uit persen.
Mijn oudste heeft zijn C uiteindelijk gehaald, maar die borstcrawl nooit meer gebruikt met vrijzwemmen. Daardoor is hij hem nu totaal verleerd. Mijn middelste was na 3,5 jaar voor A en B er zo klaar mee dat we C hebben laten zitten. Ik vind zijn zwemkwaliteit niet onder doen voor dat van de oudste. Als we voor hem nog voor C hadden gegaan had het zomaar nog een jaar kunnen duren, bekende ook de badmeester. En dan vraag ik me dus af.. voor wat precies?
Heb zelf als ouder overigens geen hekel aan de zwemles.

Fenyw
21-06-2025 om 21:14
Mij is verteld dat C is voor zwemparadijzen en jezelf kunnen redden in open water. Elk diploma ging sneller, voor C zijn ze volgens mij zes weken bezig geweest. En natuurlijk blijven onderhouden.

Netherfield
21-06-2025 om 21:27
Onze dochters hebben A, B en C. We hebben een zeilboot dus vonden we dat ze goed moesten kunnen zwemmen. Ze zijn ook gestart toen ze net 4 jaar waren. Met C erbij zwommen ze toch langer en kregen ze nog wat meer kracht. Toen de oudste 12 was ging ze naar wedstrijdzwemmen, de jongste volgde een tijdje later. Dan leren ze echt techniek en krijgen ze kracht en uithoudingsvermogen.
Wel zijn we na het C diploma regelmatig met ze gaan zwemmen, ze moesten altijd eerst een halve baan schoolslag en een halve baan borstcrawl, plus een halve baan rugslag en dan mochten ze spelen. Dit deden we puur om de slagen er in te houden.

HelloKitty123
21-06-2025 om 22:53
Onze kinderen zijn gestopt na A en B, omdat er vanwege personeelstekort geen C lessen meer aangeboden werden op dat moment. Ik vind wel dat ze prima zwemmen en we gaan zelf nog vaak met ze zwemmen.

Kaaaaaaaatje
22-06-2025 om 08:07
Mijn oudste dochter heeft eerst A/B gehaald. A duurde 1 blok korter dan het reguliere programma van de zwemschool. B heeft ze in één blok gehaald. Al met al kon ze toen net aan een beetje zwemmen was ons gevoel. Maar ze was er zelf even helemaal klaar mee, dus een tijd gestopt. Vervolgens C gehaald toen haar zusje ook weer zwemles had (tijd overlapte, dus dat maakte het makkelijker). Daar nog echt even weer een boost aan haar techniek kunnen geven. Uithoudingsvermogen zat sowieso wel goed.
Mijn jongste dochter heeft ook A/B. A blok duurde 2 blokken korter dan het reguliere programma van de zwemschol. B heeft ze twee blokken over gedaan omdat ze de borstcrawl niet onder de knie kreeg, was eigenlijk nog steeds niet goed genoeg voor haar B diploma, maar verder kon ze super goed zwemmen met nette techniek, uithoudingsvermogen en eindeloos onder water koppeltje duikelen enzo. Ze gaat niet haar C diploma halen.
Al kan het zijn dat we nog van gedachten veranderen na deze zomer. Door omstandigheden zijn we de laatste maanden erg weinig in het zwembed geweest (minder dan we wilden) en als alles is weggezakt sturen we haar misschien nog wel een blok naar zwemles voor haar C diploma, maar laten we haar gewoon stoppen na 1 blok, ook als ze haar C diploma niet heeft gehaald.