Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Noodzaak zwemdiploma C?

Mijn kinderen hebben a, b en c gehaald. De oudste vindt zwemmen heel leuk, dus wilde graag door. De jongste heeft wat minder talent, maar C is best snel gehaald.
De klasjes bij C werden wel kleiner, er waren meer kinderen die afhaakte. Toch wordt het wel geadviseerd.
Ik vond het vooral goed dat ze nog wat meer ervaring met het zwemmen kregen, meer conditie, meer techniek. C vonden ze ook wel leuk. In een wak boven komen en over een vlot heen klimmen met jas aan allemaal.
C is voor buitenwater, maar niet voor zee. Wel hebben ze meer kracht als er wind staat of het water kouder is.

alleen A en B is ook prima hoor.
Hier wou dochter zelf graag C. Natuurlijk mocht dat. Maar als ze na B gestopt was mij dat ook prima geweest. 
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen A en B moet C mag jezelf weten 

Ik heb alleen A, wilde ook B, maar dat vonden mijn ouders onnodig. En ik heb héél veel alleen gezwommen, was/ben dol op zwemmen. We woonden in een dorp met aan het einde van de straat een openlucht zwembad, elk jaar kregen we een abonnement van onze ouders dus ik ging er vaak heen met vriendinnetjes of alleen als ik zin had. Had niet het idee dat ik minder goed kon zwemmen dan mijn vriendinnetjes, heb me altijd prima gered. 

Mijn man die A, B en C heeft, haat zwemmen (doet het hooguit 1x per jaar op vakantie), woonde niet vlakbij een zwembad en ik denk dat ik mezelf beter zou redden in het water dan hij.

Hier heeft alleen de jongste geen C, er was een wachtlijst voor en toen zijn we gestopt. Dan zou ze drie maanden moeten wachten, beetje gek. 
Mijn oudste twee hebben meer dan 12 diploma’s, de middelste heeft er 5 en de vierde heeft abc. 
Officieel hoort C er wel bij in dat programma. Er zijn ook andere zwemprogramma’s met andere nominaties. 
Bij mijn zwemles bestond C niet, dat was A en B en dan Jeugdbrevet 1 en 2, reddend zwemmen enz. 

Mijn kinderen moesten verplicht tot C. Eerlijk is eerlijk ook na B konden ze al echt heel goed zwemmen. We zaten dan ook bij een zwemschool die de lat net even iets hoger legde. 
En toch was klacht nr 1 bij begin C: poeh, mama die jas is wel echt zwaar hoor.
Voor ons heeft het meerwaarde en die 3 maanden extra overleven ze/we ook wel weer. Aan de andere kant is het wel 81 euro per maand en ik snap dat niet iedereen dat ervoor overheeft.
Maar je zal zeker niet de enigste zijn. Beleid bij onze zwemschool is: kinderen halen ABC. Wil je dat niet moet dat ruim voor het afzwemmen bekend zijn. En toch zitten ze voor het B-diploma max. 8 kinderen in een groep en dat zit meestal vol. Voor C geldt dezelfde norm, maar zijn het er maar 3 per les. Het gros haakt kennelijk af na het B-diploma. Als het kleinere zwemscholen zijn snap ik dan ook wel dat ze het elders moeten onderbrengen. 

Dochter vond het geweldig, die heeft ook reddend zwemmen en snorkelen etc erachter aan gedaan en waterpoloot nu nog steeds. Zij was het liefste in wildwaterbanen etc. Vor haar vond ik C dus wel belangrijk.
Zoon heeft moeite met de banenzwemmen ivm zijn hart. Hij heeft B wel gehaald al vond de controlerend examinator dat hij te diep lag met zijn neus net boven water. Na uitleg van de eigen examinator toch geslaagd. Hij is geen geweldige zwemmer,houdt er ook niet van. Hem hebben we wel  van jongs af aan geleerd om op zijn rug te drijven als hij moe was.

madee schreef op 21-06-2025 om 13:59:

[..]

De dampen, het gezweet in de kleedhokjes, het aantrekken van de kleren op een toch nog klam lijf van een (over)vermoeid kind, natte sokken, het getetter in de betegelde ruimte en de vreselijk onhandige lestijden in combinatie met nog andere kinderen hebben….ik was uitzinnig blij toen mijn kinderen A en B hadden. Geen C gedaan. En ze zwemmen alleen nog maar als ze met papa op vakantie zijn en een zwembad bij het appartementencomplex hebben. Nooit vrijwillig meer naar het zwembad om de hoek geweest.

Een vriendin zat te filosoferen of ze nog voor een vierde zou gaan. Ik heb haar toen voorgerekend dat ze dan op haar haar 45e dan wéér voor een jaar of 2 in in dat tetterende zwembad met zweetkleedhokjes zou zitten met nummer 4, zonder avondeten want de oudste moet overlappend naar voetbal. Ze heeft er toch maar vanaf gezien. 

skik schreef op 23-06-2025 om 16:27:

[..]

Een vriendin zat te filosoferen of ze nog voor een vierde zou gaan. Ik heb haar toen voorgerekend dat ze dan op haar haar 45e dan wéér voor een jaar of 2 in in dat tetterende zwembad met zweetkleedhokjes zou zitten met nummer 4, zonder avondeten want de oudste moet overlappend naar voetbal. Ze heeft er toch maar vanaf gezien.

Als zwemles de reden is om af te zien van je kinderwens zit die wens toch ook niet heel diep lijkt me zo.

Het enige echt noodzakelijke zwemdiploma is A. Ik ben met mijn dochter wel doorgegaan tot en met C. Dat vond ik geweldig, de C-groep was klein en dochter lag daarom veel vaker in het water, dan aan de kant te staan wachten. Ze kon al goed zwemmen maar na C des te meer. 

Ik heb wel vernomen dat in 2015 de eisen enorm zijn teruggeschroefd. Geen 9 meter onderwater meer bij C, geen watertrappen zonder armen bij B. 

Dat zwemscholen stoppen met lessen voor C is waarschijnlijk omdat de meeste kinderen stoppen na B en C dus niet rendabel is. Ik vond C niet perse noodzaak, als er geen les voor was had ik de eisen wel samen met dochter tijdens vrijzwemmen beoefend. 

Marty1984 schreef op 21-06-2025 om 20:21:

Belangrijkste lijkt mij vooral zwemmeters maken na het diploma.

Je hebt niets aan dat C-diploma als je nadien nooit meer in een zwembad komt en niets onderhoudt. Dan kan je net zo goed ophouden na A of B.

Je kan ook stellen dat je stopt na B en kijkt wat kind nadien wil. Wil hij gaan zeilen, windsurfen, verder in een zwemvereniging of ooit als redder werken is die C meestal vrij snel gehaald.

En een kind in zee zou ik altijd in de gaten (laten) houden. Of hij nu diploma A of diploma C heeft. Die zee kan bijvoorbeeld ook echt wild zijn, het kan koud zijn, het weer kan omslaan, ... de gemiddelde 8-jarige redt het dan met een C ook nauwelijks.

Mijn dochter van 10 heeft C maar zwemt NOOIT meer op haar rug. Ik vraag me af of ze daar nu nog één baan van 25m mee zou halen. Ik denk het niet eigenlijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.